l
  • Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia

  • Prowadzimy badanie na temat nowotworów.
    Potrzebna jest nam pomoc.




    Prosimy o wypełnienie
    anonimowego kwestionariusza

    Zajmie to ok. 10 - 15 minut.


    TAK - pomagam            NIE - odmawiam (zamknij)

    Zebrane informacje wykorzystane zostaną do celów naukowych.
    Temat nie został wyczerpany?
    Zapraszamy na Forum Naukowy.pl
    Jeśli posiadasz konto w serwisie Facebook rejestracja jest praktycznie automatyczna.
    Wystarczy kilka kliknięć.

    Warg

    Przeczytaj także...
    Liczba mnoga – forma fleksyjna, tj. przypadek w deklinacji i w koniugacji, oznaczający wiele przedmiotów lub osób, a także w przypadku przedmiotów zbiorowych – grupy tych przedmiotów (np. piasek w liczbie pojedynczej oznacza wiele ziaren piasku, ale istnieje też forma w liczbie mnogiej – piaski – mogąca się odnosić do większych zbiorów – np. piaski pustyni; podobnie armia to grupa ludzi, gramatycznie liczba pojedyncza, istnieje jednak rzeczownik armie w liczbie mnogiej).Śródziemie (ang. Middle-earth) – fikcyjna pradawna kraina, w której toczy się akcja większości opowieści J.R.R. Tolkiena. Określenie to używane jest zarówno na określenie całego świata (Ardy) opisanego w Hobbicie, Władcy Pierścieni i Silmarillionie, jak i w węższym sensie, jako nazwa głównego kontynentu Ardy (zwanego również Endorem).
    Władca Pierścieni (oryg. The Lord of the Rings) – powieść fantasy J. R. R. Tolkiena, której akcja rozgrywa się w mitycznym świecie Śródziemia.

    Warg (l.m. wargowie) – istota fantastyczna przypominająca wilka, lecz większa, bardziej drapieżna i inteligentniejsza, a czasem obdarzona świadomością.

    Słowa "warg" (vargr) używano w języku staronordyjskim jako eufemizmu dla "wilk" (ulfr), we współczesnym języku szwedzkim oznacza ono wilka. W języku staroangielskim słowo "warg" oznaczało "duży wilk". W mitologii nordyckiej wargami nazywano demoniczne wilki: Fenrira, Skölla i Hati.

    Mitologia nordycka – mitologia ludów krajów skandynawskich (północno-germańskich): Danii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.Język szwedzki (szw. svenska språket, svenska) – język północnogermański wschodni (wschodnioskandynawski), używany głównie w Szwecji i częściach Finlandii, przez ok. 9 mln ludzi. W Finlandii język szwedzki jest, obok fińskiego, językiem urzędowym, z uwagi na 5% szwedzkojęzycznych obywateli Finlandii zamieszkałych głównie na wybrzeżach tego kraju. Szwedzki jest dość dobrze zrozumiały dla Norwegów i w mniejszym stopniu także dla Duńczyków. Język standardowy w Szwecji, tzw. rikssvenska (szwedzki państwowy) oparty jest na dialektach regionu sztokholmskiego.

    Motyw wargów wykorzystała literatura fantasy. Spopularyzował je zwłaszcza J.R.R. Tolkien w swych sagach o Śródziemiu (powieści Władca Pierścieni, Hobbit) oraz adaptacje filmowe jego utworów.

    Istoty te występują także w grach RPG, m.in. w Dungeons & Dragons, Gothic, World of Warcraft, Ragnarok Online. W świecie fantasy wargowie służą czasem jako wierzchowce orkom lub innym stworom humanoidalnym.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • warg (Śródziemie) - wargowie w książkach Tolkiena
  • Język staroangielski (stang. Ænglisc sprǣc) lub język anglosaski (Ængle-Seaxisce sprǣc) – wczesna forma języka angielskiego, którą posługiwano się na terenie dzisiejszej Anglii i południowej Szkocji między V a XII wiekiem. Był to język zachodniogermański, zbliżony do starofryzyjskiego i starosaksońskiego. Uległ również wpływowi języka staronordyjskiego, należącego do powiązanej grupy północnogermańskiej.Hati Hróðvitnisson – w mitologii nordyckiej wilk ścigający i podgryzający Mániego – Księżyc. Imię Hati oznacza wroga, a Hróðvitnisson – „syn Potężnego Wilka” – pochodzenie od Fenrira. Wierzono, że gdy Hatiemu udawało się dogonić Maniego, następowało zaćmienie księżyca, stąd jego inne imię – Managarmr. Jego brat, Sköll co dzień w ten sam sposób ścigał Sol – Słońce. Według wierzeń, gdy Hati połknie Księżyc, a jego brat Słońce, nastąpić ma Ragnarök.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Czy wiesz że...? beta

    Ragnarok Online (RO) – gra MMORPG stworzona w 2001 r. przez koreańską firmę Gravity Corp., której dziełem jest także m.in. inna gra MMORPG – ROSE Online. Akcja Ragnaroka (w mitologii nordyckiej "Zmierzch bogów") toczy się w świecie nawiedzonym przez tytułowy kataklizm, który wysokorozwinięte społeczeństwo cofnął na powrót do epoki zbliżonej do średniowiecza. O dawnej świetności przypominają jedynie strzępy utraconej wiedzy i relikty jak zaginione, podziemne miasto Juperos i zamieszkujące je roboty. Ponadto w grze występują liczne nawiązania do mitologii germańskiej w postaci lokacji (świątynia Odyna, wulkan Thora, sanktuarium Freyi), potworów (Randgris, Skoggul, Skeggiold, Frus są imionami Walkirii), oraz przedmiotów (diadem Frigg). Fabuła gry jest luźno oparta o manhwe autorstwa Lee Myung-Jina o nazwie Ragnarok.
    Gothic – seria fabularnych gier akcji zapoczątkowana przez firmę Piranha Bytes, która stworzyła trzy pierwsze tytuły i dodatek. Rozszerzenie do części trzeciej wyprodukowała firma Trine Games, a część czwartą i jej dodatek stworzyło studio Spellbound Entertainment. Wydana została także gra na telefony komórkowe. Obecnym wydawcą serii jest Nordic Games, w Polsce dystrybuuje ją firma cdp.pl (CD Projekt).
    Eufemizm (z gr. ευφημισμός - euphēmismós, od eu dobrze i phemi mówić) – wyraz lub peryfraza zastępująca słowo lub zwrot, które ze względu na tabu kulturowe czy religijne, na zabobon, na cenzurę lub autocenzurę (polityczną lub obyczajową), czy też na normy towarzyskie, pruderię, współczucie (empatia), poprawność polityczną, delikatność, uprzejmość, dobre wychowanie mówiącego/piszącego nie może lub nie powinno być używane. Eufemizm powinien mieć przynajmniej jedną cechę wspólną ze słowem, które zamienia. Powinien także wywoływać pozytywne lub neutralne skojarzenia, co jest niejednokrotnie jedynym kryterium odróżniającym go od dysfemizmu i wulgaryzmu.
    Hobbit, czyli tam i z powrotem (ang. The Hobbit or There and Back Again) − powieść autorstwa J. R. R. Tolkiena, wydana w 1937 roku.
    Wilk, wilk szary (Canis lupus) – gatunek drapieżnego ssaka z rodziny psowatych (Canidae), zamieszkującego lasy, równiny, tereny bagienne oraz góry Eurazji i Ameryki Północnej. Potrzebuje, jako gatunek o skłonnościach terytorialnych, dużych przestrzeni. Zwykle terytorium zajmowane przez watahę to 100-300 km², ale wielkość ta zależy od dostępności pokarmu i terenu. Może występować współużytkowanie części terenu przez dwie konkurujące watahy. Wilk jest wytrwałym wędrowcem, jest w stanie w dobę pokonać dystans kilkudziesięciu kilometrów. W poszukiwaniu partnerki samiec potrafi w ciągu 2 tygodni przebyć ponad 600 km.
    Fenrir (in. Fenris) – w mitologii skandynawskiej ogromny wilk, jedno z trójki dzieci, jakie Loki miał z olbrzymką Angerbodą. Charakterystyczne było u niego to, że z racji jego rozmiarów podczas ziewania szczęka dotykała nieba, a żuchwa ziemi.
    World of Warcraft (WoW) – gra komputerowa z gatunku MMORPG wyprodukowana przez amerykańską firmę Blizzard Entertainment. Jej akcja toczy się cztery lata po wydarzeniach przedstawionych w grze Warcraft III: The Frozen Throne, w świecie stworzonym w 1994 roku na potrzeby Warcraft: Orcs & Humans. World of Warcraft jest czwartą (nie licząc dodatków) grą w uniwersum Warcrafta.

    Reklama

    tt