• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zapomniane Krainy



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Świat gry jest najczęściej fikcyjnym światem, w którym ma miejsce akcja gry fabularnej lub bitewnej. Kampania to ciąg przygód odbywających się w danym świecie gry. Najczęściej świat gry jest tworzony dla konkretnej gry (tak jak Zapomniane Krainy dla Dungeons & Dragons) lub konkretnej konwencji (np. średniowiecznej fantasy lub przygód science-fiction). Istnieje wiele światów gry dostępnych zarówno w formie podręczników jak i w internecie. Poza oficjalnymi, możliwymi do kupienia, istnieje też wiele światów autorskich, tworzonych przez mistrzów gry na potrzeby swoich autorskich systemów.Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

    Zapomniane Krainy (ang. Forgotten Realms) – świat fantasy stworzony na potrzeby gry fabularnej Dungeons & Dragons przez Eda Greenwooda.

    Zapomniane Krainy są jak na razie największym i najpopularniejszym światem (settingiem) w tej grze. Powstały cztery edycje tego świata. Pierwsza edycja powstała jeszcze za czasów pierwszej edycji AD&D (1986). Druga i trzecia (1991/1994) powstała podczas reedycji AD&D i jak do tej pory jest chyba najbardziej rozbudowanym pod względem detali (i zarazem ilości dodatków) światem fantasy dostępnym dla graczy (A)D&D. Aktualna (czwarta) edycja powstała na potrzeby trzeciej edycji D&D.

    Polter.pl (dawniej rpg.net.pl) – jeden z największych polskich portali internetowych poświęconych fantastyce. W jego skład wchodzą serwisy tematyczne poświęcone literaturze, kinu, komiksom, grom fabularnym, planszowym, bitewnym, karcianym, komputerowym i konsolowym oraz konwentom - wszystkie te sekcje mają oddzielne redakcje. Oprócz tego Polter.pl jest platformą blogerską, zawiera też forum dyskusyjne.Wizards of the Coast (często nazywana WotC lub Wizards) – przedsiębiorstwo wydawnicze założone w 1990 roku przez Petera D. Adkisona. Przejęte przez Hasbro Inc. we wrześniu 1999.

    Świat Forgotten Realms kojarzony jest głównie z jego centralnym i najdokładniej opisanym kontynentem Faerûn, położonym na planecie Abeir-Toril, zwanej niekiedy Torilem. W drugiej edycji poświęcono także sporo miejsca na omówienie innych kontynentów globu. Na zachód od Faerûnu znajduje się kontynent zwany Maztica. Na kontynencie tym żyją plemiona o kulturze i rozwoju cywilizacyjnym podobnym do naszych ziemskich Indian Ameryki Południowej i Środkowej sprzed czasów odkrycia Ameryki. Na południe, za bezkresnymi oceanami, leży Zakhara (znana z innego settingu do D&D – Al-Quadim). Na wschodzie zaś są Bezkresne Pustkowia, na których żyją koczownicze ludy o kulturze podobnej do Mongołów Czyngis-chana, a dalej jeszcze znajdują się krainy przypominające daleki wschód w realiach feudalnej Japonii i Chin. W trzeciej edycji pominięto te dodatkowe krainy i kultury skupiając się na Faerûnie.

    Indianie – najliczniejsza i najbardziej zróżnicowana z trzech – obok Inuitów (Eskimosów) i Aleutów – grup ludności tubylczej (rdzennej, autochtonicznej) zamieszkujących oba kontynenty amerykańskie, obejmująca – zarówno dawniej, jak i dziś – setki ludów, plemion i grup o bardzo różnym charakterze i stopniu rozwoju. W tradycyjnej antropologii zaliczani są do rasy żółtej.Japonia (jap. 日本, trb. Nihon lub Nippon) – państwo wyspiarskie usytuowane na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, o długości 3,3 tys. km. Archipelag rozciąga się niemal południkowo (Japończycy utrzymują, że ich kraj ma kształt „trzydniowego Księżyca”) pomiędzy 45°33′ a 20°25′ stopniem szerokości północnej, od Morza Ochockiego na północy do Morza Wschodniochińskiego i Tajwanu na południu. Stolica Tokio jest usytuowana prawie dokładnie na tej samej szerokości geograficznej co Ateny, Pekin, Teheran i Waszyngton.

    Wydane w Polsce podręczniki do edycji 3 i 3.5 D&D dotyczące Zapomnianych Krain[ | edytuj kod]

  • Zapomniane Krainy Opis Świata (Forgotten Realms Campaign Setting) – podręcznik główny, pozwalający graczom rozgrywać przygody w świecie Zapomnianych Krain [3.0]
  • Ekran Mistrza Podziemi (Dungeon Master's Screen) – kartonowy ekran z tabelkami pomocnymi dla Mistrzów Podziemi prowadzących grę w tymże świecie [bez znaczenia]
  • Magia Faerunu (Magic of Faerûn) – podręcznik dotyczący magii typowej dla Krain [3.0]
  • Miasto Pajęczej Królowej (City of the Spider Queen) – przygoda umożliwiająca graczom przeniesienie się do Podmroku [3.0]
  • Srebrne Marchie (Silver Marches) – podręcznik szczegółowo opisujący jedną z części Faerûnu [3.0]
  • Władcy Mroku (Lords of Darkness) – dodatek mówiący o złych postaciach ze świata Zapomnianych Krain [3.0]
  • Wyznania i Panteony (Faiths & Pantheons) – podręcznik przedstawiający panteon bogów Faerûnu [3.0]
  • Kompendium Potworów: Potwory Faerunu (Monsters of Faerûn) – podręcznik opisujący stworzenia żyjące w świecie Zapomnianych Krain [3.0]
  • Przewodnik Gracza po Faerunie (Player's Guide to Faerûn) – podręcznik zawierający m.in. nowe klasy prestiżowe, atuty i czary oraz przesuniętą do przodu historię świata [3.5]
  • Lśniące południe (Shining South) – podręcznik opisujący południe Faerûnu. [3.5]
  • Rasy Faerunu (Races of Faerûn) – podręcznik opisujący grywalne rasy Faerûnu. [3.5]
  • Podmrok (Underdark) – podręcznik opisujący krainy pod powierzchnią Faerûnu. [3.5]
  • Troy Denning (ur. 1958) – pisarz fantasy i fantastyki naukowej, autor bestselleru New York Timesa Waterdeep (1989), który napisał wraz ze Scottem Ciencinem pod pseudonimem Richard Awlison. Innymi jego książkami są Dragonwall, Strony bólu i Morze piasków. Miał też swój udział w epilogu do Trylogii Avatara, Próba: Sąd Cyrika Szalonego.Ravenloft (ang. kruczy strych) jest fikcyjnym światem z gry fabularnej Dungeons & Dragons. Jest to odmienna czasoprzestrzeń określana mianem "kieszonkowego wymiaru" (ang. "pocket dimension") i zwana "Półplanem Grozy" (ang. "the Demiplane of Dread"), na którą składają się części lądu zwane domenami (ang. domains) połączone razem przez tajemniczą siłę znaną jako "Mroczne Potęgi" (ang. "The Dark Powers"). Każda z domen jest rządzona przez tajemniczą istotę zwaną "mrocznym władcą" (ang. "darklord"), który jest osobą lub potworem, która popełniła zło tak straszliwe, by ściągnąć na siebie specjalną uwagę Mrocznych Potęg. Mroczni władcy są więźniami własnych domen i nie mogą z nich uciec w żaden sposób. Większość może jednak zamknąć granice własnych domen za pomocą samej myśli - nie pozwalając tym samym na ucieczkę innym. W swych domenach mroczni władcy cierpią przez wieczność za sprawą obiektów swych żądz (często owe obiekty są także przyczyną zbrodni, które popełnili) - podobnie jak mityczny Tantal nie mogąc ich dosięgnąć, mimo iż te są tuż-tuż. Każdy z mrocznych władców ma inne motywacje i pożąda czegoś innego - dla jednego może to być miłość, inny może chcieć odnosić chwalebne zwycięstwa a jeszcze inny może pragnąć zniszczyć swego wroga (na przykład innego mrocznego władcę).


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Eye of the Beholder – komputerowa gra fabularna stworzona przez firmę Westwood Studios i wydana przez Strategic Simulations, Inc. w 1990 roku. Tytuł ukazał się na platformę PC MS-DOS, a następnie na komputer Amiga i konsole Sega CD, SNES. Gra doczekała się kontynuacji w postaci Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon wydanego w 1991 roku oraz Eye of the Beholder III: Assault on Myth Drannor z 1993 roku.
    Faerûn – fikcyjny kontynent w świecie Zapomnianych Krain, stworzonym na potrzeby gry fabularnej Dungeons & Dragons. Położony jest na planecie Abeir-Toril; stanowi zachodnią część większego superkontynentu, w którego skład wchodzą jeszcze: Kara-Tur na wschodzie i Zakhara na południu. Granice Faerûnu wyznaczają Bezdrożne Morze na zachodzie, Wielkie Morze na południu, na wschodzie stepy Kraju Hordy i rozciągajace się za nimi ziemie Kara-Tur, zaś na północy wielkie lodowce. Faerûn rozciąga się na długość ponad 5600 km ze wschodu na zachód i 4000 km z północy na południe.
    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
    Pojęcia Chiny używa się w odniesieniu do krainy historycznej, obejmując wówczas całokształt chińskiej historii i kultury (zobacz: historia Chin), lub w węższym znaczeniu, w odniesieniu do Chińskiej Republiki Ludowej.
    Neverwinter Nights – seria gier komputerowych z gatunku cRPG wyprodukowanych przez BioWare, Obsidian Entertainment i wydanych przez firmę Atari.
    Icewind Dale – seria komputerowych gier fabularnych wyprodukowanych przez Black Isle Studios i wydanych przez firmę Interplay Entertainment. Akcja gier ma miejsce w tytułowej Dolinie Lodowego Wichru.
    Neverwinter – gra MMORPG wyprodukowana przez Cryptic Studios oparta na modelu płatności free-to-play. 30 kwietnia 2013 roku udostępniona została wersja open beta, dostępna dla wszystkich zainteresowanych graczy, zaś oficjalna premiera nastąpiła 20 czerwca. Gra nie nawiązuje do serii Neverwinter Nights. Jej mechanika oparta jest na czwartej edycji Dungeons & Dragons, a akcja rozgrywa się w okolicach tytułowego miasta Neverwinter.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.