• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Williams F1



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    RTL GP Masters of Formuła 3 – coroczny wyścig Formuły 3, odbywający się zazwyczaj na Circuit Park Zandvoort w Holandii. W latach 1991-2005 nosił nazwę Marlboro Masters of Formuła 3 oraz BP Ultimate Masters of Formuła 3 (2006-2007).Rothmans International – były brytyjski producent tytoniu. Został nabyty przez British American Tobacco w 1998 roku. Przez wiele lat sponsorował sporty motorowe (np. Williams - Renault w latach 1994 - 1997).

    Williams F1 pierwotnie Williams Grand Prix Engineering, oficjalnie Williams Martini Racing (FWB: WGF1) – brytyjski zespół i konstruktor Formuły 1 założony w 1977 przez Franka Williamsa i Patricka Heada. Zespół powstał w 1977 po nieudanej przygodzie z pierwszym swoim zespołem Frank Williams Racing Cars (1969-1976). Wszystkie podwozia mają najpierw w nazwie FW (od inicjałów Franka Williamsa) i później numer modelu.

    Grand Prix Abu Zabi 2014 (oficjalnie 2014 Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix) – dziewiętnasta eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2014, która odbędzie się w dniach 21–23 listopada na torze Yas Marina Circuit w Yas Island, Abu Zabi.Derek Daly (ur. 11 marca 1953 w Balinteer, Dublin) – irlandzki kierowca wyścigowy, w latach 1978-1982 startował w wyścigach Formuły 1. Jeździł w bolidach zespołów Hesketh, Ensign, Tyrrell, March, Theodore i Williams. Wystartował w 64 wyścigach Formuły 1, raz zdobywając łącznie 15 punktów.

    Zespół zadebiutował podczas Grand Prix Hiszpanii 1977, gdy kierowcą w samochodzie zespołu March był Patrick Nève. Rok później zaczęto produkcję własnych podwozi i jako konstruktor zadebiutował podczas Grand Prix Argentyny 1978. Pierwsze zwycięstwo zespołowi zdobył Clay Regazzoni podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii 1979. Osiemnaście lat później w podczas tej samej eliminacji Jacques Villeneuve wygrał setny wyścig, dzięki czemu Williams stał się jednym z trzech zespołów (razem z Ferrari i McLarenem), które mają na swoim koncie wygranych ponad sto wyścigów. Między sezonami 1980 a 1997 brytyjski zespół zdobył dziewięć tytułów w klasyfikacji konstruktorów, co było rekordem. Rekord ten przerwał do 2000, gdy Ferrari pobiło rekord.

    Patrick Marie Ghislain Pierre Simon Stanislas Nève de Mévergnies (ur. 13 października 1949 roku w Liège) – belgijski kierowca wyścigowy. W Formule 1 zadebiutował w Grand Prix Belgii w 1976 roku w zespole Tissot RAM Racing.Brian Redman (ur. 8 marca 1937 Colne) – brytyjski kierowca wyścigowy formuły 1 w latach 1968, 1970-1974. Jeździł w bolidzie zespołów Cooper, Williams, Surtees, McLaren, BRM, Shadow. Wystartował w 15 wyścigach formuły 1, raz stawając na podium, lecz nigdy nie wygrywając. Uczestniczył także w wyścigach 24h Le Mans.

    Wielu sławnych kierowców jeździło dla zespołu Williams – m.in. Alan Jones, Keke Rosberg, Nigel Mansell, Alain Prost, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Damon Hill, Jacques Villeneuve czy Jenson Button. Wszyscy z wyjątkiem Senny i Buttona zdobyli tytuł z zespołem.

    Williams współpracował z wieloma producentami silników – największe sukcesy święcił wraz z Renault, z którymi zdobyli pięć z dziewięciu tytułów mistrzowskich. Razem z McLarenem, Ferrari, Benettonem i Renault są jednym z pięciu zespołów, które wygrywały tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów (pomiędzy 1979 a 2008) i kierowców (między 1984 a 2006).

    Mors (koń morski, łac. Odobenus rosmarus) – gatunek dużego drapieżnego ssaka morskiego, jedyny współcześnie żyjący przedstawiciel dawniej licznej w gatunki rodziny morsowatych (Odobenidae) i jedyny gatunek z rodzaju Odobenus. Mors pełnił ważną rolę w życiu mieszkańców Arktyki, którzy polowali na niego dla mięsa, skór, tłuszczu, kłów i kości.Patrick (Pat) Bruce Reith Symonds (ur. 11 czerwca 1953 w Anglii) – Brytyjczyk, były dyrektor inżynierii zespołu Renault F1.

    Zespół także jest zaliczany do „Wielkiej Trójki” Formuły 1 razem z zespołami Ferrari i McLaren.

    Spis treści

  • 1 Historia
  • 1.1 Frank Williams Racing Cars
  • 1.2 Williams Grand Prix Engineering
  • 1.2.1 Ford (1977-1983)
  • 1.2.1.1 1977
  • 1.2.1.2 1978
  • 1.2.1.3 1979
  • 1.2.1.4 1980
  • 1.2.1.5 1981
  • 1.2.1.6 1982
  • 1.2.2 Honda (1983-1987)
  • 1.2.2.1 1983
  • 1.2.2.2 1984
  • 1.2.2.3 1985
  • 1.2.2.4 1986
  • 1.2.2.5 1987
  • 1.2.3 Judd (1988)
  • 1.2.4 Renault (1989-1997)
  • 1.2.4.1 1989
  • 1.2.4.2 1990
  • 1.2.4.3 1991
  • 1.2.4.4 1992
  • 1.2.4.5 1993
  • 1.2.4.6 1994
  • 1.2.4.7 1995
  • 1.2.4.8 1996
  • 1.2.4.9 1997
  • 1.2.5 Mechachrome (1998)
  • 1.2.6 Supertec (1999)
  • 1.2.7 BMW (2000-2005)
  • 1.2.7.1 2000
  • 1.2.7.2 2001
  • 1.2.7.3 2002
  • 1.2.7.4 2003
  • 1.2.7.5 2004
  • 1.2.7.6 2005
  • 1.2.8 Cosworth (2006)
  • 1.2.9 Toyota (2007-2009)
  • 1.2.9.1 2007
  • 1.2.9.2 2008
  • 1.2.9.3 2009
  • 1.2.10 Powrót do silników Cosworth (2010-2011)
  • 1.2.10.1 2010
  • 1.2.10.2 2011
  • 1.2.11 Powrót do silników Renault (2012-2013)
  • 1.2.11.1 2012
  • 1.2.11.2 2013
  • 1.2.12 Mercedes (od 2014)
  • 1.2.12.1 2014
  • 1.2.12.2 2015
  • 2 Udziały
  • 3 Williams Advanced Engineering
  • 3.1 Williams Advanced Engineering
  • 3.2 Williams Hybrid Power
  • 3.3 Williams Heritage
  • 4 Inne serie wyścigowe i samochody
  • 4.1 Formuła E
  • 4.2 Formuła 2
  • 4.3 Grupa B
  • 4.4 BTCC
  • 4.5 24h Le Mans
  • 4.6 Renault Clio Williams
  • 4.7 Porsche 911 GT3R Hybrid
  • 5 Wyniki w Formule 1
  • 6 Przypisy
  • 7 Linki zewnętrzne
  • Heinz-Harald Frentzen (ur. 18 maja 1967 roku w Mönchengladbach) – niemiecki kierowca wyścigowy. W latach 1994–2003 uczestniczył w wyścigach Formuły 1, a jego największymi osiągnięciami w tej serii było wicemistrzostwo świata w roku 1997 i trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców w roku 1999. Łącznie w Formule 1 wygrał 3 wyścigi.Jacobus "Jackie" Pretorius (ur. 22 listopada 1934 roku w Potchefstroom w Związku Południowej Afryki, zm. 30 marca 2009 roku w Johannesburgu w Republice Południowej Afryki) – południowoafrykański kierowca wyścigowy. Wziął udział w czterech wyścigach Formuły 1 rozgrywanych w RPA. Zadebiutował 1 stycznia 1965 roku za kierownicą bolidu LDS Mk1 Teamu Pretoria. Nie zdołał się jednak zakwalifikować do wyścigu. Trzy lata później ponownie spróbował swoich sił, tym razem za kierownicą Brabhama BT11, lecz nie zdołał dojechać do mety. W 1971 w należącym do Team Gunston Brabhamie BT26A awarii uległ silnik. Dwa lata później wystartował bolidem Iso Marlboro FX3B zespołu Williams, jednak przegrzanie się bolidu ponownie uniemożliwiło osiągnięcie mety wyścigu.

    Historia[]

    Frank Williams Racing Cars[]

    Po krótkiej karierze Franka Williamsa jako kierowca oraz mechanik Brytyjczyk postanowił założyć zespół Frank Williams Racing Cars w 1966. Dwa lata później zatrudnił Piersa Courage'a, a zespół zaczął startować w Formule 2. W 1969 zespół Franka Williamsa dostał się do Formuły 1. Korzystał on z samochodu Brabhama. W całym sezonie Courage punktował czterokrotnie, dwukrotnie stając na podium w Monako i w USA.

    Williams FW22 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Patricka Heada, Gavina Fishera i Geoffa Willisa i skonstruowany przez Williams F1 na sezon 2000. Kierowcami modelu byli Ralf Schumacher i debiutant Jenson Button. Model był pierwszym samochodem Williamsa używającym silników BMW. Po tym, gdy FW21 okazał się nieudaną konstrukcją, przez co sezonie 1999 Williams zakończył na piątym miejscu w klasyfikacji konstruktorów, to model FW22 osiągał dosyć konkurencyjne wyniki, dzięki czemu brytyjski zespół w sezonie 2000 był trzeci.Bruno Senna Lalli (ur. 15 października 1983 w São Paulo) – brazylijski kierowca wyścigowy i siostrzeniec trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Ayrtona Senny. W latach 2010-2012 startował w Formule 1, reprezentując kolejno zespoły: Hispania Racing F1 Team, Lotus Renault GP oraz Williams.Od 2013r. startuje w FIA World Endurance Championship i Le Mans return. Reprezentuje zespół Aston Martin Racing.

    Wysiłki te zaowocowały współpracą z włoską firmą samochodową De Tomaso, które wybudowało podwozie zaprojektowane przez Gian Paolo Dallarę na sezon 1970. Kierowcą zespołu pozostał dalej Courage. Przez pierwsze cztery wyścigi Brytyjczyk ich nie kończył. Podczas piątej rundy, Grand Prix Holandii Piers Courage miał śmiertelny wypadek. Po wyścigu w Holandii zespół nie pojechał do Francji na kolejny wyścig i postanowił zakończyć współpracę z De Tomaso. Od Grand Prix Wielkiej Brytanii kierowcą został Brian Redman, którego od Grand Prix Austrii zastąpił Tim Schenken.

    Marlboro – jedna z najbardziej znanych na świecie marek papierosów, produkowana przez firmę Philip Morris International, należącą niegdyś do holdingu Altria Group Inc. Widoczne na paczce słowa Veni, vidi, vici są nawiązaniem do znanej wypowiedzi Juliusza Cezara.Nicolas „Nico” Hülkenberg (ur. 19 sierpnia 1987 w Emmerich am Rhein) – niemiecki kierowca wyścigowy. W sezonie 2010 zadebiutował w Formule 1 jako kierowca Williamsa. W sezonie 2011 został kierowcą testowym i rezerwowym w Force India, rok później awansując na stanowisko kierowcy wyścigowego tego zespołu. Na sezon 2013 przeniósł się do Saubera.
    Gijs van Lennep podczas kwalifikacji do Grand Prix Holandii 1974

    W sezonie 1971 Williams korzystał z samochodu March 701, który później został zastąpiony przez model 711. W 1972 Williams zaczął współpracę z francuskim koncernem naftowym firmą Motul. To umożliwiło do podpisania kontraktu przez Henriego Pescarolo. Od Grand Prix RPA drugim kierowcą był Carlos Pace. W Grand Prix Wielkiej Brytanii został użyty samochód Politoys FX3 zaprojektowany przez Lena Baileya. FX3 był wynikiem współpracy Franka Williamsa z włoską firmą Politoys.

    Cosworth – brytyjskie przedsiębiorstwo założone w Londynie w 1958 roku, projektujące i budujące silniki. Nazwa pochodzi od nazwisk założycieli, którymi byli Mike Costin i Keith Duckworth. Firma przeniosła siedzibę do Northampton oraz przeszła zmiany własnościowe i organizacyjne, od 2004 jest to Cosworth Group.Sauber, pełna nazwa Sauber F1 Team – zespół wyścigowy stworzony przez Petera Saubera, który rywalizował w Formule 1 w latach 1993-2005 i ponownie od 2010. Jego siedziba mieści się w Hinwil, Szwajcarii.

    Po sezonie 1972 zarówno Politoys jak i Motul zakończyły współpracę z zespołem Franka Williamsa. Brytyjczyk na sezon 1973 nawiązał współpracę z firmą Marlboro i włoskim producentem samochodów, Iso Revoltą. Model FX3 został przemianowany na Iso-Marlboro FX3B. Podpisano kontrakt z dwoma nowymi kierowcami – Howdenem Ganleyem z Nowej Zelandii i Nanni Galli z Włoch. Włoski kierowca jeździł tylko w pięciu wyścigach, potem zastępowało go siedmiu kierowców – Jackie Pretorius w RPA, Tom Belsø w Szwecji, ponownie Pescarolo w Niemczech i we Francji, Graham McRae w Wielkiej Brytanii, Gijs van Lennep w Holandii, Austrii i we Włoszech, Tim Schenken w Kanadzie i na końcu Jacky Ickx w Stanach Zjednoczonych.

    Sezon 2011 Formuły 1 był 62 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł Mistrza Świata wśród kierowców zdobył Sebastian Vettel, natomiast wśród konstruktorów – reprezentowany przez niego zespół Red Bull Racing.Felipe Massa (ur. 25 kwietnia 1981 w São Paulo) – brazylijski kierowca wyścigowy, reprezentant zespołu Scuderia Ferrari w Formule 1 od 2006r. Wicemistrz tej serii wyścigowej w sezonie 2008.

    Od Grand Prix Hiszpanii zespół korzystał z modelu Iso-Marlboro IR zaprojektowanego przez Johna Clarke'a. Wyniki poprawiły się, a kierowcy zdobyli dwa punkty – van Lennep w domowym wyścigu i Ganley w Kanadzie, w pierwszym wyścigu z samochodem bezpieczeństwa. Dwa punkty dały zespołowi dziesiąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

    Grand Prix Węgier 2013 (oficjalnie Formula 1 Magyar Nagydíj 2013) – dziesiąta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2013.Grand Prix San Marino 1994 (oficjalnie 14° Gran Premio di San Marino) – trzecia eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 sezonu 1994. Była to jednocześnie pierwsza runda europejska rozegrana na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari.

    Przed sezonem 1974 zarówno Marlboro jak i Iso Revolta zakończyły współpracę z Williamsem. Podwozie IR było nadal użyte, ale już pod inną nazwą. Od tej pory zaczęto używać w nazwach modelu inicjałów Franka Williamsa (podwozia zostały nazwane odpowiednio FW01, FW02 i FW03). Kierowcą zespołu od samego początku był Arturo Merzario. Drugi samochód został użyty od Grand Prix RPA przez Toma Belsø, potem przez van Lennepa, Richarda Robartsa, Jean-Pierre'a Jabouille'a i na pięć ostatnich wyścigów przez Jacquesa Laffite'a. Tym razem zespół zdobył cztery punkty ale zajął ponownie dziesiąte miejsce.

    Formuła 3000 (w skrócie F3000) – seria wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, istniejąca w latach 1985-2004.British Touring Car Championship (BTCC, Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych) – mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez TOCA od 1958 w Wielkiej Brytanii. Jest to najważniejsza i najbardziej znana seria wyścigowa w tym kraju. Początkowo mistrzostwa rozgrywano pod nazwą British Saloon Car Championship, natomiast aktualną wprowadzono w 1987. Podczas danego sezonu odbywa się w sumie około 10 rund złożonych z trzech wyścigów każda na torach wyścigowych położonych głównie w Anglii.

    W 1975 Walter Wolf zakupił 60% udziałów w zespole zachowując Franka Williamsa na stanowisku kierownika. Kierowcami dalej byli Arturo Merzario i Jacques Laffite. Po pięciu wyścigach Włocha zastępowali Damien Magee, Ian Scheckter, François Migault, Ian Ashley, Jo Vonlanthen, Renzo Zorzi i Lella Lombardi. Francuz na Grand Prix Hiszpanii został zastąpiony przez Tony'ego Brise'a. Sezon ten był nieco lepszy od poprzedniego a to za sprawą drugiego miejsca Laffite'a podczas Grand Prix Niemiec przegrywając tylko z Carlosem Reutemannem. Sezon ten Williams zakończył na dziewiątej pozycji z sześcioma punktami.

    Grand Prix RPA 1972 (oficjalnie 1972 South African Grand Prix) – dziewiąta historii Grand Prix RPA w Formule 1 i druga eliminacja Mistrzostw Świata sezonu 1972.Martini Racing – włoski zespół wyścigowy, sponsorowany przez firmę Martini & Rossi, która produkuje różne napoje alkoholowe. Martini Racing powstało w roku 1968. Samochody wyścigowe tej firmy wyróżniają się ciemno niebieskimi, błękitnymi oraz czerwonymi paskami na (najczęściej) białym lub srebrnym lakierze samochodu.

    Pod koniec roku Williams przy finansowym wsparciu Wolfa zakupił samochód Hesketh 308C przemieniając go na Williams FW05, a jego główny projektant Harvey Postlethwaite został głównym inżynierem zespołu. Kierowcami wówczaszostali Jacky Ickx (zastąpiony później przez Chrisa Amona, Warwicka Browna i Hansa Bindera) i Renzo Zorzi (zastąpiony po pierwszym wyścigu przez Michela Leclère'a potem później przez Arturo Merzario).

    Brawn GP Formula One Team – były brytyjski zespół i konstruktor Formuły 1 utworzony w 2009 r. przez Rossa Brawna na bazie Honda Racing F1.Carlin (dawniej Carlin Motorsport) – brytyjski zespół startujący w wyścigach samochodowych. Startuje w serii GP2 od 2011 oraz serii GP3 od 2010 roku, a od roku 2003 w World Series by Renault. Największe sukcesy zespół święci jednak w brytyjskiej Formule 3, gdzie startuje od roku 1997. Ekipa założona została w 1996 roku, przez Trevora Carlina i Martina Stone’a.

    Pod koniec 1976 Walter Wolf uznał, że zespół potrzebuje restrukturyzacji – odsunął Franka Williamsa od kierowania zespołem zastępując go Peterem Warrem z zespołu Lotus. Rozczarowany Williams postanowił wraz z Patrickiem Headem odejść z zespołu zakładając Williams Grand Prix Engineering. Kanadyjczyk natomiast zmienił nazwę zespołu na Walter Wolf Racing.

    Toyota F1 – zespół Formuły 1 startujący w Mistrzostwach w sezonach 2002-2009. Dyrektorem zespołu przed rozwiązaniem był Tsutomu Tomita, a dyrektorem technicznym Pascal Vasselon. Siedziba stajni mieściła się w Kolonii w Niemczech.Grupa B (1982-1986) – grupa samochodów w WRC. Miała ona za zadanie wprowadzić do rajdów szybkie samochody podobne do Formuly 1, jednak została ona wycofana z powodu serii wypadków.

    Williams Grand Prix Engineering[]

    Ford (1977-1983)[]

    1977[]

    W pierwszym sezonie użyto samochodu March 761 a kierowcą, który poprowadził samochód był Patrick Nève. Belg wystartował w jedenastu wyścigach począwszy od Grand Prix Hiszpaniii. Pierwszy sezon Williams zakończył z zerowym dorobkiem punktowym a najlepszą pozycją Nève'a było siódme podczas Grand Prix Włoch.

    Grand Prix Szwecji 1973 (oficjalnie Hitachi Sveriges Grand Prix) – siódmy wyścig Formuły 1 sezonu 1973 i pierwszy wyścig Formuły 1 w Szwecji.Nico Erik Rosberg (ur. 27 czerwca 1985 w Wiesbaden) – niemiecki kierowca wyścigowy, od sezonu 2010 reprezentant zespołu Mercedes GP w Formule 1. Jest synem fińskiego Mistrza Świata Formuły 1 - Keke Rosberga i Niemki Siny Rosberg. Od początku kariery w Formule 1 Nico od swoich mechaników otrzymał przezwisko "Britney" za sprawą złocistych loczków oryginalnie uczesanych i za dbałość o własny wygląd. Od 2006r. regularnie startuje w wyścigach Formuły 1.
    1978[]
    Williams FW06 – pierwszy samochód Williamsa

    Na sezon 1978 postanowiono zbudować własne podwozie – Patrick Head zaprojektował samochód FW06. Zespół podpisał kontrakt z Alanem Jonesem, kierowcą zespołu Shadow, który zastąpił Toma Pryce'a, który zginął podczas Grand Prix RPA i wygrał jedyne dla zespołu Grand Prix Austrii. W RPA Australijczyk zdobył pierwsze punkty dla Williamsa zajmując czwartą pozycję. Ogółem Jones punktował jeszcze dwa razy stając m.in. w Stanach Zjednoczonych na drugim stopniu podium przegrywając tylko z Carlosem Reutemannem w Ferrari.

    Thomas Maldwyn Pryce (ur. 11 czerwca 1949 roku w Ruthin, zm. 5 marca 1977 roku Johannesburgu) – brytyjski kierowca wyścigowy, znany z wygranej w Race of Champions w 1975 i okoliczności śmierci w wypadku podczas Grand Prix RPA.Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo – tor wyścigowy znajdujący się około 20 km od hiszpańskiego miasta Walencja. Tor nazwany został po hiszpańskim motocykliście – Ricardo Tormo, który pochodził z okolic Walencji.
    1979[]
    Williams FW07 na torze Barber Motorsports Park w 2010

    Head zaprojektował na sezon 1979 samochód FW07. W samochodzie użyto efekt przyziemny, technologię zastosowaną przez Colina Champana, założyciela zespołu Lotus. Williams zdobył również członkostwo FOCA, które wyraziły poparcie dla zespołów chcących wystawiać dwa samochody. Przed rozpoczęciem sezonu do Alana Jonesa dołączył Clay Regazzoni. Przez pierwsze trzy wyścigi kierowcy nie zdobyli ani jednego punktu. Podczas czwartej rundy Australijczyk wywalczył trzecie miejsce. Potem przez dwa wyścigi kierowcy nie kończyli wyścigu. Od wyścigu w Monako Williams zaczął regularnie punktować. Podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii Jones wywalczył pierwsze pole position dla zespołu a Regazzoni pierwsze zwycięstwo dla zespołu. W następnej rundzie zespół zaliczył dublet – wygrał Australijczyk przed Szwajcarem.

    Sezon 2013 Formuły 1 był 64 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1 i był to ostatni sezon, w którym używane były silniki 2,4 V8, jako że od roku 2014 stosowane będą bardziej przyjazne środowisku jednostki 1,6 V6 turbo. Po raz czwarty z rzędu triumfował Sebastian Vettel i jego zespół - Red Bull Racing.Politoys FX3 – samochód Formuły 1 zaprojektowany na sezon 1972 zespołu Team Williams Motul. Kierowcą bolidu był Henri Pescarolo. Podczas pierwszego wyścigu jakim była Grand Prix Wielkiej Brytanii bolid został zniszczony. Jest to pierwszy bolid skonstruowany przez Williamsa.

    Ogółem kierowcy Williamsa zdobyli pięć zwycięstw, dwa drugie miejsca, trzy trzecie miejsca i trzykrotnie zdobyli pole position. W klasyfikacji kierowców Alan Jones z liczbą 40 punktów musiał ulec duetowi FerrariJody Scheckterowi i Gillesowi Villeneuve'owi. Clay Reggazoni był piąty zdobywając 29 punktów.

    1980[]

    Alan Jones pozostał w zespole a Clay Regazzoni odszedł do zespołu Ensign. Drugim kierowcą Williamsa został Carlos Reutemann, który przeniósł się z Lotusa. Sezon ten był zdecydowanie lepszy niż poprzedni. Jones wygrał pięć wyścigów – w Argentynie, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i w Stanach Zjednoczonych, Reutemann wygrał tylko jeden wyścig – w Monako. W klasyfikacji Jones z liczbą 67 punktów zdobył tytuł mistrzowski a Williams zdobył pierwsze mistrzostwo konstruktorów zdobywając 120 punktów, prawie dwa razy więcej niż drugi Ligier.

    Williams FW15C – bolid Formuły 1, zaprojektowany przez Adriana Neweya i Patricka Heada i uczestniczący w niej w sezonie 1993.Alain Marie Pascal Prost OBE (ur. 24 lutego 1955 w Lorette) – jeden z najbardziej utytułowanych kierowców Formuły 1 wszech czasów. W czasie swojej kariery w F1, która trwała od 1980 do 1993, zwyciężył w 51 Grand Prix (rekord został pobity przez Michaela Schumachera w sezonie 2001) i zdobył 4 tytuły Mistrza Świata.
    1981[]

    Na sezon 1981 postanowiono zachować skład kierowców. Duet Williamsa wygrał cztery wyścigi – Jones w Long Beach i w Las Vegas, Reutemann natomiast w Brazylii i w Belgii. Williams po raz drugi zdobył mistrzostwo konstruktorów z 95 punktami.

    1982[]
    Williams FW08 Keke Rosberga – samochód ten był używany w sezonie 1982, w którym Fin wywalczył tytuł wygrywając jeden wyścig

    Australiczyk wycofał się z Formuły 1 by potem na jeden wyścig wrócić z zespołem Arrows. Miejsce Jonesa zajął Keke Rosberg, który przeniósł się z zespołu Fittipaldi Automotive a w poprzednim sezonie nie zdobył punktów. Fin zdobywa tytuł mistrzowski wygrywając zaledwie jeden wyścig – Grand Prix Szwajcarii. Początkowo w składzie kierowców został Reutemann, lecz po dwóch wyścigach Argentyńczyk zostaje zastąpiony przez Mario Andrettiego. Podczas Grand Prix San Marino Williams wskutek konfliktu FISA z FOCĄ postanowiła trzymać stronę FOCA i zbojkotowała wyścig na Imoli. Frank Williams groził, że wycofa swój zespół jeśli Jean-Marie Balestre będzie dalej prezydentem FISA. Od Grand Prix Belgii partnerem zespołowym Rosberga był Derek Daly. Mimo mistrzostwa kierowców Williams zakończył sezon na czwartej pozycji z 58 punktami.

    Grand Prix Hiszpanii 2012 (oficjalnie Gran Premio de España 2012) – piąta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2012.Grand Prix RPA 1977 - wyścig Formuły 1, który odbył się 5 marca 1977 na torze w Kyalami. Wyścig jest szczególnie pamiętany ze względu na nieszczęśliwy wypadek, w którym zginął kierowca Tom Pryce i porządkowy Jansen van Vuuren.

    Pod koniec Williams zdał sobie sprawę, że jeśli zespół chce konkurować z najlepszymi zespołami musi mieć wsparcie ze strony dużego producenta takiego jak Renault czy BMW.

    Honda (1983-1987)[]

    Williams FW09 – pierwszy samochód Williamsa napędzany silnikiem Honda
    1983[]

    Frank Williams zaczął przypatrywać się Hondzie, która dostarczała półtoralitrowy silnik turbodoładowany V6 zespołowi Spirit. Umowa między Williamsem a Hondą została podpisana na początku 1983 a zespół zaczął używać silników japońskiej firmy od Grand Prix RPA. Wcześniej używano silników Forda. Podczas wyścigu w Republice Południowej Afryki Keke Rosberg zdołał zająć piąte miejsce. Zespół zajął czwarte miejsce zdobywając 36 punktów i jedną wygraną. Od tego sezonu rozpoczęła się współpraca zespołu z firmą Canon.

    Grand Prix Stanów Zjednoczonych 2013 (oficjalnie 2013 United States Grand Prix) – osiemnasta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2013.Valtteri Bottas (ur. 28 sierpnia 1989 w Villähde) – fiński kierowca wyścigowy. Od 2013 roku jest kierowcą zespołu Williams w Formule 1.
    1984[]

    Na sezon 1984 użyty został model FW09 z finałowego wyścigu poprzedniego sezonu. Keke Rosberg wygrał wyścig o Grand Prix Stanów Zjednoczonych i był drugi podczas inauguracyjnego wyścigu, Grand Prix Brazylii przegrywając tylko z Alainem Prostem. Zespół zajął szóste miejsce z liczbą 25,5 punktów. Rosberg był ósmy natomiast Jacques Laffite, kolega zespołowy Fina był czternasty.

    Lewis Carl Davidson Hamilton MBE (ur. 7 stycznia 1985 w Stevenage, Hertfordshire) – brytyjski kierowca wyścigowy, mistrz świata Formuły 1 w sezonie 2008, wicemistrz świata Formuły 1 w roku 2007.Mercedes GP (oficjalnie Mercedes AMG Petronas Formula One Team) – fabryczny zespół wyścigowy Mercedes-Benz w Formule 1, reaktywowany w 2009 po wykupieniu 75,1% udziałów w Brawn GP. Szefem zespołu jest Ross Brawn.
    1985[]

    W sezonie 1985 zaszły zmiany w składzie kierowców. Nowym partnerem zespołowym Keke Rosberga był Nigel Mansell, dotychczasowy kierowca Lotusa. Kierowcy Williamsa w całym sezonie wygrali cztery wyścigi (Rosberg – Grand Prix Stanów Zjednoczonych – Wschód i finałowe Grand Prix Australii, Mansell natomiast Grand Prix Europy i Grand Prix RPA). Williams zdobył 71 punktów i zajął trzecie miejsce.

    V10 – oznaczenie silnika widlastego (układ V) składającego się z dziesięciu cylindrów. Silniki takie (zależnie od konstrukcji) osiągają moc rzędu 500 KM. W różnych konstrukcjach można spotkać różny rozstaw układu V, począwszy od 90 stopni (BMW M5, Audi RS6, Dodge Viper) do 72 stopni (Lamborghini Gallardo, Ford 6.8 V10).Jean-Christophe Boullion (ur. 27 grudnia 1969 w Saint-Brieuc) – francuski kierowca wyścigowy, były kierowca Formuły 1.
    1986[]

    Po przedsezonowych testach na torze Circuit Paul Ricard szef zespołu brał udział w wypadku samochodowym – w czasie powrotu na lotnisko w Nicei na jednym z zakrętów Brytyjczyk stracił panowanie nad Fordem Sierrą, którą wypożyczył i dachował. Williams nie miał zapiętych pasów co spowodowało, że został sparaliżowany i do dziś jedzie na wózku inwalidzkim. Przed sezonem zmieniono drugiego kierowcę – Keke Rosberga, który przeniósł się do McLarena zastąpił Brazylijczyk Nelson Piquet. Mimo prawie rocznej nieobecności Franka Williamsa zespół radził sobie bardzo dobrze – dziewięć zwycięstw wystarczyło do zdobycia tytułu wśród konstruktorów, choć też Williams był bliski zdobycia podwójnego mistrzostwa, gdyż przed finałowym wyścigiem na torze Adelaide prowadził z siedmiopunktową przewagą Mansell. Na 63. okrążeniu w samochodzie Brytyjczyka pękła opona grzebiąc tym samym szansę na tytuł, który zdobył Prost.

    Hans Binder (ur. 12 czerwca 1948 w Zell am Ziller w Tyrolu) – austriacki kierowca wyścigowy, w latach 1976-1978 startował w wyścigach Formuły 1. Jeździł w bolidach zespołów ATS, Ensign, Surtees i Wolf. Wystartował w 15 wyścigach Formuły 1, jednak nigdy nie zdołał zdobyć punktów. Startował również w wyścigach Formuły 2.Kazuki Nakajima (jap. 中嶋一貴, Nakajima Kazuki, ur. 11 stycznia 1985 w Okazaki, w prefekturze Aichi) – japoński kierowca wyścigowy.
    1987[]

    W sezonie 1987 zachowano dotychczasowy skład kierowców – zespół tym razem zdobył podwójne mistrzostwo. Nelson Piquet zdobył tytuł mistrzowski zdobywając 73 punkty a liczono wtedy jedenaście najlepszych wyścigów natomiast Nigel Mansell z liczbą 61 punktów zdobył tytuł wicemistrzowski. Williams zdobył mistrzostwo konstruktorów z liczbą 137 punktów. Mimo podwójnego sukcesu Williams zakończył współpracę z Hondą, a ten producent silników zaczął od kolejnego sezonu współpracę z zespołem McLaren.

    Piers Raymond Courage (ur. 27 maja 1942 w Colchester, zm. 21 czerwca 1970 w Zandvoort) – brytyjski kierowca wyścigowy. Uczestniczył w 29 Grand Prix. Zadebiutował 2 stycznia 1967 roku. W swojej krótkiej karierze dwa razy stanął na podium i zdobył sumę 20 punktów.Grand Prix Stanów Zjednoczonych 1978 (oficjalnie XXI Toyota United States Grand Prix) – wyścig o Grand Prix Stanów Zjednoczonych który odbył się w 1 października 1978 roku na torze Watkins Glen.

    Judd (1988)[]

    Nigel Mansell podczas wyścigu o Grand Prix Kanady 1988 w samochodzie napędzanym silnikiem Judd

    Williams na sezon 1988 korzystał z wolnossących silników Judd CV. Stało się tak, gdyż zespół nie znalazł dużego producenta silników, z którym by współpracowali. Nelson Piquet opuścił Williamsa i dołączył do Lotusa w miejsce Ayrtona Senny, który odszedł do McLarena. Wobec odejścia Brazylijczyka drugim kierowcą Williamsa został Riccardo Patrese, który zastąpił Mansella podczas finałowej rundy, Grand Prix Australii. Zespół nie wygrał pojedynczego wyścigu, a w całym sezonie zdobyli dwa drugie miejsca (wszystkie zdobyte przez Nigela Mansella). W ostatecznej klasyfikacji zespół zajął siódme miejsce zdobywając 20 punktów.

    Norbert Haug (ur. 24 listopada 1952 w Grunbach) – Niemiec kontrolujący wszystkie działania firmy Mercedes-Benz w sportach motorowych, takich jak Formuła 1, Formuła 3 i DTM.De Tomaso Modena S.p.A. – włoska firma produkująca luksusowe samochody sportowe w Modenie pod marką De Tomaso. W późniejszym czasie grupa przemysłowa pod tą samą nazwą obejmująca kilka marek motocykli i samochodów.

    Renault (1989-1997)[]

    Williams FW12C – pierwszy samochód napędzany silnikiem Renault

    Williams od sezonu 1989 korzystał z silników Renault. Współpraca między brytyjskim zespołem a francuskim producentem była najlepszym okresem w historii zespołu gdyż ona dała cztery tytuły w klasyfikacji kierowców (1992, 1993, 1996, 1997) i pięć w klasyfikacji konstruktorów (1992, 1993, 1994, 1996, 1997). Współpraca trwała do momentu zakończenia pełnego zaangażowania Renault w Formule 1 w 1997 i odejścia z zespołu projektanta Adriana Neweya. Połączenie mocnego silnika Renault i projektów Adriana Neweya sprawiły, że Williams dominował w latach 90.

    Frankfurter Wertpapierbörse FWB® (pol. Frankfurcka Giełda Papierów Wartościowych) - giełda papierów wartościowych ulokowana we Frankfurcie nad Menem w Niemczech.BMW Motorsport – sekcja firmy BMW odpowiedzialna za sporty motorowe. BMW uczestniczyło w różnych obszarach sportów motorowych, wliczając w to wyścigi motocykli, samochodów turystycznych i sportowych, Formułę 1 i Formułę 2.
    1989[]

    Nigel Mansell odszedł do Ferrari a nowym kierowcą Williamsa został Belg Thierry Boutsen, który wcześniej reprezentował zespoły Arrows i Benetton. Belg odnosi dwa zwycięstwa – w Kanadzie i Australii. Ponadto kierowcy zdobyli cztery drugie miejsca (zdobyte przez Patrese) i pięć trzecich miejsc. W klasyfikacji kierowców lepszy okazał się Patrese, który z 40 punktami uległ tylko Ayrtonowi Sennie i Alainowi Prostowi. Boutsen natomiast był piąty mając trzy punkty mniej niż Włoch. W klasyfikacji konstruktorów Williams zajął drugą pozycję przegrywając tylko z McLarenem.

    Sam Michael (ur. 29 kwietnia 1971) – dyrektor techniczny w Williamsie, który jest konstruktorem w Formule 1. Urodzony w Australii, dorastał w Canberze.Formuła E – klasa wyścigów samochodowych powołana w 2012 roku. W Mistrzostwach Formuły E stosowane będą jedynie jednomiejscowe samochody elektryczne. Seria, promowana przez konsorcjum Formula E Holdings, jest licencjonowana oraz nadzorowana przez Fédération Internationale de l’Automobile.
    1990[]

    Williams zachował skład kierowców – mimo, że Patrese zwyciężył w Grand Prix San Marino a Boutsen zdobył pole position i wygrał Grand Prix Węgier to zespół zdobył dwadzieścia punktów mniej niż w poprzednim sezonie, a w klasyfikacji konstruktorów spadli o dwie pozycje zajmując czwartą lokatę. W klasyfikacji kierowców Thierry Boutsen był szósty z 34 punktami a Riccardo Patrese był siódmy z 23 punktami.

    Arrows Racing Team – zespół Formuły 1, który uczestniczył w Grand Prix w latach 1977-2002. Siedzibą Arrowsa było Leafield.Silverstone Circuit – tor Formuły 1 położony na granicy hrabstw Northamptonshire i Buckinghamshire. Odbywa się na nim Grand Prix Wielkiej Brytanii. Rekord okrążenia obecnej wersji toru został ustanowiony w 2010 r. przez Fernando Alonso i wynosi 1:30,874.
    1991[]

    Thierry Boutsen postanowił opuścić Williamsa i dołączyć do zespołu Ligier. Do zespołu powrócił Nigel Mansell a nowym kierowcą testowym został Damon Hill. Sezon ten był dużo lepszy od poprzedniego – przez pierwsze cztery wyścigi zespół zdobył dwanaście punktów dzięki dwóm drugim miejscom (zdobytych przez Riccardo Patrese w Brazylii i Nigela Mansella w Monako). Od rundy w Kanadzie kierowcy Williamsa zaczęli regularnie punktować. W całym sezonie kierowcy Williamsa wygrali siedem wyścigów – pięć zdobył Brytyjczyk, dwa zdobył Włoch. W klasyfikacji kierowców Nigel Mansell zdobył tytuł wicemistrza świata przegrywając z Ayrtonem Senną o 24 punkty, Riccardo Patrese natomiast był trzeci z liczbą 53 punktów. W klasyfikacji konstruktorów Williams był na drugiej pozycji z liczbą 125 punktów, o 14 punktów mniej niż McLaren.

    Juan Pablo Montoya Roldán (ur. 20 września 1975 w Bogocie) – kolumbijski kierowca wyścigowy startujący w amerykańskiej serii NASCAR Sprint Cup, a w przeszłości w Formule 1, CART (tytuł mistrzowski) i Formule 3000 (tytuł mistrzowski).Indianapolis 500 (także: Indy 500) – wyścig samochodowy rozgrywany corocznie w Stanach Zjednoczonych w ostatnią niedzielę maja. Wyścig rozgrywany jest od 1911 roku na dystansie 500 mil, czyli 200 okrążeń na torze Indianapolis Motor Speedway. Jest to jedno z największych wydarzeń sportowych na świecie, oglądane na żywo przez około 270 tysięcy widzów.
    1992[]
    Williams FW14B – samochód, który dał Mansellowi tytuł mistrza świata wśród kierowców a zespołowi mistrzostwo konstruktorów

    Na sezon 1992 postanowiono zachować skład kierowców. Sezon ten był dla Williamsa sezonem przełomowym. Nigel Mansell wygrał dziewięć wyścigów, zdobył czternaście pierwszych pól (do sezonu 2011 był to rekord pod względem ilości zdobtych pole position w jednym sezonie) i trzy drugie miejsca. Riccardo Patrese natomiast wygrał jeden wyścig, zdobył sześć drugich miejsc i dwa trzecie miejsca. W klasyfikacji kierowców Mansell z liczbą 108 punktów zdobył tytuł mistrzowski, Patrese z 56 punktami zdobył tytuł wicemistrza świata. W klasyfikacji konstruktorów Williams zdobył tytuł z przewagą 65 punktów nad McLarenem.

    Alexander George Lynn (ur. 17 września 1993 roku) – brytyjski kierowca wyścigowy. Obecnie mieszka w angielskim mieście Essex.Grand Prix Australii 2015 (oficjalnie 2015 Formula 1 Rolex Australian Grand Prix) – pierwsza eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2015. Grand Prix odbyło się w dniach 13–15 marca 2015 roku na torze Albert Park Circuit w Melbourne.

    Pomimo wygranych dziewięciu wyścigach i zdobyciu tytułu mistrzowskiego posada Mansella była zagrożona. Alain Prost i Ayrton Senna próbowali podpisać kontrakt z Williamsem na sezon 1993. Miejsce Patrese też było zagrożone, lecz przed końcem roku podpisał kontrakt z zespołem Benetton. Francuz przystał na warunki Williamsa i podpisał z zespołem kontrakt. Gdy Brytyjczyk dowiedział się o dołączeniu Prosta do zespołu Williams postanowił odejść z zespołu i przenieść się do amerykańskiej serii CART, gdyż Mansell nie miał dobrych relacji z Prostem, gdy obaj reprezentowali zespół Ferrari. W umowie Prosta została zawarta klauzula, że Senna nie może zostać drugim kierowcą zespołu. Brazylijczyk pozostał z zespołem McLaren.

    Arturo Francesco „Little Art” Merzario (ur. 11 marca 1943 w mieście Chiavenna, prowincji Como) – były włoski kierowca Formuły 1.Compagnie Générale des Établissements Michelin – największy w Europie i jeden z największych na świecie producent opon. Jego siedziba znajduje się w Clermont-Ferrand (Puy-de-Dôme) we Francji. Michelin znany jest również z wydawanych przez siebie map i przewodników („Guide Michelin”) dla turystów zmotoryzowanych.
    1993[]

    Po odejściu Nigela Mansella do CART drugim kierowcą Williamsa został dotychczasowy kierowca testowy zespołu – Damon Hill. Brytyjczyk wcześniej miał do czynienia z Formułą 1, gdyż w poprzednim sezonie jeździł dla zespołu Brabham. Samochód FW15C był najszybszym samochodem z kontrolą trakcji i aktywnym zawieszeniem. Podobnie jak w poprzednim sezonie zespół dominował w stawce wygrywając w sumie dziesięć wyścigów – Alain Prost wygrał siedem wyścigów, Damon Hill trzy. W klasyfikacji konstruktorów zespół zdobył 168 punktów i zdobył tytuł mistrzowski z przewagą 84 punktów nad McLarenem. Prost zdobył tytuł wśród kierowców z 99 punktami, o 26 punktów więcej niż Senna. Za Brazylijczykiem uplasował się Hill, który uzbierał 69 punktów.

    British American Tobacco Plc – międzynarodowe przedsiębiorstwo tytoniowe z siedzibą w Londynie, notowane na giełdach w Londynie (LSE), Nowym Jorku (AMEX) i Malezji (KLSE).Nigel Ernest James Mansell OBE (ur. 8 sierpnia 1953 w Upton-upon-Severn) – angielski kierowca wyścigowy, który został mistrzem Formuły 1 oraz mistrzem CART. Jest pierwszym zawodnikiem, który wygrał serię CART w swoim debiutanckim sezonie. Mansell jest najlepszym brytyjskim kierowcą Formuły 1 z 31 zwycięstwami na koncie. Jest na czwartym miejscu pod względem zwycięstw po Schumacherze, Proście i Sennie.

    Sezon 1993 był także ostatnim sezonem współpracy Williamsa z Canonem.

    1994[]
    Williams FW16B na Festiwalu Goodwood w 2009

    W sezonie 1994 Williams korzystał z modelu FW16, a od Grand Prix Niemiec używano zmodyfikowanego samochodu – FW16B.

    Po zakończeniu współpracy z firmą Canon, zespół podpisał kontrakt z firmą tytoniową Rothmans International została sponsorem tytularnym zmieniając nazwę na Rothmans Williams Renault. W sezonach 1994-1997 samochody brytyjskiego zespołu były pomalowane w barwy niebiesko-białe.

    Damon Hill pozostał w zespole, lecz drugim kierowcą zespołu został Ayrton Senna powodując, że Alain Prost mimo zdobytego mistrzostwa odszedł z Formuły 1, gdyż nie chciał mieć za partnera Brazylijczyka, z którym rywalizował w McLarenie w sezonach 1988-1989 a w kontrakcie była klauzula, że brazylijski kierowca nie mógł być partnerem zespołowym Francuza. Biorąc pod uwagę dwa ostatnie sezony, w których Williams dominował Senna miał nadzieję na zdobycie czwartego tytułu mistrzowskiego.

    Grand Prix Abu Zabi 2015 (oficjalnie 2015 Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix) – dziewiętnasta eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2015. Grand Prix zostało zaplanowane na 27–29 listopada 2015 roku na torze Yas Marina Circuit na wyspie Yas Island w Abu Zabi.Lenovo Group Limited (联想集团有限公司, Liánxiǎng jítuán yǒuxiàn gōngsī) – chińska firma informatyczna, największy na świecie producent komputerów osobistych według szacunków firm IDC oraz Gartner.

    Jednakże przed sezonem FIA wprowadziła kilka zmian regulaminowych – zakazano stosowania ABSu, kontroli trakcji oraz aktywnego zawieszenia by "liczyły się umiejętności kierowcy". Zmiany te miały na celu uatrakcyjnienie rywalizacji w Formule 1. Model ten choć pod kątem aerodynamicznym był perfekcyjny to jednak był on nieudany, a problemem był m.in. wąski kokpit samochodu. Nic dziwnego, że po przepisach wprowadzonych przez FIA samochód FW16 nie będzie taki sam tak jak dwa ostatnie – FW14 i FW15C. Zaskoczeniem podczas przedsezonowych testów był zespół Benetton, który choć miał słabszy silnik to jednak był zwinniejszy niż Williams.

    Marussia F1 Team – rosyjski konstruktor i zespół Formuły 1, założony w 2011 roku na podstawach Virgin Racing. Drugi rosyjski konstruktor w historii Formuły 1.Williams FW32 – bolid teamu Williams na sezon 2010. Bolid został zaprezentowany 1 lutego 2010 w Walencji (Hiszpania) na torze Circuit Ricardo Tormo, gdzie tego samego dnia odbyły się jego pierwsze testy.

    Pierwsze cztery wyścigi wygrał kierowca zespołu Benetton, Michael Schumacher. Senna zdobył do pierwszych trzech wyścigów pole position, jednak nie kończył wyścigów. Podczas trzeciego wyścigu – Grand Prix San Marino Brazylijczyk na szóstym okrążeniu na zakręcie Tamburello uderzył czołowo w betonową ścianę wskutek czego zmarł. Skutkiem tego wydarzenia było oskarżenie Franka Williamsa, Patricka Heada i Adriana Neweya o nieumyślne spowodowanie śmierci Senny przez włoski rząd. Sprawa trwała jedenaście lat i została zakończona 27 maja 2005 uniewinnieniem Neweya a sprawa przeciwko Patrickowi Headowi została umorzona z powodu przedawnienia.

    Harvey Postlethwaite (ur. 4 marca 1944 w High Barnet, zm. 13 kwietnia 1999 w Barcelonie) – brytyjski inżynier pracujący głównie w Formule 1.Grand Prix Austrii 2014 (oficjalnie Formula 1 Grosser Preis von Österreich 2014) – ósma eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2014. Grand Prix odbyło się w dniach 20–22 czerwca 2014 roku na torze Red Bull Ring w Spielberg bei Knittelfeld.

    W następnym wyścigu by uczcić pamięć Ayrtona Senny Williams wystawił samochód tylko dla Damona Hilla. Od tego momentu Williams oddając hołd trzykrotnemu mistrzowi świata na swoich samochodach umieszcza logo Senny – splecioną literę "S". Od Grand Prix Hiszpanii drugim kierowcą brytyjskiego zespołu był dotychczasowy kierowca testowy, David Coulthard. W tym samym wyścigu Hill wygrał wyścig a Coulthard nie ukończył z powodu elektryki. W Kanadzie obaj kierowcy Williamsa zdobyli punkty – Hill był drugi, za Schumacherem a Coulthard piąty. We Francji na prośbę Renault do kokpitu Williamsa powrócił Nigel Mansell. Mistrz świata z 1992 wyścigu nie ukończył natomiast Hill był drugi. W Wielkiej Brytanii udało się to czego nie dokonał jego ojciec, Graham – wygrał wyścig na swoim terytorium. Damon Hill później skorzystał z kar nałożonych na Michaela Schumachera – m.in. dyskwalifikacja w Belgii z powodu nieregulaminowej grubości deski umieszczonej pod podwoziem oraz wykluczenie z dwóch wyścigów (początkowo na Grand Prix Niemiec i Grand Prix Węgier a po odwołaniu przez zespół Benetton na Grand Prix Włoch i Grand Prix Portugalii) wygrywając trzy wyścigi.

    Jaguar Racing – brytyjski zespół wyścigowy i konstruktor, który w sezonach 2000–2004 brał udział w mistrzostwach świata Formuły 1. Zespół został utworzony na bazie dawnego zespołu Stewart Grand Prix. W barwach Jaguara jeździli m.in. Eddie Irvine, Johnny Herbert i Mark Webber. Po zakończeniu działalności i sprzedaży firmie Red Bull został przekształcony w Red Bull Racing. Jaguar Racing w 85 wyścigach zdobył 49 punktów. Największym sukcesem brytyjskiego teamu było dwukrotne zajęcie 3. miejsca w wyścigu: podczas Grand Prix Monako 2001 oraz Grand Prix Włoch 2002. Najwięcej punktów zespół zdobył w sezonie 2003, kiedy to w 16 wyścigach uzyskał ich 18.Walter Wolf (ur. 5 października 1939 roku w Grazu) – kanadyjski biznesmen; właściciel zespołu Formuły 1 Walter Wolf Racing.

    Na trzy ostatnie wyścigi Coultharda ponownie zastąpił Mansell. Brytyjczyk dostawał za wyścig 900.000 £ podczas gdy Damon Hill otrzymywał 300.000 £. Hill był jednak dalej głównym kierowcą zespołu.

    Na Grand Prix Europy wrócił Schumacher od razu wygrywając wyścig z przewagą 24,689 s. nad Hillem. Podczas deszczowej rundy w Japonii lepszy okazał się Brytyjczyk. Do finałowej rundy kierowca Williamsa miał punkt straty do Niemca. Na 35. okrążeniu obaj kierowcy zakończyli wyścig, po wyścigu Niemiec upierał się, że nie spowodował kolizji celowo – FIA uznała te wyjaśnienia i przyznała mu tytuł mistrzowski.

    Bridgestone (jap. 株式会社ブリヂストン, Kabushiki-gaisha Burijisuton) – największy producent wyrobów gumowych i opon na świecie. Firma została założona w 1931 roku przez Shōjirō Ishibashiego w mieście Kurume w Japonii.Compaq Computer Corporation – amerykańskie przedsiębiorstwo komputerowe, założone w lutym 1982 przez Roda Caniona, Jima Harrisa i Billa Murto, produkujące głównie komputery osobiste i laptopy.

    Williams po raz trzeci z rzędu zdobyło tytuł wśród konstruktorów z liczbą 118 punktów. W klasyfikacji kierowców najlepszym z kierowców brytyjskiego zespołu był Damon Hill, który zajął drugie miejsce przegrywając z Schumacherem o jeden punkt.

    1995[]
    Damon Hill podczas Grand Prix Kanady 1995

    Nigel Mansell nie utrzymał miejsca w zespole ze względu na faworyzowanie Davida Coultharda przez zespół. W pierwszym wyścigu wygrał Michael Schumacher przed Davidem Coulthardem o 8,060 s. Po wyścigu obaj zostali zdyskwalifikowani z wyników – Elf, dostawca paliwa zarówno dla Benettona jak i Williamsa dostarczył inne paliwo niż te, które zostały dane FIA jako próbki. Zwycięzcą został uznany wtedy Gerhard Berger z Ferrari. Później pozytywnie odwołano się od dyskwalifikacji jednak Benetton i Williams nie otrzymały punktów do klasyfikacji konstruktorów. Damon Hill wygrał cztery wyścigi – w Argentynie, na Imoli i na Węgrzech i w ostatniej rundzie w Australii natomiast David Coulthard wygrał jeden wyścig – w Portugalii.

    Nelson Piquet Souto Maior (ur. 17 sierpnia 1952 w Rio de Janeiro) – brazylijski kierowca Formuły 1, trzykrotny mistrz świata.Red Bull Junior Team - program rozwojowy dla młodych kierowców prowadzony przez Red Bulla w celu zidentyfikowania potencjalnych przyszłych gwiazd w samochodach o otwartym nadwoziu. W podobny sposób był prowadzony program Red Bull Driver Search w Stanach Zjednoczonych, lecz ten program został zamknięty. Członkowie Red Bull Junior Team są finansowani i sponsorowani przez austriackiego producenta w niższych seriach wyścigowych.

    Hill ukończył sezon z 69 punktami i zdobył tytuł wicemistrzowski, Coulthard był o jedno oczko niżej z liczbą 49 punktów. Cały sezon Williams zakończył na drugiej pozycji zdobywając 112 punktów, o 25 punktów mniej niż Benetton, który podobnie jak zespół Williams używał silników Renault.

    1996[]
    Jacques Villeneuve podczas treningu do Grand Prix San Marino 1996

    Model FW18 był bezapelacyjnie najszybszym i niezawodnym samochodem w stawce. Nastąpiło również parę zmian – David Coulthard odszedł do zespołu McLaren jako partner zespołowy Miki Häkkinena, a nowym kierowcą Williamsa został Jacques Villeneuve, mistrz IndyCar i Indianapolis 500 z 1995. Michael Schumacher, najgroźniejszy rywal Hilla przez ostatnie dwa sezony przeniósł się z Benettona do Ferrari. Kierowcy Williamsa wygrali pierwsze pięć wyścigów – Hill wygrał cztery wyścigi, Villeneuve jeden. Podczas rundy w Monako obaj nie ukończyli wyścigu a zwycięzcą został Olivier Panis. Kolejny wyścig wygrał Schumacher natomiast najlepszym kierowcą Williamsa był Villeneuve, który zajął trzecie miejsce. Poza Grand Prix Belgii i Grand Prix Włoch, w którym wygrał niemiecki kierowca Williams był najlepszy.

    DTM (pełna nazwa od 2000 roku Deutsche Tourenwagen Masters; w latach 1984-1995 Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) – najważniejsza seria wyścigowa samochodów w Niemczech. Obok brytyjskiej BTCC, najbardziej prestiżowa europejska seria wyścigowa w tej kategorii. W DTM startowało wielu kierowców Formuły 1, m.in. Ralf Schumacher, David Coulthard, Mika HäkkinenSezon 2005 Formuły 1 był 56 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł mistrza kierowców zdobył Fernando Alonso pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Michaela Schumachera z 1994 roku, natomiast tytuł mistrza konstruktorów zdobyła ekipa Renault.

    W klasyfikacji kierowców Damon Hill z liczbą 97 punktów zdobył tytuł mistrzowski a Jacques Villeneuve zdobył tytuł wicemistrzowski zdobywając 78 punktów. Zespół zdobył także tytuł mistrza wśród konstruktorów zdobywając aż 175 punktów, o 105 więcej niż drugie Ferrari. Mimo tego sukcesu Damon Hill na tydzień przed Grand Prix Włoch ogłosił, że w kolejnym sezonie nie będzie jeździł dla Williamsa. Niecałe cztery tygodnie później Hill został nowym kierowcą Arrowsa.

    Riccardo Patrese (ur. 17 kwietnia 1954) – włoski kierowca wyścigowy startujący w Formule 1 w latach 1977-1993. Wystartował w 256 wyścigach o Grand Prix Formuły 1, co do 2008 roku czyniło go najbardziej doświadczonym kierowcą w historii tej serii wyścigowej.March 761 – samochód Formuły 1, zaprojektowany w 1976 roku przez Robina Herda i skonstruowany przez March Engineering.
    1997[]
    Jacques Villeneuve podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii 1997, w której Kanadyjczyk odnosi zwycięstwo, które jest setnym dla Williamsa

    Nowym kierowcą Williamsa po odejściu Hilla został dotychczasowy kierowca Saubera, Heinz-Harald Frentzen. Niemiec w trakcie sezonu nie mógł porozumieć się z Patrickiem Headem. Podczas Grand Prix San Marino Niemiec wygrał swój pierwszy wyścig (był to też pierwszy i jedyny wyścig wygrany dla Williamsa) w karierze. Jacques Villeneuve wygrał siedem wyścigów rywalizując z Michaelem Schumacherem. Do ostatniej rundy kierowca Ferrari miał punkt przewagi nad Kanadyjczykiem. Na 47. okrążeniu Niemiec zderzył się z Villeneuve'em i zakończył swój wyścig. Kierowca Williamsa zajął trzecią pozycję i został mistrzem świata z liczbą 81 punktów. Heinz-Harald Frentzen początkowo w klasyfikacji był na trzeciej pozycji z 42 punktami jednak po wyścigu Michael Schumacher został zdyskwalifikowany z całego sezonu i tym samym Frentzen wywalczył tytuł wicemistrzowski. Zespół również wywalczył swój ostatni tytuł mistrzowski.

    Grand Prix San Marino 1982 – czwarta runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1982. Wyścig odbył się 25 kwietnia 1982 na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari w Imoli (Włochy). Dublet w tym wyścigu zdobyli kierowcy Ferrari - Didier Pironi i Gilles Villeneuve. Na najniższym stopniu podium stanął Włoch Michele Alboreto z Tyrrell-Forda.Sir Francis Owen Garbatt Williams CBE, znany bardziej jako Sir Frank Williams (ur. 16 kwietnia 1942 w South Shields) – brytyjski inżynier założyciel i szef zespołu Williams. Od 1969 roku obecny w różnych zespołach Formuły 1.

    Mechachrome (1998)[]

    Heinz-Harald Frentzen podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii 1998

    Sezon 1998 był dla Williamsa sezonem pełen zmian – przede wszystkim Renault zakończyło swoje zaangażowanie w Formule 1 a zespół musiał zacząć płacić za silniki – Williams skorzystał ze starych silników francuskiego producenta ukrytych pod nazwą Mechachrome. Wcześniej Adrian Newey odszedł do zespołu McLaren. Zmiana także nastąpiła w sponsoringu – mimo, że Rothmans dalej sponsorował Williamsa tym razem promował markę Winfield zmieniając barwy na czerwono-białe.

    Sezon 1994 Formuły 1 był 45 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł mistrza kierowców zdobył Michael Schumacher pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Emersona Fittipaldiego z 1972 roku, natomiast mistrzostwo konstruktorów zdobyła ekipa Williams. Był to jeden z najtragiczniejszych i kontrowersyjnych sezonów w historii tego sportu.Henry Surtees (ur. 18 lutego 1991 r. Lingfield, zm. 19 lipca 2009 r. w Londynie) – brytyjski kierowca wyścigowy, syn byłego mistrza świata Formuły 1 i Motocyklowych Mistrzostw Świata Johna Surteesa.

    W porównaniu do poprzednich sezonów ten sezon był bardzo nieudany. Williams nie odniósł pojedynczego zwycięstwa, pole position lub najszybszego okrążenia, natomiast kierowcy brytyjskiego zespołu zdobyli trzykrotnie trzecie miejsce – Frentzen podczas Grand Prix Australii a Villeneuve podczas Grand Prix Niemiec i Grand Prix Węgier. Zespół zakończył sezon na trzeciej pozycji z 38 punktami z wyraźną stratą do zespołów McLaren i Ferrari – W klasyfikacji konstruktorów Kanadyjczyk zajął piąte miejsce z liczbą 21 punktów natomiast Niemiec był siódmy z 17 punktami.

    Ian Scheckter (ur. 22 sierpnia 1947 roku w East London w Związku Południowej Afryki) – południowoafrykański kierowca Formuły 1.Grand Prix Austrii 1977 (oficjalna nazwa: XV Gröbel Möbel Großer Preis von Österreich) – dwunasta eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 sezonu 1977.

    Supertec (1999)[]

    Alessandro Zanardi podczas Grand Prix Włoch 1999

    Williams ponownie wykorzystywał stare silniki Renault używane tym razem pod nazwą Supertec. Ponadto skład kierowców został zmieniony – Jacques Villeneuve odszedł do przemianowanego na British American Racing zespołu Tyrrell. Heinz-Harald Frentzen zamienił się miejscami z Ralfem Schumacherem i został kierowcą Jordan Grand Prix. Partnerem zespołowym Niemca został Alessandro Zanardi, który wcześniej jeździł w Formule 1 dla zespołów Jordan, Minardi i Lotus. W ostatnich dwóch latach Włoch sięgnął po tytuł mistrzowski w serii CART. Włoch podpisał kontrakt z brytyjskim zespołem w lipcu 1998 na trzy lata.

    Pastor Rafael Maldonado Motta (ur. 9 marca 1985 w Maracay) – wenezuelski kierowca wyścigowy. Odznaczony komandorią Orderu Wyzwoliciela. Od 2011 roku kierowca zespołu Williams F1 Team w Formule 1. Pierwsze zwycięstwo w tej serii odniósł w Grand Prix Hiszpanii w 2012 roku.Volvo Car Corporation – szwedzkie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe, będące częścią firmy Geely Automobile.

    25 stycznia 1999 w Barcelonie zaprezentowano samochód FW21 z nadzieją, że zespół będzie rywalizować z McLarenem i Ferrari po rozczarowującym poprzednim sezonie. Williams zdobył trzy miejsca na podium – drugie miejsce we Włoszech i dwa trzecie miejsca w Australii i w Wielkiej Brytanii, wszystkie zdobyte przez Ralfa Schumachera. Niemiec także zdobył wszystkie punkty dla Williamsa – 35 punktów wystarczyło do zdobycia piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów. Był to najgorszy sezon od 1990 gdy Williams był wtedy na czwartej pozycji. Po sezonie rozwiązano kontrakt z włoskim kierowcą.

    Ensign Racing – brytyjski zespół i konstruktor Formuły 1. Kierowcy samochodów Ensign zdobyli 19 punktów. Najlepszym rezultatem było czwarte miejsce Marka Surera podczas Grand Prix Brazylii 1981.Anthony „Tony” William Brise (ur. 28 marca 1952 w Erith, Kent, zm. 29 listopada 1975 w Arkley, Londyn) – brytyjski kierowca wyścigowy pochodzący z Anglii; zwycięzca dwóch z trzech rozgrywanych mistrzostw brytyjskiej Formuły 3 w 1973 oraz uczestnik 10 wyścigów Formuły 1, w których zdobył 1 punkt zaliczany do mistrzostw świata

    BMW (2000-2005)[]

    2000[]
    Williams FW22 – pierwszy bolid napędzany silnikami BMW

    W 1998 Williams podpisał długoterminową umowę z BMW, gwarantującą dostawę silników i ekspertyzy przez sześć lat. W ramach współpracy z niemieckim producentem zespół miał mieć w składzie jednego kierowcę z Niemiec – to doprowadziło do zatrudnienia Ralfa Schumachera w poprzednim sezonie. Rok później zaczęto testy samochodu FW21 z silnikiem bawarskiego producenta a samochód ten testował Jörg Müller.

    Kumar Ram Narain Karthikeyan (ur. 14 stycznia 1977 w Madrasie) – indyjski kierowca wyścigowy, w sezonach: 2005, 2011 i 2012 startował w Formule 1.Tim Schenken (ur. 26 września 1943) – australijski kierowca wyścigowy, w latach 1970-1974 startował w wyścigach Formuły 1. Jeździł w bolidach zespołów Williams, Brabham, Surtees, Trojan, Lotus. Wystartował w 36 wyścigach Formuły 1, raz stając na podium, lecz nigdy nie wygrywając. Obecnie (2011) pełni funkcję dyrektora wyścigu podczas zawodów serii V8 Supercars.

    Drugim kierowcą pierwotnie miał być Juan Pablo Montoya, który wcześniej w sezonach 1997 i 1998 był kierowcą testowym Williamsa a na sezon 1999 trafił do zespołu Chip Ganassi Racing w miejsce Alessandro Zanardiego, który trafił wtedy do brytyjskiego zespołu. Kolumbijczyk był jeszcze związany kontraktem z Ganassim więc nie mógł zostać nowym kierowcą Williamsa. Kolejnym kandydatami byli Bruno Junqueira, kierowca testowy brytyjskiego zespołu w sezonie 1999 i Jenson Button, który wcześniej testował z McLarenem i Prostem. W bezpośredniej rywalizacji lepszy okazał się Button natomiast Junqueira pozostał kierowcą testowym i w tym samym czasie startował w Formule 3000.

    Nick Lars Heidfeld (ur. 10 maja 1977 w Mönchengladbach) – niemiecki kierowca wyścigowy. Jest związany z Patricią Papen, z którą ma córkę Juni i 2 synów - Jodę i Justusa. Zamieszkały w Stafie. W sezonie 2011 zastępował kontuzjowanego Roberta Kubicę przez pierwszych 11 wyścigów.Giovanni „Nanni” Giuseppe Gilberto Galli (ur. 2 października 1940 roku w Bolonii) – włoski kierowca wyścigowy. W Formule 1 zadebiutował w Grand Prix Włoch w 1970 roku w zespole Bruce McLaren Motor Racing.

    Po sezonie zmieniono także sponsorów – Rothmans International został przejęty przez British American Tobacco, który był właścicielem zespołu British American Racing. Postanowiono zrezygnować z reklamowania wyrobów tytoniowych. Williams podpisał kontrakt z firmą Compaq ponownie zmieniając barwy – tym razem z czerwono-białych na granatowo-białe.

    Jenson Alexander Lyons Button MBE (ur. 19 stycznia 1980 w Frome, Somerset) – brytyjski kierowca wyścigowy, startujący w Formule 1 w barwach zespołu McLaren (od sezonu 2010), mistrz świata Formuły 1 w sezonie 2009 startując w zespole Brawn GP. Wicemistrz świata F1 z sezonu 2011r.Konfilkt FISA-FOCA – konflikt trwający na przełomie lat 70. i 80. pomiędzy dwoma organami zajmującymi się organizacją Formuły 1 – FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) i FOCA (Formula One Constructors Association). Konflikt rozpoczął się w latach 70. i osiągnął apogeum, kiedy to zespoły Formuły 1 stanęły po stronie FOCA, tworząc swoisty związek zawodowy, i zbojkotowały Grand Prix San Marino 1982.

    Pierwszy sezon współpracy z BMW nie przynosi pojedynczego zwycięstwa, natomiast Ralf Schumacher zapewnia zespołowi trzy trzecie miejsca – w Australii, Belgii i we Włoszech. W klasyfikacji konstuktorów Williams był trzeci z liczbą 36 punktów – Schumacher w klasyfikacji konstruktorów był piąty z 24 punktami, Button miał dwa razy mniej punktów od Niemca i zajął ósme miejsce.

    Henri Pescarolo (ur. 25 września 1942) – francuski kierowca wyścigowy Formuły 1 w latach 1968-1974, 1976. Jeździł w bolidzie zespołów Matra, Williams, March, BRM, Surtees. Wystartował w 64 wyścigach formuły 1, raz stając na podium, lecz nigdy nie wygrywając. Uczestniczył także w wyścigach 24h Le Mans, gdzie też czterokrotnie zwyciężał.Wyniki Grand Prix Belgii na Zolder 9 maja 1982. Kanadyjski Kierowca Gilles Villeneuve zginął w wypadku podczas kwalifikacji.
    2001[]

    Jenson Button został wypożyczony do zespołu Benetton na okres dwóch lat. Nowym kierowcą Williamsa został Juan Pablo Montoya. Williams także zmienił dostawcę opon – z Bridgestone na Michelin. W porównaniu do poprzedniego sezonu zespół zaczął odnosić zwycięstwa – trzy zwycięstwa zdobył Ralf Schumacher w Grand Prix San Marino, Grand Prix Kanady i w domowym Grand Prix Niemiec, jedno zwycięstwo zdobył w Grand Prix Włoch Montoya. Ponadto kierowcy Williamsa wywalczyli oprócz zwycięstw także cztery drugie miejsca i jedno trzecie miejsce. W klasyfikacji kierowców Schumacher był czwarty z 49 punktami natomiast Montoya był szósty z liczbą 31 punktów. Zespół zdobył 80 punktów i ponownie zajął trzecie miejsce.

    Ayrton Senna da Silva (ur. 21 marca 1960 w São Paulo, zm. 1 maja 1994 w Bolonii) – brazylijski kierowca wyścigowy, trzykrotny mistrz świata Formuły 1. Wystartował w stu sześćdziesięciu jeden grand prix, zdobył 610 punktów, osiemdziesiąt jeden razy stawał na podium z czego czterdzieści jeden razy na najwyższym jego stopniu. Sześćdziesiąt pięć razy zdobył pole position. Jeździł w zespołach Toleman, Lotus, McLaren i Williams.Sezon 2002 Formuły 1 – 53 sezon o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się on 3 marca 2002 roku na torze Albert Park Circuit w Australii, a zakończył 13 października na torze Suzuka International Racing Course w Japonii, po rozegraniu 17 wyścigów.
    2002[]
    Juan Pablo Montoya po zdobyciu pole position do wyścigu o Grand Prix Kanady 2002

    Na sezon 2002 postanowiono zachować skład kierowców. Zespół wygrał tylko jeden wyścig – Grand Prix Malezji dzięki Ralfowi Schumacherowi, zaś drugi był Juan Pablo Montoya, dzięki czemu Williams pierwszy raz od Grand Prix Portugalii 1996 odniósł podwójne zwycięstwo. To był jeden z dwóch wyścigów, które nie zostały zdominowane przez Ferrari. W klasyfikacji konstruktorów Williams poprawił się zdobywając tytuł wicemistrzowski zdobywając 92 punkty ze stratą aż 129 punktów do Ferrari. W klasyfikacji kierowców Montoya dał się wyprzedzić tylko deutowi Ferrari – Michaelowi Schumacherowi i Rubensowi Barrichellowi. Ralf Schumacher natomiast był oczko od Kolumbijczyka.

    Honda Motor Co. (jap. 本田技研工業株式会社 – Honda Giken Kōgyō Kabushiki Kaisha) – japońska, międzynarodowa korporacja produkująca samochody, motocykle, skutery, samoloty, silniki oraz różnego rodzaju maszyny do celów budowlanych, rolniczych i innych. Obecnie jest największym producentem silników na świecie. Produkuje ich ponad 25 milionów rocznie. Zakłady produkcyjne umieszczono w ponad 30 różnych krajach. Główna siedziba znajduje się w Tokio. Natomiast siedziba Honda Motor Europe Ltd. znajduje się w Slough (Wielka Brytania).José Carlos Pace (ur. 6 października 1944 w São Paulo, zm. 18 marca 1977 w Mairipora) – był brazylijskim kierowcą wyścigowym.

    Jeden ze sponsorów Williamsa, Compaq został przejęty przez firmę Hewlett-Packard i od Grand Prix Wielkiej Brytanii w samochodach Williamsa umieszczone było logo HP. Po skargach na logo brytyjskiej firmy na tylnym spojlerze w następnym roku zostało ono zastąpione hasłem "Invent". W tym samym czasie rozpoczęto międzynarodową kampanię reklamową w mediach, jedna z reklam przedstawiała kierowców zespołu kierujących bolidami za pomocą zdalnego sterowania.

    Bruno Junqueira (ur. 4 listopada 1976 roku w Belo Horizonte) – brazylijski kierowca wyścigowy. Mistrz międzynarodowej Formuły 3000, trzykrotny wicemistrz serii Champ Car.Grand Prix Monako 1996 (oficjalnie LIV Grand Prix Automobile de Monaco) – szósta eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 sezonu 1996. Wyścig, odbywający się w mokrych warunkach, ukończyło trzech kierowców (sklasyfikowanych zostało siedmiu kierowców), co jest rekordem Formuły 1. Wyścig wygrał Olivier Panis. Zwycięstwo Francuza było jego jedyną wygraną w Formule 1, ostatnią wygraną Ligiera i pierwszą wygraną dostawcy silników Mugen.
    2003[]

    W trakcie przygotowań do sezonu 2003 Frank Williams był pewny, że samochód FW25 będzie w stanie walczyć o tytuł mistrzowski. Kierowcy Williamsa wygrali cztery wyścigi – Montoya wygrał w Monako i w Niemczech natomiast Schumacher na Nürburgringu i we Francji. Na jeden wyścig Ralfa Schumachera zastąpił Marc Gené, kierowca testowy zespołu który wywalczył piątą lokatę na Monzy. Po raz drugi z rzędu zespół wywalczył tytuł wicemistrzowski z 144 punktami, o 14 mniej niż zespół Ferrari. W klasyfikacji kierowców Kolumbijczyk zajął trzecie miejsce, o 11 punktów mniej niż Michael Schumacher, natomiast Niemiec był na piątej pozycji. W czerwcu Williams przedłużył umowę z BMW do końca sezonu 2009.

    2004[]
    Juan Pablo Montoya podczas Grand Prix Kanady 2004 z samochodem posiadającym "nos morsa"

    17 listopada 2003 ogłoszono, że Juan Pablo Montoya będzie od sezonu 2005 kierowcą McLarena. Na początku sezonu Williams skorzystał z samochodu posiadającego "nos morsa", jednak to rozwiązanie okazało się niewypałem i w połowie sezonu powrócono do bardziej konwencjonalnego nosa. Sezon ten był zdominowany przez Ferrari, które wygrało 15 z 18 wyścigów – jeden z nich wygrał Juan Pablo Montoya podczas Grand Prix Brazylii 2004 z przewagą ponad sekundy nad Kimim Räikkönenem z McLarena. Przed Grand Prix Hiszpanii 2012 był to ostatni wyścig wygrany przez Williamsa. Podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych Ralf Schumacher uległ wypadkowi i na sześć wyścigów zastąpili go Marc Gené i Antônio Pizzonia. W klasyfikacji konstruktorów Williams zajął czwarte miejsce z 88 punktami, natomiast najlepszym kierowcą Williamsa był Montoya, który był piąty z 58 punktami. W trakcie sezonu, 7 lipca 2004 Schumacher podpisał trzyletni kontrakt z zespołem Toyota.

    2005[]

    Po sezonie 2004 dotychczasowi kierowcy Williamsa, Juan Pablo Montoya i Ralf Schumacher odeszli z zespołu. Williams zatrudnił dwóch nowych kierowców – Marka Webbera z Jaguara i Nicka Heidfelda z Jordana. Początkowo drugim kierowcą Williamsa miał być Jenson Button lecz jego ówczesny pracodawca – British American Racing nie chciał do tego dopuścić, gdyż miał dalej ważny kontrakt z zespołem. Williams w swoim stanowisku stwierdził, że zespół B.A.R. nie dopełnił formalności związanych z klauzulą, która umożliwiła przedłużenie kontraktu z Brytyjczykiem i o którym rada nie została poinformowana, przez co kontrakt z ekipą z Brackley wygasł a ważny jest ten, który podpisał Button z Williamsem. Spór został rozstrzygnięty w Radzie ds. kontraktów 20 października 2004, w której Williams przegrał walkę o Jensona Buttona, lecz nie zamierzał rezygnować z jego usług w sezonie 2006. Kierowcą testowym pozostał Antônio Pizzonia, który później zastąpił Heidfelda początkowo przez wypadek na torze Monza na dwa wyścigi a później przez wypadek na rowerze górskim na trzy ostatnie wyścigi sezonu.

    W trakcie sezonów 2004 i 2005 zarówno firma BMW Motorsport jak i jej dyrektor, Mario Theissen zaczęli krytykować zespół za nieudane próby stworzenia pakietu zdolnego wywalczyć mistrzostwo, a nawet wygrania większej ilości wyścigów w sezonie. W odpowiedzi na krytykę Frank Williams obwiniał BMW, że nie produkuje wystarczająco dobrego silnika. Mimo kontraktu z Williamsem do 2009 roku BMW postanowiło wcześniej zakończyć współpracę z Wiliamsem a 22 czerwca 2005 niemiecki producent kupił zespół Sauber i przemieniło go na zespół fabryczny. Również firma Hewlett-Packard postanowiła zakończyć współpracę z zespołem z powodu osiągnięcia wyznaczonych celów przez firmę.

    W klasyfikacji konstruktorów Williams zajął piątą pozycję z 66 punktami, a najlepszym zawodnikiem Williamsa był Mark Webber, który został sklasyfikowany na dziesiątym miejscu z liczbą 36 punktów.

    Cosworth (2006)[]

    Sezon 2006 przyniósł wiele zmian dla zespołu – zmiana silników z V10 na V8, zmiana dostawcy ogumienia z Michelin na Bridgestone oraz zmianę dostawcy silników, którym ostatecznie została firma Cosworth. W lipcu 2005 już Patrick Head stwierdził, że silniki Coswortha będą używane w Williamsach w następnym sezonie. Oficjalnie umowę z brytyjskim producentem silników podpisano 15 sierpnia 2005 na rok. Umowa ta dotyczyła zaopatrywania zespołu w silniki, skrzynie biegów, elektronikę i oprogramowanie w sezonie 2006.

    W składzie kierowców zmieniono drugiego kierowcę – został nim Nico Rosberg, mistrz Serii GP2 z 2005 i syn Keke Rosberga, który jeździł dla Williamsa w sezonach 1982-1985. Umowę z Niemcem zespół podpisał 3 listopada 2005. Niemiecki kierowca zastąpił swojego rodaka, Nicka Heidfelda, który przeniósł się do BMW Sauber. Antônio Pizzonia wskutek podpisania kontraktu z Rosbergiem odszedł z zespołu, a nowymi kierowcami testowymi zostali Alexander Wurz i Narain Karthikeyan. Wpływ na zatrudnienie Hindusa miała m.in. współpraca jego sponsora – Tata z zespołem, która ogłoszona tego samego dnia. Jenson Button mimo umowy na sezon 2006 pozostał w zespole z Brackley a Williams zawarł ugodę z zespołem B.A.R. by Brytyjczyk pozostał dalej z zespołem.

    Mimo dobrego początku w Bahrajnie – dwa punktowane miejsca i najszybsze okrążenie w wykonaniu Nico Rosberga Williams zaczął prezentować się słabo. Słabe i awaryjne silniki oraz złe aerodynamiczne przygotowania bolidów sprawiły, że Williams zdobył w całym sezonie jedenaście punktów i zajął ósme miejsce. Był to najgorszy sezon od początku istnienia zespołu.

    Toyota (2007-2009)[]

    2007[]

    Plotki o współpracy Williamsa z Toyotą zostały potwierdzone 27 lipca 2006. Umowa z japońskim producentem silników została podpisana na trzy lata. W składzie kierowców nastąpiła zmiana – Alexander Wurz, dotychczasowy kierowca testowy zastąpił Marka Webbera. Australijczyk pięć dni po ogłoszeniu składu zespołu Williamsa został kierowcą Red Bull Racing. Kierowcą rezerwowym został syn Satoru Nakajimy, Kazuki.

    Znaleziono także sponsora tytularnego, którym stała się firma telekomunikacyjna AT&T. Umowa została podpisana 20 października 2006 a firma miała wnieść do zespołu 25 milionów funtów. Wcześniej firma ta była sponsorem w zespołach Jaguar Racing i McLaren. Współpraca z McLarenem została zakończona po sezonie 2006 ze względu na podpisanie kontraktu z ich konkurentem, firmą Vodafone.

    2 lutego w siedzibie swojego zespołu w Grove odbyła się prezentacja modelu FW29. Podczas tej prezentacji ujawniono również nowego sponsora, którym stała się firma Lenovo, która została także partnerem technologicznym. Sezon ten był zdecydowanie lepszy od poprzedniego sezonu – zespół zaczął częściej punktować, natomiast Alexander Wurz wywalczył podium podczas Grand Prix Kanady. Mimo tego po Grand Prix Chin Austriak postanowił ze skutkiem natychmiastowym zakończyć karierę w Formule 1 i w ostatnim wyścigu zastąpił go Kazuki Nakajima. Japończyk swój debiut zakończył na dziesiątej pozycji a Nico Rosberg wywalczył w tym wyścigu czwarte miejsce. W klasyfikacji konstruktorów Williams zajął czwarte miejsce zdobywając 33 punkty.

    2008[]

    Williams na sezon 2008 zachował w składzie zespołu Nico Rosberga i Kazuki Nakajimę, natomiast nowym kierowcą testowym został Nico Hülkenberg. Niemiec potwierdził, że zostanie w zespole do końca 2009 kończąc spekulacje o dołączeniu do McLarena w miejsce Fernando Alonso. Zespół by uczcić trzydzieści lat w Formule 1 i pięćsetne Grand Prix postanowił wykonać sześć różnych malowań samochodu FW30. Sezon ten był mieszanką sukcesów i rozczarowania. Mimo drugiego miejsca w Singapurze i trzeciego w Australii to rzadko zaczęli punktować. Williams ostatecznie w klasyfikacji konstruktorów zajął ósme miejsce z 26 punktami.

    W trakcie sezonu 2008 sponsor Williamsa, Philips wraz ze sportową stacją telewizyjną Eurosport rozpoczęło kampanię promocyjną mającą na celu podkreślenie zaangażowania w Formule 1. Stacja postanowiła wyprodukować dokument "The Factory", który opowiada o zespole i jego pracownikach a pierwszy jego odcinek został wyemitowany 24 kwietnia.

    2009[]

    W kolejnym sezonie nastąpiły zmiany w regulaminie - przede wszystkim powrócono do opon typu slick oraz zmieniono aerodynamikę samochodów by umożliwić więcej wyprzedzeń. Tak jak w ostatnich dwóch sezonach stajnia była reprezentowana przez Rosberga i Nakajimę. Tylko niemiecki kierowca był w stanie zdobyć punkty - najlepszym rezultatem w sezonie było czwarte miejsce zdobyte w Niemczech i na Węgrzech. Z liczbą 34,5 punktów zespół ukończył sezon na siódmej pozycji tracąc 1,5 pkt do szóstego BMW Sauber. Cztery dni przed przedostatnim wyścigiem sezonu, Grand Prix Brazylii Williams ogłosił zakończenie współpracy z Toyotą.

    Powrót do silników Cosworth (2010-2011)[]

    2010[]
    Nico Hülkenberg podczas trzeciego treningu do Grand Prix Malezji 2010

    Po zakończeniu umowy z Toyotą Williams ogłosił 30 października długoterminowe partnerstwo z Cosworthem używając udoskonalonej wersji silnika CA V8, które były ostatnio użyte w sezonie 2006. Williams całkowicie zmienił skład kierowców – Nico Rosberg przeniósł się do przemianowanego na Mercedes zespołu Brawn GP, natomiast Kazuki Nakajima miał zostać kierowcą zespołu Stefan GP, lecz serbski zespół nie dostał miejsca w Formule 1 więc Japończyk na rok przerwał swoją karierę. Nowymi kierowcami zostali Rubens Barrichello, którego Rosberg zastąpił w zespole i Nico Hülkenberg, dotychczasowy kierowca testowy i mistrz GP2 z 2009. Oni zostali zakontraktowani dzień po finałowym wyścigu sezonu 2009. Obowiązki Hülkenberga przejął Fin Valtteri Bottas, trzeci w klasyfikacji kierowców w Formule 3 w 2009 i zwycięzca Masters of Formula 3 na torze Zandvoort. Samochód FW32 po raz pierwszy oficjalnie wyjechał 1 lutego na torze Circuit Ricardo Tormo w Walencji. Nico Hülkenberg wywalczył podczas Grand Prix Brazylii 2010 pierwsze od pięciu lat pole position. Mimo tego Niemiec został zastąpiony przez Wenezuelczyka Pastora Maldonado, który zdobył tytuł mistrzowski w GP2. W klasyfikacji konstruktorów Williams uplasował się na szóstej pozycji z 69 punktami wyprzedzając m.in. zespoły Force India czy BMW Sauber

    2011[]

    Na sezon 2011 zmieniono drugiego kierowcę. Nico Hülkenberg został zastąpiony przez Pastora Maldonado, który do ekipy wniósł sponsoring wenezuelskiego koncernu PDVSA. Po udanym poprzednim sezonie postanowiono dalej współpracować z Cosworthem. Firma miała nadzieję, że zespół będzie walczył o pierwszą czwórkę. Zespół postanowił pozostawić w zespole Rubensa Barrichello. Duet Barrichello-Maldonado był pierwszym od 1981, w którym zespół nie miał podstawowego kierowcy z kontynentu europejskiego. Podczas drugiego dnia przedsezonowych testów na torze Catalunya Rubens Barrichello wykręcił najszybszy czas. Mimo dobrego tempa podczas testów Williams zaliczył jeden z najgorszych startów w historii – zaledwie cztery punkty spowodowały, że zespół zakończył rywalizację na dziewiątej pozycji.

    W trakcie sezonu 2011 doszło do zmian w zespole – dotychczasowy dyrektor techniczny Sam Michael oraz Jon Tomlinson, szef aerodynamików postanowili odejść z Williamsa, a nowym dyrektorem technicznym został Mike Coughlan. Oficjalnie ta decyzja została potwierdzona dopiero 28 października tego samego roku.

    Powrót do silników Renault (2012-2013)[]

    2012[]
    Bruno Senna podczas trzeciego treningu do Grand Prix Kanady 2012

    W trakcie trwania sezonu, 4 lipca 2011 ogłoszono, że Williams od sezonu 2012 będzie ponownie zaopatrywany w jednostki napędowe Renault, które pomogły odnieść największe sukcesy w latach 90. 1 grudnia potwierdzono przedłużenie kontraktu z Wenezuelczykiem natomiast nie wiadomo kto zostanie jego partnerem – ostatecznie 17 stycznia 2012 drugim kierowcą został Bruno Senna powodując, że Rubens Barrichello musiał pożegnać się z zespołem. Kierowcą testowym pozostał Bottas, który otrzymał możliwość jazdy podczas piątkowych treningów na piętnaście wyścigów. Patrick Head przeniósł się z zespołu do Williams Hybrid Power Limited, firmy zależnej od Williams Grand Prix Holdings. 3 stycznia 2012 firma telekomunikacyjna AT&T, która była sponsorem tytularnym zakończyła współpracę, dzień później potwierdzono tą informację. Model FW34 został zaprezentowany 7 lutego na torze Circuito Permanente de Jerez. Frank Williams powiedział, że samochód stanowi świeży start dla zespołu.

    Tak jak przed rokiem dochodziło do kilku zmian – 26 marca zespół ogłosił odejście Adama Parra ze stanowiska prezesa Williamsa z końcem miesiąca a w jego miejsce wszedł Nick Rose, który był wcześniej dyrektorem niewykonawczym Williams Grand Prix Holdings. Niecałe cztery miesiące później, 24 lipca nowym dyrektorem wykonawczym został udziałowiec zespołu, Christian Wolff.

    Sezon ten przyniósł pierwsze zwycięstwo od Grand Prix Brazylii 2004 – Maldonado w kwalifikacjach początkowo był drugi, lecz z powodu kary nałożonej na Lewisa Hamiltona kierowca Williamsa wystartował z pole position. Prowadzenia nie oddał do samej mety walcząc po drodze z Fernando Alonso. 90 minut po zakończeniu wyścigu w boksach zespołu wybuchł pożar spowodowany eksplozją systemu KERS w bolidzie Bruno Senny. W efekcie 31 osób ucierpało, z czego dziesięć osób trafiło do szpitala. Zespół ostatecznie w klasyfikacji konstruktorów zajął ósme miejsce.

    W trakcie sezonu, 11 kwietnia 2012 Williams ogłosił, że kierowcą rozwojowym została Susie Wolff, członkini zespołu Persson Motorsport w serii DTM.

    2013[]

    28 listopada 2012 zespół potwierdził Pastora Maldonado i Valtteriego Bottasa na sezon 2013. Dotychczasowy kierowca etatowy, Bruno Senna przeniósł się do World Endurace Championship, gdzie został kierowcą Aston Martina. Miesiąc później, 17 grudnia Mark Gilian, szef operacyjny zespołu z powodu chęci spędzenia czasu z rodziną postanowił odejść z zespołu.

    Przed sezonem 2013 najpierw dotychczasowy dyrektor wykonawczy, Christian Wolff przeniósł się do Mercedesa, gdzie został dyrektorem wykonawczym w miejscu Norberta Hauga zachowując jednak udziały w zespole. Następnie Claire Williams, córka Franka Williamsa została zastępcą szefa zespołu jednak jego ogłoszenie zostało opóźnione z powodu śmierci żony założyciela zespołu. Dwa miesiące później nastąpiła kolejna zmiana – Mike O'Driscoll został nowym dyrektorem operacyjnym zespołu zastępując Alexa Burnsa.

    16 lipca 2013 poinformowano, że dotychczasowy dyrektor techniczny, Mike Coughlan ze skutkiem natychmiastowym opuścił zespół a jego miejsce zajął Pat Symonds, dotychczasowy konsultant zespołu Marussia. Były dyrektor techniczny Renault zadebiutował w tej roli 19 sierpnia. Sezon ten był najgorszym w dziejach zespołu - kierowcy Williamsa zaledwie dwa razy punktowali (dziesiąte miejsce Maldonado na Węgrzech i ósme miejsce Bottasa w USA). Pięć punktów uzbieranych przez ekipę dało w ostatecznym rozrachunku dziewiąte miejsce.

    Mercedes (od 2014)[]

    2014[]
    Felipe Massa podczas drugiego treningu do Grand Prix Singapuru 2014

    Współpraca z francuskim producentem nie trwała długo – 30 maja 2013 zespół ogłosił, że dostawcą silników dla Williamsa począwszy od 2014 będzie Mercedes. Tym samym Renault podziękowało Williamsowi za czas spędzony z zespołem zaznaczając, że w ciągu kilku dni potwierdzi kolejnego klienta, który będzie korzystał z ich silników. Powodem zmiany dostawcy silników była cena proponowana przez Renault, która okazała się wyższa niż oferta za silniki niemieckiego producenta.

    Oprócz zmiany silników zmieniono także skład – Pastor Maldonado odszedł do Lotusa w miejsce Kimiego Räikkönena a nowym partnerem Valtteriego Bottasa został Felipe Massa, który wcześniej ogłosił, że nie będzie jeździł dla Ferrari w sezonie 2014.

    18 lutego 2014 ogłoszono, że Petrobras nawiązał współpracę z zespołem. Tym samym stajnia powróciła do współpracy z brazylijskim koncernem petrochemicznym, gdyż w latach 1998-2008 koncern ten współpracował z Williamsem. 6 marca 2014 zespół potwierdził umowę z Martini Racing i zmienił nazwę na Williams Martini Racing. Zmieniono również malowanie bolidów. Ponadto Susie Wolff postanowiła dalej zostać kierowcą rozwojowym Williamsa a kierowcą testowym i rezerwowym został Felipe Nasr, kierowca Carlina w GP2.

    Nowy samochód oraz przede wszystkim nowy dostawca jednostek napędowych umożliwiły Williamsowi powrót do czołówki. W pierwszych wyścigach sezonu kierowcy zespołu regularnie zdobywali punkty. Podczas kwalifikacji do Grand Prix Austrii Massa wywalczył pole position i był pierwszym i jedynym kierowcą, który powstrzymał dominację fabrycznego zespołu Mercedesa w kwalifikacjach, a na drugim miejscu uplasował się Bottas co sprawiło, że po raz pierwszy od Grand Prix Niemiec 2003 kierowcy Williamsa ustawili się w pierwszej linii. W wyścigu lepszy okazał się fiński kierowca, który stanął na trzecim stopniu podium, który był zarazem jego pierwszym podium w karierze. W finałowym wyścigu sezonu, Grand Prix Abu Zabi obaj kierowcy zespołu ukończyli wyścig w pierwszej trójce - Brazylijczyk zajął drugie, a Fin trzecie miejsce co sprawiło, że po raz pierwszy od Grand Prix Monako 2005 dwaj kierowcy Williamsa stanęli na podium. Najlepszym z kierowców okazał się Valtteri Bottas, który zajął czwarte miejsce przegrywając z duetem Mercedesa i Danielem Ricciardo natomiast ekipa zajęła trzecie miejsce, za Mercedesem i Red Bullem.

    2015[]
    Valtteri Bottas podczas trzeciego treningu do Grand Prix Abu Zabi 2015

    7 września 2014 ekipa postanowiła pozostawić w składzie kierowców Felipe Massę i Valtteriego Bottasa ucinając plotki o przejściu Fina do McLarena i zastąpienia Massy przez Felipe Nasra.

    W przeciwieństwie do poprzedniego sezonu Susie Wolff awansowała na kierowcę testowego ekipy. 15 grudnia 2014 ogłoszono zatrudnienie Steve'a Nielsena, który poprzednio pracował dla zespołów Arrows, Renault czy Toro Rosso gdzie ostatnio Brytyjczyk pełnił obowiązki dyrektora sportowego. 28 stycznia 2015 potwierdzono, że drugim obok Wolff kierowcą testowym został Alex Lynn powodując, że odszedł z programu Red Bull Junior Team.

    Po odejściu Felipe Nasra do zespołu Sauber ekipa Franka Williamsa nie miała rezerwowego kierowcy, co stanowiło problem na wypadek gdyby któryś z kierowców stajni byłby niedysponowany. Problem ten pojawił się po kwalifikacjach do Grand Prix Australii 2015 gdy Valtteri Bottas doznał urazu pleców i nie wystartował w wyścigu i w razie braku Fina w kolejnej rundzie zespół nie ma zastępcy. Pat Symonds potwierdził, że ani Wolff ani Lynn nie mogą zastąpić kierowców w razie ich niedsypozycji ponieważ nie są kierowcami rezerwowymi a testowymi. By rozwiązać ten problem postanowiono ostatecznie zatrudnić w tej roli Adriana Sutila.

    Sezon w wykonaniu reprezentantów Williamsa był nieco gorszy od poprzedniego - Massa i Bottas łącznie cztery razy znaleźli się na podium a ich najlepszym osiągnięciem było trzecie miejsce. Brytyjski zespół powtórzył osiągnięcie z zeszłego sezonu i zajęli trzecie miejsce z liczbą 257 punktów, a najlepszym kierowcą Williamsa był ponownie Valtteri Bottas, który zajął piąte miejsce mając 136 punktów, o 15 oczek więcej niż Felipe Massa. Po sezonie z zespołem rozstali się Susie Wolff i Adrian Sutil. Jako kierowcę rozwojowego zatrudniono Lance'a Strolla.

    Podstrony: 1 [2] [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.233 sek.