• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Telewizja Polska



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6]
    Przeczytaj także...
    Oficjalny start pierwszego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej to 14 grudnia 2011 roku. Na dzień 23 lipca 2013 roku zasięg multipleksu obejmuje 98,8% populacji kraju.Encyklopedia PWN – encyklopedia internetowa, oferowana – bezpłatnie i bez konieczności uprzedniej rejestracji – przez Wydawnictwo Naukowe PWN. Encyklopedia zawiera około 122 tysiące haseł i 5 tysięcy ilustracji.

    Telewizja Polska, TVPpolski telewizyjny nadawca publiczny i zarazem spółka akcyjna Skarbu Państwa. W latach 1952–1987 TVP była jedynym nadawcą telewizyjnym w Polsce.

    TVP jest nadawcą kanałów telewizyjnych dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej: TVP1 HD, TVP2 HD, TVP3, TVP Kultura HD, TVP Info HD, TVP Sport HD, TVP Historia, TVP Rozrywka, TVP Seriale (płatne w MUX 4), TVP Dokument, TVP ABC i TVP Polonia HD (lokalnie w testach DVB-T2). Produkowane są stacje dostępna drogą satelitarną lub kablową: TVP HD i Biełsat TV. Ponadto TVP jest nadawcą kilku kanałów internetowych: Poland In, dostępnego na platformach TVP VOD oraz YouTube, oraz TVP Kultura 2, Jasna Góra TV, TVP Parlament, TVP Eszkoła i TVP Eszkoła Domowe Przedszkole, dostępnych na platformie TVP VOD.

    Senat Rzeczypospolitej Polskiej – organ władzy ustawodawczej, druga izba (tradycyjnie określana jako izba wyższa) polskiego parlamentu. Składa się ze 100 senatorów wybieranych w wyborach powszechnych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym, w jednomandatowych okręgach wyborczych na czteroletnią kadencję, rozpoczynającą się i kończącą wraz z kadencją Sejmu (jeśli kadencja Sejmu zostanie skrócona, skróceniu ulega także kadencja Senatu). W przypadku wygaśnięcia mandatu Prezydent RP zarządza wybory uzupełniające.Narodowy socjalizm (niem. Nationalsozialismus), nazizm (skrót od Nationalsozialismus), czasem określany również jako hitleryzm (od nazwiska Adolfa Hitlera) – rasistowska, antykomunistyczna i antysemicka ideologia Niemieckiej Narodowosocjalistycznej Partii Robotników (NSDAP). Niemiecka skrajna odmiana faszyzmu, opierająca się na biologicznym rasizmie, w szczególności na antysemityzmie, czerpiąca z haseł zarówno nacjonalistycznych, jak i socjalnych, trudna do jednoznacznego uplasowania na klasycznej osi prawica-lewica. Ideologia państwowa w czasie sprawowania władzy w totalitarnych Niemczech przez NSDAP w latach 1933-1945.

    Nadaje w systemie cyfrowym – tą drogą dostępne jest dziewięć kanałów nadawcy. TVP całkowicie wypełnia trzeci multipleks naziemnej telewizji cyfrowej, który po wyłączeniu telewizji analogowej 23 lipca 2013 roku pokrywa zasięgiem właściwie cały kraj, a także wykorzystuje multipleksy pierwszy i ósmy.

    Spis treści

  • 1 Historia
  • 1.1 Okres przedwojenny
  • 1.2 Okres powojenny
  • 1.3 Okres jednego programu
  • 1.4 Dwa programy
  • 1.5 Po przemianach
  • 1.5.1 Od 2015
  • 1.5.1.1 Przejęcie kontroli nad mediami publicznymi i wymiana kadr przez rząd Prawa i Sprawiedliwości
  • 1.5.1.2 Wzrost skarg na TVP Info do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
  • 1.5.1.3 Krytyka pasków TVP Info
  • 1.5.1.4 Spadek ocen wiarygodności i rzetelności TVP
  • 1.5.1.5 Nagonka na Pawła Adamowicza
  • 1.5.1.6 Wsparcie dla Andrzeja Dudy w kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2020
  • 2 Kalendarium TVP
  • 2.1 Do 1939
  • 2.2 1952–1989
  • 2.3 Po 1989
  • 3 Struktura
  • 4 Jednostki organizacyjne
  • 5 Kanały TVP
  • 5.1 Kanały ogólnotematyczne
  • 5.2 Kanały regionalne
  • 5.3 Kanały tematyczne
  • 5.4 Kanały internetowe
  • 5.5 Kanały planowane
  • 5.6 Planowane wersje obecnych kanałów w wyższej rozdzielczości
  • 5.7 Kanały reaktywowane w przyszłości
  • 5.8 Kanały hybrydowe
  • 5.9 Kanały na rynek międzynarodowy
  • 6 Władze TVP
  • 7 Osobowości telewizyjne związane z TVP
  • 8 Finanse
  • 9 Historia logo
  • 10 Nagrody i wyróżnienia
  • 11 Zobacz też
  • 12 Uwagi
  • 13 Przypisy
  • 14 Linki zewnętrzne
  • Historia[ | edytuj kod]

    Okres przedwojenny[ | edytuj kod]

    Aparatura analizująca obraz w Doświadczalnej Stacji Telewizyjnej PR z 1939 roku w Warszawie
    Kazimierz Rudzki prezentuje odbiornik telewizyjny „Leningrad”
    Tablice ośrodków regionalnych TVP na przełomie lat 50. i 60. XX w.
    Pierwsza w Polsce naziemna stacja łączności satelitarnej
    Budynek TVP przy placu Powstańców Warszawy 7 w Warszawie

    Za prekursora telewizji w Polsce należy uznać Jana Szczepanika zwanego „polskim Edisonem”, który w 1897 opatentował w Brytyjskim Urzędzie Patentowym (patent brytyjski nr 5031) „telektroskop” – czyli „aparat do reprodukowania obrazów na odległość za pomocą elektryczności”.

    Góry Świętokrzyskie (342.34) – masyw górski położony w południowo-wschodniej Polsce, w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Najwyższy szczyt to Łysica (612 m n.p.m.) w paśmie Łysogór. Nazwa gór pochodzi od relikwii Krzyża Świętego przechowywanych w klasztorze na Łysej Górze.Studio telewizyjne - pomieszczenie w telewizji, w którym produkuje się programy, na żywo jak i te z postprodukcji. Profesjonalne studio telewizyjne, zazwyczaj posiada kilka pokoi. Pokoje te są połączone za pomocą interkomu, a pracownicy zostają podzieleni między tymi miejscami pracy. Jedno z największych w Europie i największe studio telewizyjne w Polsce, posiada telewizja TVN24, w którym są produkowane programy takie jak Fakty TVN, czy zwyczajnie serwisy informacyjne TVN24. Niektóre studia umożliwiają równoczesne nadawanie kilku programów w różnych miejscach studia.

    W 1929 Stefan Manczarski skonstruował aparaturę telewizji mechanicznej opartą na synchronicznie wirujących dwóch tarczach Nipkowa, po stronie nadawczej i odbiorczej. Sygnał telewizyjny był przekazywany przewodem elektrycznym. Urządzenie przesyłało jedynie nieruchomy obraz. Stefan Manczarski swój wynalazek nazwał „sposób telewizyjnego przesyłania obrazów za pośrednictwem drutu i radia”.

    Prawo i Sprawiedliwość (PiS) – polska konserwatywna partia polityczna, założona na kongresie 29 maja 2001, zarejestrowana sądownie 13 czerwca 2001 (pierwszy komitet lokalny PiS powstał już 22 marca 2001). Powołana została przez braci Lecha i Jarosława Kaczyńskich, na fali popularności uzyskanej przez Lecha podczas sprawowania przez niego funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego w rządzie AWS. Deklarowana ideologia partii stanowi połączenie konserwatyzmu i chrześcijańskiej demokracji. W latach 2005–2007 Prawo i Sprawiedliwość sprawowało władzę, tworząc rząd Kazimierza Marcinkiewicza i rząd Jarosława Kaczyńskiego (od 2006 do 2007 w koalicji z Samoobroną RP i Ligą Polskich Rodzin, do 2006 i w schyłkowym okresie w 2007 rząd mniejszościowy). W latach 2005–2010 wysunięty przez PiS Lech Kaczyński (do 2006 członek partii) sprawował urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Prawo i Sprawiedliwość należy do grupy Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy w Parlamencie Europejskim oraz do działającej obok niej międzynarodowej organizacji Sojusz Europejskich Konserwatystów i Reformatorów.Potop – polski film kostiumowy z 1974 roku w reżyserii Jerzego Hoffmana, będący trzecią ekranizacją powieści Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem. Akcja filmu toczy się podczas potopu szwedzkiego w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a jego głównym bohaterem jest awanturniczy chorąży Andrzej Kmicic, który zostaje okryty hańbą wskutek podpalenia wsi oraz kolaboracji ze środowiskami proszwedzkimi; wskutek tego zmienia swe nazwisko, pod którym próbuje naprawić swe krzywdy i przeżywa zmianę swej osobowości.

    Doświadczenia prowadził też zespół naukowców i inżynierów w 1931 w rozgłośni Polskiego Radia w Katowicach. Aparatura nadawczo-odbiorcza według systemu J.L. Bairda z wykorzystaniem tarczy Nipkowa. Oba urządzenia nadawczo-odbiorcze telewizji mechanicznej były napędzane jednym wspólnym silnikiem zapewniającym pełną synchronizację obu zespołów. Sygnał przekazywany był kablem w ramach jednego laboratorium. Pracami eksperymentalnymi kierował inż. Twardawa.

    Telewizyjny Kurier Warszawski - najstarszy program informacyjny Telewizji Polskiej, ukazujący się niezmiennie pod tym samym tytułem od 9 listopada 1958. Jego twórcą był Stanisław Cześnin. Zajmuje się tematyką warszawską. Program prowadziło wielu znanych prezenterów telewizyjnych, m.in. Grażyna Bukowska. TKW jest emitowany w TVP Warszawa (dawniej TVP3) o godzinie 18:30. O 21:45 nadawany jest Kurier Warszawy i Mazowsza, który stanowi połączenie TKW i TKM. W latach 60. i 70. XX wieku emitowany w TVP1. Na TVP2 od 1981 do 2010 roku. Od 1 maja 2011 roku Telewizyjny Kurier Mazowiecki oraz Telewizyjny Kurier Warszawski jest nadawany w panoramicznym formacie 16:9.Telewizja kablowa (pot. nazywana "kablówką") – nowoczesna sieć telekomunikacyjna, która pozwala na oferowanie abonentom pakietu programów radia i telewizji oraz szerokiego asortymentu interaktywnych usług multimedialnych (tj. Internet, telefon), realizowana za pomocą techniki hybrid fibre-coaxial (HFC). Telewizje kablowe wykorzystują do transmisji pasmo od ~50 do ~900 MHz. Każdy program zajmuje 8 MHz (w standardzie PAL D/K, D1), więc przez kabel koncentryczny można przesłać do 94 programów stacji telewizyjnych.

    Dopiero później prace nad uruchomieniem stacji telewizyjnej w Polsce rozpoczęły się w 1935 w Warszawie w Państwowym Instytucie Telekomunikacyjnym oraz Polskim Radiu. W 1937 na szesnastym piętrze wieżowca Prudential rozpoczęła działalność eksperymentalna stacja telewizyjna. Kierownikiem stacji został Władysław Cetner.

    Janusz Groszkowski (ur. 21 marca 1898 w Warszawie, zm. 3 sierpnia 1984 w Warszawie) – naukowiec zajmujący się elektroniką i radiotechniką, inżynier, prezes Polskiej Akademii Nauk, polityk, poseł na Sejm, przewodniczący Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu i zastępca przewodniczącego Rady Państwa.Komunizm (od łac. communis – wspólny, powszechny) – system społeczno-ekonomiczny, w którym nie istnieje własność prywatna środków produkcji, a całość wytworzonych dóbr jest w posiadaniu wspólnoty, której członkowie są równi.

    W 1937 zainstalowano nadajnik foniczny, a na początku roku 1938 nadajnik wizyjny. W tymże 1938 zbudowano na dachu „drapacza chmur”, bo tak go nazwano, konstrukcję wieży o wysokości 16 metrów, na której zamontowano maszt rurowy pod antenę nadawczą o wysokości 11 metrów. Antena znajdowała się więc 87 m nad ziemią, co zapewniało odbiór sygnału wizji w odległości 20 km i fonii 30 km od anteny nadawczej. Pokazy próbnej transmisji telewizyjnej odbyły się 5 października 1938 i 26 sierpnia 1939 w Warszawie z udziałem Mieczysława Fogga.

    Witold Knychalski (ur. 13 stycznia 1954 w Chylinie, zm. 12 września 2006 w Łodzi) – polski działacz kulturalny, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pomysłodawca Festiwalu Dialogu Czterech Kultur.Państwowy Instytut Telekomunikacyjny (inaczej PIT) - instytut naukowo-badawczy, założony w 1934 roku przez profesora Janusza Groszkowskiego, który był jego dyrektorem do 1951 roku, z przerwą spowodowaną II wojną światową.

    Była to telewizja mechaniczna, nadająca w standardzie 120 linii. Wyemitowano m.in. film z telekina „Barbara Radziwiłłówna” z Jadwigą Smosarską w roli głównej, a w tym czasie trwały prace nad telewizją elektroniczną 343-liniową. Rozwój prac badawczych nad telewizją, które były bardzo zaawansowane (przewidywano uruchomienie stałego programu w 1940), przerwał wybuch II wojny światowej.

    Adam Bodnar (ur. 6 stycznia 1977 r. w Trzebiatowie) – polski prawnik, działacz społeczny, obrońca praw człowieka, doktor nauk prawnych.TVP Kultura – kanał tematyczny TVP, poświęcony tematyce kulturalnej, który został uruchomiony 24 kwietnia 2005 r. o godzinie 17.00. Obecnie jedyna polska stacja o takiej tematyce.

    Okres powojenny[ | edytuj kod]

    Do prac nad Polską Telewizją powrócono w roku 1947. Prace w Państwowym Instytucie Telekomunikacyjnym (później Instytucie Łączności) prowadzone były pod kierownictwem Janusza Groszkowskiego i Lesława Kędzierskiego. 15 grudnia 1951 otwarto wystawę „Radio w walce o pokój i postęp”, w trakcie której zostały pokazane próbne transmisje telewizyjne z udziałem pokazów artystów, codzienna emisja programu telewizyjnego trwała do 20 stycznia 1952. W 1952 przy ul. Ratuszowej 11 w Warszawie powstało doświadczalne studio, powołano też pierwszy zespół programu telewizji. Pierwszy program został wyemitowany 25 października 1952 o godz. 19:00 (w przeddzień wyborów do Sejmu). Wówczas z Instytutu Łączności nadano 30-minutowy montaż form artystycznych z udziałem Marty Nowosad, Jerzego Michotka, Witolda Grucy i Jana Mrozińskiego, który był odbierany na 24 odbiornikach „Leningrad” rozmieszczonych w klubach i świetlicach Kolejne audycje miały miejsce 15 listopada 1952, 5 grudnia 1952 i 3 stycznia 1953.

    Tomasz Sekielski (ur. 24 stycznia 1974 w Bydgoszczy) – polski dziennikarz radiowy i telewizyjny, autor filmów dokumentalnych, reportaży telewizyjnych, prozaik. OKO.press – polski internetowy serwis informacyjny o tematyce polityczno-społecznej, specjalizujący się w dziennikarstwie śledczym i sprawdzaniu faktów .

    Trzy miesiące później – 23 stycznia 1953 – zainicjowano regularną emisję programu polskiej telewizji (pół godziny raz na tydzień). Po roku – 22 stycznia 1954 – uruchomiono Doświadczalny Ośrodek Telewizyjny z własnym zespołem dziennikarskim. Program nadawano z budynku przy placu Powstańców Warszawy 7 (dawnym banku) specjalnie odbudowanym i powiększonym po zniszczeniach wojennych na potrzeby nowo powstającej instytucji. Program ośrodka emitowano początkowo raz w tygodniu w piątki, od 1 kwietnia 1955 – dwa razy (we wtorki i w piątki), od 1 listopada 1955 – trzy razy (w poniedziałki, środy i soboty), a od 1 stycznia 1956 – cztery razy (dodatkowo w niedziele). Wyjątkowo codzienna emisja odbywała się podczas transmisji Wyścigów Pokoju i V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w 1955.

    Barbara Radziwiłłówna – polski dramat historyczny z czasów Polski i Litwy XVI wieku. Historia Barbary Radziwiłłówny i jej romansu z królem Zygmuntem Augustem.Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, OBWE (ang. Organization for Security and Co-operation in Europe, OSCE) – organizacja międzynarodowa uznawana za organizację regionalną w rozumieniu rozdziału VIII Karty Narodów Zjednoczonych. Jej celem jest zapobieganie powstawaniu konfliktów w Europie. Oprócz państw europejskich jej członkami są także Stany Zjednoczone, Kanada, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan, Mongolia. OBWE powstała 1 stycznia 1995 w wyniku przekształcenia Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w organizację.

    Dopiero rozpoczęcie emisji przez Warszawski Ośrodek Telewizyjny 30 kwietnia 1956 umożliwiło dostęp do programów TV większej grupie odbiorców. WOT emitował program 5 razy w tygodniu. 1 maja 1956 pracę rozpoczął Telewizyjny Ośrodek Transmisyjny ze stacją nadawczą umieszczoną w Pałacu Kultury i Nauki oraz anteną na szczycie iglicy na wysokości 227 metrów. Zasięg stacji wynosił ok. 55 kilometrów.

    Rada Mediów Narodowych (RMN) – organ kolegialny powołujący i odwołujący zarządy i rady nadzorcze Telewizji Polskiej, Polskiego Radia oraz Polskiej Agencji Prasowej. Został utworzony w 2016.TVP Warszawa (Warszawski Ośrodek Telewizyjny, WOT) – ośrodek regionalny TVP z siedzibą główną w Warszawie przy ulicy Jasnej 14/16 oraz redakcjami terenowymi w Płocku, Radomiu i Siedlcach. Ośrodek zastąpił wcześniej działający Warszawski Ośrodek Telewizyjny (mający swój odrębny kanał telewizyjny od 3 stycznia 1994). Dzieliła częstotliwość z kanałem TVP Info.

    Okres jednego programu[ | edytuj kod]

    Prawdziwym początkiem Telewizji Polskiej było stworzenie 1 lipca 1958 Zespołu Programu Telewizyjnego przy Polskim Radiu. W dwa lata później (8 grudnia 1960) powołano Komitet do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”. Od tego czasu Polskie Radio i TVP miały równorzędny status. Pierwszym szefem Radiokomitetu (stanowisko równorzędne z ministrem) został Włodzimierz Sokorski (szefowie pionów radia i telewizji posiadali rangę wiceministrów). 1 lutego 1961 ruszyła codzienna emisja programu telewizyjnego. Na przełomie lat 50. i 60. powstało siedem ośrodków regionalnych TVP (dysponujących własnymi studiami) w:

    Władysław Cetner (ur. 8 marca 1903 w Warszawie, zm. 27 grudnia 1992 w Warszawie) – inżynier radiotechnik, konstruktor, naukowiec.TVP Polonia (Telewizja Polonia, TV Polonia, TVPolonia) – polski, satelitarny kanał Telewizji Polskiej, skierowany głównie do Polaków mieszkających za granicą. TVP Polonia rozpoczął regularną emisję od 31 marca 1993 roku, choć wcześniej, od 24 października 1992 roku, nadawana była emisja próbna programu.
  • Łodzi (22 lipca 1956) – TVP3 Łódź
  • Poznaniu (1 maja 1957) – TVP3 Poznań
  • Katowicach (3 grudnia 1957) – TVP3 Katowice
  • Wrocławiu (1 lutego 1958) – TVP3 Wrocław
  • Gdańsku (10 lutego 1959) – TVP3 Gdańsk
  • Szczecinie (1 maja 1960) – TVP3 Szczecin
  • Krakowie (4 czerwca 1961) – TVP3 Kraków
  • 18 lipca 1969 oddano do użytku Centrum Radiowo-Telewizyjne w Warszawie przy ul. Woronicza (do dziś siedziba TVP). W celu jego stworzenia poniesiono duże nakłady finansowe, technikom zaś udało się też skompletować wysokiej klasy sprzęt telewizyjny.

    TVP Kraków – ośrodek regionalny TVP obejmujący zasięgiem województwo małopolskie z siedzibą główną w Krakowie przy ul. Krzemionki 30 oraz redakcjami terenowymi w Tarnowie, Zakopanem, Nowym Sączu oraz Oświęcimiu. Do lipca 2011 roku funkcję dyrektora i redaktora naczelnego Krakowskiego Oddziału Telewizja Polska pełnił Jan Rojek. Obecnie stanowisko to zajmuje Leszek Dziura. Od 11 października 2011 roku TVP Kraków nadaje formacie 16:9.RTCN Raszyn (Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Raszyn) – maszt nadajnika radiowego i telewizyjnego pod Warszawą, w miejscowości Łazy. Jego wysokość wynosi 335 metrów, co czyni go szóstą co do wysokości budowlą w Polsce (stan z 2012 roku). Do roku 1962 była to najwyższa budowla w Europie.

    Dwa programy[ | edytuj kod]

    2 października 1970 uroczyście uruchomiono drugi ogólnopolski program telewizyjny. TVP2 od początku swego istnienia skupiała się głównie na programach kulturalnych i rozrywkowych (m.in. Studio 2).

    Otwarcie Polski na Zachód – charakterystyczne dla epoki Gierka – pozwoliło na dostęp polskiej telewizji do nowoczesnych technologii z wolnego świata. Pierwszym efektem współpracy było nadanie 16 marca 1971 pierwszego programu w kolorze przy użyciu francuskiego systemu SECAM – była to adaptacja monodramu Antona Czechowa O szkodliwości palenia tytoniu. Z czasem był to standard przyjęty we wszystkich krajach (oprócz Rumunii) demokracji ludowej. Początkowo emisje programu w kolorze nadawane były raz w tygodniu, od 6 grudnia 1971 codziennie w kolorze transmitowane były obrady zjazdu PZPR (dla przykładu pierwsze cykliczne emisje kolorowe w Europie nadano w 1967 roku), jednak ze względu na brak odbiorników i ich wysoki koszt kolorowa telewizja nie była w tym czasie dostępna dla większości polskich telewidzów.

    Dziennik Telewizyjny (DT, do końca lat 70. DTV) – główny program informacyjny TVP w czasach PRL, nadawany w latach 1958-1989. W 1989 roku został zastąpiony przez Wiadomości TVP1. W latach 70. i 80. był głównym ośrodkiem propagandy władz PRL i PZPR, mogącym oddziaływać na całe społeczeństwo.SECAMséquentiel couleur à mémoire (pl. kolejny kolor z pamięcią) – francuski system nadawania koloru w sygnale kolorowej telewizji analogowej. SECAM został opracowany przez zespół Henryka de France z zakładów Thomson. To pierwszy system telewizji kolorowej jaki został zastosowany w Europie.

    1 listopada 1975 w Psarach-Kątach (Góry Świętokrzyskie) oddano do użytku pierwszą w Polsce naziemną stację łączności satelitarnej, która znacznie poszerzyła możliwości nadawcze TVP.

    Po długim czasie przerwy w tworzeniu nowych ośrodków telewizyjnych, 12 stycznia 1985 roku powstał lokalny oddział telewizji w LublinieTVP3 Lublin. 1 stycznia 1989 roku powstała Telegazeta, pierwszy w Polsce teletekst.

    Po przemianach[ | edytuj kod]

    Grażyna Torbicka, wieloletnia prezenterka TVP

    Przemiany społeczno-polityczne przełomu lat 80. i 90. spowodowały także reformę telewizji. W 1987 TVP utraciła monopol na emitowanie telewizji w Polsce, kiedy to w dzielnicy Warszawy „Ursynów” powstała pierwsza prywatna polska stacja telewizyjna „Ursynat”. W 1989 powstała kolejna stacja Sky Orunia nadająca na terenie Gdańska do 1996, a 6 lutego 1990 powstała następna stacja PTV Echo, nadająca na terenie Wrocławia i okolic do 8 marca 1995, a następnie 5 grudnia 1992 powstała telewizja Polsat, która 5 października 1993 otrzymała od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji koncesję na emisję naziemną w Polsce i 27 stycznia 1994 koncesję na ogólnopolską telewizję komercyjną. Na początku lat 90. zdecydowano o całkowitym przejściu z systemu SECAM na system PAL, w którym jako pierwszy, bo od 1 stycznia 1994, nadawał program II (wtedy na ten system przeszły również TVP Polonia i stacje regionalne TVP). 1 stycznia 1993 roku wraz z Polskim Radiem TVP zostało członkiem Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Jednocześnie od lat 90. wielu prezenterów i dziennikarzy TVP zaczęło odchodzić z telewizji publicznej, przechodząc do telewizji komercyjnych (m.in. do Polsatu i TVN-u).

    Telewizja Polska S.A. Oddział w Łodzi (na antenie posługuje się nazwą TVP Łódź, Telewizja Łódź) – Oddział Terenowy TVP obejmujący zasięgiem przeważającą część województwa łódzkiego oraz ościennych powiatów. Siedziba TVP Łódź mieści się w Łodzi, przy ul. Narutowicza 13, w gmachu zlokalizowanym u zbiegu ulic Narutowicza i Sienkiewicza. Siedziba telewizji często mylnie utożsamiana jest z wieżowcem przy ulicy Sienkiewicza 3/5, przede wszystkim z powodu znajdujących się na jego szczycie nadajników Telewizyjnego Ośrodka Nadawczego Łódź/Sienkiewicza. W rzeczywistości Telewizja Łódź zajmuje jedynie przybudówki przylegające do wieżowca od strony północnej i zachodniej, pod adresem Narutowicza 13. Sam wieżowiec stanowi obecnie własność marszałka województwa, powiatu łódzkiego wschodniego i skarbu państwa. Do TVP Łódź należy również część parterowego pawilonu przy ul. Cmentarnej 9/11, gdzie mieści się Baza Wydziału Transmisji i Wydziału Transportu TVP.Polsat News – kanał informacyjno-publicystyczny Grupy Polsat, nadający od 7 czerwca 2008 roku. Szefem kanału, od początku nadawania stacji, jest Henryk Sobierajski.

    Programom informacyjnym TVP po 1989 roku zarzucano uleganie wpływom politycznym w zależności od tego, kto rządzi w Polsce oraz stronniczość i brak obiektywizmu. W 1997 roku uruchomiono pierwszy kanał tematyczny telewizji publicznej – Tylko Muzyka, który jednak zakończył nadawanie rok później ze względów formalno-prawnych. W 1998 roku powstała oficjalna strona internetowa Telewizji Polskiej – www.tvp.pl. Kolejny kanał tematyczny został uruchomiony 24 kwietnia 2005 – wtedy rozpoczął emisję kanał TVP Kultura. W kolejnych latach Telewizja Polska uruchomiała kolejne kanały tematyczne (18 listopada 2006 – TVP Sport, 3 maja 2007 – TVP Historia, 6 października 2007 – TVP Info, który zastąpił TVP3, 6 grudnia 2010 – TVP Seriale, 15 kwietnia 2013 – TVP Rozrywka, 1 września 2013 – TVP Regionalna, 15 lutego 2014 – TVP ABC). W 2008 Telewizja Polska rozpoczęła emisję w jakości HD, 6 sierpnia tegoż roku rozpoczęła emisję stacja TVP HD. 16 czerwca 2011 uruchomiono pierwszy internetowy kanał tematyczny – TVP Parlament. 1 czerwca 2012 dwa ogólnopolskie programy TVP1 i TVP2 zaczęły nadawać w jakości HD. Telewizja Polska pracuje nad wprowadzeniem obrazu 3D do swoich kanałów. W ramach naziemnej telewizji cyfrowej i wybranych operatorów kablowych i satelitarnych umożliwia korzystanie z telewizji hybrydowej za pomocą Platformy Hybrydowej TVP. W planach jest uruchomienie kolejnych kanałów TVP Dokument, TVP Rozrywka International, TVP Premium, Poland 24 oraz TVP Film. W 2018 roku Telewizja Polska zaczęła nadawać – jako jedna z trzech największych stacji telewizyjnych – w jakości 4K pod nazwą TVP 4K. 17 września 2019 roku rozpoczął nadawanie kanał TVP Wilno przeznaczony dla Polaków mieszkających na Litwie.

    Hanna Lis, z domu Kedaj, primo voto Smoktunowicz (ur. 13 maja 1970 w Warszawie) – polska dziennikarka i prezenterka telewizyjna, prowadząca programów informacyjnych, m.in. Teleexpressu i Wiadomości w TVP1, Wydarzeń w Polsacie oraz Panoramy w TVP2.Minister – urzędnik, który jest członkiem rządu (Rady Ministrów) i kieruje ministerstwem. Słowo minister pochodzi od łac. minister – sługa, pomocnik.

    Od 2015[ | edytuj kod]

    Przejęcie kontroli nad mediami publicznymi i wymiana kadr przez rząd Prawa i Sprawiedliwości[ | edytuj kod]

    W grudniu 2015 roku, w kilka tygodni po wyborach parlamentarnych, głosami rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość Sejm znowelizował Ustawę o radiofonii i telewizji oraz przyjął Ustawę o Radzie Mediów Narodowych, co pozwoliło partii rządzącej przejąć bezpośrednią kontrolę nad nadawcami publicznymi. Od tego czasu TVP była krytykowana za silne nastawienie prorządowe, łamanie zasad etyki dziennikarskiej, w tym zasady prawdy, zasady obiektywizmu, zasady oddzielania informacji od komentarza, zasady szacunku i tolerancji oraz zasady pierwszeństwa dobra odbiorcy, co manifestowało się szczególnie w głównym serwisie informacyjnym Wiadomości nadawanym w TVP1 oraz programach TVP Info.

    Nadawca (źródło, ang. sender, source) jest to określenie używane w telekomunikacji do zidentyfikowania podmiotu będącego źródłem transmisji lub komunikatu. Nadawca wysyła informację używając kodu przy pomocy fizycznego medium transmisji. Nadawcą może być np. urządzenie, aplikacja lub użytkownik.Rada Etyki Mediów – organizacja powstała 29 marca 1995 z inicjatywy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, na mocy Karty Etycznej Mediów, zajmująca się opiniowaniem zachowań dziennikarzy oraz innych spraw istotnych dla mediów i ludzi związanych zawodowo z mediami.

    W styczniu 2016 nominację na prezesa TVP uzyskał wieloletni polityk PiS, Jacek Kurski. W sierpniu 2016 Jacek Kurski wygrał konkurs na stanowisko prezesa TVP, głosami członków Rady Mediów Narodowych należących do PiS oraz członka należącego do Kukiz'15.

    W pierwszej połowie 2016 roku w redakcji Wiadomości TVP oraz redakcji TVP Info dokonano wymiany kadrowej. Osoby dotychczas pracujące w stacji zastąpili nowi dziennikarze, związani poprzednio z różnymi mediami, głównie prawicowymi: Telewizją Republika i tygodnikiem W Sieci, a także m.in. z Polsatem, Gazetą Polską Codziennie i Telewizją Trwam. Ze stacją pożegnało się za to wielu z jej dotychczasowych pracowników i pracowniczek. Zwolnione zostały m.in. Beata Tadla, Hanna Lis i Diana Rudnik, wypowiedzenie otrzymał Piotr Maślak, sam odszedł Piotr Kraśko. TVP nie przedłużyła też umowy z Tomaszem Sekielskim.

    Kraków (łac. Cracovia, niem. Krakau) – miasto na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa małopolskiego, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców i pod względem powierzchni.Ksenofobia (stgr. ξένος ksenós - obcy, stgr. φόβος phóbos - strach, czyli strach przed obcymi) - niechęć, wrogość, lęk wobec obcych, przesadne wyrażanie niechęci wobec cudzoziemców.

    Od tego czasu Wiadomościom TVP, jak i programom TVP Info oraz innym programom informacyjnym emitowanym na antenach TVP zarzucano dezinformację, przyrównywano je też do propagandy Dziennika Telewizyjnego w latach 70. i 80. w PRL. Publicystka OKO.press Agata Szczęśniak zarzuciła TVP Info, że wyświetlając na paskach komentarze widzów, „wykorzystuje je, żeby podsycać nienawiść i pokazywać, że w społeczeństwie nie ma zróżnicowanych opinii – wszyscy popierają rząd”, stwierdzając, że to „przeczy misji telewizji publicznej”.

    II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Ursynów – dzielnica Warszawy położona w lewobrzeżnej części miasta. Od południa graniczy z gminami Piaseczno, Konstancin-Jeziorna i Lesznowola.

    W marcu 2017 roku, po dwudziestu latach pracy w TVP, z telewizji odszedł dziennikarz i krytyk kulinarny Robert Makłowicz, który został zwolniony za skrytykowanie stacji po tym, jak TVP zmanipulowała jego wypowiedź dla własnych działań marketingowych.

    Wzrost skarg na TVP Info do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji[ | edytuj kod]

    Wraz ze zmianami w mediach publicznych w 2015 roku znacząco wzrosła liczba skarg składanych na Telewizję Polską do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Przykładowo w czerwcu 2017 roku 82 skargi dotyczyły treści zamieszczonych w programach informacyjnych TVP, z czego 66 odnosiło się do programów TVP Info, którym zarzucano nierzetelność, manipulację i stronniczość, między innymi w materiałach o muzułmanach. Spośród tej puli 54 skargi dotyczyły wydania programu Minęła 20 z 6 czerwca 2017 roku. Jego twórcom zarzucono dyskryminację muzułmanów i mowę nienawiści.

    PALplus to rozszerzenie systemu kodowania obrazu telewizji analogowej PAL. Wprowadza lepszą separację barw przesyłanego obrazu oraz format obrazu 16:9.Amber Gold Sp. z o.o. – polskie przedsiębiorstwo finansowe z siedzibą w Gdańsku, powstałe w 2009 roku. Zostało założone przez Marcina Plichtę. Było głównym udziałowcem linii lotniczych OLT Express.
    Krytyka pasków TVP Info[ | edytuj kod]

    28 maja 2019 roku Rada Języka Polskiego opublikowała raport dotyczący pasków w programach informacyjnych w TVP. W raporcie tym RJP stwierdziła, że jej zdaniem „komunikaty umieszczane na paskach w Wiadomościach Telewizji Polskiej są narzędziem propagandy, a nawet przejawem przemocy symbolicznej”.

    TVP3 Białystok (Telewizja Polska S.A. Oddział w Białymstoku, Telewizja Białystok, dawniej TVP Białystok) – oddział terenowy TVP obejmujący zasięgiem województwo podlaskie z siedzibą główną w Białymstoku. Posiada redakcje terenowe w Łomży i w Suwałkach.Maciej Jan Łopiński (ur. 19 sierpnia 1947 w Gdańsku) – polski dziennikarz, minister w Kancelarii Prezydenta RP w latach 2005–2010, poseł na Sejm VII kadencji.
    Spadek ocen wiarygodności i rzetelności TVP[ | edytuj kod]

    Według sondażu przeprowadzonego w lutym 2019 przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, Polacy oceniali TVP Info jako najmniej rzetelny spośród największych kanałów informacyjnych w Polsce. W sondażu tym 29,7 proc. badanych uznało, że TVP Info rzetelnie przekazuje informacje, przeciwnego zdania było 43,2 proc. respondentów. Lepiej respondenci ocenili rzetelność konkurencyjnych kanałów: TVN24 (rzetelna według 54,3 proc. badanych osób) oraz Polsat News (rzetelny według 45,7 proc. badanych osób).

    Anton Pawłowicz Czechow (ros. Антон Павлович Чехов, ur. 17 stycznia/29 stycznia 1860 w Taganrogu, zm. 2 lipca/15 lipca 1904 w Badenweiler, Cesarstwo Niemieckie) – rosyjski nowelista i dramatopisarz.TVP Szczecin (dawniej Kanał 7) – ośrodek regionalny TVP obejmujący zasięgiem województwo zachodniopomorskie i powiat słupski z siedzibą główną w Szczecinie przy ulicy Mieczysława Niedziałkowskiego 24a.

    Według sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej z maja 2019 roku programy TVP 1 oraz TVP Info częściej niż pozostali wybierali respondenci utożsamiający się z prawicą. W tym samym sondażu 38 proc. badanych uznało, że TVP Info nie jest wiarygodna (najbardziej krytycznie odbierany spośród wszystkich kanałów informacyjnych; poziom braku zaufania był o kilka punktów procentowych większy niż poziom braku zaufania wobec innych stacji).

    TVP3 Gorzów Wielkopolski – oddział terenowy TVP z siedzibą główną w Gorzowie Wielkopolskim oraz redakcją terenową w Zielonej Górze. Oddział zastąpił wcześniej działający Lubuski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim, podlegający Oddziałowi Terenowemu w Poznaniu. Do 1 września 2013 dzielił pasmo z kanałem TVP Info.Telegazeta (w skrócie TG) – handlowa nazwa teletekstu nadawanego wraz z sygnałem wszystkich stacji ogólnopolskich oraz niektórych kanałów regionalnych należących do Telewizji Polskiej. Telegazeta powstała 1 stycznia 1989 roku. Jednak na wiele miesięcy przed tą datą, obrazy próbnych stron Telegazety były nadawane na wizji w przerwach między poszczególnymi odcinkami programu. Poszczególne strony były widoczne przez kilkadziesiąt sekund; w tle nadawana była spokojna muzyka jazzowa.
    Nagonka na Pawła Adamowicza[ | edytuj kod]

    Od momentu upolitycznienia TVP Info w 2015 roku, telewizja ta w licznych materiałach atakowała prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Krewni Pawła Adamowicza, jak i szereg publicystów nazwało te działania nagonką. Magdalena Adamowicz powiedziała, że jej zdaniem TVP przyczyniła się do śmierci jej męża.

    TVP Lublin – ośrodek regionalny TVP obejmujący zasięgiem województwo lubelskie z siedzibą główną w Lublinie przy ulicy Henryka Raabego 2 oraz redakcjami terenowymi w Białej Podlaskiej, Dęblinie/Rykach i Kazimierzu Dolnym, nadający początkowo swój program raz w tygodniu w paśmie TVP2 udostępnianym WOT, uruchomiony 12 stycznia 1985. Ośrodek ma swój własny teletekst pod nazwą Lubelska Telegazeta. Swoje odrębne nadawanie rozpoczęła w styczniu 1992 roku.Ulica Jana Pawła Woronicza - ulica w Warszawie w dzielnicy Mokotów. Praktycznie na całej długości dwujezdniowa. Prawie na całej długości (od ul. Puławskiej do zajezdni tramwajowej), wzdłuż ulicy biegną tory tramwajowe.

    Według raportu Newton Media dla Urzędu Miasta Gdańska na przestrzeni 2018 roku TVP 1773 razy zajmowała się prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem, z czego 877 wzmianek padło na antenie TVP Info, 593 wzmianki na antenie TVP Gdańsk, a kolejnych ponad 300 wzmianek na antenie TVP1 i TVP2. Reporterzy stacji przedstawiali Adamowicza „jako oszusta majątkowego, współautora afery Amber Gold, polityka walczącego z polskością oraz promującego nazizm i komunizm”.

    Telewizja naziemna – telewizja wykorzystująca do emisji programów nadajniki znajdujące się na powierzchni Ziemi, umieszczone najczęściej na wzniesieniach lub wysokich budynkach dla zapewnienia pokrycia sygnałem możliwie dużego obszaru.V Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów odbył się w Warszawie w dniach od 31 lipca do 15 sierpnia 1955 roku. Odbywał się w atmosferze zbliżającej się odwilży gomułkowskiej. Poprzednio, I Festiwal odbył się w roku 1947 w Pradze, II Festiwal w roku 1949 w Budapeszcie, w III Festiwal w roku 1951 w Berlinie, IV Festiwal w roku 1953 w Bukareszcie, następny VI Festiwal w roku 1957 w Moskwie, VII Festiwal w roku 1959 w Wiedniu, VIII w roku 1962 w Helsinkach i IX w roku 1968 w Sofii, X w roku 1973 w Berlinie, XI w roku 1978 w Hawanie, XII w roku 1985 w Moskwie, XIII w roku 1989 w Pjongjangu, XIV w roku 1997 w Hawanie, XV w roku 2001 w Algerze, XVI w roku 2005 w Caracas, XVII w roku 2010 w Tshwane.

    W lutym 2019 roku Rada Etyki Mediów skrytykowała materiały TVP Info dotyczące zamordowanego prezydenta Gdańska. Rada stwierdziła, że „odbiorca – czytelnik, radiosłuchacz, telewidz – ma prawo do prawdy. REM stwierdza, że w publikacjach TVP o prezydencie Gdańska odmówiono odbiorcy tego prawa. (...) W żadnej z analizowanych przez REM publikacji nie dano Pawłowi Adamowiczowi szansy odparcia zarzutów, przedstawienia argumentów zaprzeczających oskarżeniom formułowanym wprost, między wierszami, lub w tytułach zniekształcających rzeczywisty przebieg opisywanych wydarzeń lub naginających fakty tak, by przemawiały przeciwko prezydentowi Gdańska. Był obiektem oszczerstw, ale nie miał prawa do obrony”.

    Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) - zatwierdzony przez ETSI standard telewizji hybrydowej, łączący tradycyjną emisję sygnałów telewizyjnych z multimedialnymi treściami dostarczanymi za pomocą szerokopasmowego łącza do internetu. Rozwojem i promowaniem standardu zajmuje się Konsorcjum HbbTV.

    Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar stwierdził, że te działania TVP mogły być uznane „jako mowa nienawiści w stosunku do określonego polityka”. W swoim oświadczeniu RPO stwierdził, że media publiczne, w tym TVP, wpisywały się w działania prokuratury wobec Pawła Adamowicza, które w ocenie RPO „były nieproporcjonalne i przybierały charakter szykan”. Rzecznik stwierdził też, że „materiał Wiadomości TVP z dnia śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza był całkowicie jednostronny; nie uwzględniał niezbędnej w pracy dziennikarskiej zasady pluralizmu”.

    Panorama – program informacyjny TVP2, który można obejrzeć w internecie za pośrednictwem serwisu TVP.PL od 1 czerwca 2012 roku także w jakości HDInternational Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.

    W styczniu 2020 Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że wyemitowany 31 października 2016 roku w TVP Info antyimigrancki spot, będący wstępem do dyskusji w programie publicystycznym Minęła 20, posługiwał się „nieuprawnioną manipulacją” i „naruszył dobra osobiste gminy jako wspólnoty”. Przekaz materiału TVP miał też „podważać renomę i wiarygodność prezydenta Adamowicza oraz zaufanie do jednostki samorządu”. Sąd nakazał TVP Info złożenie przeprosin na antenie telewizji oraz za pomocą mediów społecznościowych, a także zapłatę 50 tys. złotych na rzecz Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku. Zdaniem sędzi „autorzy materiału nie dochowali rzetelności i staranności dziennikarskiej”.

    TVP3 (TVP3 Regionalna, pot. Trójka, Program trzeci Telewizji Polskiej lub Regionalna Trójka) – kanał informacyjno-publicystyczny Telewizji Polskiej (TVP), funkcjonujący w latach 2002-2007; "połączona sieć skoordynowanych programów regionalnych tworzonych i rozpowszechnianych przez oddziały terenowe TVP, z pasmem wspólnym".Jan Suzin, właściwie Zenon Suzin (ur. 12 kwietnia 1930 w Warszawie, zm. 22 kwietnia 2012 tamże) – polski prezenter telewizyjny i architekt. Syn architekta Leona Suzina.

    W styczniu 2019 roku prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak ocenił, że działania „pełnej perfidnych propagandystów i nienawistnych materiałów” Telewizji Polskiej były powiązane z zabójstwem Pawła Adamowicza. Jaśkowiak nazwał programy TVP „rynsztokiem”. W związku z wypowiedzią Jacka Jaśkowiaka TVP złożyła przeciwko niemu pozew w lutym 2019, domagając się przeprosin. Jaśkowiak poinformował, że nie zamierza przepraszać, a we wrześniu 2020 sąd apelacyjny oddalił roszczenia Telewizji Polskiej.

    Grażyna Torbicka z domu Loska (ur. 24 maja 1959 w Pszczynie) – polska dziennikarka, prezenterka telewizyjna i konferansjer, osobowość telewizyjna.Włodzimierz Sokorski, ps. Andrzej Sokora (ur. 2 lipca 1908 w Aleksandrowsku, zm. 2 maja 1999 w Warszawie) – polski wojskowy, generał brygady Wojska Polskiego, pisarz, dziennikarz i publicysta, działacz partyjny i państwowy, minister kultury i sztuki (1952–1956), przewodniczący Komitetu ds. Radia i Telewizji (1956–1972), zastępca członka Komitetu Centralnego PZPR, poseł do Krajowej Rady Narodowej (1945–1947) i poseł na Sejm Ustawodawczy, poseł na Sejm PRL I, IV, V i VI kadencji, prezes Zarządu Głównego Związku Bojowników o Wolność i Demokrację (1980–1983).
    Wsparcie dla Andrzeja Dudy w kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2020[ | edytuj kod]

    Według analizy obserwatorów Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie opublikowanej w czerwcu 2020 roku, „zarządzanie i finansowanie publicznego nadawcy TVP nie zapewnia niezależności redakcyjnej i umożliwia rządowi wywieranie presji na treści TVP”. Obserwatorzy OBWE stwierdzili, że w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi w czerwcu 2020 „TVP nie wywiązała się z ustawowego obowiązku zapewnienia zrównoważonych i bezstronnych relacji medialnych. Zamiast tego działała jako narzędzie kampanii dla prezydenta ubiegającego się o reelekcję i często przedstawiała jego głównego kontrkandydata jako zagrożenie dla polskich wartości i interesów narodowych. Niektóre z reportaży miały wyraźnie wydźwięk ksenofobiczny oraz antysemicki”.

    Bogusław Aleksander Szwedo (ur. 18 grudnia 1958 w Sobowie) – założyciel Radia Leliwa z siedzibą w Tarnobrzegu, w latach 2004–2006 wykładowca w Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, od 10 stycznia 2007 roku był członkiem Rady Nadzorczej TVP, od 19 września 2009 prezes TVP.Nagroda Totus - nagroda przyznawana corocznie w przeddzień Dnia Papieskiego przez Fundację "Dzieło Nowego Tysiąclecia" dla docenienia dorobku i skutecznego promowania osób oraz instytucji, których działalność w sposób wybitny przyczynia się do podkreślenia wartości człowieka.

    Kalendarium TVP[ | edytuj kod]

    Do 1939[ | edytuj kod]

  • 5 października 1938 i 26 sierpnia 1939 – pokazy próbnej transmisji telewizyjnej w Warszawie.
  • 1952–1989[ | edytuj kod]

  • 25 października 1952, godz. 19:00 – emisja pierwszego ogólnopolskiego programu telewizyjnego. Ten moment uważa się za początek Telewizji Polskiej.
  • 5 grudnia 1952 – emisja pierwszego programu sportowego polskiej telewizji – pokazowe walki na szable.
  • 23 stycznia 1953 – rozpoczęcie regularnej emisji programu.
  • 30 kwietnia 1956 – emisja pierwszego programu informacyjnego – Wiadomości Dnia.
  • 13 stycznia 1957 – emisja pierwszej transmisji sportowej – mecz bokserski Skra Warszawa – Gwardia Łódź, który komentował Zbigniew Smarzewski.
  • 1 stycznia 1958 – powstał Dziennik Telewizyjny.
  • 9 listopada 1958 – emisja pierwszego wydania Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego.
  • 1 lutego 1961 – początek codziennej emisji programu telewizyjnego.
  • 1962 – przeprowadzenie pierwszej transmisji satelitarnej.
  • 2 października 1970 – powstał drugi ogólnopolski program telewizyjny.
  • 12 stycznia 1985 – uruchomienie ośrodka regionalnego w Lublinie (TVP Lublin).
  • 26 czerwca 1986 – powstał Teleexpress.
  • 29 marca 1987 – po raz ostatni Dziennik Telewizyjny pojawił się równolegle na obu antenach Telewizji Polskiej.
  • 30 marca 1987 – powstał program informacyjny Panorama dnia.
  • 1987 – koniec monopolu TVP na nadawanie programu telewizyjnego.
  • 1 stycznia 1989 – powstała Telegazeta, pierwszy w Polsce teletekst.
  • 17 listopada 1989 – ostatnie wydanie Dziennika Telewizyjnego.
  • Po 1989[ | edytuj kod]

  • 18 listopada 1989 – pierwsze wydanie Wiadomości.
  • 19 października 1990 – powstał ośrodek regionalny TVP Rzeszów (później TVP3 Rzeszów).
  • lipiec 1991 – decyzja o likwidacji Radiokomitetu działającego w rzeczywistości do 1993.
  • 1 września 1991 – Panorama dnia została zastąpiona przez Panoramę.
  • 1 marca 1992 – zmiana skrótu TP na TVP, zmiana loga TVP oznaczeń na wszystkich antenach oraz wprowadzenie nowych, rewolucyjnych pod względem techniki wykonania i wyglądu opraw graficznych na antenach stacji.
  • 24 października 1992 – próbna emisja programu satelitarnego TVP Polonia skierowanego do Polaków mieszkających za granicą, emitowanego regularnie od 30 marca 1993.
  • 29 grudnia 1992 – powołanie mocą ustawy KRRiT mającej pełnić funkcję regulatora rynku mediów elektronicznych w Polsce oraz zadecydowano o podziale Państwowej Jednostki Organizacyjnej Polskie Radio i Telewizja na: Polskie Radio podzielone na 18 niezależnych spółek (jedną nadającą programy ogólnopolskie oraz siedemnaście nadających programy regionalne) oraz na Telewizję Polską (2 programy ogólnopolskie i 10 ośrodków regionalnych, oraz testowo działającą TVP Polonia).
  • 1 stycznia 1993 – TVP została członkiem Europejskiej Unii Nadawców (EBU).
  • 1 stycznia 1994:
  • TVP2, TVP Polonia i ośrodki regionalne TVP przeszły z SECAM na PAL,
  • powstał ośrodek regionalny TVP Bydgoszcz.
  • 5 września 1994 – jedenaście ośrodków regionalnych przystąpiło do tworzenia pasma wspólnego (TVP Regionalna).
  • 1 stycznia 1995 – TVP1 przeszedł z SECAM na PAL, co oznaczało zakończenie procesu przejścia z systemu SECAM na PAL.
  • 30 marca 1996 – Prasowa Agencja Telewizyjna, działająca pod kierunkiem red. Zygmunta Kościelskiego, uruchomiła stronę internetową TVP.
  • lipiec 1996 – powołanie redakcji TVP w Toruniu
  • 31 grudnia 1996 – TVP Polonia zaczęła nadawać w systemie PALplus i w formacie 16:9. Była to premiera formatu panoramicznego w TVP. Pokazano ident i rozmowę w studio z prezesem o tym systemie i panoramicznym formacie oraz dwa filmy zastosowane w tym formacie: Pan Wołodyjowski i Potop.
  • 30 marca 1997 – uruchomiono kanał tematyczny Tylko Muzyka emitowany do 15 lutego 1998 ze względów formalno-prawnych.
  • 21 grudnia 1997 – powstała TVP Białystok.
  • 1998 – powstała oficjalna strona internetowa Telewizji Polskiej – www.tvp.pl.
  • 28 lutego 2001 – powołano cztery ośrodki regionalne:
  • Świętokrzyski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Kielcach – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Krakowie,
  • Opolski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Opolu – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Katowicach,
  • Warmińsko-Mazurski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Olsztynie – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Gdańsku,
  • Lubuski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Poznaniu.
  • 3 marca 2002 – uruchomiono trzeci program telewizji publicznej – TVP3 – zastępując dotychczasowe programy regionalne.
  • kwiecień 2002 – TVP otrzymała nagrodę od Telewizyjnego Zgromadzenia Europejskiej Unii Nadawców za wybitne osiągnięcia w 2002 roku
  • 7 marca 2003 – zmiana identyfikacji marki, w tym logo wszystkich kanałów telewizyjnych.
  • 21 września 2003 – do gmachu Telewizji Polskiej wtargnął uzbrojony dwudziestodwuletni terrorysta. Sterroryzował strażnika i koniecznie chciał rozmawiać z wydawcą. Kilkadziesiąt minut później terrorysta ze strażnikiem weszli do studia. Całe zdarzenie nagrała kamera w studiu, lecz żaden kanał nie przerwał swoich programów. Około godz. 21 powołano sztab kryzysowy, a godzinę później do budynku telewizji przyjechali dziennikarze, policyjni negocjatorzy oraz grupa antyterrorystyczna. Po ponad trzech godzinach akcji, ok. 23.30, został on obezwładniony. Jak się później okazało, mężczyzna trzymał w ręku nienabity pistolet gazowy. Następnego dnia około godziny 15.30 w tym samym studiu odbyła się konferencja prasowa policji oraz władz telewizji, a 24 godziny po zdarzeniu na antenie TVP1 wyemitowano dwudziestominutowy reportaż z tego zdarzenia.
  • 1 stycznia 2005 – zgodnie z Ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, uruchomiono 4 nowe oddziały terenowe:
  • Oddział Terenowy TVP S.A. w Kielcach – dotychczasowy Świętokrzyski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Kielcach,
  • Oddział Terenowy TVP S.A. w Opolu – dotychczasowy Opolski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Opolu,
  • Oddział Terenowy TVP S.A. w Olsztynie – dotychczasowy Warmińsko-Mazurski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Olsztynie,
  • Oddział Terenowy TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim – dotychczasowy Lubuski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim.
  • 9 stycznia 2005 – uruchomiono telewizję interaktywną (dzięki wykorzystaniu sieci Pionier). Docelowo ma ona stać się platformą, w ramach której programy TVP będą rozpowszechniane w internecie przy użyciu modelu Wideo na życzenie.
  • 24 kwietnia 2005 – został uruchomiony kanał tematyczny TVP Kultura.
  • 18 listopada 2006 – uruchomiono kanał tematyczny TVP Sport.
  • 13 grudnia 2006 – został uruchomiony kanał TVP w serwisie internetowym YouTube.
  • 3 maja 2007 – uruchomiono kanał tematyczny TVP Historia.
  • 6 października 2007 o 5.29 – uruchomiono kanał tematyczny TVP Info (dawniej jako TVP3).
  • 6 sierpnia 2008 – uruchomienie stacji TVP HD – pierwszego kanału Telewizji Polskiej w wysokiej rozdzielczości (HDTV).
  • 15 września 2009 – uruchomiono platformę cyfrową TVP.
  • 1 września 2010 – rozpoczęcie całodobowego nadawania programu przez TVP1 i TVP2 (z zachowaniem krótkich przerw między ramówkami).
  • 6 grudnia 2010 – uruchomiono kanał tematyczny TVP Seriale.
  • 10 stycznia 2011 – rozpoczęcie testowej emisji kanału TVP1 w systemie HDTV (jako TVP1 HD) – wyłącznie w ofercie satelitarnej telewizji n.
  • 16 czerwca 2011 – uruchomiono pierwszy internetowy kanał tematyczny TVP Parlament.
  • 31 maja 2012:
  • rozpoczęto cyfrową, naziemną emisję kanałów TVP1 i TVP2 w standardzie HD (jako TVP1 HD oraz TVP2 HD), przy czym oficjalna data startu kanału TVP2 HD to 1 czerwca 2012.
  • rozpoczęcie regularnego, satelitarnego przekazu programu TVP1 w systemie HD (TVP1 HD).
  • 1 czerwca 2012:
  • rozpoczęcie regularnego, satelitarnego przekazu programu TVP2 HD.
  • programy TVP1 HD oraz TVP2 HD stały się dostępne w sieciach telewizji kablowych.
  • 5 lipca 2012:
  • uruchomienie (w ramach HbbTV) aplikacji z informacjami nt. pogody i regionu, z którego TVP jest odbierana.
  • 15 kwietnia 2013 – uruchomiono kanał tematyczny TVP Rozrywka.
  • 23 lipca 2013 – kanały TVP1, TVP2 i TVP Info zakończyły nadawanie w naziemnej telewizji analogowej.
  • 1 września 2013 – powstał kanał TVP Regionalna będący pasmem wspólnym z lokalnymi pasmami, zmiana profilu TVP Info z kanału informacyjno-regionalnego na typowo informacyjny.
  • 12 stycznia 2014 – kanał tematyczny TVP Sport rozpoczął emisję w jakości HDTV.
  • 15 lutego 2014 – uruchomiono kanał tematyczny TVP ABC
  • 3 lipca 2015 – rozpoczęcie testowej emisji DVB-T2 w rozdzielczości 4K i z kompresją HEVC, prowadzone z masztu RTCN Raszyn (odbiór możliwy wyłącznie w okolicach Warszawy) na kanale nr 7 (191,50 MHz) z mocą ERP 3,5 kW i polaryzacją pionową (V).
  • 2 stycznia 2016 – zmiana nazwy TVP Regionalnej na TVP3 połączona ze zmianami programowymi
  • 30 września 2016 – kanał tematyczny TVP Info rozpoczął emisję w jakości HDTV.
  • 1 stycznia 2017 – TVS stała się pierwszym niezależnym od TVP kanałem, w którym czas antenowy sprzedaje Biuro Reklamy telewizji publicznej.
  • 6–7 kwietnia 2017 – TVP1, TVP2 i TVP Sport zakończyły emisję w wersji SDTV na satelicie Hot Bird (13⁰E).
  • 20 kwietnia 2017 – kanał tematyczny TVP Info zakończył emisję w wersji SDTV.
  • 7 czerwca 2018 – kanał tematyczny TVP Sport w wersji SD zastąpił TVP Rozrywkę w naziemnej telewizji cyfrowej.
  • 14 czerwca 2018 – uruchomiono stację TVP 4K – kanał Telewizji Polskiej w ultrawysokiej rozdzielczości (UHDTV).
  • 11 listopada 2018 – z okazji 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości uruchomiono kanał Poland In, drugiego obcojęzycznego kanału Telewizji Polskiej
  • 22 grudnia 2018 – uruchomienie TVP Sport w wersji HD w MUX 8 naziemnej telewizji cyfrowej.
  • 28 maja 2019 – Rada Języka Polskiego zdała raport dot. pasków widocznych w TVP Info. Stwierdziła w nim, że komunikaty umieszczane na paskach w „Wiadomościach” Telewizji Polskiej są narzędziem propagandy, a nawet przejawem przemocy symbolicznej.
  • 17 września 2019 – powstał kanał TVP Wilno przeznaczonego dla Polaków mieszkających na Litwie.
  • 23 października 2019 – uruchomienie TVP Kultura w wersji HD.
  • 23 marca 2020 – uruchomiono kanały internetowe TVP eSzkoła i TVP eSzkoła Domowe Przedszkole.
  • Od 2 kwietnia do 9 czerwca 2020 – uruchomiono tymczasową emisje kanału TVP HD w jakości SD na multipleksie 8 NTC
  • 26 czerwca 2020 – uruchomiono kanał internetowy TVP Kultura 2.
  • 19 listopada 2020 - zostanie uruchomiony kanał tematyczny TVP Dokument.
  • Filmweb (filmweb.pl) – największy polski serwis internetowy poświęcony filmom i ludziom kina. Druga co do wielkości baza filmowa na świecie po IMDb.com (na dzień 18 października 2012 roku) zawiera informacje o 517 560 filmach, 38 727 serialach, 10 491 grach i 1 636 554 ludziach filmu). Zawiera filmy ze 187 krajów, 9 byłych, 2 kraje, które zmieniły swoją nazwę na inną i 14 części należących do innych krajów (4 nieuznawane państwa, 5 autonomii, 1 byłą autonomię i 4 terytoria zależne).Pan Wołodyjowski – polski kolorowy film fabularny Jerzego Hoffmana z 1968 roku na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza o pod tym samym tytułem. Równolegle kręcony był czarno-biały serial Przygody pana Michała wykorzystujący te same rekwizyty. Produkcja filmu otoczona była sporym zainteresowaniem. Publicznie omawiano kandydatury planowaną obsadę.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6]




    Warto wiedzieć że... beta

    TVP Historia – kanał o tematyce historycznej TVP, który rozpoczął nadawanie 3 maja 2007 roku. Oparty jest przede wszystkim na produkcji własnych programów oraz zasobach archiwalnych TVP. Nie brakuje w nim także produkcji zagranicznych. TVP Historia aktywnie współpracuje z wieloma instytucjami. Wiele programów i filmów nadawanych przez stację można w późniejszym terminie obejrzeć na stronie internetowej.
    Jacek Olgierd Kurski (ur. 22 lutego 1966 w Gdańsku) – polski dziennikarz i polityk, z wykształcenia ekonomista, w latach 2005–2009 poseł na Sejm V i VI kadencji, od 2009 poseł do Parlamentu Europejskiego.
    Tylko Muzyka – był to pierwszy kanał tematyczny i zarazem pierwszy kanał cyfrowy Telewizji Polskiej. Nadawany był od 30 marca 1997 roku do 15 lutego 1998 roku, z kilkudniową przerwą od 6 października 1997 roku, gdy wiatr przewrócił antenę nadawczą. Twórcami byli: Lech Nowicki, Jacek Andrzejewski, Paweł Sito.
    Hot Bird (ang. gorący ptak) – nazwa serii satelitów telekomunikacyjnych należących do konsorcjum Eutelsat. Osiem z nich nadal pracuje, choć część w ograniczonym zakresie. Znajdują się one na orbicie geostacjonarnej (nad równikiem). Satelity, których czas pracy dobiegł końca przesunięte zostały na tzw. orbitę cmentarną, znajduje się ona ponad orbitą geostacjonarną.
    Europejska Unia Nadawców (ang. European Broadcasting Union, w skrócie EBU), (franc. Union européenne de radio-télévision, w skrócie UER), nazywana także Eurowizją, powstała w 1950 roku jako organizacja skupiająca publiczne (niekomercyjne) stacje radiowe i telewizyjne Europy Zachodniej w celu wymiany realizowanych programów i wspólnej produkcji audycji dla widzów w wielu krajach. W socjalistycznej Europie Wschodniej powstała kilkanaście lat później konkurencyjna instytucja - Międzynarodowa Organizacja Radia i Telewizji (Interwizja). Polskie Radio i Telewizja należały do Interwizji. W latach 70. XX wieku Festiwal w Sopocie miał nawet formułę "Festiwalu Interwizji", odpowiednika Konkursu Piosenki Eurowizji.
    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
    TVP Regionalna – programy regionalne Telewizji Polskiej SA oraz nazwa tworzonego przez nie od 1994 roku (z przerwą od marca 2002 do 31 sierpnia 2013) tzw. pasma wspólnego.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.169 sek.