• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Tura - gry

    Przeczytaj także...
    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.Mistrz gry, w skrócie MG (ang. Game Master, w skrócie GM) to organizator, narrator oraz sędzia w grach fabularnych. W wielu systemach mistrz gry jest określany wyrażeniem bardziej pasującym do konwencji, w której toczy się gra, np. mistrzem podziemi (ang. Dungeon Master - tylko w Dungeons & Dragons), bajarzem (Wiedźmin: Gra Wyobraźni), narratorem (Świat Mroku), starostą (Dzikie Pola) itp.
    Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.

    Tura – określona jednostka czasu w tradycyjnych i komputerowych grach strategicznych i grach fabularnych, w której gracz wykonuje swój ruch, podejmuje jakieś działanie. W tym czasie nie mogą działać jego przeciwnicy, ewentualnie sojusznicy.

    W zależności od typu gry czas ten może być liczony w latach, dniach czy minutach, jednakże może być też nieokreślony. Podział na tury występuje także w wielu innych grach, w których gracze nie działają synchronicznie.

    Tury w tradycyjnych grach fabularnych[]

    W grach fabularnych jest to jednostka czasu wynosząca od kilku, kilkunastu sekund do minuty. Przy czym przy dłuższych odcinkach czasu wówczas tury dzielone są na rundy.
    W tego typu grach podział czasu gry występuje w sytuacjach specjalnych, jak np. podczas walki; przy rozwiązywaniu pewnych problemów, gdy upływ czasu może mieć poważne konsekwencje dla postaci graczy i przeplatany jest z narracjami mistrza gry lub swobodnymi opowieściami czy innymi działaniami graczy. Zazwyczaj MG decyduje o momencie, w którym zostanie wprowadzony podział gry na tury, jednak mogą się przyczynić do tego także gracze np. poprzez deklarację zaatakowania jakiejś osoby czy istoty w jej otoczeniu. Podczas turowych odcinków czasu graczy obowiązuje przyjęta w danym systemie mechanika, konsekwencje działań jednostek określane są testami przy użyciu kości. Najczęściej są to sytuacje przełomowe lub kulminacyjne w stworzonym przez mistrza gry scenariuszu.

    Strategiczne gry turowe (ang. turn-based strategy, w skrócie TBS) – rozgrywany w turach podgatunek komputerowych gier strategicznych. Każdy gracz może w swojej turze przemieszczać swoje jednostki (w zależności od określonych współczynników, np. ilości punktów ruchu), rozgrywać bitwy czy ulepszać fortyfikacje. Gry strategiczne rozgrywane w turach są najbliższe pierwowzorom wywodzącym się z planszowych gier strategicznych.Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:

    Zobacz też[]

  • gry turowe
  • (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});
    Kości do gry – niewielkie wielościany z umieszczonymi na poszczególnych bokach liczbami (oczkami). Wykorzystuje się je w grach planszowych, fabularnych, bitewnych i hazardowych w celu generowania losowych wyników. Najczęściej spotykane są kości sześcienne.Pojęcie gra strategiczna odnosi się do bardzo szerokiej grupy gier - przede wszystkim jednak chodzi tu o jedno- bądź wielo-osobowe gry, w których wygrana zależy nie tylko od losu, ale przede wszystkim od strategii, wiedzy i planowania.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    System to zintegrowany zbiór informacji, zawierający zasady (tzw. mechanikę gry) oraz opis świata, pozwalający na grę w określoną grę fabularną.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.007 sek.