• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Szybowiec



    Podstrony: [1] [2] [3] [4] 5 [6]
    Przeczytaj także...
    Korkociąg – w lotnictwie – stan lotu oraz autorotacyjna figura akrobacji lotniczej, odbywająca się na pozakrytycznych kątach natarcia po linii śrubowej o małym promieniu, przy częściowej lub całkowitej utracie sterowności Skrzydło samolotu (płat nośny) – zespół płatowca, jeden z głównych elementów konstrukcyjnych stałopłatów (samolotów, szybowców) służący do wytwarzania siły nośnej. W przekroju skrzydło ma kształt profilu lotniczego. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i często urządzenia do zwiększenia siły nośnej (sloty, klapy). Skrzydło tworzy często zespół konstrukcyjny w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie, zbiorniki paliwa oraz pomieszczenia na ładunek użytkowy.
    Przypisy[ | edytuj kod]
    1. Licencjonowanie personelu, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, s. 14.
    2. Kodeks Sportowy FAI – Dział 3: Szybownictwo.
    3. Ken Stewart, „Podręcznik pilota szybowcowego – praktyka”.
    4. GP Gliders GP-11 Pulse.
    5. Jonker Sailplanes JS1.
    6. „SZD-56 Diana”.
    7. Radosław Górzeński, „Przyrządy pokładowe”, 2003.
    8. „Gliding” nr 4/1950-51, Sailflying Press Ltd., s. 165.
    9. Rejestr rekordów FAI.
    10. Rekordowy lot szybowca Perlan 2, „Lotnictwo”, nr 10-11 (2017), s. 12, ISSN 1732-5323
    11. ETA, 2000 Szybowiec wysokowyczynowy klasy otwartej. Niemcy.; samolotypolskie.pl, dostęp 6 września 2012.
    12. Historia szybowca PW-5 „Smyk” (pol.). [dostęp 2018-08-23].
    13. Aktualna tabela współczynników (2012).
    14. Adela Dankowska, Z głową w chmurach, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ECHO, 2005, ISBN 83-87162-07-8, OCLC 69281737.
    15. Aeroklub Ostrowski: Szkolenie szybowcowe – pytania o odpowiedzi; 2011.
    16. „...Jeśli stosujemy się do reguł pisanych krwią poprzedników i zachowujemy pewien zapas rezerwy latanie jest bezpieczne...” w LATAĆ, NIE LATAĆ? OTO JEST PYTANIE: Biografia; Sebastian Kawa, dostęp 21 września 2012.
    17. Witryna producenta flarm.com.
    18. Raport PKBWL Zalecienie rozważenia stosowania urządzeń FLARM w krajowych zawodach szybowcowych, PKBWL 2011.
    19. „Training – eye of the examiner”, Howard Fried, Flying Magazine, grudzień 1993.
    20. Skrócona biografia Otto Lilienthala. Muzeum Otto Lilienthala. [dostęp 2010-08-10].
    21. „The Wright Brothers & The Invention of the Aerial Age.” Smithsonian Institution. Dostęp: 21 września 2010.
    22. Johnson, Mary Ann. On the Aviation Trail in the Wright Brothers’ West Side Neighborhood in Dayton, Ohio Wright State University, 2001.
    23. lotniczapolska.pl 2007 „Trochę o Czesławie Tańskim.
    24. Bolesław Orłowski, Nie tylko szablą i piórem., Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1985, s. 212–213, ISBN 83-206-0509-1, OCLC 830182185.
    25. Lucyna Smoleńska, Mieczysław Sroka: Wielcy znani i nieznani, rozdz. „Polski Ikar (1863-1942)”. Warszawa: Wydawnictwo Radia i Telewizji, 1988, s. 166–172.
    26. Szybowiec WWS-2 Żaba, samolotypolskie.pl.
    27. Szybownictwo II RP; dostęp 1 września 2012.
    28. „Mr Kurz’ flying glider replica.” Me 163 Komet Web Site. Dostęp 26 października 2008.
    29. Peter Harclerode: Wings of War: Airborne Warfare 1918–1945, s 54. Wiedenfield and Nicholson, 2005. ​ISBN 0-304-36730-3​.
    30. Shavrov, V. (1997). „Istoriya konstruktsiy samoletov v SSSR”. Bronekollektsiya (4).
    31. Späte, Wolfgang. Top Secret Bird: Luftwaffe’s Me-163 Komet. Missoula, Montana: Pictorial Histories Publishing Co., 1989. ​ISBN 1-872836-10-0​.
    32. Horten Ho 229 Jet Powered Flying Wing Fighter-Bomber.
    33. SZD-6x (IS-6x) „Nietoperz”, 1951.
    34. SZD-20x „Wampir 2", 1959.
    35. 2008 tabela wspólsczynników Deutscher Aero Club – dostęp 2008-08-07.
    36. Problemy rozwoju szybowców Zefir.
    37. SZD-29 „Zefir 3", 1965.
    38. Broszura szybowca LET L33 Solo.
    39. [1] Problemy rozwoju szybowców Jantar.
    40. SZD-56-1 „Diana 1", 1990.
    41. Strona producenta LS10.

    Literatura[ | edytuj kod]

  • Pytania i odpowiedzi o szybownicwie
  • Przyrządy pokladowe Radoslaw Górzeński 2003; nakolannik.pl
  • „Zasady Pilotażu Szybowcowego”, Andrzej Pazio, Kielce 1994, Aeroklub Polski
  • „Meteorologia dla potrzeb szybownictwa”, Marcin T. Schmidt, WKiŁ, Warszawa 1982
  • „Polskie szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju”, praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego, SCG 2012, ​ISBN 978-83-932826-0-9​.
  • Historia lotnictwa Materiały szkoleniowe Aeroklubu Warszawskiego
  • „The Evolution of U.S. Contest Soaring” (ang.), John H. Cochrane, Ralph S. Barnaby Lecture, 2 października 2010, na zaproszenie Amerykańskiego Muzeum Szybownictwa
  • Sebastian Kawa, „O zawodach szybowcowych
  • Malcolm Morgan: History of Gliding (ang.). W: Strona internetowa CUGC [on-line]. Cambridge University Gliding Club, 2012-07-04. [dostęp 2016-10-04].
  • Glider Flying Handbook; US Department of Transportation, Federal Aviation Administration, 2003
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Portal Komisji Szybowcowej Aeroklubu Polskiego
  • Portal o szybowcach
  • Rejestr przelotów szybowcowych Crosscountry.aero
  • Latawiec – najstarszy i najprostszy konstrukcyjne przyrząd latający cięższy od powietrza (aerodyna). Tradycyjnie składa się ze szkieletu pokrytego płótnem lub papierem, nie posiada własnego napędu i jest zamocowany liną do stałego (lub ruchomego) punktu na powierzchni Ziemi. Latawiec unosi się w powietrzu wykorzystując siłę nośną, jaka powstaje na jego powierzchni wskutek ruchu powietrza (np. wiatru) wytwarzającego różnicę ciśnienia nad i pod jego powierzchnią  – analogicznie jak na skrzydle samolotu. Pułap jaki może osiągnąć latawiec zależy zatem od długości linki, kąta natarcia powierzchni nośnej oraz prędkości wiatru.  Urwanie się latawca z uwięzi powoduje zanik siły nośnej na jego powierzchni, wpadnięcie w korkociąg i upadek na ziemię.. Wydłużenie płata – miara smukłości płata i oznaczane jest wskaźnikiem λ {displaystyle lambda } . Oblicza się je dzieląc kwadrat rozpiętości przez powierzchnię nośną.


    Podstrony: [1] [2] [3] [4] 5 [6]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Wysokościomierz - jest to przyrząd pokładowy, stosowany na praktycznie wszystkich rodzajach statków powietrznych, a także w sportach uprawianych w urozmaiconym terenie. Jest to czuły manometr wskazujący wysokość dzięki pomiarowi ciśnienia powietrza i wyskalowany w metrach, stopach lub kilometrach.
    Busola magnetyczna – urządzenie nawigacyjne służące do wyznaczania kierunku bieguna magnetycznego. Busola, podobnie jak kompas, jest wyposażona w igłę magnetyczną.
    Chyłomierz poprzeczny – jeden z najprostszych przyrządów pokładowych stosowanych w lotnictwie. Zbudowany jest z zakrzywionej szklanej rurki wypełnionej bezbarwną cieczą oporową, wewnątrz której może się swobodnie przemieszczać kulka. Służy do określenia kierunku przyspieszeń działających na statek powietrzny, a tym samym weryfikacji poprawności wykonania zakrętu. Chyłomierz zwykle wbudowany jest w jedną obudowę wraz z zakrętomierzem. Dzięki prostocie budowy chyłomierz umieszczany jest w większości współczesnych statków powietrznych.
    32. Mistrzostwa świata w szybownictwie – najważniejsze zawody szybowcowe w 2012 roku zostały podzielone na dwie części. Mistrzostwa świata w klasie otwartej, 15 m oraz 18 m odbyły się w amerykańskiej miejscowości Uvalde między 28 lipca a 19 sierpnia 2012, natomiast rywalizacja w klasie światowej, standard i klub odbyła się w miejscowości Adolfo Gonzales Chaves (Argentyna) w dniach 6-19 stycznia 2013 roku.
    Mistrzostwa świata w szybownictwie rozegrane zostały po raz pierwszy w 1937 w Wasserkuppe, Niemcy. Organizacją mistrzostw zajmuje się Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI).
    Laminaty – rodzaj kompozytów: tworzywa powstające z połączenia dwóch materiałów o różnych właściwościach mechanicznych, fizycznych i technologicznych, w których składnik wzmacniający (tzw. zbrojenie) jest układany w postaci warstw (łac. lamina – cienka blaszka, płytka – stąd nazwa laminatów), między którymi znajduje się wypełnienie, pełniące rolę lepiszcza. Warstwy wzmocnienia mogą być w postaci włókien ciągłych ułożonych jednokierunkowo (tzw. rovingu), tkanin lub mat z włókna ciętego. Laminat, ze względu na swoją strukturę, ma dobrą wytrzymałość w kierunku włókien, ale bardzo słabą wytrzymałość w kierunku prostopadłym do warstw. Typowym naturalnym laminatem jest drewno, w którym wytrzymałe i sprężyste, choć wiotkie włókna celulozowe są spajane w sztywne i odporne tworzywo przez tzw. ligninę (drzewnik) o wiele mniej wytrzymałą mechanicznie od celulozy.
    Wariometr (VSI) (ang. Vertical Speed Indicator) - obok wysokościomierza i prędkościomierza jeden z podstawowych przyrządów pokładowych wykorzystywanych na wszystkich typach statków powietrznych od lotni i paralotni do samolotów komunikacyjnych. Służy do wskazywania prędkości pionowej statku, czyli prędkości wznoszenia się lub opadania. Działa na zasadzie pomiaru zmian ciśnienia statycznego. Wariometr może być wyskalowany w m/s, m/min lub ft/min.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.048 sek.