What a Girl Wants
Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6] [7]
Teledysk (wideoklip) – forma sztuki filmowej towarzysząca utworowi muzycznemu, inspirowana filmem reklamowym. Z reguły fabuła teledysku nawiązuje do tematu utworu. Rozpowszechniony od początku lat 80., m.in. za sprawą amerykańskiej telewizji muzycznej MTV.Bionic (styliz. jako {Bi~ΟΠ~iC}) – czwarty anglojęzyczny album studyjny amerykańskiej piosenkarki Christiny Aguilery, szóste studyjne wydawnictwo w jej karierze. Światowa premiera płyty odbyła się 4 czerwca 2010 nakładem wytwórni RCA Records, na półkach polskich sklepów muzycznych album pojawił się 7 czerwca tego roku. Na albumie zawarte zostały w sumie dwadzieścia cztery utwory, z których osiemnaście umieszczono na wersji standardowej, a resztę na deluxe edition płyty. Album jest efektem współpracy Aguilery z zastępem autorów i producentów muzycznych, w szczególności z Trickym Stewartem, Polow da Donem i Samuelem Dixonem. Stylistycznie muzyka na płycie stanowi połączenie różnych gatunków, między innymi rhythm and bluesa, popu, elektroniki i synthpopu. Aguilera chciała, by jej szósta płyta znacznie odróżniała się od poprzedniego wydawnictwa studyjnego, Back to Basics (2006), które zawierało nagrania z pogranicza jazzu, soulu i bluesa.
UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH
UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH
What a Girl Wants – piosenka popowa stworzona na pierwszy album studyjny amerykańskiej piosenkarki Christiny Aguilery zatytułowany, po prostu, Christina Aguilera (1999). Wyprodukowany przez Guya Roche, utwór wydany został jako drugi singel promujący krążek dnia 28 grudnia 1999 roku. W 2001 kompozycja została nominowana do nagrody Grammy w kategorii najlepszy żeński występ pop.
Singel, podobnie jak poprzedni utwór promujący debiutancki album Aguilery – „Genie in a Bottle”, osiągnął pozycję #1 listy Billboard Hot 100 (stając się styczniem 2000 pierwszym amerykańskim singlem, który dotarł do szczytu notowania w XXI wieku) i utrzymywał się na niej przez dwa kolejne tygodnie. W Wielkiej Brytanii „What a Girl Wants” dotarł do trzeciej pozycji UK Singles Chart, a w Australii – do piątego miejsca listy ARIA Top 100 Singles. Docenioną przez krytykę piosenkę często uznaje się za jedną z najbardziej znanych w dorobku Aguilery; jest to singel, który ugruntował pozycję swojej wykonawczyni w przemyśle muzycznym, dowodząc, iż nie jest ona artystką jednego przeboju.
Teledysk do utworu wyreżyserowała Diane Martel. Klip przyniósł Aguilerze pięć nominacji do nagród MTV Video Music Awards.
Informacje o utworze[ | edytuj kod]

„What a Girl Wants” to utwór autorstwa Shelly Peiken i Guya Roche, gatunkowo określany zasadniczo jako teen pop, choć czerpiący także z innych stylów: bubblegum popu, dance-popu i R&B, oraz zawierający wyraźnie bluesowe riffy. Początkowo jego tytuł brzmiał „What a Girl Needs”; zmieniono go, na rzecz częściowej aliteracji. Roche jest odpowiedzialny za produkcję utworu. Ten jest przekształconą, zmodyfikowaną wersją piosenki „Ce que je suis” wykonywanej przez francuską wokalistkę i aktorkę Ophélie Winter. Ponieważ „Ce que je suis” pochodzi z wydanego w 1998 roku albumu Winter Privacy, a Peiken i Roche’mu przypisuje się autorstwo także tego utworu, „What a Girl Wants” (na krążku Christina Aguilera wydany dopiero w drugiej połowie 1999) uznawany jest za anglojęzyczny cover francuskiej kompozycji. Nie jest jednak wiadome, który z utworów nagrywany był pierwszy, oba są bowiem kredytowane jako zrealizowane w roku 1998. W leksykonie The Complete Book of the British Charts: Singles and Albums autorzy Neil Warwick, Jon Kutner i Tony Brown wymieniają „Ce que je suis” Winter jako cover „What a Girl Wants” Aguilery.
Autor tekstów piosenek i asystent Rona Faira, Todd Chapman, współpracował z Aguilerą jako pierwszy i przedstawił ją Peiken. Jego zadaniem było poznanie osiemnastoletniej wokalistki, ocena jej potencjału. Cała trójka spotkała się w mieszkaniu Chapmana w North Hollywood, gdzie powstało prowizoryczne studio nagraniowe. Peiken nie spodziewała się po Aguilerze znakomitych zdolności artystycznych, ale finalnie była jej śpiewem zachwycona; powiedziała nawet: „w skali od jednego do dziesięciu ta dziewczyna to dwudziestka!” Demo „What a Girl Want” zaimponowało Fairowi (z działu A&R wytwórni RCA Records) i wkrótce potem nagrano wersję albumową.
Piosenka stanowi hymn uznania wokalistki dla gentlemanów. Jej tekst zainspirowały doświadczenia z życia Peiken, zwłaszcza wsparcie emocjonalne i wolność, jakimi obdarował autorkę partner. W utworze Aguilera dziękuje mężczyźnie, który był przy niej, gdy go potrzebowała, oraz wiedział dokładnie, „czego potrzebuje dziewczyna” (ang. What a Girl Wants). W przeciwieństwie do tekstu singlowego „Genie in a Bottle”, tekst „What a Girl Wants” nie wkracza w seksualny aspekt związku podmiotu lirycznego z mężczyzną, skupiając się na celebracji romantyczności.
Początkowo nie planowano wydania „What a Girl Wants” jako drugiego singla z albumu Christina Aguilera, a RCA Records rozważało publikację piosenki „So Emotional”. Wytwórnia promowała ten utwór, angażując Aguilerę w występy z nim podczas programów muzycznych, jak Total Request Live MTV czy Soul Train amerykańskiej telewizji syndykacyjnej. Decyzję zmieniono, gdy wykonawczyni zasugerowała, że „So Emotional” nie powtórzy sukcesu pierwszego singla z jej debiutanckiego krążka. Wówczas na singlu opublikowano utwór „What a Girl Wants”, uznany za bardziej przebojowy. Mimo tego, Aguilera posiadała niewielką kontrolę nad projektem wtórego singla, a wytwórnia przewidziała strategię marketingową, zakładającą, że artystka odniesie większy sukces jako bożyszcze nastolatków. By być zgodnymi z tą taktyką, zarządcy RCA wybrali singel, który utrzymał Aguilerę w pozycji popowego zjawiska. Wykonawczyni wyraziła swoje niezadowolenie z efektu prac nad utworem, mówiąc: „Wyraźnie chciano z tej piosenki zrobić świeżo brzmiący pop dla nastolatek i nie był to kierunek, którym chciałam podążać”. We wrześniu 1999 nagrano alternatywną wersję piosenki, ponieważ Aguilera obawiała się, że wersja albumowa nie posiada singlowego potencjału. Zwiększono tempo singla, zmieniono „przejście”, dodano „break” oraz partie wokalne i tekstowe. Wersja alternatywna utworu jest krótsza od oryginalnej o trzydzieści sekund. Hiszpańskojęzyczna edycja „What a Girl Wants”, zatytułowana „Una mujer”, znalazła się na albumie Mi Reflejo Aguilery z 2000 roku.
Wydanie singla[ | edytuj kod]
Światowa premiera singla przypadła na zimę 1999, 28 grudnia tego roku; wówczas „What a Girl Wants” opublikowano na terenie Stanów Zjednoczonych. W USA utwór wydano na płytach kompaktowych, wspólnie z balladą Aguilery „Too Beautiful for Words” (odrzutem z albumu Christina Aguilera) na „stronie B”, a także na promocyjnych płytach CD, których wydanie poprzedzało oficjalną premierę singla. W sklepach muzycznych w formie EP wydanych zostało pięć remiksów piosenki. Na początku roku 2000 singel pojawił się na rynku w Wielkiej Brytanii oraz innych regionach świata. W Polsce ukazał się krążek złożony z remiksów, których autorami był duet D.U.I. – mieszkający w USA Polacy Marek Jachimczuk oraz Adam Balawender.
Jako drugi singel Aguilery, który dotarł do szczytu notowania Billboard Hot 100, „What a Girl Wants” ugruntował pozycję swojej wykonawczyni w przemyśle muzycznym. Osiągnąwszy miejsce pierwsze zestawienia najpopularniejszych wydawnictw singlowych w Stanach Zjednoczonych 15 stycznia 2000 – zresztą jako pierwszy singel w dwudziestym pierwszym wieku – utwór utrzymywał się na nim przez kolejne dwa tygodnie. W lutym piosenka zajęła również pozycję #1 notowań Top 40 Mainstream i Hot 100 Airplay; triumfowała też w innych zestawieniach Billboardu, w tym Rhythmic Top 40, Top 40 Tracks, Pop 100, Bubbling Under R&B/Hip-Hop Songs i Hot Dance Singles Sales. Utwór „What a Girl Wants” okazał się przebojem dookoła świata. Objął pozycje w Top 10 lub Top 20 większości list, na których się pojawił. Uplasował się na szczycie zestawień hitów singlowych Nowej Zelandii, Włoszech, Hiszpanii, Brazylii, Indonezji, Filipin i Wenezueli. W Wielkiej Brytanii zajął miejsce trzecie na liście UK Singles Chart oraz pierwsze na UK Official Airplay Chart. W Australii objął pozycję piątą w notowaniu ARIA Top 100 Singles. W Kanadzie dotarł na szczyt oficjalnego notowania singli, zajął miejsce trzecie listy Adult Contemporary Chart oraz pierwsze na liście przebojów airplayu. Piosenka była też notowana w Polsce, w zestawieniu 30 ton – lista, lista przebojów, gdzie najwyżej wspięła się na pozycję trzynastą. Singel zdobył ponadto miejsce pierwsze w zestawieniu MTV Asia Hitlist, a w Brazylii był szóstym najlepiej sprzedającym się wydawnictwem roku. Sprzedano łącznie ponad cztery miliony dwieście tysięcy egzemplarzy singla na całym globie. Witryna Charts Around the World podaje, że „What a Girl Wants” to jedna z najpopularniejszych piosenek 2000 roku.
Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6] [7]