Tramwaje w Brukseli
Podstrony: 1 [2] [3]
Premetro – rodzaj metra, kursującego po bezkolizyjnych trasach (lub bezkolizyjnych odcinkach tras), przystosowanych do późniejszego włączenia w sieć metra. Budowle inżynierskie (tunele, wiadukty) są dopasowane zarówno do skrajni metra, jak i tramwaju.Bombardier Transportation – przedsiębiorstwo należące do kanadyjskiego koncernu Bombardier, specjalizujące się w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych, lokomotyw, wagonów kolejowych, tramwajów i pociągów metra, ale również urządzeń sterowania ruchem kolejowym i transportu miejskiego. Filie transportowe przedsiębiorstwa są zlokalizowane w 39 państwach na świecie w tym w Polsce.
Tramwaje w Brukseli – system tramwajowy działający w stolicy Belgii, Brukseli.
Historia[ | edytuj kod]
Pierwsze tramwaje konne na ulice Brukseli wyjechały 1 maja 1869 – linia połączyła Porte de Namur z Bois de la Cambre. W kolejnych latach sieć rozbudowywano. Próbowano też uruchomić tramwaje parowe oraz akumulatorowe, jednak nie jeździły one dłużej niż rok. Ostatni raz tramwaje parowe wprowadzono do ruchu w 1879, ale również i tym razem kursowały krócej niż rok. Pierwsze tramwaje elektryczne pojawiły się w Brukseli 1 maja 1894. W 1954 powstała spółka Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB), która do dzisiaj jest operatorem tramwajów. W Brukseli znajduje się muzeum komunikacji miejskiej.
W 1885 długość linii liczyła 37 km. W wyniku ciągłej rozbudowy sieć tramwajowa w 1945 osiągnęła długość 241 km. W następnych latach zmniejszano długość sieci i w pierwszej połowie lat 80. XX wieku wynosiła 134 km.
Premetro[ | edytuj kod]
W 1958 wybudowano pierwszy tunel tramwajowy w pobliżu dworca kolejowego Bruxelles Midi. W 1969 na osi wschód-zachód zainaugurowano pierwszy odcinek premetra, w tunelu znajduje się 6 stacji. W 1996 otwarto odgałęzienie linii tramwajowej w tunelu od stacji kolejowej Midi do stacji Bruxelles-Nord. Oprócz tunelu dla dwóch linii nr 3 i 4 określanych jako premetro w mieście istnieją jeszcze 3 inne tunele tramwajowe.
Podstrony: 1 [2] [3]