• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Voodoo Graphics

    Przeczytaj także...
    Pentium - mikroprocesor zaprojektowany i wytwarzany przez firmę Intel, ukazał się na rynku 22 marca 1993 jako następca serii 486.Antyaliasing (ang. anti-aliasing) – zespół technik w informatyce służących zmniejszeniu liczby błędów zniekształceniowych aliasing lub schodkowania obrazu, powstających przy reprezentacji obrazu lub sygnału o wysokiej rozdzielczości w rozdzielczości mniejszej.
    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.
    Diamond Monster 3D.

    Voodoo Graphics (nazwa kodowa SST-1, znany później jako Voodoo 1) – akcelerator 3D firmy 3Dfx Interactive. Produkowany był w wymiarze 0,5 μm i zbudowany z ok. 1 miliona tranzystorów.

    Akcelerator grafiki Diamond Monster 3D Voodoo Graphics z kablem łączącym z kartą obsługującą tryb 2D

    Podłoże historyczne[ | edytuj kod]

    Voodoo pojawił się w sierpniu 1996 roku (data premiery), ale prawdziwie dostępny stał się dopiero w 1997. Jest on jednym z pierwszych akceleratorów 3D. Ze względu na fakt, że był to pierwszy układ na rynku komputerów osobistych, który w tak szerokim zakresie wspomagał generowanie obrazu trójwymiarowego, często mówi się, że jest to pierwszy akcelerator 3D. Dzięki jego zastosowaniu wydajność maszyny w zastosowaniach obróbki grafiki trójwymiarowej wzrastała trzykrotnie (w przypadku maszyny z procesorem Pentium 200 MHz z technologią MMX). Można przyjąć, że od Voodoo Graphics rozpoczęła się na dobre era pełnego trójwymiaru w komputerach osobistych.

    Karta rozszerzeń (ang. expansion card lub adapter card) – element składowy jednostki systemowej komputera. Występuje w postaci płytki drukowanej (karty) montowanej w złączu płyty głównej. Karta rozszerzeń to jeden z podtypów kontrolera.Glide API jest opatentowanym API 3D opracowanym przez firmę 3dfx specjalnie dla ich akceleratorów graficznych Voodoo. Było poświęcone wydajności w grach, obsłudze mapowania geometrii i tekstur w formatach danych identycznych z tymi, które były używane w tych kartach. Akceleratory Voodoo jako pierwsze mogły zaoferować wydajność grafiki, z którą gry prezentowały się naprawdę dobrze zarówno wydajnościowo jak i jakościowo, a Glide był stosowany jako wynik. Dalsze udoskonalanie Microsoft Direct3D i pełnego OpenGL implementowanych w innych kartach graficznych i wzrost konkurencyjnego sprzętu spowodował, że to API stawało się powoli zbędne.

    Dane techniczne[ | edytuj kod]

    Na Voodoo składały się dwa układy: Texelfx i Pixelfx znajdujące się na karcie rozszerzeń PCI 2.1. Wyposażony był najczęściej w 4 do 6 MB pamięci EDO DRAM o 64-bitowej szerokości szyny danych, która podzielona była na dwa bufory: 2 MB na bufor ramki oraz 2 do 4 MB na pamięć tekstur, ale najbardziej rozpowszechnione wersje posiadały 4 MB pamięci. Voodoo był taktowany zegarem 50 MHz (chociaż sprzedawane były wersje z zegarem ustawionym do 60 MHz) i standardowo pracował z układem RAMDAC pracującym z częstotliwością 110 MHz. Do pracy Voodoo wymagał dodatkowej, dowolnej karty graficznej 2D. Obie karty łączyło się specjalnym zewnętrznym kablem. Podczas pracy w trybie dwuwymiarowym karta Voodoo jedynie przekazywała obraz z karty obsługującej 2D do monitora. Podczas przejścia w tryb 3D karta dwuwymiarowa była wyłączana, a włączany był Voodoo.

    Korekcja perspektywy w fotografii polega na stosowaniu odpowiednich aparatów lub obiektywów, w których jest możliwość przesunięcia obiektywu względem płaszczyzny obrazu. Dla przykładu przesunięcie obiektywu ku górze, pozwala poprawnie sfotografować wysoki budynek bez potrzeby odchylania płaszczyzny obrazu od pionu. Uzyskanie perspektywy pionowej na zdjęciu (równoległość krawędzi pionowych) możliwe jest również przy pomocy programów do graficznej obróbki zdjęć, jak Adobe Photoshop.Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.

    Voodoo potrafił pracować w rozdzielczościach 640×480 (przy 120 Hz) oraz 800×600 (po modyfikacjach w rejestrze; w wersji 6 MB). Chociaż przetwarzał obraz w 24-bitowej palecie kolorów, wyświetlał obraz jedynie w 16-bitowej palecie kolorów. Cechował się wydajnością mapowania 45 megapikseli/sek oraz 1 milionem trójkątów na sekundę.

    RAMDAC (ang. Random Access Memory Digital to Analog Converter) to jednoukładowa struktura układu scalonego na karcie graficznej, przeznaczona do przetwarzania sygnału obrazu zakodowanego cyfrowo na sygnał analogowy wyświetlany na ekranie monitora. Konwerter zawiera 4 funkcjonalne bloki: pamięć SRAM, służącą do przechowywania mapy kolorów, oraz 3 przetworniki cyfrowo-analogowe (C/A), po jednym dla każdego koloru podstawowego modelu RGB – czerwonego (R), zielonego (G) i niebieskiego (B).Mipmapping to technika teksturowania bitmapami wykorzystywana w grafice trójwymiarowej, która pozwala uniknąć artefaktów i tym samym uzyskać lepszą jakość obrazów. Także przyspiesza sam proces teksturowania. Mipmapping został opracowany przez Lance Williamsa w 1983 roku.

    Firma 3Dfx opracowała specjalne API dla Voodoo nazwane Glide. Później pojawiły się sterowniki MiniGL oraz Direct3D.

    Obecność na rynku[ | edytuj kod]

    Voodoo nie za długo istniał na rynku, ponieważ już w 1997 roku, czyli tym samym kiedy Voodoo Graphics zaczął być faktycznie dostępny, firma 3Dfx wprowadziła do sprzedaży jego następcę, Voodoo 2.

    Wspierane efekty graficzne[ | edytuj kod]

    Voodoo Graphics wspomagał między innymi następujące efekty graficzne:

    Interfejs programowania aplikacji (ang. Application Programming Interface, API) – sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komunikują się między sobą. API definiuje się na poziomie kodu źródłowego dla takich składników oprogramowania jak np. aplikacje, biblioteki czy system operacyjny. Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów, struktur danych, klas obiektów i wymaganych protokołów komunikacyjnych.Grafika 2D - grafika dwuwymiarowa. Termin ten może się odnosić zarówno do działu informatyki zajmującego się grafiką dwuwymiarową i technikami dotyczącymi jej obróbki, jak i do samych obrazów cyfrowych mogących składać się z tekstu, grafiki oraz obiektów 2D.
  • korekcja perspektywy,
  • filtrowanie dwuliniowe tekstur,
  • poziom szczegółów (level of detail) (LOD) mipmapping,
  • poprawa subpikseli,
  • cieniowanie Gourauda,
  • antyaliasing,
  • 16-bitowy bufor głębokości,
  • efekt przezroczystości (alpha blending),
  • efekt mgły,
  • nakładanie wielu tekstur, ich przenikanie i animowanie.
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Voodoo Graphics PCI (ang.)
  • PurePC: 3Dfx Graphics Card
  • Voodoo 2 – akcelerator grafiki 3D do komputerów PC produkowany przez firmę 3Dfx Interactive. Kartę podłączano złączem PCI do płyty głównej oraz specjalnym przewodem do właściwej karty graficznej. Możliwe było szeregowe połączenie dwóch kart Voodoo 2 ze sobą co dodatkowo zwiększało wydajność. Karta ta przyśpieszała obliczenia związane z grafiką 3D. Także w tym modelu akceleratora do działania była też wymagana karta graficzna 2D lub 3D.Cieniowanie Gourauda (zwane też cieniowaniem na zasadzie interpolowania jasności) polega na przypisywaniu punktom cieniowanego wielokąta jasności obliczonej poprzez interpolację wartości odpowiednich dla każdego wierzchołka (w odróżnieniu od cieniowania Phonga, polegającego na interpolacji wektora normalnego).




    Warto wiedzieć że... beta

    Filtrowanie dwuliniowe, filtrowanie biliniowe ((ang.) Bilinear filtering) to technika znana z grafiki komputerowej mająca na celu poprawę jakości wyświetlania tekstur - polega ona na obliczaniu wartości (interpolacji) pomiędzy dyskretnymi punktami w teksturze. Dzięki tej metodzie wyświetlane tekstury stają się gładsze.
    Tranzystor – trójelektrodowy (rzadko czteroelektrodowy) półprzewodnikowy element elektroniczny, posiadający zdolność wzmacniania sygnału elektrycznego. Nazwa urządzenia wywodzi się od słów transkonduktancja (transconductance) z "półprzewodnikowym" przyrostkiem -stor jak w warystor (varistor).
    Pamięć komputerowa to różnego rodzaju urządzenia i bloki funkcjonalne komputera, służące do przechowywania danych i programów (systemu operacyjnego oraz aplikacji). Potocznie przez "pamięć komputerową" rozumie się samą pamięć operacyjną.
    Monitor komputerowy – ogólna nazwa jednego z urządzeń wyjścia do bezpośredniej komunikacji operatora z komputerem. Zadaniem monitora jest natychmiastowa wizualizacja wyników pracy komputera.
    EDO RAM (ang. Extended Data Out Random Access Memory) - czasem nazywana także Hyper Page Mode enabled DRAM, jest podobna do modułów FPM DRAM, z tą różnicą, iż nowy cykl dostępu (odczytu lub zapisu) może zostać rozpoczęty jeszcze w trakcie trwania poprzedniego. Pozwala to na usunięcie "dziur" między operacjami spowodowanych głównie koniecznością odczekania kilku cykli zegarowych na zakończenie operacji wyboru kolumny (CAS). Średni przyrost wydajności tych pamięci w stosunku do modułów FPM wynosił około 5%. Moduły EDO zostały wprowadzone do powszechnego użytku w 1995 roku wraz z wydaniem przez Intela chipsetu i430FX, który zawierał obsługę ulepszonego mechanizmu EDO.
    3dfx Interactive (nazwa 3dfx pochodzi od angielskiego three dimensional effects – efekty trójwymiarowe. Wymowa effects jest podobna do fx) – firma produkująca akceleratory graficzne, następnie karty graficzne ze zintegrowaną akceleracją. Pod koniec roku 2000 doznała jednej z największych zapaści w dziejach przemysłu komputerów osobistych. Ostatecznie została za 69 mln dolarów wykupiona przez NVIDIĘ, która nie kontynuowała linii ani wsparcia produktów 3dfx. Siedzibą firmy było San José w Kalifornii. Pierwotna nazwa to 3Dfx Interactive (wielka literka D), ale w 1999 roku została zmieniona na małą razem z pojawieniem się nowego logo firmy.
    Rozdzielczość ekranu – jeden z parametrów trybu wyświetlania, parametr określający liczbę pikseli obrazu wyświetlanych na ekranie w bieżącym trybie pracy monitora komputerowego, telewizora a także każdego innego wyświetlacza, którego obraz budowany jest z pikseli. Rozdzielczość wyraża się w postaci liczby pikseli w poziomie i w pionie. Rozdzielczość w poziomie składa się z pionowych linii, natomiast w pionie z poziomych linii.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.02 sek.