• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Wypadki kolejowe w Polsce



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Zaryń – wieś w Polsce położona w województwie wielkopolskim, w powiecie konińskim, w gminie Wierzbinek. Przez wieś przechodzi magistrala kolejowa Chorzów Batory - Tczew. W latach 1975−1998 miejscowość administracyjnie należała do województwa konińskiego.Katastrofa kolejowa na stacji Warszawa Włochy wydarzyła się 3 września 1987 ok. godz. 15.30 na odcinku Warszawa Zachodnia-Pruszków. W jej wyniku poniosło śmierć 8 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu osobowego relacji Warszawa Wschodnia-Grodzisk Mazowiecki na pociąg osobowy relacji Siedlce-Sochaczew.
    Wypadek we Włochach z dnia 13 lipca 1900 na trasie kolei Warszawsko-Wiedeńskiej
    Katastrofa pod Trzemesznem w 1907
    Miejsce upamiętnienia katastrofy kolejowej w Barwałdzie Średnim w 1944 r. (sierpień 2008)
    Miejsce upamiętnienia katastrofy kolejowej pod Otłoczynem w 1980 r. (sierpień 2004)
    Wagony wbite w budynek dworca w Zwierzynie w 2011 r.
    Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami (fot. Wojciech Janaczek, 4 marca 2012)
    Zderzenie pociągów na stacji w Ostrowie Wlkp. (27 maja 2012)

    Wypadki kolejowe w Polsce – chronologiczne zestawienie wypadków kolejowych, które miały miejsce na terenie Polski od 1877 roku. Poniżej zamieszczono informację o większych wypadkach, w których ofiarami zostali pasażerowie lub obsługa pociągów, lub które spowodowały znaczne zniszczenia pojazdów kolejowych lub straty w otoczeniu.

    Bojanowo – miasto w woj. wielkopolskim, w powiecie rawickim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Bojanowo. W latach 1975-1998 miasto administracyjnie należało do woj. leszczyńskiego.Linia kolejowa nr 203 – łącząca stację Tczew ze stacją Kostrzyn. Linia ta jest częścią strategicznie ważnej do 1945 roku magistrali kolejowej, łączącej Berlin ze stolicą Prus Wschodnich – Królewcem (tzw. Ostbahn).

    Wypadki udokumentowane[ | edytuj kod]

    Przed 1900 rokiem[ | edytuj kod]

  • 26 listopada 1877 ok. godz. 6:10 – zderzenie pociągów towarowych na stacji Gorzkowice, 2 ofiary śmiertelne, kilku rannych.
  • Lata 1900–1909[ | edytuj kod]

  • 13 lipca 1900 - katastrofa kolejowa w okolicach stacji (Warszawa) Włochy. Starcie boczne pociągu osobowego Warszawa Wiedeńska – Granica (Sosnowec Maczki) z pociągiem osobowym jadącym do Warszawy. Przyczyną było wadliwie działające urządzenie ZRK informujące o położeniu zwrotnicy. 4 ofiary śmiertelne, ponad 30 osób rannych. W wypadku lekko ranni zostali Władysław Stanisław Reymont oraz Jan Gadomski, zaś zginęła podróżująca z nim redaktorka Gazety Polskiej, siostra Jana, Teofila Gadomska.
  • 7 sierpnia 1907 – katastrofa kolejowa w okolicach wsi Wierzbiczany pomiędzy Gnieznem a Trzemesznem, 10 lub 12 ofiar śmiertelnych.
  • 4 września 1907 – katastrofa kolejowa pomiędzy stacjami Bukaczowce a Żurawno-Nowosielce, 2 ofiary.
  • 1908 – katastrofa kolejowa na stacji Munina (okolice Jarosławia), 10 osób rannych, 15 zniszczonych wagonów.
  • Lata 1910–1919[ | edytuj kod]

  • 4 maja 1911 o godz. 13.44 – katastrofa kolejowa na stacji Medyka, zderzenie dwóch pociągów towarowych, 2 ofiary śmiertelne, 2 rannych,12 zniszczonych wagonów. Katastrofa przyczyniła się do powołania Pogotowia Ratunkowego w Przemyślu.
  • 4 marca 1912 – katastrofa kolejowa w okolicach wsi Marianka (województwo lubuskie), 24 ofiary śmiertelne, oraz 16 rannych.
  • 13 marca 1912 – katastrofa kolejowa w Trzebini, zderzenie pociągu z lokomotywą przetaczającą wagony. Rannych zostało około stu pasażerów, część zmarła w szpitalach.
  • 13/14 stycznia 1918 – katastrofa kolejowa w Trzcianie, 15 zabitych i 28 rannych.
  • 17 lutego 1919 – kolejna katastrofa kolejowa w Trzebini, zderzenie dwóch pociągów, kilkanaście osób zostało rannych.
  • 25 października 1919 – w godzinach porannych na stacji Krzanowice (obecna D29-193) pociąg osobowy z Opawy do Raciborza najechał na stojący pociąg towarowy. W pociągu osobowym wybuchł pożar podsycony przemycanym na masową skalę alkoholem. Z wraków wagonów wydobyto 19 zwęglonych ciał. Z 60 ciężko rannych osób pierwszej doby nie przeżyło 20. Ponadto lżej rannych 119 osób.
  • Lata 1920–1929[ | edytuj kod]

  • 20 stycznia 1920 – Na odcinku Trzcianka–Piła Ostbahnu (obecnie linia kolejowa nr 203) rozkręcono szyny aby wykoleić pociąg towarowy w celach rabunkowych. Na wykolejony pociąg towarowy najechał pociąg pospieszny. 18 ofiar śmiertelnych, 20 rannych. Sprawców ujęto, osądzono i stracono.
  • 22 listopada 1920 – katastrofa kolejowa pod Malborkiem. Po godz. 7:00 pociąg osobowy nr 1001 z Kwidzyna do Malborka za Gościszewem zderzył się czołowo z awaryjnie zatrzymanym składem towarowym zmierzajacym w przeciwnym kierunku. W efekcie zderzenia zginęło 20 osób, a 36 zostało rannych.
  • 9 września 1924 – katastrofa kolejowa pod Pomereczem, w wyniku wykolejenia się dwóch pociągów pancernych zmarło 4 żołnierzy, a 22 zostało rannych (więcej informacji).
  • 8 marca 1925 – katastrofa kolejowa w Dulowej, pociąg osobowy relacji Łódź – Kraków najechał na pociąg towarowy, co najmniej jedna osoba zginęła oraz kilka osób zostało rannych.
  • 30 kwietnia / 1 maja 1925 – katastrofa kolejowa w okolicach Starogardu Gdańskiego, do której doszło najprawdopodobniej na skutek zamachu terrorystycznego, a w której zginęło 29 podróżnych, a wielu zostało rannych.
  • 1 września 1928 – katastrofa kolejowa w Gorzkowicach. Około 4 nad ranem na zatrzymany na stacji kolejowej w Gorzkowicach pociąg towarowy załadowany węglem (jadący z Górnego Śląska do Gdyni) najechał od strony Częstochowy inny pociąg z węglem. 14 wagonów miało ulec całkowitemu zniszczeniu. 1 ofiara śmiertelna i 1 osoba ranna (obaj z obsługi pociągu stojącego na stacji).
  • 14 sierpnia 1929 – zderzenie pociągu towarowego z towosem w Łodzi. Zginęło pięciu żołnierzy 28 Pułku Strzelców Kaniowskich i trzech kolejarzy, a ponadto 19 żołnierzy i 8 kolejarzy zostało rannych.
  • Lata 1930–1939[ | edytuj kod]

  • 20 stycznia 1931 – zderzenie czołowe pociągu robotniczego nr 5520 relacji Strzebielino–Gdynia z parowozem przyprzęgowym, odczepionym od pociągu towarowego. Wypadek miał miejsce o godzinie 6:25 przy wjeździe od strony Redy na stację Gdynia, na rozjeździe nr 9. Śmierć na miejscu poniosły 3 osoby, dalsze 2 zmarły w szpitalu. Ciężko rannych 13.
  • 7 lutego 1931 – czołowe zderzenie o godzinie 5:29 w Krakowie w okolicy wiaduktu nad ul. Łokietka dwóch pociągów pasażerskich: międzynarodowego pociągu pospiesznego nr 304 relacji Bukareszt–Berlin i pospiesznego pociągu nr 5 z Warszawy do Krakowa. Zginęło 5 osób, rannych kilkadziesiąt.
  • 7 czerwca 1931 – czołowe zderzenie pociągów osobowych w pobliżu stacji Wieszowa na obecnej linii kolejowej nr 178, które miało miejsce o godzinie 22:05; 30 osób ciężko rannych. Pociąg nr 319 został odprawiony w kierunku Mikulczyc przez kierownika pociągu, bez wiedzy dyżurnego ruchu. Tymczasem od strony Mikulczyc nadjeżdżał pociąg do Brynku.
  • 7 sierpnia 1931 – najechanie przez pociąg pospieszny nr 707 relacji Warszawa Główna–Wilno na stojący na szlaku z powodu awarii parowozu pociąg osobowy nr 721 relacji Warszawa Wileńska–Baranowicze Poleskie, z wagonami do Grajewa. Do zdarzenia doszło ok. godziny 2:20 za stacją Łapy, a przed „stacją” Baciuty. Oba pociągi zmierzały w stronę Białegostoku po tym samym torze. 4 ofiary śmiertelne, 8 rannych, w tym 5 ciężko.
  • 14 grudnia 1931 – wykolejenie się przed godziną 23:00 pociągu pospiesznego nr 205 relacji Warszawa–Kraków ok. 1 km za stacją Rogów. Były ofiary śmiertelne i ranni.
  • 15 grudnia 1933 – zderzenie dwóch pociągów w Poznaniu, zginęło 8 osób (więcej informacji)
  • 2 października 1934 – katastrofa kolejowa w Krzeszowicach, w której zginęło 12 osób (więcej informacji).
  • 16/17 grudnia 1935 – lokomotywa pociągu towarowego wpadła do rzeki, również w Krzeszowicach, 2 osoby zginęły.
  • 7 czerwca 1939 – wykolejenie się o godzinie 12:07 w Pruszkowie międzynarodowego pociągu pospiesznego nr 2203 / 204, jadącego rozkładowo z Wiednia Ostbahnhof do Warszawy Wschodniej, a tego dnia, w związku z reorganizacją ruchu spowodowaną pożarem Dworca Głównego w Warszawie dzień wcześniej, skierowanego do stacji Warszawa Gdańska. Zginęło 9 osób, rannych powyżej 30. Prawdopodobną przyczyną była nadmierna prędkość pociągu przy wjeździe na ostrze zwrotnicy ustawionej w kierunku zwrotnym – 90 km/h zamiast dozwolonej 40 km/h. Drużyna trakcyjna została poinformowana o zmianie i ograniczeniu prędkości rozkazem pisemnym na stacji w Koluszkach, jednak zapomniała o nim na skutek rutyny – „zawsze mijaliśmy Pruszków w pełnym biegu”. Zdarzenie miało miejsce na pierwszej zwrotnicy od strony Brwinowa przy odejściu łącznicy „odolańskiej”.
  • 12 listopada 1939 – zderzenie dwóch pociągów w Sukowicach, w którym zginęło kilkadziesiąt osób, a kilkadziesiąt zostało rannych (różne opracowania podają różne dane).
  • Lata 1940–1949[ | edytuj kod]

  • 26/27 grudnia 1941 – zderzenie pociągów w Drzewcach (Leichholz), dokładna liczba ofiar nieznana – zidentyfikowano zwłoki 44 osób, a co najmniej 67 było rannych.
  • 30 marca 1944, godz. 10:50 – zderzenie pociągów na linii kolejowej Lublin – Rozwadów, w okolicach Zemborzyc. Zginęły 22 osoby, dokładna liczba rannych nieznana, kilka wagonów zostało całkowicie zniszczonych.
  • 24 listopada 1944 – katastrofa kolejowa w Barwałdzie Średnim, w której zginęło co najmniej 130 osób (więcej informacji) – najtragiczniejszy udokumentowany wypadek
  • 25 stycznia 1945 – w tunelu w Świerkach Dolnych (Nieder Königswalde) na linii Wałbrzych – Kłodzko od pociągu ratunkowego oderwało się 30 wagonów krytych, w których przewożono rannych żołnierzy i ludność cywilną oraz amunicję i inne materiały wojskowe. Wagony te zaczęły coraz szybciej toczyć się w stronę Nowej Rudy, gdzie stał gotowy do odjazdu planowy pociąg osobowy. Żeby uniknąć zderzenia obu składów, wagony toczące się po spadku skierowano na żeberko kopalni w Ludwikowicach Kłodzkich, gdzie uległy rozbiciu oraz stanęły w płomieniach i nastąpiły detonacje. Zginęło co najmniej 65–70 osób, uratowało się 8 pasażerów.
  • 28 września 1946 – katastrofa kolejowa na stacji Łódź Kaliska, w której wyniku zginęło 21 osób, a ponad 40 zostało rannych (więcej informacji).
  • 4 października 1946 – katastrofa kolejowa na stacji Szczecin Turzyn, w której zginęło 7 osób, a 15 zostało rannych (więcej informacji).
  • 15 lutego 1948 ok. godz. 15:30 – niedaleko posterunku Krykulec (obecnie na terenie miasta Gdyni) na linii kolejowej nr 201. Pociąg towarowy zjeżdżający z góry wjechał na tył innego pociągu niszcząc 16 wagonów. W wypadku zginął kierownik rozpędzonego składu. Ranne zostały jeszcze dwie osoby. Usunięcie skutków wypadku trwało ok. 4 dni.
  • Lata 1950–1959[ | edytuj kod]

  • 27/28 grudnia 1951 – wypadek kolejowy w Dębicy, w którym zginęło 11 osób, a 11 zostało rannych (więcej informacji).
  • 19 stycznia 1952 – wypadek na przejeździe w Występie, w którego wyniku zginęło 17 osób, a kilkanaście zostało rannych. Kilka osób zmarło w czasie późniejszym.
  • 26 stycznia 1954 – katastrofa kolejowa w miejscowości Sątopy-Samulewo, w której zginęło co najmniej 18 osób, rannych zostało co najmniej 37 osób (więcej informacji).
  • 24 lutego 1954 – katastrofa kolejowa w Świebodzicach koło Wałbrzycha. Zginęło ponad 10 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych.
  • 31 października 1958 – zderzenie pociągów na stacji Nakło nad Notecią, w którego wyniku zginął konduktor hamulcowy.
  • Lata 1960–1969[ | edytuj kod]

  • 6 stycznia 1960 – zderzenie pociągu relacji BytomKamieniec z autobusem PKS relacji OpoleIzbicko w Opolu przy alei Niepodległości. Zginęło 16 osób, a ponad 30 zostało rannych.
  • 2 lipca 1962 – zderzenie pociągów na stacji Opole Główne, jedna osoba (maszynista) ranna.
  • 9 października 1962 – katastrofa kolejowa w Jarostach pod Piotrkowem Trybunalskim, w której zginęły 34 osoby, a 67 zostało rannych (więcej informacji).
  • 15 kwietnia 1963 – katastrofa kolejowa w Leżajsku, zginęły 2 osoby.
  • 20 czerwca 1966 – katastrofa kolejowa na stacji Życzyn.
  • 6 lipca 1966 – katastrofa kolejowa na stacji Wawer k. Warszawy, 17 rannych, 1 ofiara śmiertelna (więcej informacji).
  • 29 grudnia 1966 – wykolejenie się i spadek z nasypu pociągu przyspieszonego prowadzonego parowozem Pt47-173 na odcinku DrzeńskoRzepin (na skutek braku wiedzy maszynisty o przełożeniu linii w inne miejsce i pokonaniu rozjazdu ze zbyt dużą prędkością). Zginął pomocnik maszynisty i 5 pasażerów, a dalsze osoby odniosły rany.
  • 3 lipca 1967 – katastrofa kolejowa koło Działdowa, w której zginęło 7 osób, a 47 zostało rannych (więcej informacji).
  • 30 sierpnia 1967 – katastrofa pociągu pospiesznego na stacji Nosówko (trasa BiałogardKoszalin), w której zginęła drużyna parowozu Pt31-50.
  • 10 kwietnia 1968 – katastrofa kolejowa koło Ząbrowa, na trasie z Malborka do Iławy doszło do zderzenia czołowego Ty2-101 z Ty2-1264. Oba parowozy uległy zniszczeniu, zginęły obie drużyny, konwojent i 2 hamulcowych jadący w brankardzie. Przyczyną katastrofy był błąd nastawniczego ze stacji Ząbrowo, który wypuścił pociąg prowadzony przez Ty2-101 na zajęty szlak.
  • 6 maja 1968 – wypadek kolejowy w Kochanówce koło Dębicy, w którym zginęło 7 osób (więcej informacji).
  • 15 czerwca 1969 o godz. 15:40 – katastrofa kolejowa na jednotorowym szlaku nr 201 pomiędzy Kościerzyną a Skorzewem. Zderzyły się pociągi towarowy z Gdyni z osobowym z Kościerzyny. Zginęło 7 osób, a 14 zostało rannych. Był to najtragiczniejszy wypadek w historii lokomotyw Ty246.
  • 20 sierpnia 1969 – katastrofa kolejowa koło Gubina, w której zginęły 4 osoby, a 27 zostało rannych. Dyżurni ruchu wyprawili na ten sam jednotorowy szlak (linii Gubin – Krosno Odrzańskie) dwa pociągi: towarowy Gubin – Głogów oraz osobowy Poznań – Gubin.
  • 30 sierpnia 1969 – wypadek kolejowy w Jezierzycach koło Słupska – wykolejenie pociągu osobowego, zginęły 2 osoby, ciężko ranne zostały cztery osoby.
  • Lata 1970–1979[ | edytuj kod]

  • 3 czerwca 1972 – katastrofa kolejowa pod Bydgoszczą, w której wyniku zginęło 12 osób, a 26 zostało rannych (więcej informacji).
  • 6 lipca 1972 – w Miłobądzu wykoleił się parowóz oraz kilka wagonów i zginęły 2 osoby.
  • 27 sierpnia 1973 – katastrofa kolejowa w okolicach Radkowic, w której zginęło 16 osób, a 24 zostały ranne (więcej informacji).
  • 1 września 1975 – katastrofa kolejowa pod Chorzewem, w której zginęło 6 osób, a 19 zostało rannych (więcej informacji).
  • 14 września 1975 – zderzenie pociągów na trasie NiwniceNowogrodziec w DOKP Wrocław z winy służby ruchu. Zginął pomocnik maszynisty, maszynista został ciężko ranny.
  • 3 listopada 1976 – katastrofa kolejowa w Juliance, w której zginęło 25 osób, a 79 zostało rannych (więcej informacji).
  • 19 grudnia 1976 – najechanie zespołem trakcyjnym EN57 na koniec pociągu towarowego koło przystanku Gdynia Wzgórze Nowotki. Śmierć poniósł maszynista i kierownik pociągu, 7 pasażerów odniosło lżejsze obrażenia.
  • 28 lutego 1977 – katastrofa kolejowa na stacji kolejowej w Psarach. W wyniku wypadku ginie załoga lokomotywy ET22-121.
  • 9 lipca 1977 – katastrofa kolejowa pod Wrocławiem, w której zginęło 11 osób, a ponad 20 zostało rannych (więcej informacji).
  • 7 grudnia 1977 – katastrofa kolejowa w Kraskach, w której zginęło 7 osób, a 56 zostało rannych (więcej informacji).
  • 5 lutego 1978 – katastrofa kolejowa pod Ełkiem, w której zginęło 5 osób, a 15 zostało rannych.
  • 1 sierpnia 1978 – katastrofa kolejowa pod Brodami Warszawskimi, w której zginęło 6 osób, a 98 zostało rannych.
  • 7 września 1979 – zderzenie pociągów w Strażowie, w którego wyniku zginęło 10 osób, a 7 zostało rannych (więcej informacji).
  • 19 grudnia 1979 – katastrofa kolejowa w Blachowni, jedna osoba zginęła, 28 zostało rannych.
  • Lata 1980–1989[ | edytuj kod]

  • 19 sierpnia 1980 – katastrofa kolejowa pod Otłoczynem, w której zginęło 67 osób, a 64 zostały ranne (więcej informacji).
  • 23 września 1980 – wykolejenie pociągu towarowego w pobliżu Piechowic, w którego wyniku 1 osoba zginęła na miejscu, a 2 osoby zostały ciężko ranne.
  • 4 czerwca 1981 – zderzenie pociągów w Osiecku, w którym zginęło 25 osób, a 6 zostało rannych (więcej informacji).
  • 21 sierpnia 1982 – zderzenie pociągów w Wierzchucinie, w którego wyniku zginęły 2 osoby.
  • 18 lutego 1983 – katastrofa kolejowa pod Janikowem, w której zginęły 3 osoby, a 19 zostało rannych (więcej informacji).
  • 17 listopada 1983 – zderzenie pociągów w Wołominie, w którego wyniku 2 osoby zginęły a 6 zostało rannych.
  • 17 października 1984 – katastrofa kolejowa pod Kluczborkiem w Bąkowie, w której zginęły 4 osoby, a 60 zostało rannych (więcej informacji).
  • 19 września 1985 – katastrofa kolejowa na przejeździe w Olsztynie, w której zginęło 6 osób, a 14 zostało rannych.
  • 24 września 1985 – zderzenie pociągów na przystanku Rybienko w Wyszkowie, w którego wyniku 2 osoby zginęły, a 15 zostało rannych.
  • 1 października 1985 – katastrofa kolejowa w Suszu, w której zginęły 4 osoby, a 34 zostało rannych.
  • 14 września 1986 – katastrofa kolejowa w Łochowie, w której zginęły 2 osoby, a 7 zostało rannych.
  • 30 grudnia 1986 – katastrofa kolejowa w Nowym Dworze Mazowieckim, w której zginęło 6 osób, a 10 zostało rannych (więcej informacji).
  • 3 września 1987 – katastrofa kolejowa na stacji Warszawa Włochy, w której wyniku zginęło 8 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych (więcej informacji).
  • 29 września 1987 – katastrofa kolejowa pod Terespolem Pomorskim, w której zginęło 5 osób, a 35 zostało rannych.
  • 21 grudnia 1987 – katastrofa kolejowa pod Żyrardowem, w której zginęła 1 osoba (maszynista), a kilka zostało rannych.
  • 19 maja 1988 – katastrofa kolejowa w Pile, w której wyniku zginęło 10 osób, a 28 zostało rannych (więcej informacji).
  • 9 marca 1989 – katastrofa kolejowa w Białymstoku (więcej informacji).
  • Lata 1990–1999[ | edytuj kod]

  • 23 czerwca 1990 – wypadek kolejowy pod Budachowem koło Rzepina, w którego wyniku 1 osoba zginęła, a 15 zostało rannych.
  • 20 sierpnia 1990 – zderzenie pociągów w Warszawie, w którym zginęło 16 osób, a 43 zostało rannych (więcej informacji).
  • 23 czerwca 1991 – katastrofa kolejowa pod Tychami, w której zginęły 3 osoby, a 25 doznało obrażeń ciała.
  • 16 grudnia 1993 – zderzenie pociągów pod Turzynowem koło Kłodawy, w którego wyniku 1 osoba zginęła a 3 zostało rannych.
  • 12 stycznia 1994 – wykolejenie pociągu na stacji Gliwice Łabędy, w którego wyniku 1 osoba zginęła, a 7 zostało rannych.
  • 25 lutego 1994 – zderzenie pociągów pod Starzynami, w którym zginęła jedna osoba, a 7 zostało rannych.
  • 9 grudnia 1994 – zderzenie pociągów na stacji Bednary, w którym zginęła 1 osoba, a 66 zostało rannych.
  • 9 września 1995 – zderzenie pociągów towarowych koło Lublińca na linii kolejowej nr 143 w którym to dochodzi do poważnych zniszczeń taboru. Brak danych o poszkodowanych.
  • 5 maja 1997 – katastrofa kolejowa na stacji Reptowo, w której wyniku zginęło 12 osób, a 36 było rannych (więcej informacji).
  • 16 lipca 1998 – wypadek kolejowy na stacji Grajewo, w którym 1 osoba została ranna.
  • 18 maja 1999 – zderzenie pociągów pasażerskich na stacji Wejherowo, w którym rannych zostało ok. 10 osób.
  • 27 lipca 1999 – wypadek na przejeździe w Owadowie koło Radomia, w którym zginęło 6 osób.
  • Lata 2000–2009[ | edytuj kod]

  • 10 września 2000 – katastrofa kolejowa w Żurawicy, w której wyniku zginęły 2 osoby, a 7 zostało rannych (więcej informacji).
  • 27 stycznia 2001 – zderzenie pociągów w Górażdżach koło Opola, w którym 2 osoby zginęły, a 1 została ranna.
  • 4 stycznia 2004 – wypadek kolejowy w Miałach koło Wronek, w którym 25 osób zostało rannych.
  • 18 lutego 2004 – w Gołaszewie, gm. Kowal, na przejeździe kolejowo-drogowym, z nieustalonej przyczyny doszło do zderzenia pociągu osobowego z samochodem ciężarowym Scania, który stanął pomiędzy rogatkami. Pociąg pośpieszny „Kopernik” relacji Warszawa – Bydgoszcz uderzył w naczepę ciągnika załadowaną ciężkimi zwojami ocynkowanej blachy. Kierowca samochodu ciężarowego poniósł śmierć na miejscu. Z pociągu ewakuowano 85 osób. Straty oszacowano na ok. 450 tys.zł. W akcji udział brały 4 zastępy JRG 1 zastęp OSP Kowal. Uszkodzona lokomotywa elektryczna serii EU07-014 skreślona została z inwentarza PKP z dn. 01.01.2005 (lokalizacja: Warszawa Odolany).
  • 19 grudnia 2005 – wypadek kolejowy w Świnnej na trasie Sucha BeskidzkaŻywiec. W wyniku awarii hamulców w jednym z pociągów doszło do zderzenia z drugim składem. Maszynista elektrycznej jednostki EN57 jadący z przeciwnego kierunku po tym samym torze, uprzedzony przez dyżurną ruchu o grożącym niebezpieczeństwie, zatrzymał pociąg oraz natychmiast podjął jazdę w kierunku przeciwnym (tym samym, w którym podążał rozpędzony skład). Przy podobnej prędkości obydwu pojazdów doszło do przyjęcia zderzenia (najechania z tyłu), co z dużym prawdopodobieństwem zapobiegło katastrofalnym skutkom ewentualnego zderzenia czołowego. W wyniku wypadku kilka osób odniosło niewielkie obrażenia.
  • 11 lipca 2006 – wypadek kolejowy w Kłaju, w którym 1 osoba została ranna.
  • 16 listopada 2006 – zderzenie pociągów towarowych w Zaryniu, w którego wyniku zginęła 1 osoba oraz nastąpiły duże straty materialne.
  • 17 listopada 2006 – wypadek na przejeździe w Gołaszynie koło Bojanowa, w którego wyniku 4 osoby zginęły, a 1 została ranna.
  • 15 listopada 2007 – katastrofa kolejowa na przejeździe w Polednie, w której zginęły 2 osoby, a około 20 zostało rannych.
  • 6 kwietnia 2009 – katastrofa kolejowa na przejeździe Białogardzie, w której zginęła 1 osoba, a około 25 zostało rannych.
  • 4 sierpnia 2009 – wypadek na niestrzeżonym przejeździe pomiędzy Zawadą a Starą Łubianką koło Piły. o godzinie 5:20 pociąg pospieszny 38505 relacji Rzeszów–Kołobrzeg uderzył w samochód ciężarowy przewożący drewno. 4 osoby ranne,w tym kierowca ciężarówki. Lokomotywa (EU07-520) spadła z nasypu, wykolejony przedni wózek pierwszego wagonu.
  • Lata 2010–2019[ | edytuj kod]

  • 13 lipca 2010 – zderzenie pociągów w Korzybiu, w którego wyniku rannych zostało od 34 do 50 osób, za winnego uznano jednego z maszynistów (więcej informacji).
  • 28 września 2010 – wypadek na przejeździe w Lipuszu, w którego wyniku zginął maszynista, a 7 osób zostało rannych.
  • 8 listopada 2010 – katastrofa kolejowa w Białymstoku, w której ranne zostały 3 osoby (więcej informacji).
  • 28 kwietnia 2011 – katastrofa kolejowa na przejeździe w Mostach, w której zginęły 2 osoby, a 25 zostało rannych. Sprawcą był kierowca Scanii z załadowaną cegłami naczepą, który ignorując znak „stop” oraz sygnały świetlne i dźwiękowe ostrzegające o nadjeżdżającym pociągu wjechał na przejazd.
  • 26 lipca 2011 – katastrofa kolejowa w Zwierzynie, w której zginęły 3 osoby (więcej informacji).
  • 12 sierpnia 2011 – katastrofa kolejowa w Babach, w której zginęły 2 osoby, a 80 zostało rannych (więcej informacji).
  • 3 marca 2012 – katastrofa kolejowa w Szczekocinach. W wypadku zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych (więcej informacji).
  • 27 maja 2012 – wypadek kolejowy na stacji Ostrów Wielkopolski.
  • 1 sierpnia 2013 – przed godz. 20 na łącznicy nr 729 Górki – Zajączkowo Tczewskie w Rokitkach na stojący pod semaforem pociąg towarowy z węglem PKP Cargo najechał skład wiozący tłuczeń przewoźnika WAM relacji Zabrze – Gdynia, prowadzony przez lokomotywy EU07-206 i SM42-2431; ranny został jeden z maszynistów
  • 9 grudnia 2015 – katastrofa kolejowa dwóch pociągów w poznańskim Pokrzywnie.
  • 30 sierpnia 2017 – wykolejenie i zderzenie pociągów w Smętowie Granicznym, w którym 24 osoby zostały ranne.
  • 23 października 2017 – Zderzenie szynobusu SA109-009 ze śmieciarką w Nowym Gronowie. Kilkanaście osób rannych.
  • Od 2020[ | edytuj kod]

  • 29 kwietnia 2020 - Zderzenie szynobusu SA132-012 z tirem na przejeździe kolejowym w Bolechowie. 10 osób rannych.
  • Wałbrzych (niem. Waldenburg, śl-niem. Walmbrig, Walmbrich, czes. Valdenburk, Valbřich) – miasto na prawach powiatu na południowym zachodzie Polski, w województwie dolnośląskim, siedziba powiatu wałbrzyskiego. Miasto leży na Pogórzu Zachodniosudeckim i w Sudetach Środkowych, nad rzeką Pełcznicą, historycznie na Dolnym Śląsku. Dawna stolica województwa wałbrzyskiego. Według danych z 31 grudnia 2011 r. miasto miało 119 955 mieszkańców.Kłodawa – miasto w woj. wielkopolskim, w powiecie kolskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Kłodawa. W latach 1975-1998 miasto administracyjnie należało do woj. konińskiego.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Malbork (łac. Mariaeburgum, Mariae castrum, Marianopolis, niem. Marienburg) – miasto w północnej Polsce, w województwie pomorskim nad Nogatem. Siedziba powiatu malborskiego.
    Wawer - dzielnica Warszawy położona w południowo-wschodniej części miasta nad prawym brzegiem Wisły. Dzielnica położona jest na obszarze Niżu Środkowopolskiego, znaczną jej część stanowią tereny zielone. Do 1951 roku miejscowość należała do gminy Wawer. Jest największą pod względem powierzchni dzielnicą Warszawy i drugą od końca (po Wilanowie) pod względem gęstości zaludnienia. Dzielnicę charakteryzuje niska zabudowa głównie willowa (Anin), brak dużych blokowisk i skupisk osiedli.
    Katastrofa kolejowa pod Bydgoszczą wydarzyła się 3 czerwca 1972 ok. godz. 12.20 na szlaku Ślesin-Zielonczyn. W jej wyniku poniosło śmierć 12 osób, 26 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było wykolejenie się pociągu relacji Kołobrzeg-Warszawa Główna na wyboczeniu szyny. Ostatni wagon, który leżał bokiem, był ciągnięty przez parowóz Ty51 jeszcze przez kilkadziesiąt metrów.
    Kętrzyn (daw. Rastembork, niem. Rastenburg, prus. Rastanpils) – miasto i gmina w województwie warmińsko-mazurskim, siedziba powiatu kętrzyńskiego.
    Wierzchucin - stacja kolejowa w Wierzchucinie, w gminie Cekcyn, w powiecie tucholskim, w województwie kujawsko-pomorskim.
    Piła (niem. Schneidemühl) – miasto i gmina w północno-zachodniej Polsce, w województwie wielkopolskim, siedziba powiatu pilskiego. Położone na pograniczu Pojezierza Wałeckiego i Pojezierza Krajeńskiego, nad Gwdą, około 11 km powyżej jej ujścia do Noteci. Liczy 74 763 mieszkańców, co daje jej 51. pozycję w kraju i 4. w województwie.
    Warszawa Włochy - posterunek odgałęźny z przystankiem osobowym Polskich Kolei Państwowych położony na terenie warszawskich Włoch, przy ul. Świerszcza, tworzący tzw. węzeł kolei łódzkiej. Z przystanku PKP Warszawa Włochy można dojechać elektrycznymi pociągami podmiejskimi m.in do Śródmieścia stolicy, Otwocka, Pilawy, Skierniewic, Łowicza oraz Sochaczewa. Na przystanku zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (linia S1).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.1 sek.