l
  • Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Temat nie został wyczerpany?
    Zapraszamy na Forum Naukowy.pl
    Jeśli posiadasz konto w serwisie Facebook rejestracja jest praktycznie automatyczna.
    Wystarczy kilka kliknięć.

    Trolejbusy w Warszawie

    Przeczytaj także...
    Elektryczna sieć trakcyjna – zespół urządzeń umożliwiających dostarczanie energii elektrycznej do pojazdów poruszanych silnikami elektrycznymi. Konstrukcje wsporcze są częścią składową sieci trakcyjnej, natomiast przewodów zasilaczy oraz kabli powrotnych nie zalicza się do sieci trakcyjnej.Trolejbus – pasażerski pojazd drogowy zaprojektowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób (wliczając kierowcę), napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej i nie poruszający się po szynach. Ma dwa odbieraki prądu połączone z zawieszoną nad jezdnią parą przewodów. Stąd nazwa od angielskiego słowa „trolley” i końcówki „bus” od omnibus (po łacinie – dla wszystkich). W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600 V.
    Ulica Puławska - ulica w Warszawie i Piasecznie zaczynająca się (według numeracji) w dzielnicy Mokotów, a kończąca na granicy administracyjnej miasta Warszawa. W tym miejscu styka się z ulicą Puławską w Piasecznie, która zaczyna się w Piasecznie od rynku miejskiego i kończy na administracyjnej granicy gminy Piaseczno.
    Warszawskie trolejbusy w Muzeum Przemysłu
    Warszawska sieć trolejbusowa w 1952 roku

    Trolejbusy w Warszawie – system miejskiej komunikacji trolejbusowej działający w Warszawie w latach od 1946 do 1973 i drugi raz od 1983 aż do likwidacji w 1995.

    Jelcz PR110E – trolejbus produkowany przez polskie przedsiębiorstwa Jelcz z Jelcza-Laskowic oraz KPNA (wówczas w Słupsku) w latach 1980-1992. Konstrukcyjnie oparty został na bazie autobusu Jelcz PR110. Zbudowano łącznie 153 sztuk trolejbusów tego typu. Następcą tej serii był Jelcz 120MT, który opierał się na konstrukcji autobusu miejskiego Jelcz 120M.Muzeum Przemysłu w Warszawie - nieistniejący oddział Muzeum Techniki w Warszawie. Muzeum zostało otwarte w 1982, mieściło się w zabytkowej fabryce Norblinów przy ulicy Żelaznej 51/53 na Woli.

    Historia[ | edytuj kod]

    Centrum Piaseczna – po prawej charakterystyczny słup trakcji trolejbusowej

    Po raz pierwszy na ulice Warszawy trolejbusy wyjechały w 1946. 5 stycznia 1946 kursowanie rozpoczęły linie A i B. 15 marca 1946 uruchomiono również linię C. W 1948 zmieniono oznaczenia linii z literowych na cyfrowe (zarezerwowano przedział liczb 50–99, stąd w żargonie warszawskim pojawiło się określenie wiek trolejbusowy).

    Vetra VBR4, to trolejbus, produkowany przez francuską firmę Vetra. Fotel kierowcy był umieszczony dość wysoko, dzięki czemu kierujący pojazdem miał bardzo dobrą widoczność przez duże przednie okna. Kierownica umieszczona została na wysokiej kolumnie. Nietypowe było sterowanie napędem. Kierowca miał do dyspozycji trzy pedały. Jeden pedał służył do ruszania (pozwalał uzyskiwać większą moc), drugi do utrzymywania stałej prędkości i łagodniejszego przyspieszania, trzeci natomiast uruchamiał powietrzny system hamulcowy.Warszawa Południe (nieformalnie oraz w odniesieniu do późniejszej pętli autobusowej w tym miejscu - Dworzec Południowy, wcześniej od 1889 do 1943 Warszawa Szopy od nazwy dzielnicy) — stacja Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Dojazdowej w kierunku Grójca i Piaseczna. Znajdowała się w miejscu dzisiejszej stacji metra Wilanowska. Kolej ta funkcjonowała od 30 października 1889 na trasie od stacji "Warszawa Mokotów", zlokalizowanej przy Placu Unii Lubelskiej (wówczas Keksholmskim) do stacji "Piaseczno Miasto Wąskotorowe", a w następnych latach przedłużona została do Grójca i Nowego Miasta. W 1938 skrócono linię do stacji "Warszawa Południe" (wówczas jeszcze pod nazwą "Warszawa Szopy"), która uzyskała tym samym status stacji końcowej i kształt stacji czołowej o charakterze pasażersko-towarowym. Dwa tory części osobowej zakończone były obrotnicą. Część towarowa składała się z pięciu torów sąsiadujących ze składem węgla. Stację wraz z linią kolejki na odcinku "Warszawa Południe"-"Piaseczno Miasto Wąskotorowe" skasowano w 1969. Nazwa "Dworzec Południowy" używana była jeszcze po likwidacji linii kolejowej do połowy lat 80. w odniesieniu do zlokalizowanej w tym samym miejscy pętli autobusowej, której nazwę zmienion następnie na "Wilanowska". W latach 1983-1995 na trasie z Dworca Południowego (pętli Wilanowska) do Piaseczna funkcjonowała linia trolejbusowa. Do dziś zachował się budynek zawiadowcy stacji przy wejściu do stacji metra.

    Prawdziwy renesans warszawskie trolejbusy przeżywały na początku latach sześćdziesiątych XX w., kiedy po stołecznych ulicach jeździło 127 wozów na 10 liniach. W 1963 podjęto kroki ku likwidacji sieci trolejbusowej, dziesięć lat później nastąpiła całkowita likwidacja linii trolejbusowych w stolicy – co nastąpiło 30 czerwca 1973 roku. Jednym z przytaczanych argumentów były problemy wynikające z przecinania się trolejbusowej i tramwajowej sieci trakcyjnej.

    Zakłady Kineskopowe "Unitra-Polkolor" − polskie przedsiębiorstwo, które zajmowało się produkcją kineskopów telewizji kolorowych oraz ich podzespołów. Zakłady mieściły się w Piasecznie i funkcjonowały w latach 1976-1991.Podstacja trakcyjna to stacja elektroenergetyczna, zasilana z krajowego systemu elektroenergetycznego, której podstawowym zadaniem jest zasilanie sieci trakcyjnej na określonym odcinku linii pojazdów o trakcji elektrycznej jak kolej, tramwaje, metro czy trolejbusy.

    9 września 1976 rząd postanowił utworzyć linię trolejbusową łączącą Warszawę z Piasecznem, z myślą o mieszkańcach Piaseczna i pracownikach fabryki kineskopów Unitra Polkolor. Nowa trasa była (poza pętlami) prosta i nie stwarzała problemów spotykanych na trasach w centrum miasta.

    Słup trakcyjny – rodzaj konstrukcji stalowej lub betonowej podtrzymującej przewody trakcyjne ponad jezdnią bądź torami.Saurer – dawne szwajcarskie przedsiębiorstwo produkujące autobusy, trolejbusy i samochody ciężarowe, które miało swoją siedzibę w mieście Arbon w Szwajcarii.

    1 czerwca 1983 została uruchomiona linia 51 na trasie: Dworzec PołudniowyPuławskaMysiadłoPiaseczno. W 1990 po tej samej trasie został uruchomiony nocny trolejbus 651. Mimo protestów linie 51 i 651 zlikwidowano 31 sierpnia 1995, zastąpiła je dzienna linia autobusowa 709 o zbliżonej trasie. W 2000 ostatecznie zlikwidowano trakcję trolejbusową, przekreślając tym samym nadzieje na powrót komunikacji trolejbusowej w tej części Warszawy.

    Škoda 8Tr to typ czechosłowackiego trolejbusu. Był produkowany od połowy lat 50. do początku 60. lat XX wieku przez zakład Škoda w Pilznie a później w Ostrovie (od roku 1960).Trolejbusy ZiU-9 (ЗиУ-9) są produkowane w Rosji (przed 1991 w Związku Radzieckim) od 1971. Były często używane w Polsce w czasach Polski Ludowej, ale zostały wycofane w Polsce w latach 90. XX wieku (w Polsce można zobaczyć przebudowany na bar trolejbus ZiU-9 na ulicach w Lublinie). Są one nadal często używane w państwach dawnego Związku Radzieckiego. Wyprodukowano około 42000 trolejbusów tego modelu. ZiU to skrót od Zawod imieni Uritskogo. Zakład ten znajduje się w mieście Engels. Kilka innych fabryk w Rosji i na Białorusi produkuje bardzo podobne trolejbusy. Trolejbusy te obecnie oznaczone są jako ZiU-682, natomiast sam zakład od 1996 roku nosi nazwę Trolza.

    Przez okres „pierwszych trolejbusów” przypadających na lata 1946–1973 funkcjonowało trzynaście linii: A, B, C, 51, 52, 52 bis, 52 kreślone, 53, 53 bis, 54, 55, 56 i 56 bis. Linia 51 była czynna później jeszcze w latach 1983–1995.

    Warszawskie trolejbusy marki Jelcz zostały przekazane do Lublina, gdzie część z nich po remontach jeździ do dziś. Jeden Jelcz PR110E (nr T022) został przekazany kolekcjonerowi zabytkowych pojazdów – Tomaszowi Skrzelińskiemu z Piaseczna. Szwajcarskie trolejbusy marki Saurer wraz z przyczepami w większości trafiły w ręce organizacji zajmujących się ochroną zabytków techniki, m.in.: Muzeum Przemysłu w Warszawie, Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w W-wie, Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach, kolekcji Tomasza Skrzelińskiego, Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Gdynia. Z infrastruktury trolejbusowej zostały słupy wzdłuż ulicy Puławskiej i w centrum Piaseczna oraz podstacja trakcyjna na warszawskim Ursynowie (obecnie znajduje się tam klub sportowy).

    Piaseczno – miasto powiatowe w woj. mazowieckim. Położone w sąsiedztwie warszawskiej dzielnicy Ursynów, w odległości 17 km na południe od centrum Warszawy. Lokalizacja ta wpływa korzystnie na szybki rozwój budownictwa, zlokalizowania siedzib wielu zagranicznych firm (w 2010 r. uznane jako najbardziej atrakcyjne miasto dla biznesu według magazynu Forbes), szybkiego przyrostu liczby mieszkańców etc. Miasto wchodzi w skład aglomeracji warszawskiej.Kineskop – rodzaj lampy obrazowej. Cechą odróżniającą kineskop od lampy oscyloskopowej jest magnetyczne odchylanie elektronów.

    Trasy linii trolejbusowych[ | edytuj kod]

    A[ | edytuj kod]

    B[ | edytuj kod]

    C[ | edytuj kod]

    51[ | edytuj kod]

    52[ | edytuj kod]

    52 bis[ | edytuj kod]

    53[ | edytuj kod]

    53 bis[ | edytuj kod]

    54[ | edytuj kod]

    55[ | edytuj kod]

    56[ | edytuj kod]

    56 bis[ | edytuj kod]

    52 (kreślone)[ | edytuj kod]

    651[ | edytuj kod]

    Tabor[ | edytuj kod]

  • JaTB-2 (1945–1952)
  • Lowa (1952–1963)
  • Vetra VBR4 (1947–1963)
  • Škoda 8Tr (1955–1963)
  • Škoda 9Tr (?–1973)
  • Škoda/Vetra (1962–1963)
  • Jelcz PR110E (1976–1995)
  • Saurer 4IILM (1991–1995)
  • ZIU 9B (1983–1995)
  • Portal Komunikacja trolejbusowa
    Warszawa; miasto stołeczne Warszawa, w skrócie m.st. Warszawa – stolica i największe miasto Polski, położone w środkowo-wschodniej części kraju, na Nizinie Środkowomazowieckiej, na Mazowszu, nad Wisłą. Od 2002 r. miasto stołeczne Warszawa jest gminą miejską mającą status miasta na prawach powiatu.Škoda 9Tr – trolejbus produkowany przez czeską firmę Škoda, następca modelu Škoda 8Tr. Na pierwszy rzut oka nowy trolejbus różniło od poprzednika znacznie bogatsze przeszklenie. W przedniej i tylnej części wprowadzono duże, panoramiczne szyby. Zastosowano koła jezdne systemu Trilex (tzw. "gwiazdowe"). Wiele elementów oraz detali nadwozia zapożyczono, w ramach unifikacji, od autobusu Škoda-Karosa 706RTO. Trolejbusy Škoda 9Tr były eksportowane także do innych krajów RWPG. Stanowiły m.in. podstawę taboru w wielu miastach Związku Radzieckiego. Szczególnie ciekawym rozwiązaniem było łączenie dwóch trolejbusów 9Tr w pojazd członowy. W pierwszym z nich siedział kierowca zespołu, natomiast podniesione pałąki drugiego zasilały silniki obu członów.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Czy wiesz że...? beta

    Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. (MZA) w Warszawie – przedsiębiorstwo transportowe, obsługujące na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego, linie autobusowe na terenie Warszawy oraz sąsiednich miejscowości.
    Saurer 4IILM - trolejbus produkowany przez szwajcarską firmę Saurer oraz Brown Boveri Company. Skonstruowano jedynie 12 sztuk tych trolejbusów. Przystosowane do jazdy z przyczepami do 1991 obsługiwały sieć trolejbusową w szwajcarskim St. Gallen. Wszystkie pojazdy przekazano w 1992 roku Warszawie do obsługi linii trolejbusowej do Piaseczna. W 2001 3 pojazdy zostały przekazane Gdyni. Jeden z nich został odremontowany i jeździ na imprezach okolicznościowych. Pozostałe wozy zostały przekazane lub sprzedane następującym instytucjom:
    Lublin (łac. Lublinum, jid. לובלין, lit. Liublinas, ros. Люблин) – miasto na prawach powiatu, stolica województwa lubelskiego. Położona na Wyżynie Lubelskiej nad rzeką Bystrzycą, historycznie w Małopolsce.
    Mysiadło – wieś w Polsce położona w województwie mazowieckim, w powiecie piaseczyńskim, w gminie Lesznowola. W latach 1975-1998 miejscowość administracyjnie należała do województwa warszawskiego.

    Reklama

    tt