Xbox

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Wygląd konsoli

Xbox (wym. [ˈɛksbɒks]) – konsola gier wideo wyprodukowana przez amerykańskie przedsiębiorstwo Microsoft.

Pamięć podręczna procesora (ang. CPU cache) - jest pamięcią typu SRAM (pamięć statyczna) o krótkim czasie dostępu. Zlokalizowana jest często bezpośrednio w jądrze procesora. Zastosowanie wielopoziomowej hierarchii pamięci podręcznej pozwala, korzystając z zasady lokalności przestrzennej i czasowej na zapewnienie złudzenia posiadania szybkiej i pojemnej pamięci głównej, a więc zmniejsza średni czas dostępu do pamięci głównej.Definicja intuicyjna: SSE to dodatkowe rozkazy rozpoznawane przez mikroprocesory firmy Intel oraz kompatybilnych, które pozwalają znacznie szybciej wykonywać obliczenia matematyczne, szczególnie te wykorzystywane w dziedzinie multimediów, co przekłada się na zwiększenie efektywności działania m.in. gier komputerowych, programów graficznych, muzycznych, kodowania filmów i muzyki.

Sprzedaż konsoli rozpoczęto w listopadzie 2001 roku. Xbox był pierwszą konsolą wyprodukowaną przez Microsoft, który wprowadził sprzęt na rynek po premierze konkurencyjnej konsoli Sony PlayStation 2, a przed premierą GameCube’a zaprojektowanego przez Nintendo. Oba te przedsiębiorstwa miały już pewne doświadczenie na rynku konsol i przywiązanych do nich użytkowników, lecz głównymi rynkami odbiorczymi dla produktu Microsoftu stały się Stany Zjednoczone i Europa, które dotychczas zdominowane były przez urządzenia z Japonii. W listopadzie 2005 na rynku pojawił się następca Xboksa – Xbox 360. W 2009 roku przedstawiciele Microsoftu oświadczyli, że wsparcie dla konsoli Xbox zostanie zakończone. 15 kwietnia 2010 wyłączono usługę Xbox Live dla pierwszego Xboksa.

1080i – oznaczenie jednej z rozdzielczości telewizji HDTV (ang. High-definition television), z przeplotem "i" (ang. interlaced).MMX (MultiMedia eXtensions lub Matrix Math eXtensions) to zestaw 57 instrukcji SIMD dla procesorów Pentium i zgodnych. Rozkazy MMX mogą realizować działania logiczne i arytmetyczne na liczbach całkowitych. Pierwotnie wprowadzone w 1996 przez Intela dla procesorów Pentium MMX, aktualnie dostępne również na procesory innych producentów – wraz z rozwojem procesorów i dodawaniem nowych rozszerzeń (np. SSE) zbiór rozkazów MMX powiększał się. Instrukcje te są wykorzystywane przez procesory od Intel Pentium MMX i AMD K6 wzwyż.

Według danych z 2012 roku na całym świecie sprzedano ok. 24 miliony egzemplarzy konsoli.

Specyfikacja[ | edytuj kod]

  • procesor: zmodyfikowana wersja Pentium III pracująca z częstotliwością 733 MHz (FSB 133 MHz z obsługą MMX i SSE, gniazdo Socket 495, 180 nm, 32 KB L1 cache, 128 KB L2 cache)
  • procesor graficzny: zmodyfikowany GeForce 3 NV2A 233 MHz
  • RAM: 64 MB DDR dzielone pomiędzy procesor i układ graficzny
  • audio: Nvidia MPCX 64-bit (Dolby Digital 5.1)
  • HDD: 8 lub 10 GB (sformatowane do pojemności 8 GB), system plików FATX
  • sieć: 10/100 Ethernet
  • obsługiwane rozdzielczości: 480i, 576i 480p, model NTSC dodatkowo: 720p, 1080i
  • kontrolery: 4 porty USB w wersji 1.1 (nie jest w 100% zgodne ze specyfikacją) z niestandardowym wtykiem
  • waga: 3,86 kg
  • Jest to pierwsza konsola, w której zastosowano dysk twardy do zapisywania stanów gier, zamiast kosztownych kart pamięci o niewielkiej pojemności. Dysk twardy jest wykorzystywany również do kopiowania danych z płyty DVD w celu przyspieszenia dostępu do danych. Konsola obsługiwała również tradycyjne karty pamięci. Wbudowany port ethernet oraz sieciowa usługa Xbox Live pozwala na łatwą grę wieloosobową.

    Procesor graficzny, inaczej GPU (ang. Graphics Processing Unit) – jest główną jednostką obliczeniową znajdującą się w nowych kartach graficznych.Encyklopedia Britannica (ang. Encyclopædia Britannica) – najstarsza wydawana do chwili obecnej i najbardziej prestiżowa encyklopedia angielskojęzyczna. Artykuły w niej zamieszczane uważane są powszechnie przez czytelników za obiektywne i wiarygodne.

    Pliki wykonywalne wykorzystywane przez konsolę Xbox miały format XBE.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Premiera konsoli Xbox w Polsce już 23 października – kolejne informacje (pol.). gry-online.pl, 2004-10-12.
    2. John C. Wells: Longman Pronunciation Dictionary. 2008. ISBN 978-1-4058-8118-0.
    3. Microsoft Designers Go to Extremes to Make Sure the Xbox Console and Controller Convey New and Unforeseen Gameplay Experience (ang.). microsoft.com, 2001-01-06. [dostęp 2016-05-25].
    4. An Open Letter from Xbox LIVE General Manager Marc Whitten (ang.). xbox.com. [dostęp 2016-05-25].
    5. Mark J. P. Wolf: Encyclopedia of video games : the culture, technology, and art of gaming. Santa Barbara, Kalifornia: Greenwood, 2012, s. 403. ISBN 978-0-313-37936-9. OCLC 768800401.
    6. Anand Lal Shimpi: Hardware Behind the Consoles – Part I: Microsoft’s Xbox (ang.). AnandTech, 2001-11-21. [dostęp 2014-05-05].
    7. Microsoft’s first home gaming system and one of the first to include an internal hard drive and built in online play capability (ang.). [dostęp 2012-02-04].
    8. Format pliku *.XBE.




    Warto wiedzieć że... beta

    Gra wieloosobowa (ang. multiplayer) – rodzaj (bądź tryb) gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową lub wideo.
    480i – skrócona nazwa jednego z trybów wideo telewizji SDTV. Liczba 480 oznacza rozdzielczość ekranu równą 480 linii w pionie, a litera i oznacza obraz kodowany z przeplotem "i" (ang. interlaced). Rozdzielczość obrazu 480i w poziomie może wynosić 704 piksele (format obrazu 16:9, piksel 40:33), 704 piksele (format obrazu 4:3, piksel 10:11) lub 640 pikseli(obraz 4:3 ratio , piksel kwadratowy). Obraz może być odświeżany z częstotliwością 24, 30 lub 60 klatek na sekundę.
    Universal Serial Bus, USB, uniwersalna magistrala szeregowa – rodzaj sprzętowego portu komunikacyjnego komputerów, zastępującego stare porty szeregowe i porty równoległe. Został opracowany przez firmy Microsoft, Intel, Compaq, IBM i DEC.
    Front Side Bus (FSB) jest występującą w wielu architekturach komputerów PC magistralą łączącą procesor z kontrolerem pamięci (najczęściej zlokalizowanym w mostku północnym). Składa się ona z linii adresowych, linii danych oraz linii sterowania. Parametry FSB (liczba linii poszczególnych typów, częstotliwość) zależne są od zastosowanego procesora. Jego następcami są DMI oraz QPI dla platform Nehalem.
    Procesor (ang. processor), także CPU (ang. Central Processing Unit) – urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
    Xbox LIVE – system rozrywki sieciowej stworzony przez Xbox Team, który jest częścią Microsoft Corporation. Podłączyć się do niego mogą wszyscy posiadacze konsoli Xbox 360 jak i usługi Games for Windows Live. Serwis jest dostępny we wszystkich krajach, w których odbyła się oficjalna premiera konsoli Xbox 360. Istnieją dwa rodzaje konta w Xbox Live – członkostwo darmowe Silver i członkostwo płatne Gold. Dostęp do niektórych możliwości, jak na przykład granie przez Internet wymaga zakupu abonamentu Gold (uiszczając opłatę za pomocą karty kredytowej, albo kupując zdrapki z kodem doładowującym). Do kupowania zawartości z Xbox Live służy wirtualna waluta – punkty Microsoft Points.
    576i jest to skrócona nazwa jednego z trybów wideo telewizji SDTV. Liczba 576 oznacza rozdzielczość ekranu równą 576 linii w pionie, a litera i oznacza obraz z przeplotem ("i" ang. interlaced). Rozdzielczość pozioma obrazu cyfrowego wynosić może 704 lub 720 pikseli. W telewizji analogowej obraz 576i stanowił podstawowy standard dla systemów PAL i SECAM, z tym że określano go jako 625i z uwagi na występowanie w sygnale dodatkowych, "pustych" linii synchronizujących.

    Reklama