• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Tala - muzyka

    Przeczytaj także...
    Klasyczna muzyka indyjska sięga korzeniami najstarszych dokumentów tradycji hinduistycznej, Wed. Samaweda, jeden z czterech zbiorów wchodzących w skład Wed, szeroko zajmuje się muzyką. Klasyczna muzyka indyjska wywodzi się z praktyk medytacyjnych. Wszystkie cztery formy tych melodii (ragi) mają wpływać na różne czakry (centra energetyczne) na drodze do Kundalini.Mrydanga ( dewanagari मृदंग , trl. mṛdanga ) – jeden z najstarszych instrumentów perkusyjnych. Składa się z glinianego korpusu, dwóch membran i naciągu. Membrany mogą być różnych rozmiarów i podobnie jak naciąg są skórzane.
    Thavil (tamil: தவிள்) - południowo-indyjski instrument perkusyjny, używany w tradycji karnatackiej indyjskiej muzyki klasycznej, a także w muzyce ludowej. Często towarzyszy nadaswaram. Te dwa instrumenty są typowym obrazkiem podczas świąt w południowych Indiach.
    Alla Rakha, wirtuoz tabli

    Tala - zasadniczy motyw rytmiczny w klasycznej muzyce indyjskiej, nadający utworowi strukturę. Najczęściej stosowanym instrumentem w muzyce północnych Indii jest tabla, czasami również pakhawadź, zaś w stylu południowym - mridanga. Na koncertach nadaswaram mridangę zastępuje thavil.

    Nadaswaram (język tamilski: நாதஸ்வரம்) - południowoindyjski instrument dęty, przypominający obój. Podobny do shehnai, używanego na północy Indii, jest nieco szerszy. Jest on wykorzystywany w hinduskiej muzyce klasycznej. Uważany za jeden z tzw. mangala vaidya, czyli instrumentów przyciągających pomyślność. Z tego względu często jest używany z okazji ceremonii weselnych. Zazwyczaj nadaswaram występują parami, z akompaniamentem podobnego doń ottu oraz bębna thavil.Muzyka hindustańska (hindi: हिन्दुस्तानी शास्त्रीय संगीत, urdu: ہندوستانی شاستریہ سنگیت Hindustani śastrij sangit; ang. Hindustani classical music) - jeden z dwóch stylów w indyjskiej muzyce klasycznej, dominujący na północy subkontynentu indyjskiego. Drugim jest tzw. muzyka karnatacka, popularna przede wszystkim na Południu.

    Istnieje wiele skodyfikowanych wzorców rytmicznych oraz metod ich zapisu, jednak jedynie kilka z nich zdobyło wielką popularność, spychając w cień pozostałe. W muzyce hindustańskiej najczęściej stosowaną talą jest tintal, polegający na cyklu 16 uderzeń podzielonych na cztery takty.

    Talea (tala), l.mn. taleae – w średniowieczu schemat rytmiczny głosu tenorowego (cantus firmus) powtarzany w utworze izorytmicznym.Pakhawadź, Mardal - indyjski podwójny bęben o baryłkowatym kształcie, północnoindyjski odpowiednik mridangamu używanego na Południu. Jest standardowym instrumentem w zasadniczo wokalnym stylu, dhrupadzie, poza tym często bywa wykorzystywany w innych rodzajach muzyki. Charakteryzuje się niskim, miękkim tonem. Podobnie jak w przypadku tabli, rytmy zapamiętywane są przy pomocy mnemotechnicznych ciągów sylab, zwanych bol.

    Linki zewnętrzne[]

  • Wprowadzenie do tali i tabli.
  • Tabla: Bębny północnych Indii,
  • Tabla:
  • Mridanga
  • Zobacz też[]

  • Talea



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.007 sek.