Tura (gry)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Tura – określona jednostka czasu w tradycyjnych i komputerowych grach strategicznych i grach fabularnych, w której gracz wykonuje swój ruch, podejmuje jakieś działanie. W tym czasie nie mogą działać jego przeciwnicy, ewentualnie sojusznicy.

Strategiczne gry turowe (ang. turn-based strategy, w skrócie TBS) – rozgrywany w turach podgatunek komputerowych gier strategicznych. Każdy gracz może w swojej turze przemieszczać swoje jednostki (w zależności od określonych współczynników, np. ilości punktów ruchu), rozgrywać bitwy czy ulepszać fortyfikacje. Gry strategiczne rozgrywane w turach są najbliższe pierwowzorom wywodzącym się z planszowych gier strategicznych.Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:

W zależności od typu gry czas ten może być liczony w latach, dniach czy minutach, jednakże może być też nieokreślony. Podział na tury występuje także w wielu innych grach, w których gracze nie działają synchronicznie.

Tury w tradycyjnych grach fabularnych[ | edytuj kod]

W grach fabularnych jest to jednostka czasu wynosząca od kilku, kilkunastu sekund do minuty. Przy czym przy dłuższych odcinkach czasu wówczas tury dzielone są na rundy.
W tego typu grach podział czasu gry występuje w sytuacjach specjalnych, jak np. podczas walki; przy rozwiązywaniu pewnych problemów, gdy upływ czasu może mieć poważne konsekwencje dla postaci graczy i przeplatany jest z narracjami mistrza gry lub swobodnymi opowieściami czy innymi działaniami graczy. Zazwyczaj MG decyduje o momencie, w którym zostanie wprowadzony podział gry na tury, jednak mogą się przyczynić do tego także gracze np. poprzez deklarację zaatakowania jakiejś osoby czy istoty w jej otoczeniu. Podczas turowych odcinków czasu graczy obowiązuje przyjęta w danym systemie mechanika, konsekwencje działań jednostek określane są testami przy użyciu kości. Najczęściej są to sytuacje przełomowe lub kulminacyjne w stworzonym przez mistrza gry scenariuszu.

Kości do gry – niewielkie wielościany z umieszczonymi na poszczególnych bokach liczbami (oczkami). Wykorzystuje się je w grach planszowych, fabularnych, bitewnych i hazardowych w celu generowania losowych wyników. Najczęściej spotykane są kości sześcienne.Pojęcie gra strategiczna odnosi się do bardzo szerokiej grupy gier - przede wszystkim jednak chodzi tu o jedno- bądź wielo-osobowe gry, w których wygrana zależy nie tylko od losu, ale przede wszystkim od strategii, wiedzy i planowania.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • gry turowe




  • Warto wiedzieć że... beta

    System to zintegrowany zbiór informacji, zawierający zasady (tzw. mechanikę gry) oraz opis świata, pozwalający na grę w określoną grę fabularną.

    Reklama