• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • World Series by Renault

    Przeczytaj także...
    Nissan 350Z – samochód sportowy wstępujący jako coupé lub roadster zbudowany przez Nissan Motors. Na rynek wprowadzony został w sierpniu 2002.Formuła wyścigowa – forma wyścigów samochodowych, w których typ używanego samochodu określony jest przez formułę. Pomimo tego, że termin można odnieść do każdej formy sportu motorowego od czasu jego powstania na początku XX w., jest on powszechnie używany do określenia samochodach o otwartym nadwoziu (tzw. open wheel), zbudowanych specjalnie dla wyścigów. Zazwyczaj w nazwie serii występuje słowo "formuła".
    Zytek Group Ltd. – brytyjskie przedsiębiorstwo samochodowe założone w 1981 roku z bazami w Fradley i Repton. Grupa Zytek dzieli się na dwa odziały: Zytek Automotive z bazą w Fradley w hrabstwie Staffordshire oraz Zytek Engineering z bazą w Repton w Derbyshire.
    Robert Kubica w barwach zespołu Epsilon Euskadi w 2005 roku

    World Series by Renault (dawniej World Series by Nissan) – formuła wyścigowa organizowana od 1998 r. W ramach serii organizowane są wyścigi Europejskiego Pucharu Formuły Renault 2.0 Sezon 2013 i Renault Sport Trophy.

    Formuła 3000 (w skrócie F3000) – seria wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, istniejąca w latach 1985-2004.Formuła Renault 3.5 Sezon 2015 – był 11. sezonem w historii serii. Zmagania rozpoczęły się 25 kwietnia na torze w Alcaniz, natomiast zakończyły 18 października w Circuito Permanente de Jerez. Tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców zdobył Brytyjczyk Oliver Rowland, a wśród zespołów – brytyjska ekipa Fortec Motorsports.

    Historia[]

    Seria zadebiutowała w 1998 r. jako Open Fortuna by Nissan. Wyścigi odbywały się głównie na terenie Hiszpanii, ale zorganizowano je także na terenie Francji, Włoch, Portugalii i Brazylii. Całością kierowała firma RPM Comunication. Nazwa serii zmieniała się wielokrotnie, zazwyczaj dostosowując się do nazwy głównego sponsora. Była także nieoficjalnie nazywana "Formułą Nissan".

    Włochy (Republika Włoska, wł. Italia, Repubblica Italiana) – państwo położone w Europie Południowej, na Półwyspie Apenińskim, będące członkiem wielu organizacji, m.in.: UE, NATO, należące do ośmiu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych państw świata – G8.Dallara Automobili – włoska firma produkująca nadwozia samochodowe dla wielu serii wyścigowych, m.in. dla Formuły 3, Indy Racing League oraz serii GP2. Założył ją w 1972 roku Gian Paolo Dallara, a jej siedziba znajduje się niedaleko Parmy we Włoszech.

    Z początku seria korzystała z podwozi produkcji firmy Coloni, wyposażonych w silniki Nissan SR20 o pojemności 2000 cm³. Seria była tym samym uważana za pośrednią pomiędzy Formułą 3 i Formułą 3000. W 2002 r. doszło do zmiany producenta podwozia, na którego wybrano firmę Dallara oraz silnika na Nissana VQ30. Poprzez organizację ponad połowy wyścigów poza granicami Hiszpanii seria stała się bardziej międzynarodowa.

    Drag Reduction System (DRS) System Redukcji Siły Dociskowej Powietrza (w Polsce zwany ruchomym tylnym skrzydłem) – system wprowadzony w 2011 roku do Formuły 1 ułatwiający wyprzedzanie, który może być aktywowany w wyznaczonej strefie toru.Renault Sport Technologies znany też jako Renault Sport, Renaultsport i RST – oddział francuskiej firmy Renault. Jest odziałem przeznaczonym do sportów motorowych.

    W 2003 roku Renault rozpoczęło organizację wyścigów Europejskiego Pucharu Formuły Renault V6, która była serią pomocniczą w organizowanych przez stację Eurosport Super Racing Weekends (ETCC i Mistrzostwa FIA GT). Produkcją podwozi zajęła się firma Tatuus, a silniki V6 o pojemności 3500 cm³ dostarczył Nissan.

    Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.Coloni (pełna nazwa: Scuderia Coloni, wcześniej Enzo Coloni Racing Car Systems) – włoski zespół wyścigowy, były konstruktor Formuły 1. Poza Formułą 1 zespół brał także udział w wyścigach Formuły 3000, serii GP2, azjatyckiej serii GP2, Euroseries 3000, Superleague Formula, Formuły BMW i włoskiej Formuły 3.

    W 2005 roku Renault porzuciło Super Racing Weekend i zapoczątkowało Formułę Renault 3.5. Organizatorami nowego cyklu wyścigów zostały firmy Renault Sport i RPM. Doszło tym samym do połączenia World Series by Nissan i Europejskiego Pucharu Formuły Renault V6. Kontynuowano używanie podwozi Dallary, a pochodzący z Formuły Renault V6 aluminiowy silnik został zmodyfikowany, aby uzyskać 425 KM (383 KW) przy 8250 obr/min i maksymalny moment obrotowy 440 NM (przy 7000 obr/min). Podobny silnik instalowany jest w samochodach Nissan 350Z Coupe. Od sezonu 2012 w bolidach Formuły Renault 3.5 stosowany jest silnik V8 o pojemności 3,4 litra stworzony przez firmę Zytek, który generuje 530 KM, dodano także stosowany w Formule 1 system DRS.

    Język francuski (fr. langue française lub français) – język pochodzenia indoeuropejskiego z grupy języków romańskich. Jako językiem ojczystym posługuje się nim ok. 80 mln ludzi: ok. 65 mln Francuzów, ok. 4,5 mln Belgów (czyli 42%), ok. 1,5 mln Szwajcarów (czyli 20%), a także ok. 8 mln mieszkańców kanadyjskich prowincji Québec, Ontario i Nowy Brunszwik. Ok. 201 milionów osób na całym świecie używa francuskiego jako języka głównego (oszacowanie z 2009 r. według Organisation mondiale de la Francophonie), a 72 miliony jako drugiego języka codziennego (w tym krajach Maghrebu). Wiele z tych osób mieszka w krajach, w których francuski jest jednym z języków urzędowych, bądź powszechnie używanych (54 kraje). Paradoksalnie, w Algierii, Maroku, i Tunezji, gdzie nie ma statusu języka urzędowego, jest bardziej rozpowszechniony niż w wielu krajach Czarnej Afryki, w których jest jedynym językiem urzędowym.Robert Józef Kubica (ur. 7 grudnia 1984 w Krakowie) – polski kierowca wyścigowy i rajdowy. Jego sukcesy to m.in. tytuł mistrza cyklu World Series by Renault z 2005, oficjalne starty w wyścigach Formuły 1 (od 2006 do 2010), początkowo w zespole BMW Sauber, a w 2010 w barwach Renault F1. Kubica był pierwszym i jedynym w dotychczasowej historii Polakiem startującym w Formule 1, stanął także na najwyższym stopniu podium podczas Grand Prix Kanady 2008. Czterokrotny laureat Plebiscytu Przeglądu Sportowego, w tym Najlepszy Sportowiec Polski 2008, laureat Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007, założyciel zespołu kartingowego RK Kart Team. Człowiek Roku "Top Gear" 2012. Od 2013 startuje w rajdowych mistrzostwach Europy oraz niektórych rajdach zaliczanych do mistrzostw świata. Jego pilotem jest Maciej Baran. W debiutanckim sezonie w WRC został mistrzem świata klasy WRC-2.

    Samochody zostały wyposażone w półautomatyczną, sekwencyjną, sześciobiegową skrzynię biegów, w której biegi przełączane są za pomocą łopatek zamontowanych przy kierownicy, bez potrzeby użycia pedału sprzęgła. Takie rozwiązanie (zaczerpnięte z Formuły 1) pozwala kierowcy na operowanie pedałem hamulca lewą nogą. Całość, bez paliwa, musi ważyć 600 kg. Cena podwozia (bez silnika) wynosi ok. 130 tys. EURO.

    Europejski Puchar Formuły Renault V6 – była seria wyścigowa działająca w latach 2003-2004. Po zastąpieniu World Series by Nissan prze World Series by Renault w 2005 roku, na bazie tej serii powstały Formuła Renault 3.5 oraz Azjatycki Puchar Formuły Renault V6.Renault S.A. to istniejący od 1899 r. we Francji producent samochodów, będący zarazem jedną z najstarszych firm samochodowych. Koncern zatrudnia 130 tys. pracowników na całym świecie, z czego 63 tys. we Francji, jednak jedynie około 20% produkcji realizuje we Francji. Odsetek ten jest nieco wyższy w przypadku silników (29%).

    Na atrakcję każdego wyścigu z cyklu World Series by Renault składają się nie tylko wyścigi głównej Formuły Renault 3.5. Oprócz niej organizowane są wyścigi o Europejski Puchar Formuły Renault 2.0, Puchar Europy Renault Mégane, Renault Sport Trophy i inne.

    Nowa koncepcja cyklu "meetingów" sportowych adresowana nie tylko do miłośników czterech kółek, oferując obok wyścigów samochodowych bolidów różnych klas również szereg atrakcji adresowanych dla całych rodzin przyciągnęła na tory całej Europy ponad 700 tysięcy widzów w pierwszym roku działalności.

    Europejska Formuła Renault 2.0 Sezon 2013 (ang. Eurocup Formula Renault 2.0) – był 23. sezonem w historii serii. Tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył Francuz Pierre Gasly, a wśród zespołów - francuska ekipa Tech 1 Racing.Renault Mégane - samochód osobowy klasy kompaktowej marki Renault produkowany od 1995 roku jako następca Renault 19. Obecnie produkowana jest III generacja pojazdu.

    Po 2015 roku Renault zdecydowało się wycofać wsparcie dla Formuły Renault 3.5. Seria ta kierowana ponownie przez firmę RPM (dawnego promotora World Series by Nissan) zmieniła nazwę na „Formuła V8 3.5” i przestała być częścią weekendu World Series by Renault, który od teraz skupił się wokół Formuły Renault 2.0 oraz Renault Sport Trophy.

    Formuła 3 (znana również pod skrótem F3) – klasa wyścigów samochodowych przeprowadzanych w różnych cyklach w Europie, Australii, Ameryce Południowej i Azji. Jest to jednocześnie określenie biorących w nich udział jednomiejscowych samochodów wyścigowych o otwartym nadwoziu. Wielu kierowców prestiżowych wyścigów Formuły 1 ma za sobą etap w Formule 3. Udział w wyścigach Formuły 3 jest stosunkowo drogi (miejsce w brytyjskiej F3 kosztuje obecnie około 400,000 funtów szterlingów za udział w rocznym cyklu wyścigów, w Azji cena wynosi około 80,000 funtów). Z tego powodu w wyścigach Formuły 3 biorą udział głównie początkujący zawodowcy, a nie amatorzy. Sukces w F3 może zaowocować dla kierowcy udziałem w wyścigach wyższej klasy, takich jak Seria GP2, Formuła Renault 3.5 lub nawet wyścigów testowych Formuły 1.EPIC Racing (dawniej Epsilon Euskadi) – zespół wyścigowy pochodzący z Kraju Basków. Swoją siedzibę mają w Azkoitia w Hiszpanii. To jedyny większy zespół pochodzący z tego rejonu, od którego czerpie swoją nazwę. Obecnym właścicielem zespołu jest Joan Villadelprat, który przez ponad 30 lat pracował w Formule 1, gdzie związany był z takimi zespołami jak McLaren, Ferrari, Benetton, Tyrell czy Prost Grand Prix. Również obecny szef działu inżynierii - Sergio Rinland, pracował w przeszłości w Królowej Sportów Motorowych. Ekipa startowała w Formule Renault 3.5, Europejskim Pucharze Formuły Renault 2.0, Wschodnioeuropejskim Pucharze Formuły Renault 2.0 i Le Mans Series.

    Mistrzowie głównej serii[]

    Linki zewnętrzne[]

  • Oficjalna strona serii (ang. • fr.)



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Tatuus – włoskie przedsiębiorstwo samochodowe założone w 1980 roku z bazą w Concorezzo. Zajmuje się konstrukcją samochodów wyścigowych, a w przeszłości również startami w wyścigach samochodowych.
    Formuła Renault 3.5 – główna seria spośród serii wyścigów samochodowych organizowanych w ramach World Series by Renault.
    Hiszpania, Królestwo Hiszpanii (hiszp. Reino de España, gal. Reino de España, kat. Regne d’Espanya, arag. Reino d’España, bask. Espainiako Erresuma, okc. Regne d’Espanha, ast. Reinu d’España) – największe z trzech państw położonych na Półwyspie Iberyjskim.
    Formuła 1 (inaczej Mistrzostwa Świata Formuły 1, błędnie nazywana formułą pierwszą, oficjalny skrót F1) – przeprowadzany regularnie (corocznie) od roku 1950 cykl najbardziej prestiżowych międzynarodowych wyścigów samochodowych na świecie, znany również jako wyścigi Grand Prix, a jednocześnie klasa biorących w nich udział jednomiejscowych samochodów wyścigowych o otwartym nadwoziu. Dyscyplina sportu zapoczątkowana w Europie, obecnie o zasięgu globalnym, organizowana w Europie, Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Afryce, Azji i Australii. Podczas danego sezonu odbywa się w sumie kilkanaście wyścigów (tzw. eliminacji), czyli poszczególnych grand prix, na wydzielonych torach ulicznych lub na specjalnie stworzonych do tego celu torach zamkniętych.
    Eurosport – stacja telewizyjna o profilu sportowym, której właścicielem jest TF1 – największa telewizja komercyjna we Francji. W Europie Eurosport wystartował 5 lutego 1989 roku. W 1990 uruchomił w Internecie portal informacyjny, który od samego początku należy do najchętniej odwiedzanych przez Internautów w całej Europie. W 2000 roku uruchomiony został ogólnoświatowy kanał informacyjny Eurosport News, natomiast 10 stycznia 2005 roku wystartował Eurosport 2, który poszerzył ofertę programową. W maju 2008 roku uruchomiono kanał o wysokiej rozdzielczości Eurosport HD. Łącznie w ciagu roku Eurosport nadawał około 6500 godzin relacji, z czego 30% to relacje bezpośrednie. W 2004 roku, ilość godzin relacji LIVE wzrosła o 25%. Obecnie program jest nadawany 17 godzin dziennie, między 8:30 a 1:30, w soboty do 2:00. W 2008 roku, obfitującym w wydarzenia sportowe, Eurosport zwiększył ilość godzin relacji LIVE do ponad 3000, co stanowi 50% ramówki.
    Europejski Puchar Formuły Renault 2.0 (dawniej Europejski Puchar Formuły Renault, Europejska Formuła Renault (ang. Eurocup Formula Renault 2.0) – europejskie mistrzostwa (puchar) organizowane w ramach programu Formuły Renault. Uznawane za przedsionek Formuły Renault 3.5 oraz Europejskiej Formuły 3.
    Rodzina silników Nissan SR to silniki 1.6 L, 1.8 L, i 2.0 L rzędowe, czterocylindrowe napędzane benzyną bezołowiową, wyprodukowane przez koncern Nissan Motors. Posiadają one aluminiową głowice i aluminiowy blok. Wyposażone są w podwójny wałek rozrządu w głowicy (DOHC) oraz w wybranych modelach zmienne fazy rozrządu. Silnik był używany w małych i średnich pojazdach marki Nissan. Został zaprojektowany jako następca rodziny silników CA.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.047 sek.