• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zawieszenie hydropneumatyczne

    Przeczytaj także...
    Przepona (budowa maszyn) – sprężysta przegroda (membrana, przepona) oddzielająca dwie komory. Dzięki swojej elastyczności może wyrównywać ciśnienie pomiędzy dwoma ośrodkami lub pełnić funkcję tłoka w pompach membranowych.Citroën Traction Avant - model samochodu osobowego z przednim napędem produkowanego przez firmę Citroën w latach 1934-1957.
    Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:
    Uproszczony schemat zawieszenia hydropneumatycznego.
    Kule zawierające gaz amortyzujący.

    Zawieszenie hydropneumatyczne – rodzaj zawieszenia stosowany głównie w samochodach osobowych marki Citroën należących do klasy średniej i wyższej oraz na licencji w Rolls-Royce. W zawieszeniu tym rolę elementu sprężystego (resorującego) pełni sprężony gaz (Azot). Ponieważ sprężyna gazowa nie ma tendencji do wpadania w wibracje nie ma potrzeby stosowania amortyzatorów, które w klasycznym zawieszeniu pełnią rolę tłumika drgań elementu resorującego. Układ hydropneumatyczny zapewnia stały prześwit auta, bez względu na jego obciążenie, dzięki czemu układ zawieszenia pracuje zawsze w optymalnej pozycji co zdecydowanie zmniejsza wpływ obciążenia na zachowanie się pojazdu.

    Wibracje (łac. vibratio "drganie") - wstrząsy danego ciała o niskiej amplitudzie i częstotliwości kilkunastu-kilkudziesięciu Hz.Olej hydrauliczny (hydrol) to rodzaj oleju używanego jako medium robocze w napędach hydraulicznych i układach tłumiących. Zwykle ma on postać żółtawej lub czerwonawej gęstej cieczy.

    Budowa[ | edytuj kod]

    W skład układu wchodzą:

  • Specjalny płyn. Początkowo (1954 – 1967 Traction Avant, Citroën DS) Citroën stosował czerwony płyn hydrauliczny LHS, który (ze względu na higroskopijność powodującą korozję układu hydraulicznego) został zastąpiony przez mineralny LHM (DS, SM, CX, GS/GSA, BX, XM, Xantia), obecnie stosowany jest w pełni syntetyczny LDS (C5, C6).
  • Zbiornik płynu wraz z czujnikiem poziomu płynu.
  • Pompa, która napędzana jest przez silnik pojazdu lub wyspecjalizowany silnik elektryczny.
  • Reduktor ciśnienia.
  • Zawór bezpieczeństwa wraz z czujnikiem ciśnienia.
  • Dwa korektory prześwitu, po jednym na .
  • Sfery hydropneumatyczne – kule wypełnione azotem z membraną oddzielającą gaz od płynu hydraulicznego, w liczbie od 5 do nawet 9 przy bardziej zaawansowanych systemach wyposażonych w (hydroaktywne zawieszenie) po jednej na każde koło plus akumulator hydrauliczny.
  • Działanie[ | edytuj kod]

    Czynnościowo rozróżniamy dwie składowe układu:

    Resor – element resorujący, który najczęściej ma postać sprężyny wielopłytkowej utworzonej z płaskowników stalowych, zwanych piórami.Azot (N, łac. nitrogenium) – pierwiastek chemiczny o liczbie atomowej 7, niemetal z grupy 15 (azotowców) układu okresowego. Stabilnymi izotopami azotu są N i N. Azot w stanie wolnym występuje w postaci dwuatomowej cząsteczki N2. W cząsteczce tej dwa atomy tego pierwiastka są połączone ze sobą wiązaniem potrójnym. Azot jest podstawowym składnikiem powietrza (78,09% objętości), a jego zawartość w litosferze Ziemi wynosi 50 ppm. Wchodzi w skład wielu związków, takich jak: amoniak, kwas azotowy, azotyny oraz wielu ważnych związków organicznych (kwasy nukleinowe, białka, alkaloidy i wiele innych). Azot w fazie stałej występuje w sześciu odmianach alotropowych nazwanych od kolejnych liter greckich (α, β, γ, δ, ε, ζ). Najnowsze badania wykazują prawdopodobne istnienie kolejnych dwóch odmian (η, θ).
  • część hydrauliczna, odpowiada za prześwit pojazdu i często obsługuje również układ hamulcowy, wspomaganie kierownicy, sprzęgło, sterowanie automatycznej skrzyni biegów.
  • część pneumatyczna, odpowiada za amortyzację wstrząsów.




  • Warto wiedzieć że... beta

    Pompa – urządzenie służące do wytworzenia różnicy ciśnień między stroną ssawną (wlotem do pompy) a tłoczną (wylotem z pompy), umożliwiającej transport cieczy lub osadów. Działanie pompy polega na przekazaniu cieczy siły mechanicznej przez wirnik, tłok lub membranę, celem jej sprężenia.
    Sfera hydropneumatyczna - element bezpośrednio odpowiadający za komfort resorowania (zawieszenie hydropneumatyczne) stosowanym wyłącznie w samochodach marki Citroën i zastępujący konwencjonalną sprężynę i amortyzator w zawieszeniu samochodów. Nazwana również kulą bądź gruszką. W jej wnętrzu znajduje się elastyczna membrana. Po jednej stronie znajduje się sprężony gaz (azot) pod ciśnieniem odpowiednim do miejsca zastosowania sfery, a po drugiej stronie płyn roboczy mineralny LHM, bądź syntetyczny LDS.
    Zawór bezpieczeństwa (klapa, klapa bezpieczeństwa) – zawór otwierający się samoczynnie w chwili gdy ciśnienie gazu (pary) przekroczy dopuszczalną wartość co zapobiega eksplozji kotła, zbiornika, rurociągu itp. Po raz pierwszy zastosował go Denis Papin w zbudowanym w 1681 szybkowarze.
    Citroën CX – samochód osobowy klasy wyższej-średniej produkowany przez firmę Citroën w latach 1974 – 1991. Wersje nadwoziowe obejmowały czterodrzwiowy fastback pięciodrzwiowe kombi (Break) produkowane także w siedmioosobowej wersji Familiale, oraz produkowaną na płycie podłogowej kombi, (wydłużoną o 28 cm. od podstawowej), wersję "dyplomatyczną" pod nazwą; "limousine" (z silnikiem diesla) i "Prestige" (z silnikiem benzynowym). Zdobył tytuł Samochodu Roku 1975. Jako następca modelu Citroën DS/ID odziedziczył po nim hydropneumatyczne zawieszenie o dużym rozstawie osi, co gwarantowało znakomity komfort podróżowania.
    Citroën DS – model samochodu osobowego klasy wyższej-średniej, produkowanego przez firmę Citroën, we Francji, w latach 1955-1975.
    Hydractive – rodzaj hydropneumatycznego zawieszenia stosowanego w samochodach Citroën, którego charakterystyka jest dynamicznie kontrolowana przez elektroniczny układ sterujący. W zależności od warunków drogowych, stylu jazdy kierowcy oraz wybranego trybu pracy, układ na bieżąco reguluje sztywność resorowania oraz minimalizuje boczne wychylenia nadwozia. W wersji Activa modelu Xantia stosowane są dodatkowe rozwiązania aktywnego przeciwdziałania bocznym wychyleniom nadwozia. Nowsze generacje systemu Hydractive umożliwiają także dynamiczną zmianę prześwitu nadwozia, w zależności od stanu nawierzchni i prędkości pojazdu. Zawieszenie hydroaktywne łączy sprzeczne dotąd cechy dobrego zawieszenia – wysoki komfort jazdy i znakomitą przyczepność.
    Rolls-Royce – angielska marka samochodu, produkowanego przez przedsiębiorstwo Rolls-Royce Motor Cars. Prawo do znaku towarowego posiada firma BMW, która stała się właścicielem marki w 2003.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.818 sek.