Volkswagen

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Volkswagen [ˈfɔlksˌvaːgən, wymowa: folkswagen] – niemiecka marka samochodów produkowanych od 1938 roku przez niemiecki koncern Volkswagen Group. W dosłownym tłumaczeniu znaczy „samochód ludu”. Spółka jest notowana na giełdzie od 2003 roku.

Volkswagen New Beetle - kompaktowy samochód osobowy produkowany przez koncern Volkswagena od 1997 roku nawiązując stylistyką do popularnego Garbusa. Model powstał na płycie podłogowej Golfa IV. W 2005 roku auto poddano lekkiemu faceliftingowi. W 1999 roku samochód zdobył tytuł North American Car of the Year.Volkswagen Amarok – model dużego samochodu osobowo-dostawczego z nadwoziem typu pick-up, produkowany seryjnie od listopada 2009 roku w Argentynie, a od 2012 roku również w Niemczech.

Historia[ | edytuj kod]

Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się w 1931 roku, kiedy przedsiębiorstwo Zündapp zwróciło się do Ferdinanda Porsche o przygotowanie projektu taniego samochodu. Ukryto go pod nazwą Type 12. Rozwinięciem tego projektu była współpraca z przedsiębiorstwem NSU, która zaowocowała prototypem Type 32. W 1933 roku F. Porsche poznał Adolfa Hitlera, który zażyczył sobie, by Porsche stał się nadwornym konstruktorem ówczesnych Niemiec. 17 kwietnia 1934 roku Ferdinand Porsche zaprezentował niemieckiemu rządowi projekt samochodu – legendarnego Garbusa. Była to odpowiedź na oczekiwania Hitlera, który domagał się taniego, rodzinnego samochodu. W zamyśle Hitler chciał odciążyć kolej, która była z roku na rok coraz bardziej niewydolna. Po wielu zbudowanych prototypowych modelach (konkretnie było ich 9) zatwierdzono w 1938 roku do produkcji seryjnej w przyszłej fabryce VolkswagenWerk GmbH projekt „Porsche typ 60”. O prawdziwości tych zapowiedzi miała świadczyć oficjalna uroczystość państwowa, jaka odbyła się 26 maja 1938 roku w Fallersleben (Dolna Saksonia). Wtedy to położono kamień węgielny pod budowę przyszłej fabryki KdF-wagena (Kraft durch Freude-wagen), a Adolf Hitler ochrzcił pojazd tytułem: „niemiecki samochód ludowy”.

Volkswagen Typ 1, szerzej znany jako Volkswagen Beetle czy też Volkswagen Garbus – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę Volkswagen (VW) w latach 1938-2003. Z ponad 21 000 000 wyprodukowanymi egzemplarzami w konfiguracji: chłodzony powietrzem silnik umieszczony za osią tylną z napędem tylnym, Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji.Volkswagen Taro – pickup produkowany Hannoverze w latach 1989-1997 pod marką Volkswagen, jednak powstały w ramach współpracy z koncernem Toyota, na bazie bliźniaczego modelu Toyota Hilux V.
Autostadt
Linia montażowa fabryki w Wolfsburgu

Oficjalna produkcja KdF-wagena (późniejszego Volkswagena) w wersji cywilnej („garbusa”) rozpoczęła się 11 lipca 1941 roku i zakończyła 7 sierpnia 1944 roku. Zakłady wykorzystywały robotników przymusowych i więźniów obozów, w tym Arbeitsdorf. Łącznie w różnych wersjach nadwoziowych (kabriolet, sedan i kabrio-limuzyna) zakłady KdF-wagen Stadt wyprodukowały 630 sztuk. Pozostałe odmiany KdF-wagena (Schwimmwagen typ 166 – amfibia, Kubelwagen typ 82 – łazik terenowy, oraz wojskowy „garbus” typ 92, 82E i w wersji z napędem 4x4 jako typ 87) były przeznaczone dla armii niemieckiej. Ale cywilne KdF-wageny z lat 1941–1944 po II wojnie światowej uznano za prototypy, pomimo że niczym nie różniły się od pierwszych powojennych Volkswagenów „garbusów” produkowanych do 1949 roku. Powojenna produkcja ruszyła we wrześniu 1945 roku na potrzeby armii brytyjskiej, choć pierwotnie fabrykę w pobliżu Fallersleben przeznaczono do likwidacji. Wtedy też doszło do oficjalnego powstania marki Volkswagen.

Volkswagen T-Roc - samochód koncepcyjny niemieckiego koncernu Volkswagen zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. Auto jest połączeniem SUV-a z kabrioletem i zostało stworzone by pokazać, jak w przyszłości będą wyglądać samochody typu SUV marki Volkswagen. Samochód zbudowano na bazie płyty podłogowej MQB.Volkswagen Constellation - flagowy ciągnik siodłowy marki Volkswagen produkowany na rynek Ameryki Południowej od 2005 roku w zakładach MANa.

Stopniowo, dzięki w miarę przystępnej cenie „garbusa” oraz wprowadzaniu w latach późniejszych nowych modeli (Transporter), Volkswagen awansował do grona największych producentów samochodów w Europie.

W 1973 roku miała miejsce premiera Passata, a w 1974 roku, po wyprodukowaniu blisko 12 mln sztuk, zakończono produkcję Garbusów w fabryce w Wolfsburgu. Odtąd były one produkowane w Emden (do 19 stycznia 1978 roku) i w Meksyku. 30 lipca 2003 zakończyła się produkcja w Meksyku.

Następcą Garbusa został Volkswagen Golf, który trafił do sprzedaży wiosną 1974 roku i został przyjęty entuzjastycznie. Sylwetka hatchbacka okazała się bardziej praktyczna niż Garbusa.

Volkswagen Tiguan Allspace – samochód osobowy typu SUV klasy średniej produkowany pod niemiecką marką Volkswagen od 2017 roku. Volkswagen Caddy (zwany także VW Caddy) - nazwa używana przez niemiecki koncern Volkswagen w stosunku do czterech odmiennych modeli.

Nieco mniejszy od Golfa Polo zadebiutował wiosną 1975 roku i produkowany był w tej formie aż do 1981 roku, kiedy rozpoczęto produkcję drugiej generacji Polo.

W 1991 roku Volkswagen otworzył oficjalne przedstawicielstwo w Polsce. Powstało przedsiębiorstwo Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu – polski importer samochodów Volkswagen i Audi, a od 1996 roku również Porsche. Od 2011 roku Volkswagen wykupił Kulczyk Tradex, w wyniku czego firma zmieniła się na Volkswagen Group Polska.

Volkswagen ID.3 - elektryczny samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG od 2019 roku. Importer – to podmiot gospodarczy lub kraj dokonujący importu. Zgodnie z rozporządzeniem REACH importer oznacza osobę fizyczną lub prawną mającą siedzibę na terytorium Wspólnoty i odpowiedzialną za import.

W maju 1992 roku rozpoczął się kolejny polski rozdział w historii produkcji Volkswagenów – powstało przedsiębiorstwo Volkswagen Poznań, w którym początkowo montowano, a później już produkowano w całości różne modele samochodów. Modelem flagowym poznańskiej fabryki stał się Volkswagen Transporter wytwarzany tu od początku 1994 roku. Aktualnie w Poznaniu produkowane są Transporter T6.1 oraz Caddy.

Volkswagen Poznań Sp. z o.o. – spółka koncernu Volkswagen AG mająca siedzibę w Poznaniu. Jest częścią branży biznesowej zajmującej się produkcją samochodów dostawczych i ciężarowych Volkswagen Nutzfahrzeuge (Volkswagen Samochody Użytkowe). W poznańskiej fabryce produkowane są również oparte na wersjach użytkowych samochody osobowe. Jest również producentem odlewów.Samochód Roku (ang.: Car of the Year – w skrócie COTY) – nazwa konkursu na najlepszy samochód, wybierany spośród samochodów debiutujących na rynku w bieżącym roku kalendarzowym na rok następny.

W grudniu 1997 roku Volkswagen de Mexico S.A de C.V w zakładzie w Puebla rozpoczął seryjną produkcję Volkswagena New Beetle’a – reminiscencji Garbusa. W USA model ten, podobnie jak przed 40 laty Garbus, wywołał prawdziwą „beetlemanię”.

W 1998 roku rozpoczyna się seryjna produkcja Lupo, który jest początkiem nowej generacji małych i oszczędnych samochodów koncernu VW, a także produkcja modelu Bora, sedana na bazie Golfa IV generacji.

Jednocześnie w roku 1998 Polska wzbogaciła się o kolejną fabrykę koncernu Volkswagen Group, tym razem zajmującą się produkcją najnowszej generacji silników DieslaVolkswagen Motor Polska Sp. z.o.o. w Polkowicach (woj. dolnośląskie).

Volkswagen Polo (w skrócie VW Polo) - miejski samochód osobowy produkowany przez koncern Volkswagena nieprzerwanie od 1975 roku. Nazwa Polo pochodzi od nazwy elitarnej dyscypliny sportu.Volkswagen Phideon – limuzyna klasy samochodów luksusowych produkowana przez niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG od 2016 roku. Pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku. Auto zbudowane zostało z przeznaczeniem na chiński rynek motoryzacyjny. Nazwa pojazdu wywodzi się od Fides - rzymskiej bogini wierności.

Do Volkswagen Group należy także Volkswagen Bank. Volkswagen Bank Polska S.A. powstał w 1998 roku. W skład banku wchodzą spółki: Volkswagen Bank direct, Volkswagen Leasing Polska, Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy.

31 maja 2000 roku powstało w Wolfsburgu Autostadt – „miasteczko koncernu Volkswagen”, w którym odwiedzający mogą nie tylko przyjrzeć się osiągnięciom koncernu w dziedzinie motoryzacji, lecz także interesująco spędzić wolny czas. Klienci odbierają tu kupione przez siebie samochody, które czekają na nich w jednej z dwóch szklanych wież – symbolach Autostadt.

Volkswagen Passat CC (od 2012 roku Volkswagen CC) - produkowany od 2008 roku przez koncern Volkswagen AG samochód osobowy klasy średniej. Auto zbudowano na platformie Passata B6. Jest to odmiana zwykłego Passata z nadwoziem typu fastback.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.

26 listopada 2001 roku w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał 33 333 333 wyprodukowany tam samochód. Tak duża liczba pojazdów wyprodukowanych w jednej fabryce to sukces niespotykany w historii motoryzacji.

W 1992 roku Golf III został wybrany Samochodem Roku, w 2006 roku Volkswagen Passat B6 zdobył drugie miejsce, zaś w 2010 roku Samochodem Roku został Volkswagen Polo piątej generacji.

W Polsce w 2014 roku zarejestrowano samochodów tej marki aż 5856, to jest około 15% więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejszy okazał się VW Caddy. Znaczący wzrost sprzedaży użytkowych volkswagenów zaobserwowano zwłaszcza w Europie Zachodniej, gdzie najlepiej sprzedawał się VW Transporter.

Volkswagen Scirocco − samochód osobowy typu sportowe coupe produkowane przez niemiecką markę Volkswagen w latach 2008 - 2017. Wolfsburg – miasto na prawach powiatu w środkowych Niemczech w kraju związkowym Dolna Saksonia, na wschód od Hanoweru i na północ od Brunszwiku. Leży na trasie szybkiej kolei ICE (Hanower-Berlin), przy autostradzie A39 i nad ważną drogą wodną Mittellandkanal - Kanałem Śródlądowym umożliwiającym bezpośrednie połączenie miasta z systemem wodnym Łaby i Odry. Liczy ok. 120,5 tys. mieszkańców (2008). Ośrodek przemysłu samochodowego - zakłady Volkswagena.

W marcu 2019 roku spółka poinformowała opinię publiczną o chęci zwiększenia inwestycji w automatyzację rutynowych procesów produkcyjnych, natomiast by to zrobić musi w ciągu kolejnych pięciu lat zwolnić od 5 do 7 tysięcy pracowników.

Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Warto wiedzieć że... beta

Volkswagen Karmann Ghia – niemiecki samochód sportowy produkowany w latach 1955-1974 przez firmę nadwoziową Karmann w oparciu o podzespoły Volkswagena. Typ 14 bazował na podwoziu VW Typ 1 (VW Garbus), a produkowany pomiędzy 1962 a 1969 większy typ 34 – na podwoziu VW Typ 3.
Volkswagen Touran - kompaktowy minivan marki Volkswagen oparty na Golfie V produkowany od 2003 roku. Obecnie na rynku dostępna jest druga generacja pojazdu.
Volkswagen Eos - coupé-cabrio marki Volkswagen produkowany od 2005 roku na bazie płyty podłogowej Golfa. Obecnie produkowana jest druga generacja modelu.
Volkswagen ID.4 – elektryczny samochód osobowy typu crossover klasy średniej produkowany pod niemiecką marką Volkswagen od 2020 roku.
Autostadt – miasteczko samochodowe koncernu Volkswagen, na którego terenie znajduje się muzeum samochodów i centrum obsługi klienta z miejscem odbioru nowych pojazdów. Zlokalizowane obok fabryki Volkswagena w Wolfsburgu, położonym w kraju związkowym Dolna Saksonia w Niemczech. Autostadt położone jest bezpośrednio przy Kanale Śródlądowym (niem. Mittellandkanal), między centrum Wolfsburga a fabryką Volkswagena.
Volkswagen Routan - model samochodu osobowego typu minivan produkowany w latach 2008 - 2012 przez koncern Volkswagen we współpracy z Chryslerem. Pojazd zbudowano na bazie płyty podłogowej Chryslera RT przejętej od Chryslera Town and Country piątej generacji (europejski odpowiednik: Chrysler Grand Voyager).
Historia motoryzacji Około 4000 lat p.n.e. wynaleziono koło. Od tego czasu, człowiek używał pojazdów kołowych napędzanych siłą zwierząt do różnych celów. Pierwsze pisemne wzmianki o samochodzie pochodzą z 215 roku p.n.e., a spisane zostały przez Herona z Aleksandrii. Dotychczas zachowała się księga O budowie automatów oraz O budowie machin wojennych i O machinach, które siłą powietrza w ruch są wprowadzane. W XIII wieku angielski mnich Roger Bacon prorokował, że można by zbudować machiny zdolne poruszać (...) powozy jedynie za pomocą nauki i sztuki, bez pomocy istoty żywej. W roku 1472 Robert Valturio przedstawił opis maszyny wojennej do której napędu wykorzystywany był wiatr na tej samej zasadzie działania co w wiatrakach. Również Leonardo da Vinci zajmował się pojazdami napędzanymi bez użycia siły koni. Zaprojektował zamknięty woź bojowy, który napędzany był siłą mięśni ośmiu osób znajdujących się w środku. Osoby te miały poruszać dźwignie znajdujące się we wnętrzu pojazdu i za pomocą przekładni korbowej napędzać koła jezdne. Każde koło miało być napędzane własnym mechanizmem, co można porównać do dzisiejszego mechanizmu różnicowego. W kilku projektach przez siebie stworzonych uwzględnił też napęd grawitacyjny, sprężynowy jak również za pomocą pary wodnej. Prototyp tego pojazdu stworzony został w Memmingen w roku 1447, a drugi rok później koło Pirny w Saksoni. Do czasów dzisiejszych zachował się rysunek wykonany w roku 1558 przez Bertholda Holzschuhera. Wcześniej, bo w roku 1459, pojawiły się jeszcze dwa projekty maszyn napędzanych bez pomocy zwierząt. Jeden z nich zaprojektowany był przez cesarza Niemiec Maksymiliana. Przedstawiał pojazd w kształcie olbrzymiego koła o średnicy 6 metrów, na których osiach zamontowane były siedzenia dla pasażerów. Koła połączone były obręczą, po której chodzący ludzie napędzaly maszynę. W tym samym roku powstał też drugi projekt nieznanego autora. Przedstawiał drewniany bogato zdobiony pojazd. Napędzany był przez idących z boku ludzi za pośrednictwem drągów i przekładni zębatych oraz osoby idące z tylu, które oprócz tego że napędzali pojazd to dodatkowo sterowali tylnymi kolami.

Reklama