• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Tupolew

    Przeczytaj także...
    Tu-16 (ros. Ту-16) – radziecki odrzutowy samolot bombowy, skonstruowany w latach 50. w biurze konstrukcyjnym Tupolewa, w kodzie NATO oznaczany jako "Badger". Używany w wielu wariantach, w tym jako bombowiec strategiczny, bombowiec morski, samolot rozpoznawczy i walki radioelektronicznej. Tu-16 służyły około 50 lat na uzbrojeniu ZSRR i kilku innych państw, zbudowano ich 1507. Produkowano je też na licencji w Chinach jako Xi’an H-6.Tu-128 (ros. Ту-128) to radziecki odrzutowy ciężki myśliwiec przechwytujący, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa, w kodzie NATO oznaczany jako "Fiddler". Znany też pod początkowym oznaczeniem Tu-28, był najcięższym produkowanym na świecie myśliwcem.
    Tu-141 (oznaczany też jako M-141, ros. nazwa Стриж, tzn. "Jerzyk") – bezzałogowy samolot rozpoznawczy (UAV) opracowywany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa w ZSRR od lat 60. XX wieku, rozwinięcie starszej konstrukcji Tu-123.
    Tu-104 - pierwszy radziecki odrzutowy samolot pasażerski
    Samolot pasażerski Tu-134
    Samolot pasażerski Tu-154
    Samolot pasażerski Tu-214
    Samolot bombowy Tu-16
    Samolot bombowy Tu-128
    Naddźwiękowy samolot bombowy Tu-160

    Tupolew (PSC Tupolev, wcześniej Tupolev OKB, Biuro Projektowe Tupolewa) – rosyjski koncern lotniczy powstały 22 października 1922 roku.

    Tu-124 (ros.) Ту-124 – radziecki dwusilnikowy samolot pasażerski, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. Zaprojektowany w oparciu o wcześniejszy model samolotu Tu-104. W znacznym stopniu pomniejszona o ok. 1/4 jego wersja.Tu-330 – projektowany w Biurze Konstrukcyjnym Tupolewa, rosyjski samolot transportowy będący wersją pasażerskiego samolotu Tu-204.

    Nazwa pochodzi od nazwiska rosyjskiego projektanta samolotów - Andrieja Nikołajewicza Tupolewa. Przez ponad 90 lat istnienia w firmie opracowano ponad 300 projektów różnych aparatów latających i małych łodzi, 50 z nich weszło do seryjnej produkcji. W sumie wyprodukowano ponad 18 tysięcy samolotów konstrukcji Tupolewa.

    Tu-334 (ros. Ту-334) – rosyjski samolot pasażerski średniego zasięgu, który został opracowany z myślą o zastąpieniu starzejących się maszyn Tu-134 i Jak-42. Konstrukcja opiera się na samolocie Tu-204, w której zmniejszono kadłub oraz skrzydła. Silniki samolotu zamontowano z tyłu kadłuba. W 2009 roku podjęto decyzję o zamknięciu projektu.Tu-142 – (ros. Ту-142 w kodzie NATO – Bear-F Mod 1) radziecki/rosyjski morski samolot dalekiego rozpoznania i zwalczania okrętów podwodnych, powstały na bazie bombowca strategicznego Tu-95. Oba napędzane przez śmigła przeciwbieżne.

    Wybrane typy samolotów:

    Wczesne wersje - projekty[ | edytuj kod]

  • ANT-4
  • ANT-6
  • ANT-20 Maksym Gorki
  • ANT-25
  • Tu-2
  • Tu-4
  • Tu-10
  • Eksperymentalne i prototypowe[ | edytuj kod]

  • Tu-1
  • Tu-6
  • Tu-8
  • Tu-12
  • Tu-70
  • Tu-72
  • Tu-73
  • Tu-74
  • Tu-75
  • Tu-80
  • Tu-82
  • Tu-85
  • Tu-91
  • Tu-93
  • Tu-96
  • Tu-98
  • Tu-107
  • Tu-110
  • Tu-116
  • Tu-119
  • Tu-155
  • Tu-156
  • Tu-206
  • Tu-216
  • Bombowce i inne samoloty wojskowe[ | edytuj kod]

  • TB-3
  • Tu-4
  • Tu-14
  • Tu-16
  • Tu-20
  • Tu-22
  • Tu-22M
  • Tu-26
  • Tu-95
  • Tu-126
  • Tu-142
  • Tu-160
  • Myśliwce[ | edytuj kod]

  • Tu-28
  • Tu-102
  • Tu-128P
  • Pasażerskie i transportowe[ | edytuj kod]

  • Tu-104
  • Tu-114
  • Tu-124
  • Tu-134
  • Tu-144
  • Tu-154
  • Tu-204
  • Tu-214
  • Tu-330
  • Tu-334
  • Projekty[ | edytuj kod]

  • Tu-121
  • Tu-123
  • Tu-139
  • Tu-141
  • Tu-143
  • Tu-243
  • Tu-300
  • Tu-324
  • Tu-414
  • Tu-444
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Charkowski Zakład Lotniczy
  • Centralne Biuro Konstrukcyjne 29
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • http://www.tupolev.ru/
  • Tu-107 – prototyp wojskowego samolotu wykorzystującego napęd przy pomocy dwóch silników turboodrzutowych, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa w ZSRR, oblatany w 1958 roku. Konstrukcja była oparta na samolocie Tu-104. Samolot został zaprojektowany z myślą o transporcie żołnierzy lub wyposażenia. Samolot miał pomieścić 100 żołnierzy lub 10 000 kg ładunku. Kabina nie była hermetyzowana, co oznaczało, że żołnierze musieliby używać masek tlenowych. Powstał jeden prototyp.22 października jest 295. (w latach przestępnych 296.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 70 dni.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Tu-70 (ros. Ту-70) – radziecki samolot pasażerski opracowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa jako wersja bombowca strategicznego Tu-4.
    Tu-204 (ros. Ту-204) – dwusilnikowy samolot pasażerski średniego zasięgu skonstruowany w biurze technicznym Tupolewa, na zamówienie Aerofłotu. Jako odpowiednik amerykańskiego Boeinga 757, miał zastąpić także starzejący się trzysilnikowy Tu-154.
    Tu-22 (ros. Ty-22) – radziecki odrzutowy ponaddźwiękowy bombowiec i samolot rozpoznawczy, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa, w kodzie NATO oznaczany jako "Blinder".
    Tu-134 (ros. Ту-134) - radziecki samolot pasażerski krótkiego i średniego zasięgu skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. Produkowany seryjnie w latach 1966-1984 przez Charkowskie Zakłady Lotnicze.
    Centralne Biuro Konstrukcyjne 29 (ros. «Центральное конструкторское бюро 29»), zwane też tupolewską szaragą (ros. «Туполевская шарага») — lotnicze biuro konstrukcyjne podlegające NKWD z siedzibą w Moskwie, przy ul. Radio 24. Biuro działało od wiosny roku 1939 do czerwca roku 1941.
    Tu-324 (ros. Ту-324) – projektowany przez Biuro Konstrukcyjne Tupolewa, rosyjski samolot pasażerski, komunikacji regionalnej.
    TB-1 (ANT-4, G-1) (ros. Tяжелый Бомбардировщик – ciężki bombowiec) – pierwszy radziecki ciężki samolot bombowy. Jego konstruktorem był Andriej Tupolew. Był to pierwszy na świecie bombowiec – samonośny jednopłat dwusilnikowy o konstrukcji całkowicie metalowej, który wszedł do produkcji seryjnej. Oblatany 25 listopada 1925 roku. Produkowany w latach 1929-1932 (216 szt.). Używany przez radzieckie lotnictwo wojskowe do roku 1936. Samoloty wycofane z wojsk lotniczych rozbrojono i przekazano lotnictwu cywilnemu, gdzie pod oznaczeniem G-1 (Gruzowoj – towarowy) używano ich do lat 1945-47. W 1936 roku samolotem TB-1 pilot A.W. Lapidewski wywiózł z pola lodowego pierwszą grupę marynarzy uratowanych ze statku Czeluskin.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.021 sek.