Wearables

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Smartwatch
Smartwatch - urządzenie typu wearables

Wearables, urządzenia ubieralne, komputer ubierany – ubrania oraz akcesoria zawierające w sobie komputer oraz zaawansowane technologie elektroniczne.

Adidas AG – niemiecka firma produkująca obuwie i odzież sportową, założona w 1924 przez braci Dasslerów jako Bracia Dassler OHG.Xiaomi (chiń.: 小米科技; pinyin: Xiǎomĭ Kējì) – chińskie prywatne przedsiębiorstwo specjalizujące się w projektowaniu, tworzeniu i sprzedaży smartfonów oraz aplikacji i elektroniki użytkowej, założone w 2010 roku.

Wearables stanowią jeden z przykładów implementacji Internetu Rzeczy, ponieważ są częścią sieci obiektów fizycznych wyposażonych w elektronikę, czujniki oraz oprogramowanie, za pomocą których zdolne są łączyć się pomiędzy sobą, producentem i innymi użytkownikami bez potrzeby ingerencji człowieka.

Google Glass – okulary rozszerzonej rzeczywistości stworzone przez firmę Google. Okulary te mają docelowo mieć funkcje standardowego smartfona, ale mają być obsługiwane głosem poprzez przetwarzanie języka naturalnego.Google Inc. NASDAQ: GOOG – amerykańskie przedsiębiorstwo z branży internetowej. Jego flagowym produktem jest wyszukiwarka Google, a deklarowaną misją - skatalogowanie światowych zasobów informacji i uczynienie ich powszechnie dostępnymi i użytecznymi.

Według prognoz, wartość branży wearables do 2020 roku wynieść ma globalnie 31,27 miliardów dolarów. Jednymi z pierwszych urządzeń typu wearables produkowanymi na masową skalę stały się smartzegarki oraz inteligentne bransoletki, mierzące podstawowe funkcje życiowe organizmu oraz służące do kontroli aktywności fizycznej człowieka. Urządzeniem ubieralnym są też Smartglasses (inteligentne okulary) do których zalicza się Google Glass. W rynek wearables zaangażowali się najwięksi światowi producenci elektroniki, w tym firmy Google, Apple, Samsung, Xiaomi czy Sony, a także producenci ubrań jak Nike czy Adidas.

Nike Inc. – amerykańskie przedsiębiorstwo, jeden z największych na świecie producentów obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych.Internet rzeczy (również Internet przedmiotów, ang. Internet of Things – IoT) – koncepcja, wedle której jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem sieci komputerowej. Do tego typu przedmiotów zaliczają się między innymi urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły oświetleniowe i grzewcze, urządzenia noszalne (wearables).

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Janusz Bień: komputer ubierany. sjp.pwn.pl. [dostęp 2016-06-14].
  2. Wearable Technology Market by Product - 2020| MarketsandMarkets, www.marketsandmarkets.com [dostęp 2016-01-28].
  3. The 8 Hottest Companies In Wearable Tech Right Now, Business Insider [dostęp 2016-01-28].
Smartwatch, smart watch, iWatch – „inteligentny zegarek”; elektroniczne urządzenie mobilne wielkości naręcznego zegarka spełniające wszystkie funkcje tradycyjnego zegarka elektronicznego oraz dodatkowo posiadające niektóre funkcje smartfonu. Najczęściej działa w oparciu o system operacyjny Android lub iOS. Gadżety tego typu mogą posiadać funkcje takie jak: aparat fotograficzny, akcelerometr, wibrator, termometr, wysokościomierz, barometr, kompas, chronograf, kalkulator, telefon komórkowy, ekran dotykowy, GPS, odtwarzacz MP3 i inne. Są też wyposażane w różne typy komunikacji bezprzewodowej, jak Wi-Fi, Bluetooth, IrDA.




Reklama