• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Wojna - gra karciana


    UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH



    Przeczytaj także...
    Godzina (h) – jednostka miary czasu, dwudziesta czwarta część doby, dwunasta część dnia lub nocy astronomicznej. Jedna godzina to 4 kwadranse, 60 minut lub 3600 sekund. Godzina nie jest jednostką układu SI, ale jest przez ten układ uznawana.Brydż – gra logiczna rozgrywana przy użyciu kart, w której bierze udział czterech graczy stanowiących dwie pary. Gracze w jednej parze starają się uzyskać wynik lepszy od wyniku drugiej pary poprzez skompletowanie jak największej liczby lew. Używana jest standardowa talia 52 kart.
    Tarok (tarock, tarot) – gra karciana, do której używa się specjalnej talii (od 40 do 78 kart), w której główną rolę odgrywają 21 taroki. W rozmaitych wariantach gra od trzech do sześciu osób.

    Wojnagra dla dwóch (najczęściej) lub większej liczby graczy, rozgrywana talią o dowolnej liczbie kart do gry. Jest to jedna z najstarszych znanych gier karcianych, której początki sięgają XIV wieku.

    Zasady gry[ | edytuj kod]

    Zasady gry są bardzo proste. Przetasowaną talię kart dzieli się na dwie części, rozdaje graczom i kładzie koszulkami do góry. Pierwszy i drugi zawodnik równocześnie wykładają po jednej karcie i porównują ich wartości (względem starszeństwa – kolory nie odgrywają roli). Gracz mający kartę o wyższej wartości odbiera karty i kładzie je pod spodem swojej talii. Jeśli karty mają taką samą siłę (as na asa, król na króla, itp.), rozpętuje się wojna, chyba że gra się w więcej osób i słabsze karty nie walczą np. 9-3-3 gracze z trójkami nie walczą; należy odkryć po jednej karcie, położyć je koszulkami do góry na swoich kartach odkrytych, a następnie wyciągnąć następną kartę, położyć odkryte na zakrytych kartach i wówczas są one porównywane. Karta o wyższej wartości wygrywa, a zwycięzca wojny odbiera wszystkie karty wykorzystane w wojnie. Proces jest powtarzany, jeśli w okresie wojny znowu nie można wyłonić zwycięzcy.

    Wygrywa ten, kto pierwszy zabierze wszystkie karty przeciwnikowi. Gra potrafi być bardzo długa, gdyż zebrane karty są przekładane pod spód talii i mogą one później zostać wykorzystane wielokrotnie; partia może trwać nawet ponad kilka godzin, jednak zwykle znudzeni monotonią gracze rezygnują dużo wcześniej. Z tego względu zyskuje popularność głównie u najmłodszych, niezdolnych do zapamiętania reguł bardziej skomplikowanych rozgrywek.

    Opcjonalne zasady[ | edytuj kod]

    Pokój[ | edytuj kod]

    W momencie, gdy ma dojść do wojny, gracze mogą uzgodnić, czy dążą do wojny, czy do pokoju – gdy wybrane zostanie drugie rozwiązanie, karty wracają do swoich posiadaczy i trafiają pod spód talii.

    Tylko wojna[ | edytuj kod]

    Gracze mogą uzgodnić, że zasada starszeństwa kart obowiązuje jedynie w okresie wojny.

    Wojna jest nadrzędna[ | edytuj kod]

    Bywa stosowana w grze dla trzech lub więcej graczy, według tej zasady wojna jest przeprowadzana zawsze, gdy wyłożone zostaną na stół co najmniej dwie karty tej samej wartości, nawet jeśli na stole są karty mocniejsze (np. dla 9-3-3). Wojna jest przeprowadzana do momentu, gdy na wierzchu leżą trzy karty różnych wartości (np. 9-3-3 – 9-9-8 – 2-5-8, wojnę wygrywa gracz z ósemką).

    Zasada ta zwiększa liczbę przeprowadzanych wojen oraz szanse na wojny wielopoziomowe i krzyżowe.

    Gracze zabierają komuś karty[ | edytuj kod]

    Talia brydżowa:

  • Blotki – większa blotka zabiera mniejszą blotkę
  • Walet – zabiera tylko blotki
  • Dama – zabiera Waleta i blotki
  • Król – zabiera wszystkie karty oprócz Asa
  • As – zabiera wszystkie karty oprócz Jokera
  • Joker – zabiera wszystkie karty
  • Talia tarotowa:

  • Blotki – większe liczby zabierają mniejsze liczby (nie ma Asa, jest Jedynka)
  • Walet – zabiera tylko liczby
  • Jeździec – zabiera waleta i liczby
  • Dama – zabiera jeźdźca, i liczby
  • Król – zabiera damę, jeźdźca, waleta i liczby
  • Taroki / Wielkie arkana – większe taroki / arkana zabierają mniejsze taroki / arkana i wszystkie karty oprócz jokera / głupca
  • Joker / Głupiec – zabiera wszystkie karty
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Herald Dick Magazine: Rétro héraldique : les jeux de cartes armoriées - le Hofämterspiel - 1ère partie, herald-dick-magazine.blogspot.com [dostęp 2019-03-17].
    2. Zasady gry w Wojne (karty) №1️⃣ Jak sie gra w Wojne w karty?, WikiJak.pl, 10 grudnia 2019 [dostęp 2020-01-07] (pol.).






    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.