• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Tudor - nadwozie

    Przeczytaj także...
    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Nadwozie – część składowa pojazdu, ustawiona na podwoziu lub służąca do montażu jego elementów. Nadwozie składa się ze struktury nośnej i karoserii (poszycia). Pod względem struktury nośnej pojazdy dzielimy na konstrukcje ramowe (nadwozie nieniosące) i samonośne (samoniosące; bezramowe). Istnieją też konstrukcje pośrednie - nadwozie półniosące oraz samonośne z ramami częściowymi.
    II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.
    Škoda 1101

    Tudor – typ nadwozia samochodu osobowego, posiadającego dwoje drzwi wejściowych (dla kierowcy i pasażerów), służących także do zajmowania miejsca na tylnej kanapie; dwudrzwiowy sedan. Nazwa stanowi inny zapis angielskiego określenia two-door – dwudrzwiowy. Używana była w okresie przed i krótko po II wojnie światowej, szczególnie w USA (Ford). Oprócz nieco niższej ceny od czterodrzwiowych sedanów, reklamowane były w USA jako idealne pojazdy do przewożenia dzieci na tylnej kanapie (np. Ford Mainline Tudor z lat 1952–54).

    Trabant – rodzina samochodów osobowych produkowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej w latach 1957–1991 w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau, którego początki sięgają 1904 roku.Škoda Popular - seria samochodów osobowych produkowanych w różnych odmianach przez czechosłowackie zakłady Škoda w latach 1937 - 1944 jako kontynuacja legendarnego modelu 420 Popular z 1934 roku

    Nadwozie typu tudor wykorzystane zostało między innymi w produkowanych w latach 1937–1944 modelach Škody Popular oraz w wytwarzanej od roku 1946 Škodzie 1101, znanych pod określeniem Škoda Tudor.

    Mimo że nadwozia typu 2-drzwiowy sedan były spotykane także w kolejnych dekadach (np. Trabant), nie były już określane jako tudor.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. ˈ54 FORD (prospekt)
    2. J. "Kelly" Flory, American Cars, 1946-1959: Every Model, Year by Year. McFarland, 2008 (ang.), s.422
    Ford Motor Company – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów, samochodów sportowych, vanów, pickupów i samochodów ciężarowych z siedzibą w Dearborn działający od 1903 roku. Marka współtworzy koncern Ford Motor Company. Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.




    Warto wiedzieć że... beta

    Sedan, kareta, notchback (ang. notch - szczebel, stopień; back - tył) - rodzaj trójbryłowego, zamkniętego nadwozia samochodu osobowego, z wyraźnie oddzielonym przedziałem silnikowym i bagażowym. W okresie od lat 50. do 90. XX wieku był to najczęściej spotykany rodzaj nadwozi samochodowych, obecnie wciąż nadwozie typu sedan uważane jest za klasyczne i eleganckie.
    Ford Mainline – amerykański samochód osobowy klasy wyższej średniej (full-size car) produkowany przez koncern Ford w USA w latach 1952-1956, w dwóch głównych generacjach, wprowadzonych w 1952 i 1955 roku. Był podstawowym (najtańszym) modelem samochodu w gamie produkcyjnej Forda w tym okresie. Produkowany w wersjach nadwoziowych: 2- i 4-drzwiowego sedana, coupé i kombi, z czego najliczniejszy był 2-drzwiowy sedan (tudor). Nazwę tę nosił także pokrewny konstrukcyjnie pick-up produkowany w latach 1952-1959 przez australijskie zakłady Forda.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.