• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Tabu pokarmowe



    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5] [6]
    Przeczytaj także...
    Symbol (z gr. σύμβολον) – semantyczny środek stylistyczny, który ma jedno znaczenie dosłowne i nieskończoną liczbę znaczeń ukrytych. Odpowiednik pojęcia postrzegany zmysłowo. Najbardziej ogólnie jest to zastąpienie jednego pojęcia innym, krótszym, bardziej wyrazistym lub najlepiej oddającym jego naturę, albo mniej abstrakcyjnym. Jest to znak odnoszący się do innego systemu znaczeń, niż do tego, do którego bezpośrednio się odnosi. Przykładowo symbol lwa oznacza nie tylko dany gatunek zwierzęcia, lecz często także siłę lub władzę. Symbole są pewnymi znakami umownymi, które w różnych kulturach mogą mieć różne znaczenia - to odróżnia symbol od jednoznacznej alegorii. Znaczenia szczególne to między innymi:Post – dobrowolne powstrzymanie się od jedzenia w ogóle, lub od spożywania pewnych rodzajów pokarmów (np. mięsa), przez określony czas. Pości się przede wszystkim z przyczyn religijnych.
    Uwagi[ | edytuj kod]
    1. The central fact of Hinduism is cow protection. Cow protection to me is one of the most wonderful phenomena in human evolution. (...) Cow protection is the gift of Hinduism to the world. And Hinduism will live so long as there are Hindus to protect the cow, (ang.).
    2. Uwe Spiekermann przypomina, że przeliczając oficjalne liczby ubić w ilość uzyskanego mięsa, przed I wojną światową w Niemczech pozyskiwano 84 t mięsa psiego rocznie, a w okresie 1920-1924 nawet 115 t rocznie – przy wielokrotnie większej liczbie ubić nielegalnych

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Rolf Degen: Nicht nur Verdorbenes macht Angst (niem.). Tabula. [dostęp 17.01.2008].
    2. Daniel M.T. Fessler, Carlos David Navarrete. Meat Is Good to Taboo: Dietary Proscriptions as a Product of the Interaction of Psychological Mechanisms and Social Processes. „Journal of Cognition and Culture”. 3 (1), s. 1-40, s.4, 2003. DOI: 10.1163/156853703321598563. ISSN 1567-7095. 
    3. Monika Setzwein: Zur Soziologie des Essens, s. 109 f (de).
    4. Eva Barlösius: Soziologie des Essens, s. 104 (de).
    5. Prawo ochrony krów przed zabijaniem w indyjskich krajach związkowych (ang.).
    6. Mind of Mahatma Gandhi : Complete Book Online, mkgandhi.org [dostęp 2017-11-27].
    7. Nicolai Schirawski: Sehr verehrte Kuh, z: P.M. Magazin, 09/2002, (niem.).
    8. Marvin Harris: Good to eat. Riddles of Food and Culture, s. 61.
    9. Ram Puniyani: Beef Eating: Strangulating History, z: The Hindu, 2003, (ang.).
    10. Wywiad z indyjskim historykiem D.N. Jha, (ang.).
    11. Renate Syed: Das heilige Essen – Das Heilige essen. Religiöse Aspekte des Speiseverhaltens im Hinduismus, z: Perry Schmidt-Leukel (wyd.): Die Religionen und das Essen, Kreuzlingen 2000, s. 131 i d. (de).
    12. Renate Syed, s. 135 (de).
    13. Harris 2005 ↓, s. 48 i n..
    14. Harris 2005 ↓, s. 53.
    15. Harris 2005 ↓, s. 60 i n..
    16. Biblia Tysiąclecia, edycja online, (pol.).
    17. Koran 2,173, edycja online, (pol.).
    18. Harris 1985 ↓, s. 40-43.
    19. Peter Heine: Nahrung und Nahrungstabus im Islam, w: Perry Schmidt-Leukel (wyd.): Die Religionen und das Essen, s. 90 (de).
    20. Harris 1985 ↓, s. 46 i n..
    21. Harris 2005 ↓, s. 82 i n..
    22. Eva Barlösius: Soziologie des Essens, s. 102 (de).
    23. Monika Setzwein: Zur Soziologie des Essens, s. 103 f (de).
    24. Peter Heine, s. 91 (de).
    25. Strona organizacji ekologicznej Vivy, akcji dla zwierząt, [30.09.07], (pol.).
    26. Angielski artykuł Wikipedii Horse meat, (ang.).
    27. Harris 2005 ↓, s. 89 i n..
    28. Harris 2005 ↓, s. 98.
    29. Harris 2005 ↓, s. 98 i n..
    30. Harris 2005 ↓, s. 105 i n..
    31. Niels Kayser Nielsen: Food, Hunting, and Taboo, s. 66, (ang.).
    32. Alois Payer: Die jüdischen Speisegesetze, (niem.).
    33. Manfred Goetz: Schächten von Opfer- und Nutztieren, (niem.).
    34. Zobacz Feffer, J. (2002): The Politics of Dog (en), oraz Artykuł z Die ZEIT o spożywaniu psiego mięsa w Korei Południowej, (niem.).
    35. Wiadomość agencji Xinhua: W Chinach zamknięto restaurację serwującą kocie mięso, z dnia 06.07.2006, na stronie internetowej Serwisu Informacyjnego Branży Turystycznej, [10.10.2007], (pol.).
    36. Artykuł o spożywaniu psiego mięsa w Korei Północnej w portalu The moderate voice, [12.10.2007], (ang.).
    37. Artykuł z Die Zeit o spożywaniu psiego mięsa w Korei Południowej, (niem.).
    38. Reportaż radiostacji NDR o spożywaniu psiego mięsa w Chinach z 2002 roku, (niem.).
    39. Erhard Oeser (2004): Hund und Mensch: die Geschichte einer Beziehung, Darmstadt, s. 143 i d. (de).
    40. John Feffer: The Politics of Dog, 2002, (ang.).
    41. Markus Rohner: Nicht nur Asiaten lieben Hundefleisch, (niem.) oraz Artykuł o spożywaniu psiego mięsa w Szwajcarii, (niem.).
    42. Radiostacja MDR: Prinz Henrik isst gern Hundefleisch, (niem.).
    43. Artykuł z gazety Die ZEIT o spożywaniu psiego mięsa w Korei, (niem.).
    44. Harris 2005 ↓, s. 193.
    45. Harris 2005 ↓, s. 194.
    46. Słownik języka polskiego. W. Doroszewski (red.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1958–1969.
    47. Dorota Sumańska: Chce się wyć. W: Polityka [on-line]. 28 października 2008.
    48. Dariusz Kortko, Tomasz Tosza: Co to za mięso? Psina, w „Gazeta Wyborcza” z dnia 27.10.1995, pl.
    49. psina - definicja, synonimy, przykłady użycia. [dostęp 2015-12-19]. Cytat: psina «pieszczotliwie o psie» • psinka
    50. Markus Rohner: Nicht nur Asiaten lieben Hundefleisch, (niem.) i Artykuł o spożywaniu psiego mięsa w Szwajcarii (niem.).
    51. Raport z badań naukowców z uniwersytetu w Giessen, [10.10.2007], (niem.).
    52. Oeconomische Encyclopädie Krünitza, hasło Hund (de).
    53. Gertrud Blaschitz: Der Mensch und seine Beziehung zu seinen Haustieren Hund und Katze, (niem.).
    54. w: Uwe Spiekermann (2002): Das Andere verdauen. Begegnungen von Ernährungskulturen, w: U. Spiekermann (wyd.): Ernährung in Grenzsituationen, Berlin, s. 92-93 (de).
    55. U. Spiekermann: Das Andere verdauen. Begegnungen von Ernährungskulturen, s. 94 (de).
    56. Lothar Penning (1984): Kulturgeschichtliche und sozialwissenschaftliche Aspekte des Ekels, s. 80 (de).
    57. Zobacz Stephen Mennell: Die Kultivierung des Appetits, s. 386 i d. (de).
    58. Hans-Werner Prahl/Monika Setzwein (1999): Soziologie der Ernährung, s. 97 (de).
    59. Insekten essen – Ekel oder Genuss?, [dostęp w 2003], (niem.).
    60. Aktualny stan prawny na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego, [04.10.2007], (pol.).
    61. Harris 2005 ↓, s. 172-173.
    62. Harris 2005 ↓, s. 167.
    63. Harris 2005 ↓, s. 185.
    64. Harris 2005 ↓, s. 186-187.
    65. Harris 2005 ↓, s. 182-183.
    66. Monika Setzwein: Zur Soziologie des Essens, s. 137-138 (de).
    67. Z jadalnych roślin z rodziny bobowatych starożytni Grecy znali wyłącznie bób.
    68. Punks, B. (2006): Vegetarismus. Religiöse und politische Dimensionen eines Ernährungsstils, s. 22 i d., (niem.).
    69. Name=„dye” >James Dye: Explaining Pythagorean Abstinence from Beans, (ang.).
    70. Antypapież Hipolit: Odparcie wszelkich herezji, księga 1., rozdz. 2 (pl).
    71. Pythagoras and the Bean, (ang.).
    72. W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2020 r. poz. 688) utworzyła Fundusz Promocji Mięsa Końskiego.
    73. Monika Setzwein: Zur Soziologie des Essens, s. 79 (de).
    74. Klaus Eder (1988): Die Vergesellschaftung der Natur, Frankfurt/M., s. 111 (de).
    75. Friedemann Schmoll: Der Mensch ist, was er nicht isst, w: Science Lunch, październik 2004, (niem.).
    76. Informacja organizacji WWF, 2006, (niem.).
    77. Artykuł z miesięcznika mare, (niem.).
    78. Informacja organizacji Pro Wildlife, 2002, (niem.).
    79. Opis historii bobra w Polsce na stronie Przyrody Polskiej, [dostęp 30.09.07], (pol.).
    80. Muzeum w Hidden: bóbr, (niem.).
    81. Andreas Grossweiler: Hirnpudding und Eichhörnchenpfeffer, (niem.).
    82. Artykuł na stronie internetowej BBC: Jamie „must back squirrel-eating”, [30.09.07], (ang.).
    83. Artykuł na stronie internetowej ABC News: N.J. Warns: Don’t Eat Squirrel Near Dump, [dostęp 30.09.07], (ang.).
    84. Stephen Mennell: Die Kultivierung des Appetits. Geschichte des Essens vom Mittelalter bis heute, s. 392 (de).
    85. Courtine, Robert J (1998, 2003 poprawiona edycja): The Concise Larousse Gastronomique (Larousse), London. ​ISBN 0-600-60863-8​ (en).
    86. Stephen Mennell, s. 392 (en).
    87. Planet Wissen o trudności spożycia mleka, (niem.).
    88. Harris 2005 ↓, s. 146.
    89. Harris 2005 ↓, s. 159 i d..
    90. China today: Der heiß umkämpfte Markt für Milchprodukte (2005), (niem.).
    91. Artykuł gazety Süddeutsche Zeitung, (niem.).
    92. Źródło: Fukuzo Nagasaki: Pro- and Anti-Whaling Attitudes as Revealed in Public Opinion Polls (tabela 11), (ang.).
    93. Opis katastrofy lotniczej w Andach z roku 1972, którą ocaleni przeżyli dzięki kanibalizmowi, (ang.).
    94. Harris 2005 ↓, s. 216.
    95. Susanne Wetzel: Kannibalismus, (niem.).
    96. Harris 2005 ↓, s. 220 i d..
    97. Harris 2005 ↓, s. 235.
    98. Harris 2005 ↓, s. 241.
    99. Harris 2005 ↓, s. 247 i d..
    100. Harris 2005 ↓, s. 254.
    101. Harris 2005 ↓, s. 256.
    102. Informacje o kulturze Azteków, (niem.).

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Eva Barlösius: Soziologie des Essens, Juventa, Monachium 1999, ​ISBN 3-7799-1464-6​.
  • Mary Douglas, Czystość i zmaza, Marta Bucholc (tłum.), Joanna Tokarska-Bakir, Warszawa: PIW, 2007, ISBN 978-83-06-03048-8, OCLC 749240302.
  • Marvin Harris: Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury. Warszawa: PIW, 1985. ISBN 83-06-01147-3.
  • Marvin Harris: Wohlgeschmack und Widerwillen. Die Rätsel der Nahrungstabus. Stuttgart: Klett-Cotta, 2005. ISBN 3-608-94412-5.
  • Dwijendra Narayan Jha: The Myth of the Holy Cow, Verso Books, London 2002, ​ISBN 1-85984-676-9​.
  • Stephen Mennell: Die Kultivierung des Appetits. Geschichte des Essens vom Mittelalter bis heute (angielski tytuł oryginalny: All Manners of Food), Athenäum, Frankfurt/Main 1988. ​ISBN 3-610-08509-6​.
  • Perry Schmidt-Leukel (wyd.): Die Religionen und das Essen, Hugendubel, Kreuzlingen 2000, ​ISBN 3-7205-2115-X​.
  • Monika Setzwein, Zur Soziologie des Essens. Tabu, Verbot, Meidung, Opladen: Leske + Budrich, 1997, ISBN 3-8100-1797-3, OCLC 40363347.
  • Frederick J. Simoons: Eat Not This Flesh. Food Avoidances from Prehistory to the Present, Wisconsin Press, Madison 1994 (wydanie 2.), ​ISBN 0-299-14254-X​.
  • Sabine Wilke, Die verspeiste Esskultur. Nahrung und Nahrungstabus, Marburg: Tectum Verlag, 2005, ISBN 3-8288-8789-9, OCLC 61320716.
  • Menstruacja (miesiączka, ang. period, łac. menses); krwawienie miesięczne – fizjologiczne zjawisko polegające na cyklicznym złuszczaniu się nabłonka macicy (endometrium) pod wpływem charakterystycznych zmian stężenia hormonów płciowych (estrogenów i progesteronu), wynikających z układów wzajemnych sprzężeń zwrotnych między gonadami, przednim płatem przysadki mózgowej i podwzgórzem.Pasożytnictwo, parazytyzm – forma antagonistycznego współżycia dwóch organizmów, z których jeden czerpie korzyści ze współżycia, a drugi ponosi szkody. Termin ten stosowany jest w biologii – w odniesieniu do dwóch organizmów różnych gatunków – oraz w socjologii, gdzie pasożytnictwem nazywany jest próżniaczy tryb życia osoby zdolnej do pracy. Zbliżonymi do pasożytnictwa formami – spotykanymi w biologii rozwoju – są szczególne taktyki rozrodcze prowadzone przez parazytoidy, pasożyty lęgowe oraz niektóre gatunki tzw. pasożytów płciowych (np. matronicowate).


    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5] [6]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Królestwo Prus (niem. Königreich Preußen) – oficjalny tytuł państwa prusko-brandenburskiego po 1701, wraz z pozostałymi domenami dynastii Hohenzollernów w latach 1701-1918, od 1871 wchodzące w skład Cesarstwa Niemieckiego. Terytorium Królestwa Prus obejmowało dwie trzecie całego obszaru Cesarstwa Niemieckiego.
    Aztekowie, Mexikowie – najsilniejszy w prekolumbijskim Meksyku naród indiański, posługujący się językiem nahuatl z rodziny uto-azteckiej. W momencie konkwisty przewodzili najsilniejszej federacji państw na obszarze Mezoameryki.
    Wymioty (łac. vomitus, emesis) – gwałtowny wyrzut treści pokarmowej na zewnątrz z żołądka (bądź z żołądka i jelit) poprzez przełyk i jamę ustną, w wyniku silnych skurczów mięśni brzucha, przepony oraz klatki piersiowej. Często nudności poprzedzają lub towarzyszą wymiotom.
    Kult religijny – integralny składnik religii, który w szerokim tego pojęcia znaczeniu oznacza czynności, dokonywane z pobudek religijnych, zaś w wąskim znaczeniu oznacza ustalone rytuały, odprawiane ku czci wobec sacrum.
    Wedy, Weda (dewanagari वेद , "wiedza"; podobieństwo tych słów wynika ze wspólnego językowego praprzodka indosłowiańskiego) – święte księgi hinduizmu, najstarsza grupa religijnych tekstów sanskryckich, które stanowiły całość ówczesnej wiedzy człowieka o świecie ludzi i bogów; antologia tekstów z różnych okresów, o różnej tematyce, budowie i przeznaczeniu. Objętością Wedy przewyższają Biblię sześciokrotnie.
    Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.
    Kura domowa (Gallus gallus domesticus) – ptak hodowlany z rodziny kurowatych, hodowany na całym świecie. W środowisku naturalnym nie występuje. Uważa się, że stanowi formę udomowioną kura bankiwa (Gallus gallus), lecz nie wyklucza się domieszki innych gatunków południowoazjatyckich kuraków (zarówno żyjących, jak i wymarłych). Udomowienie miało prawdopodobnie miejsce w III tysiącleciu p.n.e. w Indiach, chociaż badania archeologiczne wykazały, że pierwsze kuraki udomowiono w Chinach już w VI tysiącleciu p.n.e. Około 1000 p.n.e. kury hodowano już powszechnie w Chinach, a ok. 500 p.n.e. w Egipcie i Europie, w tym w Polsce (odnaleziono kości kur podczas wykopalisk w Biskupinie). W tym okresie w Chinach prowadzono już sztuczne wylęganie. Jak wykazały badania, ówczesne kury przypominały dzisiejsze kury bezrasowe, lecz miały lepiej rozwinięte skrzydła.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.172 sek.