ZX-80

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
NEC D780C, klon mikroprocesora Z80 firmy NEC na płycie ZX Spectrum

ZX-80 – pierwszy komputer domowy Clive'a Sinclaira z wbudowanym językiem Sinclair BASIC, wypuszczony na rynek w lutym 1980 r., na wystawie komputerowej w Wembley, a opracowywany od maja 1979 r. Był następcą mikrokomputera MK 14.

Mikroprocesor – układ cyfrowy wykonany jako pojedynczy układ scalony o wielkim stopniu integracji (LSI) zdolny do wykonywania operacji cyfrowych według dostarczonego ciągu instrukcji.Telewizor, odbiornik telewizyjny (skrót: TV – ang. television, od gr. tele - daleko oraz łac. visio - obraz widziany) — urządzenie elektroniczne przeznaczone do zdalnego odbioru ruchomego obrazu, który jest nadawany przez telewizję i składa się z wyświetlanych jeden po drugim nieruchomych obrazów, z częstotliwością 25 lub 30 obrazów na sekundę lub inną. Pojedynczy obraz (nazywany też "klatką" – dla częstotliwości 25 wynosi 50, natomiast dla 30 wynosi 60 klatek) podzielony jest z kolei na linie poziome i pionowe. Typowe wartości linii to 1080, 720, 625 lub 525 linii.

Komputer miał mikroprocesor NEC 780-C (klon procesora Z80) z zegarem 3,25 MHz, 1 KB pamięci RAM, rozszerzalnej zewnętrznie do 16 KB (pierwsze rozszerzenia pamięci, które wprowadziła na rynek firma Sinclair Research miały wielkość 3 KB, moduły szesnastokilobajtowe wprowadzono do oferty po znacznych spadkach cen pamięci w początkach lat 80. XX wieku), oraz 4 KB pamięci ROM. Urządzenie potrafiło wykonywać obliczenia jedynie na liczbach całkowitych. Wyjście wideo RF do telewizora umożliwiało wyświetlanie 24 wierszy po 32 znaki monochromatycznego tekstu lub grafikę w dwukrotnie wyższej rozdzielczości. ZX-80 nie potrafił generować dźwięku. Programy można było zapisywać na kasecie magnetofonowej. Autorem interpretera języka BASIC zastosowanego w ZX-80 był John Grant.

Liczby całkowite – liczby naturalne dodatnie N + = { 1 , 2 , 3 , … } {displaystyle mathbb {N} _{+}={1,2,3,dots }} oraz liczby przeciwne do nich { − 1 , − 2 , − 3 , … } {displaystyle {-1,-2,-3,dots }} , a także liczba zero. Uogólnieniem liczb całkowitych są liczby wymierne i tym samym liczby rzeczywiste, szczególnym przypadkiem liczb całkowitych są: liczby naturalne.NEC Corporation (jap. 日本電気株式会社, Nippon Denki Kabushiki Gaisha) NASDAQ: NIPNY – międzynarodowe konsorcjum z dziedziny informatycznej z siedzibą w Minato w Japonii. Firma produkuje sprzęt komputerowy, telekomunikacyjny, urządzenia elektroniczne i oprogramowanie, między innymi notebooki Versa oraz Lavie (na rynek japoński). Firma NEC stworzyła Earth Simulator, najszybszy superkomputer na świecie w tym czasie. NEC jest częścią Sumitomo Group oraz spółka publiczną notowaną na giełdach tokijskiej, NASDAQ i londyńskiej.

ZX-80, którego sprzedaż sięgnęła 50 000 sztuk, był sprzedawany w formie zestawu do montażu za 79,95 GBP lub za 99,95 GBP w gotowej formie. Był popularny wśród hobbystów komputerowych jako narzędzie edukacyjne do nauki informatyki. Maszyna była promowana w jednym z ogłoszeń jako urządzenie mogące sterować elektrownią atomową.

ZX-81 – komputer domowy, opracowany i produkowany przez angielską firmę Sinclair Research Ltd. od marca 1981, wprowadzony na rynek przy znacznym udziale mediów. Był następcą komputera ZX-80, który odniósł znaczny sukces rynkowy i został sprzedany w ilości 50 000 sztuk.Kaseta magnetofonowa (CC lub z ang. Compact Cassette – kaseta kompaktowa) to kaseta przeznaczona do magnetofonów kasetowych opracowana przez firmę Philips w 1963 roku. Służy również jako nośnik do przechowywania danych.

Następcą ZX-80 był mikrokomputer ZX-81.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Old Computers (ang.). [dostęp 2012-02-03].
  2. Retroinspection: ZX Spectrum. W: Retro Gamer Collection Vol. 1. Imagine Publishing, 2007, s. 11. ISBN 978-1-906078-01-0.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • John Southern. Sinclair Researched. „Retro Gamer”. 1. s. 10 (ang.). 
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • ZX-TEAM (ang.). [dostęp 2015-06-10].
  • Planet Sinclair (ang.). [dostęp 2004-12-29]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-10-03)].
  • The Sinclair Story (ang.). [dostęp 2004-12-29]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-08-25)].




  • Warto wiedzieć że... beta

    Sinclair Research Ltd. – brytyjskie przedsiębiorstwo elektroniczne założone przez sir Clive Sinclaira w roku 1961 (wówczas jako Sinclair Radionics) w Cambridge.
    Informatyka – dyscyplina nauki zaliczana do nauk ścisłych oraz techniki zajmująca się przetwarzaniem informacji, w tym również technologiami przetwarzania informacji oraz technologiami wytwarzania systemów przetwarzających informację. Początkowo stanowiła część matematyki, później rozwinęła się do odrębnej dyscypliny – pozostaje jednak nadal w ścisłej relacji z matematyką, która dostarcza informatyce podstaw teoretycznych.
    Mikrokomputer – komputer o niewielkich rozmiarach, z pojedynczym mikroprocesorem, pracujący oddzielnie lub jako jeden z elementów złożonego układu, np. komputer osobisty, laptop.
    Kilobajt (KB, rzadziej kB, ang. Kbyte, kbyte, kilobyte) – jednostka używana w informatyce do określenia ilości informacji lub wielkości pamięci.
    Sir Clive Marles Sinclair (ur. 30 lipca 1940) – brytyjski wynalazca i konstruktor, znany przede wszystkim z konstrukcji komputerów domowych serii Sinclair: ZX80, ZX81 i ZX Spectrum.
    ROM (ang. Read-Only Memory - pamięć tylko do odczytu) - rodzaj pamięci półprzewodnikowej urządzenia elektronicznego, w szczególności komputera, z której dane można tylko odczytywać, a zapis jest niemożliwy lub trwa długo może wymagać dodatkowych czynności lub sprzętu. W tego typu pamięciach przechowywane są dane, które muszą być zachowane, nawet jeśli urządzenie nie jest zasilane.
    RAM (ang. Random Access Memory – pamięć o dostępie swobodnym) – podstawowy rodzaj pamięci cyfrowej. Choć nazwa sugeruje, że oznacza to każdą pamięć o bezpośrednim dostępie do dowolnej komórki pamięci (w przeciwieństwie do pamięci o dostępie sekwencyjnym, np. rejestrów przesuwnych), ze względów historycznych określa ona tylko te rodzaje pamięci o bezpośrednim dostępie, w których możliwy jest wielokrotny i łatwy zapis, a wyklucza pamięci ROM (tylko do odczytu) i EEPROM których zapis trwa znacznie dłużej niż odczyt, pomimo iż w ich przypadku również występuje swobodny dostęp do zawartości.

    Reklama