• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Thomas Hart Benton - malarz



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    New Britain Museum of American Art (pl.: Muzeum Sztuki Amerykańskiej w New Britain) – muzeum sztuki w New Britain w stanie Connecticut), założone w 1903 roku przez przemysłowca Johna Butlera Talcotta, jest pierwszym w Stanach Zjednoczonych muzeum poświęconym wyłącznie sztuce amerykańskiej. W muzealnej kolekcji reprezentowane są dzieła malarzy spod znaku Hudson River School, amerykańskiego impresjonizmu i Ashcan School oraz Thomas Hart Benton i jego ważny zbiór murali z cyklu The Arts of Life in America.Abraham Leon Kroll (ur. 4 grudnia 1884 w Nowym Jorku, zm. 25 października 1974 w Gloucester) – amerykański malarz, przedstawiciel malarstwa realistycznego, najbardziej znany ze swych portretów, aktów kobiecych i pejzaży, mających za temat sceny miejskie Nowego Jorku oraz północno-wschodnie wybrzeża Stanów Zjednoczonych.

    UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH



    Thomas Hart Benton (ur. 15 kwietnia 1889 w Neosho, stan Missouri, Stany Zjednoczone, zm. 19 stycznia 1975 w Kansas City) – amerykański malarz i muralista, jeden z czołowych, obok Granta Wooda i Johna Steuarta Curry’ego, przedstawicieli ruchu american scene painting. Najbardziej znany ze swych patriotycznych murali, przedstawiających w heroiczny sposób życie Amerykanów w I połowie XX wieku. Prabratanek znanego polityka o tym samym imieniu i nazwisku. Wykładowca Art Students League w Nowym Jorku; do jego najbardziej znanych uczniów należał Jackson Pollock.

    Museum of Modern Art (MoMA) – muzeum sztuki nowoczesnej mieszczące się na Manhattanie w Nowym Jorku (na 53rd Street, pomiędzy Fifth Avenue a Sixth Avenue). Ekspozycje prac ze zbiorów Muzeum oraz wystawy czasowe (indywidualne i tematyczne) prezentujące malarstwo, rysunek, grafikę, rzeźbę, fotografię, film, video, instalacje, nowe media.Yale University Art Gallery – galeria sztuki w New Haven (USA), należąca do Yale University. Jest najstarszym uniwersyteckim muzeum sztuki na półkuli zachodniej.

    Życiorys[ | edytuj kod]

    Wczesne lata[ | edytuj kod]

    Thomas Hart Benton urodził się jako syn kongresmena Maecenasa i Elizabeth Wise Benton, zwanej Lizzie. Imiona otrzymał na cześć swojego stryjecznego dziadka, senatora stanu Missouri. Politycy byli też wśród innych członków rodu Bentonów, a Thomas Hart jako dziecko sporządzał rysunki nawiązujące do jego wychowania w otoczeniu starych osadników-polityków; jego ulubionymi motywami były Indianie i koleje. W 1896 roku Maecenas Eason Benton został wybrany do Kongresu i w tym samym roku przeprowadził się z całą rodziną do Waszyngtonu. Młodemu Thomasowi spodobały się dzieła sztuki, które tam zobaczył; szczególnie przypadły mu do gustu murale zdobiące Bibliotekę Kongresu. Pod ich wpływem postanowił zostać muralistą. Uczył się też rysować karykatury studiując komiksy w The Washington Post. W 1904 roku Maecenas Eason Benton przegrał wybory, więc cała rodzina powróciła do Missouri. W 1906 roku Thomas Hart Benton opuścił dom rodzinny i wyjechał do Joplin, gdzie został zatrudniony jako artysta w miejscowej gazecie.

    Diego María de la Concepción Juan Nepomuceno Estanislao de la Rivera y Barrientos Acosta y Rodríguez (ur. 8 grudnia 1886, zm. 24 listopada 1957) - meksykański malarz, grafik, architekt, działacz polityczny ruchu komunistycznego, mąż Fridy Kahlo.Puentylizm lub pointylizm (z fr. pointiller – kropkować, punktować) – neoimpresjonistyczna technika kształtowania formy obrazu, polegająca na budowaniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Te punkty i kreski, oglądane z odpowiedniego, uzależnionego od ich wielkości oddalenia, zlewają się w jedno, tworząc obraz. Technika stanowiła rozwinięcie dywizjonizmu.
    Kobieta, 1915–1920, Corcoran Gallery of Art

    W 1907 roku Benton wyjechał do Chicago, gdzie rozpoczął naukę w klasie malarstwa w szkole artystycznej przy Art Institute of Chicago. W roku 1909 wyjechał do Paryża, aby kontynuować studia artystyczne w Académie Julian. We Francji spotkał artystów amerykańskich, takich jak John Marin, Leon Kroll, Diego Rivera, Morgan Russell i Stanton Macdonald-Wright, oraz europejskich (André Lhote, Jacob Epstein). Ich wpływ tych ujawnił się we wczesnych pracach Bentona, w których eksperymentował on z takimi stylami jak,impresjonizm, puentylizm, synchromizm czy konstruktywizm. Podczas pobytu w Paryżu Benton zwiedzał Luwr, studiując tam dzieła włoskiego renesansu oraz mistrzów hiszpańskich, zwłaszcza El Greca. Powróciwszy w 1911 roku do Stanów Zjednoczonych, do Missouri, zaczął malować obrazy w stylu synchromistycznym. Po jedenastu miesiącach spędzonych w domu, w Neosho, Benton przeniósł się do Nowego Jorku. W latach 1912–1918 pracował jako profesjonalny artysta, malarz ceramiki, scenograf, kierownik galerii, reżyser i nauczyciel sztuki. Ponadto został zaangażowany jako konsultant historyczny i portrecista do początkującej wytwórni filmowej w Fort Lee, w stanie New Jersey. Swoje prace Benton po raz pierwszy zaprezentował w 1916 roku na wystawie Forum Exhibition of Modern American Painting zorganizowanej przez Anderson Gallery. Jego obrazy z tej wystawy pokazują bardzo uogólnione eksperymenty z kolorem i formą, kojarzące się z synchromistycznymi teoriami Russella i MacDonald- Wrighta, choć artysta nie porzucił całkowicie założeń sztuki figuratywnej. Podczas I wojny światowej służył w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych z siedzibą w Norfolk, w stanie Wirginia. Jego zadaniem było dokumentowanie przy pomocy rysunków działalności stoczni, w tym sporządzanie rysunków statków wpływających do portu (w celu ich identyfikacji w razie zniszczenia). Po zwolnieniu ze służby w 1919 roku powrócił do Nowego Jorku, gdzie w Daniel Galleries miał wystawę swoich rysunków wykonanych w bazie w Norfolk. Rysunki te były jego pierwszymi pracami poświęconymi tematyce amerykańskiej. Większość prac Bentona z tego okresu przepadła w pożarze, który zniszczył jego studio.

    John and Mable Ringling Museum of Art (w skrócie The Ringling) – państwowe muzeum sztuki założone w drugiej połowie lat 20. XX wieku roku jako prywatna galeria przez małżeństwo kolekcjonerów Johna i Mable Ringlingów w mieście Sarasota i otwarte dla publiczności w 1931 roku. Jest 16. pod względem wielkości muzeum w Stanach Zjednoczonych (2007).Biblioteka Narodowa (BN) – polska biblioteka narodowa w Warszawie, na Ochocie, na Polu Mokotowskim, narodowa instytucja kultury założona w 1928.

    Okres dojrzały[ | edytuj kod]

    Lata 20. XX wieku[ | edytuj kod]

    Ludzie z Chilmark, 1920, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden

    Ponieważ w ramach modernizmu Bentonowi nie udało się osiągnąć powodzenia, zarzucił go, a około 1920 roku stał się jednym z wiodących przedstawicieli regionalizmu. Dla rozwoju nowego stylu ważny okazał się wpływ Diego Rivery, który używał żywych kolorów oraz przedstawiał rzeczywistość społeczną.

    Blejtram (krosna malarskie) – rama z profilowanych listew, zwykle prostokątna, na którą naciąga się i przybija płótno malarskie.Impresjonizm (fr. impressionisme, łac. impressio „odbicie, wrażenie”) – kierunek w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku.

    W 1922 roku Benton ożenił się z Ritą Piacenzą. Para doczekała się dwojga dzieci: syna Thomasa Piacenzy Bentona (ur. 1926) i córki Jessie (ur. 1939).

    W 1925 roku Benton przyjął posadę wykładowcy w Art Students League of New York. Pozostał na niej do 1935 roku. W tym okresie uczył kilku wczesnych adeptów ekspresjonizmu abstrakcyjnego, między innymi Charlesa Greena Shawa, Jacksona Pollocka i jego brata Charlesa Pollocka.

    W 1924 roku Benton opublikował esej Form and the Subject, który oznaczał początek jego zerwania z ruchem modernistycznym. W swoich przyszłych pracach konsekwentnie odchodził od abstrakcji; zaczął jednocześnie wykorzystywać swoje doświadczenie rysownika, zdobyte podczas służby w marynarce. Jego pierwszym ambitnym projektem stało się stworzenie serii obrazów poświęconych amerykańskiej historii i kulturze. Poszukując ramach tego projektu typowo amerykańskiego tematu przemierzał w sezonach letnich 1925–1928 poszczególne stany: Nowy Jork, New Jersey, Pensylwania, Midwest, Teksas, Arkansas i Tennessee. Efektem tych wypraw była seria American Historical Epic, wystawiona w połowie lat 20. w Architectural League. Wchodzące w skład serii prace spotkały się z kontrowersyjnym przyjęciem z uwagi na wypełniające je, monumentalne, rzeźbiarskie postacie, których obecność kłóciła się z ówczesnymi teoriami, według których płótno wielkoformatowe powinno pozostać względnie płaskie, aby harmonizować ze ścianą.

    Archives of American Art – archiwum w Waszyngtonie, poświęcone historii sztuk plastycznych w Stanach Zjednoczonych, założone w 1954 roku przez Edgara P. Richardsona, późniejszego dyrektora Detroit Institute of Arts i Lawrence’a A. Fleischmana. Archiwa są dziś wiodącym na świecie i najszerzej wykorzystywanym ośrodkiem badawczym poświęconym gromadzeniu, ochronie i zapewnieniu dostępu do źródeł pierwotnych, dokumentujących historię sztuk plastycznych w Ameryce. Addison Gallery of American Art – muzeum sztuki w Andover, założone w 1931 roku przez finansistę Thomasa Cochrana jako muzeum akademickie przy Phillips Academy. Placówka jest położona na terenie kampusu szkoły, na rogu Route 28 (Main Street) i Chapel Avenue. Jest jednym z najstarszych muzeów w Stanach Zjednoczonych poświęconych sztuce amerykańskiej.

    Lata 30. XX wieku[ | edytuj kod]

    Malowanie przez Bentona obrazów, określanych jako regionalistyczne było następstwem jego zbliżenia się do środowisk lewicowych. Artysta nawiązywał do osiągnięć Ashcan School, jednoznacznie amerykańskiego ruchu, który uniezależnił sztukę amerykańską od wpływów estetycznych sztuki europejskiej dążąc do uznania jej na arenie międzynarodowej. Ruch american scene painting lat 30. podjął wyzwania Ashcan School, polegające na przedstawianiu życia codziennego w Ameryce w sposób reprezentacyjny i przystępny. Współcześni historycy sztuki na ogól uważają regionalizm za nurt w ramach american scene painting, zajmujący się w sposób bardziej bezpośredni wprowadzaniem sztuki do przestrzeni publicznej w celu wywołania nostalgii za Ameryką sprzed epoki przemysłowej. Social realism, inny nurt american scene painting, bardziej akcentował rolę sztuki jako nośnika krytyki politycznej i społecznej. Do ważnych regionalistów obok Bentona należeli między innymi Grant Wood i John Steuart Curry. Malarze ci zyskali głównie rozgłos w ramach federalnych projektów sztuki, finansowanych w ramach programu New Deal, a ich prace odzwierciedlały chęć odwołania się do estetyki publicznej.

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Ku Klux Klan (KKK) – organizacja rasistowska, utworzona w miejscowości Pulaski w Stanach Zjednoczonych, częściowo zakonspirowana, walcząca o utrzymanie supremacji białych w USA i dążąca do ograniczenia praw Afroamerykanów, Żydów oraz katolików (mimo iż jego członkowie uważali KKK za stowarzyszenie chrześcijańskie), zorganizowane na wzór tajnego stowarzyszenia. Powstała w XIX wieku (po wojnie secesyjnej), reaktywowana w 1915 roku, w szczytowym momencie posiadała ok. 4 mln członków w całych Stanach Zjednoczonych. Począwszy od lat 30. popularność KKK zaczęła jednak gwałtownie spadać i w konsekwencji w 1944 roku organizacja została rozwiązana. Po II wojnie światowej ruch zaczął się odradzać, ale w znacznie bardziej ograniczonej formie. Z powodu dopuszczania się przemocy na tle rasowym i religijnym był zwalczany przez Kongres Stanów Zjednoczonych i władze federalne. Na przełomie XX i XXI wieku składał się z szeregu marginalnych i niezależnie od siebie działających organizacji. Można więc mówić w perspektywie historycznej o co najmniej trzech Ku-Klux-Klanach, niezależnych i nie zachowujących ciągłości swojej historii.

    W latach 30. Benton otrzymał szereg zleceń, zarówno publicznych jak i prywatnych, na wykonanie murali o tematyce nacjonalistycznej. Pierwszym z nich było stworzenie w 1931 roku malowidła dla budynku New School for Social Research w Nowym Jorku. Projekt ten, zatytułowany Modern America, był zarówno chwalony jak i krytykowany. Kolejny projekt Bentona, murale dla biblioteki w Whitney Museum of American Art, wykonane w 1932 roku, również wzbudził kontrowersje. Po przeniesieniu w 1954 roku biblioteki malowidła Bentona przekazano do New Britain Museum of American Art w New Britain. W 1933 roku Benton wykonał murale o tematyce indiańskiej, Indiana Murals, dla wystawy światowej w Chicago. Okazały się one przełomowe, jeśli chodzi o percepcję jego stylu przez główny nurt świadomości publicznej i spotkały się z pozytywnym przyjęciem, choć niektórzy krytykowali decyzję artysty przedstawienia członków Ku Klux Klanu.

    Corcoran Gallery of Art – galeria sztuki w Waszyngtonie, specjalizująca się głównie w malarstwie amerykańskim (dawnym i współczesnym), założona w 1869 roku przez przedsiębiorcę Williama Wilsona Corcorana jako prywatna kolekcja sztuki. Jest najstarszym muzeum sztuki w Waszyngtonie. Obecnie galeria posiada znaczący zbiór XVIII-, XIX- i XX-wiecznej sztuki amerykańskiej i europejskiej, a ponadto dzieła sztuki współczesnej, fotografii, rzeźby i sztuki użytkowej.Synchromizm – termin określający styl malarski, zapoczatkowany w Paryżu w 1913 roku przez dwóch amerykańskich malarzy, Morgana Russella i Stantona Macdonalda-Wrighta. Podobny do francuskiego orfizmu, był formą sztuki abstrakcyjnej, w której główną rolę odgrywał kolor będąc źródłem formy i ekspresji.

    Również w 1933 roku dziennikarz i marszand Maynard Walker, zaangażowany promotor amerykańskiego realizmu, zorganizował w Kansas City Art Institute wystawę zatytułowaną „American Painting Since Whistler”, na której zaprezentowano obrazy Bentona, Curry’ego i Wooda. We wstępie do katalogu towarzyszącego wystawie Walker zaapelował do kolekcjonerów, żeby poparli tę sztukę; ideę patriotycznej sztuki amerykańskiej, podtrzymującej zdrowe „amerykańskie wartości”entuzjastycznie poparł też Henry Luce w magazynie Time. Na okładce bożonarodzeniowego wydania Time z 1934 roku umieszczono ilustrację Bentona, a wewnątrz kolorowe reprodukcje i pochlebne recenzje innych dzieł sztuki regionalistycznej.

    Luwr (fr. Louvre, Musée du Louvre) – dawny pałac królewski w Paryżu, obecnie muzeum sztuki. Jedno z największych muzeów na świecie, najczęściej odwiedzana placówka tego typu na świecie. Stanowi jedno z ważniejszych punktów orientacyjnych stolicy Francji. Luwr położony jest między Rue de Rivoli i prawym brzegiem Sekwany oraz ogrodami Tuileries i Rue du Louvre w obrębie Pierwszej Dzielnicy. W kompleksie budynków o całkowitej powierzchni wynoszącej 60,600 metrów kwadratowych znajdują się zbiory liczące około 35,000 dzieł sztuki od czasów najdawniejszych po połowę wieku XIX, dzieła światowego dziedzictwa o największej sławie takie jak np. stela z kodeksem Hammurabiego, Nike z Samotraki, Mona Lisa pędzla Leonarda.Pennsylvania Academy of the Fine Arts (pol. Akademia Sztuk Pięknych Pensylwanii, Pensylwańska Akademia Sztuk Pięknych) – muzeum sztuk pięknych i uczelnia artystyczna w Filadelfii, założona w 1805 roku jako pierwsza tego typu placówka muzealna i oświatowa w Stanach Zjednoczonych. Znana z kolekcji XIX- i XX-wiecznego malarstwa amerykańskiego, rzeźby i grafiki. W salach wystawowych eksponowane są również prace studentów uczelni.

    W 1934 roku Benton wystawiał razem z Woodem i Steuartem Currym w Ferargil Galerie w Nowym Jorku. Wystawa ta utwierdziła ich pozycję jako głównych eksponentów regionalizmu. W 1935 roku Benton objął funkcję kierownika wydziału malarstwa w Kansas City Art Institute. Mieszkając Missouri namalował swoje najbardziej znane murale, w tym najsłynniejszy z nich, A Social History of Missouri, namalowany w 1937 roku dla Missouri State Capitol. Poza malowaniem murali Benton ilustrował liczne książki i artykuły z czasopism oraz brał udział w wystawach w Chicago, Kansas City i Nowym Jorku. W 1941 roku, po wygłoszeniu niepochlebnych uwag na temat pracowników Kansas City Art Institute, został odwołany ze stanowiska.

    Art Institute of Chicago (AIC) (Instytut Sztuki w Chicago) to encyklopedyczne muzeum sztuk pięknych położone w Chicago w Grant Park przy South Michigan Avenue 111. Muzeum posiada w swoich zbiorach jedną z najwspanialszych na świecie kolekcji malarstwa europejskiego, obejmującą ponad 3500 dzieł począwszy od XII aż do połowy XX w., w tym znaczącą kolekcję dzieł sztuki okresu impresjonizmu i postimpresjonizmu. Znaczącą część zbiorów muzeum stanowi ponadto sztuka amerykańska, rzemiosło artystyczne, sztuka Azji oraz sztuka współczesna. Muzeum jest połączone z uczelnią artystyczną School of the Art Institute of Chicago i kierowane przez dyrektora i przewodniczącego Jamesa Cuno. Pod względem powierzchni jest drugim muzeum sztuki w Stanach Zjednoczonych po Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.Wirginia (ang. Virginia) – stan w Stanach Zjednoczonych na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego. Prawie dwie trzecie Wirginii jest zalesione, a branże związane z lasami zapewniają 17 mld dolarów rocznego przychodu dla gospodarki Wirginii (2% PKB), oraz ponad 100 tys. miejsc pracy.

    Lata 40. XX wieku i późniejsze[ | edytuj kod]

    Po zakończeniu II wojny światowej zainteresowanie regionalizmem osłabło; dotyczyło to również pozycji Bentona. W świecie sztuki amerykańskiej zaczął dominować ekspresjonizm abstrakcyjny, którego liczni twórcy rekrutowali się spośród byłych uczniów Bentona w Art Students League.

    Art Students League of New York – amerykańska Akademia Sztuk Pięknych, założona w 1875 roku w Nowym Jorku. Mieści się w budynku American Fine Arts Society, zbudowanym w latach 1891–1892, wpisanym 10 grudnia 1968 roku przez New York City Landmarks Preservation Commission na listę zabytków (Historic preservation) miasta Nowy Jork, a 6 maja 1980 roku – na listę zabytków USA National Register of Historic Places jako poz. nr 80002662. John Steuart Curry (ur. 14 listopada 1897 w Dunavant, stan Kansas, Stany Zjednoczone, zm. 29 sierpnia, 1946 w Madison, stan Wisconsin) – amerykański malarz i muralista i ilustrator, jeden z czołowych, obok Granta Wooda i Thomasa Harta Bentona, przedstawicieli ruchu regionalistycznego.
    Mural Acheloos i Herkules, namalowany w 1947 roku dla domu towarowego Harzfeld's w Kansas City, a po jego likwidacji w latach 80. przekazany jako darowizna dla Smithsonian American Art Museum and the Renwick Gallery
    Mural Acheloos i Herkules, namalowany w 1947 roku dla domu towarowego Harzfeld's w Kansas City, a po jego likwidacji w latach 80. przekazany jako darowizna dla Smithsonian American Art Museum and the Renwick Gallery

    Ostatnie lata swojej kariery Benton poświęcił na malowanie stylizowanych obrazów przedstawiających farmy sprzed rewolucji przemysłowej oraz pejzaże. Jego murale z tego okresu to między innymi Lincoln (1953) wykonany dla Lincoln University w Jefferson City, Old Kansas City (1956) dla Kansas City River Club, Father Hennepin at Niagara Falls (1961) dla New York Power Authority, Turn of the Century, Joplin (1972) dla miasta Joplin oraz The Sources of Country Music (1975) dla Country Music Hall of Fame and Museum w Nashville.

    Nacjonalizm (z łac. natio – naród) – postawa społeczno-polityczna, uznająca naród za najwyższe dobro w sferze polityki. Nacjonalizm uznaje sprawy własnego narodu za najważniejsze (egoizm narodowy), jednak istnieją grupy, które szanują także racje i poglądy innych narodów. Nacjonalizm przejawia się głoszeniem poglądów o zabarwieniu narodowym, szerzeniem myśli narodowej i pamięci o bohaterach danego narodu. Głosi solidarność wszystkich grup i klas społecznych danego narodu. Wyróżniamy dwa typy nacjonalizmu: pozytywny i negatywny (szowinistyczny).II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.

    Benton zmarł podczas pracy w swoim studio w 1975 roku. W 1977 roku jego posiadłość w Kansas City zyskała status zabytku jako Thomas Hart Benton Home and Studio State Historic Site. W budynku znajdują się pamiątki po artyście oraz jego obrazy, dające pogląd na jego życie i pracę twórczą. Połowę wozowni Benton przerobił na swoje studio, które zostało zachowane w takim stanie, w jakim je pozostawił. Znajdują się tam puszki po kawie, wypełnione pędzlami, liczne farby i naciągnięte na blejtram płótna.

    American scene painting – nurt w realistycznym malarstwie amerykańskim lat 20. i 30. XX wieku, wywodzący się z amerykańskiego realizmu z okresu sprzed I wojny światowej i z Ashcan School, stojący w opozycji do malarstwa abstrakcyjnego. Założeniem nurtu było szczegółowe przedstawianie amerykańskiego stylu życia i krajobrazu poprzez tematy zaczerpnięte z amerykańskiej codzienności. American scene painting obejmował dwa nurty: social realism (nurt realistyczny o zabarwieniu społeczno-politycznym) i regionalism (eksplorujący tematykę wiejską) Do czołowych przedstawicieli american scene painting należeli: Thomas Hart Benton, Edward Hopper, John Steuart Curry, Grant Wood, Norman Rockwell, Charles Ephraim Burchfield i Andrew Wyeth.Waszyngton, D.C., formalnie Dystrykt Kolumbii (ang. Washington, D.C. /ˈwɒʃɪŋtən ˌdiːˈsiː/, District of Columbia), potocznie nazywany Waszyngtonem lub D.C. – założona 16 lipca 1790 stolica Stanów Zjednoczonych.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Cleveland Museum of Art (CMA) – muzeum sztuk pięknych położone w Cleveland przy 11150 East Boulevard w obrębie tzw. University Circle. Jest jednym z wiodących muzeów amerykańskich, oferuje darmowy wstęp na stałą ekspozycję. Jego zbiory obejmują dzieje działalności artystycznej człowieka na przestrzeni ok. 6000 lat, począwszy od starożytnego Egiptu aż do czasów współczesnych. Misją Cleveland Museum of Art jest wypełnianie podwójnej roli: jako jednego z najbardziej wszechstronnych muzeów sztuki na świecie oraz jako jednej z głównych instytucji społecznych i kulturalnych północno-wschodniego Ohio. Budynek muzeum wraz z otaczającym go parkiem został wpisany na listę National Register of Historic Places.
    Hirshhorn Museum and Sculpture Garden – muzeum sztuki w Waszyngtonie, założone w 1974 roku w w oparciu o kolekcję 6 600 dzieł sztuki należącą do Josepha H. Hirshhorna, podarowaną przez niego w maju 1966 roku dla Smithsonian Institution. Muzeum jest położone przy National Mall. W jego zbiorach znajduje sie ponad ponad 11 500 prac takich artystów jak Pablo Picasso, Piet Mondrian, Willem de Kooning oraz artystów współczesnych jak Damien Hirst i Olafur Eliasson.
    Amerykanie – pluralistyczna wspólnota narodowo-państwowa pochodzenia imigracyjnego, kształtująca się w Stanach Zjednoczonych, licząca około 300 mln osób. W związku ze specyficzną, migracyjną historią swojego powstania, posiada pochodzenie mieszane, przede wszystkim europejskie i afrykańskie. Mniejszość stanowią osoby pochodzenia azjatyckiego oraz rdzenni Amerykanie – Indianie Ameryki Północnej. Skutkiem tradycyjnej wielonarodowości Stanów Zjednoczonych jest fakt, że wielu Amerykanów identyfikuje się zarówno ze Stanami Zjednoczonymi, jak i – raczej sentymentalnie – z krajem pochodzenia swoich przodków (np. Amerykanie włoskiego czy irlandzkiego pochodzenia – Italian Americans, Irish Americans).
    Norfolk – miasto we wschodniej części Stanów Zjednoczonych, w stanie Wirginia. Leży nad Zatoką Chesapeake, niedaleko jej połączenia z Atlantykiem. Jeden z głównych portów USA przeładowujący rocznie 47 mln ton towarów, wśród których jednym z podstawowych jest węgiel.
    Find a Grave – strona internetowa, która umożliwia dostęp do baz danych cmentarzy. Za jej pomocą można odszukać m.in. groby wielu znanych osób.
    Whitney Museum of American Art – muzeum sztuk pięknych założone przez rzeźbiarkę i kolekcjonerkę Gertrude Vanderbilt Whitney i otwarte dla publiczności w 1931 roku jest prawdopodobnie najważniejszym muzeum poświęconym sztuce amerykańskiej i tworzącym ją artystom. Gromadzi dzieła XX-wiecznej i współczesnej sztuki amerykańskiej koncentrując się na pracach żyjących artystów.
    Ashcan School – ruch artystyczny rozwijający się w pierwszych dekadach XX wieku w Stanach Zjednoczonych, znany z obrazów przedstawiających naturalistyczne, ciemne i nędzne strony życia w mieście, stworzony przez malarzy-realistów pozostających w opozycji do impresjonizmu i akademizmu. Założycielem Ashcan School był Robert Henri a jej siedzibą Nowy Jork. Jądro grupy obok Henriego tworzyli: George Luks, William Glackens, John French Sloan i Everett Shinn, a z czasem zaczęto zaliczać do niej takich malarzy jak George Bellows i Edward Hopper oraz fotografów-dokumentalistów (Jacob Riis i Lewis Hine). Nazwa ugrupowania zaczerpnięta została z rysunku George’a Bellowsa Rozczarowania puszką popiołu (Disappointments of the Ash Can).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.114 sek.