Teoria X

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Teoria X – koncepcja w teorii zarządzania, według której pracownik jest z reguły bierny, leniwy i niezdolny do wprowadzania usprawnień. Jego jedyną motywacją do pracy są zarobki lub perspektywa ich utraty.

Organizacja (od gr. organon, łac. organum – wyspecjalizowana część pełniąca jakąś funkcję w całości) – wieloznaczne i interdyscyplinarne pojęcie z zakresu nauk o zarządzaniu, socjologii, psychologii.Pracownik – jedna ze stron stosunku pracy (drugą jest pracodawca); taka osoba fizyczna, która wykonuje określonego rodzaju pracę na rzecz pracodawcy, pod jego kierownictwem, w wyznaczonym przez niego miejscu i czasie, za co przysługuje mu wynagrodzenie.

Rolą kierownika w organizacji zarządzanej według teorii X jest opracowanie szczegółowego systemu wymagań oraz kar lub nagród, za pomocą których będzie się je egzekwować. Rola pracownika polega jedynie na wykonywaniu poleceń przełożonych.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Teoria Y
  • Teoria X i teoria Y
  • Teoria Z

  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • M. Kostera, St. Kownacki, A. Szumski, Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna (rozdział VIII) [w:] Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, Wł. Piotrowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s.329-320 (​ISBN 83-01-13307-4​)
  • Wydawnictwo Naukowe PWN SA – wydawnictwo z siedzibą w Warszawie, założone w 1951, w obecnej formie prawnej działające od 1997. Wydawnictwo Naukowe PWN SA stanowi jednostkę dominującą Grupy kapitałowej PWN, w skład której wchodzi kilkanaście przedsiębiorstw, głównie wydawnictw.




    Reklama