• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Tachometr

    Przeczytaj także...
    Koło zamachowe – koło o dużym momencie bezwładności, wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach.Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.
    Alternator – prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych. Pierwszy alternator skonstruował Nikola Tesla w 1891 i opatentował go w USA pod numerem 447921.
    Obrotomierz motocyklowy

    Tachometr - urządzenie służące do pomiaru prędkości poruszającego się ciała lub substancji (z grec. tachos - prędkość , metron - mierzyć). Najczęściej spotykaną postacią tachometru jest tachometr mierzący prędkość obrotów wału napędowego w silniku lub w maszynie. Tradycyjnie odczyt jest w postaci analogowej, ale wskaźniki cyfrowe są coraz częściej spotykane.

    Wał korbowy (lub wał wykorbiony) – rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.Silnik o zapłonie iskrowym (ZI) jest silnikiem cieplnym spalinowym o spalaniu wewnętrznym, w którym spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Mieszanina paliwa i powietrza musi być przygotowana odpowiednio wcześniej przed momentem zapłonu, do jej zapalenia niezbędna jest wytworzona w odpowiednim źródle iskra. Sprawność silnika o zapłonie iskrowym zależy w głównej mierze od stopnia sprężania.

    Motoryzacja[ | edytuj kod]

    Tachometry samochodowe (obrotomierze) pokazują liczbę obrotów wału korbowego w danej jednostce czasu (najczęściej liczbę obrotów na minutę). W silnikach o zapłonie iskrowym (benzynowych) realizowane jest to poprzez pomiar liczby i częstości iskier na świecy zapłonowej, natomiast w silnikach o zapłonie samoczynnym (wysokoprężnych) impuls pomiarowy pobierany jest z alternatora lub czujnika na kole zamachowym. Wskaźnik ten ma zastosowanie głównie w pojazdach z ręczną skrzynią biegów, gdzie pomaga kierowcy dobrać odpowiednie przełożenie skrzyni biegów.

    Silnik o zapłonie samoczynnym (znany powszechnie jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) – silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, ma miejsce zapłon samoczynny. Do cylindra dostarczane jest powietrze, kiedy tłok zbliża się do swojego GMP następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu. Do zainicjowania zapłonu nie są potrzebne tak jak w przypadku silnika o zapłonie iskrowym zewnętrzne źródła ciepła. Stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych mieści się w przedziale 12-25.

    Tachometry w samochodach, samolotach i innych typach pojazdów zazwyczaj mają zaznaczony (najczęściej kolorem zielonym) bezpieczny zakres liczby obrotów, przy którym silnik może pracować (jego przekroczenie może powodować szybsze zużycie, a nawet uszkodzenie silnika).

    Medycyna[ | edytuj kod]

    W medycynie tachometry są używane do pomiaru prędkości przepływu krwi z wyznaczonego punktu do systemu krążenia (jest to tzw. hemotachometr).

    Rejestrowanie dźwięku[ | edytuj kod]

    Przy analogowym zapisie dźwięku, tachometr mierzy prędkość przesuwu taśmy przed głowicą.





    Reklama

    Czas generowania strony: 0.01 sek.