• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu

    Przeczytaj także...
    Suwnica – dźwignica pracująca w ruchu przerywanym wyposażona w mechanizm podnoszenia i opuszczania: wciągarka lub wciągnik. Przeznaczona do przemieszczania materiałów w pionie i poziomie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu.II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.
    Kolej Prawego Brzegu Odry lub Kolej Prawoodrzańska (niem. Rechte-Oder-Ufer-Eisenbahn, w skrócie ROUE) - druga po Kolei Górnośląskiej linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem. Została zbudowana przez spółkę akcyjną Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte Oder Ufer Eisenbahn Gesellschaft). Przebiega ona na trasie Wrocław - Oleśnica - Lasowice Małe Oleskie - Fosowskie - Tarnowskie Góry - Bytom - Chorzów - Siemianowice Śląskie - Katowice-Szopienice - Katowice-Murcki - Tychy - Pszczyna - Czechowice-Dziedzice. Została oddana do użytku w latach 1865-1872.

    Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego – nieistniejące już przedsiębiorstwo zajmujące się naprawą i budową pojazdów szynowych znajdujące się przy stacji Wrocław Nadodrze Towarowy, powstały w 1866 w związku z budową Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte - Oder - Ufer Eisenbahn).

    Wrocław Nadodrze – stacja kolejowa i przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców, powstały w 1868 według projektu Hermanna Grapowa, który często mylony jest z Wilhelmem Grapowem, autorem zaprojektowanego kilkanaście lat wcześniej dworca Kolei Górnośląskiej, który w 1857 zastąpił stary (z 1842) Dworzec Górnośląski i dziś nosi nazwę Wrocław Główny. Stacja jest położona na linii kolejowej nr 143 łączącej Kalety i Wrocław Mikołajów przy placu Powstańców Wielkopolskich, na osiedlu Nadodrze.Transport kolejowy we Wrocławiu – wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jednej wąskotorowej zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.

    Od samego początku istnienia był najnowocześniejszym warsztatem kolejowym, w skład którego wchodziły nowoczesne suwnice do podnoszenia lokomotyw oraz system rozjazdów i przesuwnic. W 1931 nastąpiła reorganizacja i na bazie istniejącego zakładu powstały Zakłady Naprawcze Kolei Rzeszy (DRB-Ausbesserungswerke) o pow. ponad 120 tys. m², które zatrudniały ok. 1770 pracowników. Po zakończeniu II wojny światowej przystąpiono do odbudowy zniszczonej infrastruktury i już we wrześniu 1945 zostały oddane do użytku pierwsze naprawione lokomotywy. Od 1952 pod nazwą ZNTK. W trakcie rozbudowy w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych powstały nowe hale: tłoczni blach, krajalni, budowy wagonów i acetylenowni a liczba zatrudnionych wzrosła do 5000 osób. W 1996 przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną, co nie uratowało ZNTK od likwidacji, która nastąpiła trzy lata później. Wrocławskie ZNTK specjalizowało się głównie w naprawie i budowie wagonów towarowych.

    Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (w skrócie: ZNTK) - przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i świadczeniem usług głównie dla potrzeb transportu kolejowego.Lokomotywa – pojazd szynowy (stosowany od 1804) z własnym napędem, przeznaczony do ciągnięcia (lub pchania) innych pojazdów (wagonów) po torach.

    Po ostatnich wyburzeniach, które nastąpiły w styczniu 2008 roku większość zabudowań dawnych Zakładów już nie istnieje a sam teren jest sukcesywnie zabudowywany budynkami mieszkalno-usługowymi, w ramach wieloletniej i kilkuetapowej inwestycji Promenady Wrocławskiej.

    Uwagi

    1. Ostatnimi istniejącymi obiektami są budynek bramowy od strony ulicy Rychtalskiej oraz położony obok zdewastowany budynek spawalni.

    Przypisy

    1. Promenady Wrocławskie, czyli wrocławska wizja Guy'a Perry'ego. urbanity.pl. [dostęp 2014-08-08].
    2. Promenady Wrocławskie. urbanity.pl. [dostęp 2014-08-08].

    Zobacz też[]

  • Transport kolejowy we Wrocławiu
  • Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego
  • Linki zewnętrzne[]

  • ZNTK we Wrocławiu na na zdjęciach archiwalnych na portalu Wrocław Nadodrze Online
  • ZNTK we Wrocławiu na zdjęciach archiwalnych i współczesnych na portalu dolny-slask.org.pl
  • ZNTK we Wrocławiu na zdjęciach archiwalnych i współczesnych na portalu fotopolska.eu
  • (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.148 sek.