• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • WFM - motocykl

    Przeczytaj także...
    Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego „PZL-Świdnik” (dawniej WSK Świdnik) to firma zajmująca się produkcją samolotów i śmigłowców założona w Świdniku w 1951 roku.Warszawska Fabryka Motocykli (WFM) – nieistniejąca fabryka motocykli w Warszawie z siedzibą na Grochowie, przy ul. Mińskiej 25.
    Motocykl – jedno- lub dwuśladowy mechaniczny pojazd drogowy bez nadwozia, posiadający dwa (lub więcej) koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o masie własnej do 400 kg i o pojemności powyżej 50 cm³ (do II wojny światowej – powyżej 100 cm³), przeznaczony do przewozu jednej lub dwóch osób (niekiedy trzech, w przypadku zainstalowania wózka bocznego, tzw. kosza).

    WFM – polski motocykl popularny produkowany przez Warszawską Fabrykę Motocykli w latach 1954-1966. Wyróżniał się prostą i tanią konstrukcją. Odporny na ciężkie warunki eksploatacji i łatwy do samodzielnej naprawy. Doskonale sprawdzał się w warunkach wiejskich na polnych drogach, często przeciążany. Ze względu na słaby silnik niezbyt nadawał się do dalekiej turystyki.

    Objętość (pojemność) skokowa cylindra – różnica pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra. Dla wielocylindrowych silników spalinowych podaje się łączną objętość wszystkich cylindrów, w których następuje spalanie. Jej wartość podawana jest w centymetrach sześciennych, czasem oznaczanych skrótem ccm od ang. cubic centimeter. Inaczej mówiąc - jest to objętość utworzona w cylindrze pomiędzy górnym martwym położeniem tłoka (zewnętrznym górnym skrajnym położeniem) a jego dolnym martwym położeniem (wewnętrznym dolnym skrajnym położeniem).Osa M-50 (M-52) - polski skuter produkowany w latach 1959 - 1965 w WFM w Warszawie. Jedyny skuter produkowany seryjnie w PRL.

    Konstrukcja motocykla oznaczona M06 opracowana została w 1952 roku przez Dział Motocykli BKPMot. jako następca produkowanych przez warszawską wytwórnię motocykli SHL M04 i M05. Pierwotną konstrukcję z pojedynczą ramą, nowym silnikiem S02, amortyzatorami z tłumieniem olejowym, progresywnymi sprężynami w widelcu teleskopowym oraz akumulatorem w instalacji elektrycznej uznano wówczas za zbyt drogą i skomplikowaną dla motocykla popularnego. W 1953 roku opracowano więc uproszczona wersję M06 na podwójnej ramie spawanej z ceowników blaszanych, z dotychczasowym silnikiem S01 o nieco podwyższonej mocy. Wprowadzono jednak amortyzowane zawieszenie tylnego koła na wahaczu oraz widelec teleskopowy, tyle że w również uproszczonej wersji bez tłumienia, konstrukcja widelca była oparta na stosowanym wcześniej w SHL M05. M.in. dzięki uproszczeniom możliwe okazało się szybkie uruchomienie produkcji i już w grudniu 1954 wytwórnię opuściła seria informacyjna motocykli WFM M06.

    oznacza odległość pomiędzy poziomem jezdni a najniżej (oprócz kół) położonymi elementami podwozia pojazdu. Decyduje on o zdolności pojazdu do pokonywania przeszkód terenowych w postaci nierówności, nad którymi istnieje potrzeba przejechania albo w postaci kolein. Prześwit typowego osobowego samochodu szosowego wynosi od około dziesięciu do około dwudziestu centymetrów, samochody terenowe mają prześwit powyżej 20 cm. Startujące w wyścigach na torach samochody mają prześwit rzędu kilku centymetrów, co wydatnie zwiększa efekt Venturiego przyciskający pojazd do podłoża przy dużych szybkościach jazdy.SHL – marka motocykli produkowanych początkowo w Hucie Ludwików, następnie KZWM Polmo-SHL w Kielcach od roku 1938 do 1970.

    W połowie 1955 roku produkcję tego samego modelu rozpoczęto w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku pod znakiem WSK. W późniejszych latach model M06 obie wytwórnie modernizowały niezależnie od siebie.

    Motocykle skonstruowane w WFM: M06, M06R, M06-S34, M16 TARPAN

    Skutery skonstruowane w WFM: (opisane osobno) M08 Osa M50 Osa, M52 Osa, M55 Osa, M57 Osa

    WSK - marka polskich motocykli popularnych produkowanych w latach 1955-1985 przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL w Świdniku.Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym suw pracy następuje co drugi suw (przemieszczenie od górnego do dolnego skrajnego położenia) tłoka, a więc za każdym obrotem wału korbowego. Osiągają dzięki temu wyższą moc jednostkową, niż czterosuwowe (w czterosuwie jeden cykl pracy przypada na dwa obroty wału). Suw ssania i sprężania znany z cyklu czterosuwowego zastąpiony jest tzw. cyklem płukania, przeprowadzanym przez zewnętrzną względem cylindra pompę ładującą.

    Dane[]

    WFM M06 w ekspozycji muzealnej
    WFM M06 (po renowacji) – uczestniczka zlotów

    Typ WFM-M06[]

  • wymiary:
  • długość całkowita – 2020 mm
  • wysokość – 980 mm
  • szerokość – 670 mm
  • prześwit – 160 mm
  • najmniejszy promień skrętu – 1800 mm
  • silnik
  • dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym
  • pojemność skokowa 123 cm³ (średnica cylindra – 52 mm; skok tłoka 58 mm)
  • moc maksymalna – 4,5 KM przy 4250 obr./min
  • prędkość maksymalna – 70 km/h
  • Galeria WFM-M06[]

  • Widok z lewej strony (po renowacji)

  • Reflektor i zbiornik paliwa (po renowacji)

  • Widok z prawej strony (po renowacji)

  • Typ WFM M06-S34[]

  • wymiary:
  • długość całkowita – 2020 mm
  • wysokość – 980 mm
  • szerokość – 670 mm
  • prześwit – 160 mm
  • najmniejszy promień skrętu – 1800 mm
  • silnik
  • dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym
  • pojemność skokowa 123cm³ (średnica cylindra – 52 mm; skok tłoka 58 mm)
  • stopień sprężania – 6,6
  • moc maksymalna – 6,5 KM przy 5000 obr./min.
  • liczba biegów – 3
  • masa motocykla – 100 kg
  • prędkość maksymalna – 80 km/h
  • zużycie paliwa – 2,2 litra na 100 kilometrów przy prędkości 50 km/h
  • Linki zewnętrzne[]

  • Strona o WFM



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.022 sek.