• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Torpedo - nadwozie

    Przeczytaj także...
    Faeton (phaeton) – typ nadwozia z otwartym dachem z dwoma siedzeniami. Na początku XX wieku termin stosowany zamiast baquet. W latach 30. XX wieku był synonimem amerykańskich nazw convertible sedan i convertible phaéton. Dla pojazdów z czterema siedzeniami stosowano określenie double phaeton.Nadwozie – część składowa pojazdu, ustawiona na podwoziu lub służąca do montażu jego elementów. Nadwozie składa się ze struktury nośnej i karoserii (poszycia). Pod względem struktury nośnej pojazdy dzielimy na konstrukcje ramowe (nadwozie nieniosące) i samonośne (samoniosące; bezramowe). Istnieją też konstrukcje pośrednie - nadwozie półniosące oraz samonośne z ramami częściowymi.
    Ford T – model samochodu osobowego o prostej konstrukcji, produkowanego przez Ford Motor Company w latach 1908 – 1927 w fabrykach Forda na całym świecie. Zastąpił on produkowany wcześniej Model S, a w 1927 roku sam został zastąpiony nowym Modelem A.
    Ford Model T - przykład nadwozia typu torpedo
    CWS T-1 - pierwszy polski samochód

    Torpedo – najpopularniejszy typ nadwozia w latach 1910-1930. Zastąpił double phaétony. Kabina miała gładkie płaszczyzny. Górna krawędź boków i drzwi stanowiła prawie prostą, poziomą linię. Dach był miękki, składany, jednak nie dawał żadnej osłony po bokach kabiny.

    Dual cowl - typ nadwozia, w którym jest przegroda dzieląca kabinę na dwie części: dla szofera (z przodu) i dla pasażerów (z tyłu).CWS T-1 - polski samochód osobowy. Został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie (stąd jego nazwa), gdzie podjęto jego produkcję w latach 1927-1931.

    Natomiast z przodu przymocowano go do ramki przedniej szyby, z tyłu na stałe do nadwozia, a napinało się go za pomocą specjalnego pałąka mocowanego mniej więcej pośrodku nadwozia.

    Rolls-Royce Silver Ghost – luksusowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Rolls-Royce w latach 1906-1926. Następca modelu 30 hp. Do napędu użyto sześciocylindrowych silników rzędowych o pojemności 7 litrów. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez początkowo 3- a później 4-biegową manualną skrzynię biegów. Przez 20 lat produkcji powstało 7874 egzemplarzy Silver Ghosta. Samochód został zastąpiony przez model Phantom I.Citroën Type A – pierwszy samochód produkowany przez Citroëna. Montaż odbywał się w Paryżu od czerwca 1919 do grudnia 1921. W tym okresie wyprodukowano 24 093 egzemplarzy.

    Przykładowe modele[ | edytuj kod]

  • Opel Torpedo 6/16 HP z 1911 roku
  • Opel 9 H z 1911 r.
  • Opel Viersitzer Cabrio z 1928 r.
  • Oldsmobile Limited z 1910 r. (miał za przednimi siedzeniami zapasowe opony)
  • Chevrolet Classic Six z 1910 r.
  • Daimler 18/60 HP z 1912 r.
  • Lancia Beta Torpedo z 1909 r.
  • Lancia Theta Torpedo z lat 1913-1919 (również jako dual cowl)
  • Citroën Caddy Sport z 1923 r.
  • Citroën Typ A (zwany też 10 CV) z 1919 r.
  • Benz Runabout 22/55 PS z 1919 r. (bardzo drogi wówczas)
  • Buick D 45 z 1916 r.
  • Chevrolet Serii 490 Touring z 1919 r. (tanie i niewielkie torpedo)
  • Rolls Royce Silver Ghost Alpine Eagle z 1914 r. (bardzo luksusowy, drogi - wysokiej klasy torpedo)
  • CWS T-1 z 1927 r.




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.