• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • TKi3

    Przeczytaj także...
    Królestwo Prus (niem. Königreich Preußen) – oficjalny tytuł państwa prusko-brandenburskiego po 1701, wraz z pozostałymi domenami dynastii Hohenzollernów w latach 1701-1918, od 1871 wchodzące w skład Cesarstwa Niemieckiego. Terytorium Królestwa Prus obejmowało dwie trzecie całego obszaru Cesarstwa Niemieckiego.Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna (PKP S.A.) – powstała w wyniku komercjalizacji istniejącego od 1926 przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Ich jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Spółka pełni dominującą rolę w Grupie PKP. Do jej podstawowych zadań należą:
    Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.

    TKi3 – stosowane przez PKP oznaczenie serii parowozów, wcześniej eksploatowanych na kolejach pruskich jako seria T9³. Istniała również bezogniowa wersja tej maszyny, oznaczona TKi3b.

    TKi3b - parowóz bezogniowy budowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego we Wrocławiu na podwoziu lokomotyw serii TKi3. W latach 1951-1959 powstało 59 egzemplarzy. Parowozy były produkowane na potrzeby przemysłu drzewnego i papierniczego. Czas pracy pomiędzy kolejnymi napełnieniami zasobnika wynosił od 2 do 6 godzin, zależnie od charakteru pracy. Ostatni parowóz TKi3b-48 pracujący w Kopalni Węgla Brunatnego w Koninie, został przekazany do skansenu w Karsznicach, a ostatecznie zasobnik został pocięty, podwozie sprzedane do Niemiec.Parowóz bezogniowy, zwany także pasożytem – parowóz nieposiadający paleniska. Stosowany był w miejscach zagrożonych wybuchem, np. w rafineriach, składach materiałów łatwopalnych itp. Zamiast kotła parowego wyposażony był w ciśnieniowy zasobnik pary, w którym para była uzupełniana okresowo z kotłowni.

    Ogółem zbudowano 2060 takich parowozów, po 1918 roku do PKP trafiło 320 egzemplarzy. W 1945 na terenie Polski znalazło się 240 parowozów TKi3, z których 130 sztuk należało już przed wojną do PKP.

    Lokomotywa parowa (również parowóz) – lokomotywa napędzana maszyną parową lub rzadziej turbiną parową. Para pochodzi z kotła opalanego węglem, rzadziej drewnem, ropą czy mazutem, a w parowozach bezogniowych z zasobnika pary.

    Przypisy

    1. Ryszard Stankiewicz. Parowóz towarowy PKP serii TKi3. „Koleje Małe i Duże”. 1-2(29) 2011, s. 66-95, 2011. 

    Linki zewnętrzne[]

  • Pojazdy Komunikacji – Parowóz TKi 3



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.073 sek.