Szybowiec
Podstrony: [1] [2] [3] [4] 5 [6]
Przeczytaj także...
Korkociąg – w lotnictwie – stan lotu oraz autorotacyjna figura akrobacji lotniczej, odbywająca się na pozakrytycznych kątach natarcia po linii śrubowej o małym promieniu, przy częściowej lub całkowitej utracie sterowności Skrzydło samolotu (płat nośny) – zespół płatowca, jeden z głównych elementów konstrukcyjnych stałopłatów (samolotów, szybowców) służący do wytwarzania siły nośnej. W przekroju skrzydło ma kształt profilu lotniczego. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i często urządzenia do zwiększenia siły nośnej (sloty, klapy). Skrzydło tworzy często zespół konstrukcyjny w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie, zbiorniki paliwa oraz pomieszczenia na ładunek użytkowy.
Przypisy[ | edytuj kod]
Korkociąg – w lotnictwie – stan lotu oraz autorotacyjna figura akrobacji lotniczej, odbywająca się na pozakrytycznych kątach natarcia po linii śrubowej o małym promieniu, przy częściowej lub całkowitej utracie sterowności Skrzydło samolotu (płat nośny) – zespół płatowca, jeden z głównych elementów konstrukcyjnych stałopłatów (samolotów, szybowców) służący do wytwarzania siły nośnej. W przekroju skrzydło ma kształt profilu lotniczego. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i często urządzenia do zwiększenia siły nośnej (sloty, klapy). Skrzydło tworzy często zespół konstrukcyjny w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie, zbiorniki paliwa oraz pomieszczenia na ładunek użytkowy.
- Licencjonowanie personelu, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, s. 14.
- Kodeks Sportowy FAI – Dział 3: Szybownictwo.
- Ken Stewart, „Podręcznik pilota szybowcowego – praktyka”.
- GP Gliders GP-11 Pulse.
- Jonker Sailplanes JS1.
- „SZD-56 Diana”.
- Radosław Górzeński, „Przyrządy pokładowe”, 2003.
- „Gliding” nr 4/1950-51, Sailflying Press Ltd., s. 165.
- Rejestr rekordów FAI.
- Rekordowy lot szybowca Perlan 2, „Lotnictwo”, nr 10-11 (2017), s. 12, ISSN 1732-5323
- ↑ ETA, 2000 Szybowiec wysokowyczynowy klasy otwartej. Niemcy.; samolotypolskie.pl, dostęp 6 września 2012.
- Historia szybowca PW-5 „Smyk” (pol.). [dostęp 2018-08-23].
- Aktualna tabela współczynników (2012).
- Adela Dankowska , Z głową w chmurach, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ECHO, 2005, ISBN 83-87162-07-8, OCLC 69281737 .
- Aeroklub Ostrowski: Szkolenie szybowcowe – pytania o odpowiedzi; 2011.
- „...Jeśli stosujemy się do reguł pisanych krwią poprzedników i zachowujemy pewien zapas rezerwy latanie jest bezpieczne...” w LATAĆ, NIE LATAĆ? OTO JEST PYTANIE: Biografia; Sebastian Kawa, dostęp 21 września 2012.
- Witryna producenta flarm.com.
- Raport PKBWL Zalecienie rozważenia stosowania urządzeń FLARM w krajowych zawodach szybowcowych, PKBWL 2011.
- „Training – eye of the examiner”, Howard Fried, Flying Magazine, grudzień 1993.
- Skrócona biografia Otto Lilienthala. Muzeum Otto Lilienthala. [dostęp 2010-08-10].
- „The Wright Brothers & The Invention of the Aerial Age.” Smithsonian Institution. Dostęp: 21 września 2010.
- Johnson, Mary Ann. On the Aviation Trail in the Wright Brothers’ West Side Neighborhood in Dayton, Ohio Wright State University, 2001.
- lotniczapolska.pl 2007 „Trochę o Czesławie Tańskim.
- Bolesław Orłowski , Nie tylko szablą i piórem., Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1985, s. 212–213, ISBN 83-206-0509-1, OCLC 830182185 .
- Lucyna Smoleńska, Mieczysław Sroka: Wielcy znani i nieznani, rozdz. „Polski Ikar (1863-1942)”. Warszawa: Wydawnictwo Radia i Telewizji, 1988, s. 166–172.
- Szybowiec WWS-2 Żaba, samolotypolskie.pl.
- ↑ Szybownictwo II RP; dostęp 1 września 2012.
- „Mr Kurz’ flying glider replica.” Me 163 Komet Web Site. Dostęp 26 października 2008.
- Peter Harclerode: Wings of War: Airborne Warfare 1918–1945, s 54. Wiedenfield and Nicholson, 2005. ISBN 0-304-36730-3.
- Shavrov, V. (1997). „Istoriya konstruktsiy samoletov v SSSR”. Bronekollektsiya (4).
- Späte, Wolfgang. Top Secret Bird: Luftwaffe’s Me-163 Komet. Missoula, Montana: Pictorial Histories Publishing Co., 1989. ISBN 1-872836-10-0.
- Horten Ho 229 Jet Powered Flying Wing Fighter-Bomber.
- SZD-6x (IS-6x) „Nietoperz”, 1951.
- SZD-20x „Wampir 2", 1959.
- 2008 tabela wspólsczynników Deutscher Aero Club – dostęp 2008-08-07.
- Problemy rozwoju szybowców Zefir.
- SZD-29 „Zefir 3", 1965.
- Broszura szybowca LET L33 Solo.
- [1] Problemy rozwoju szybowców Jantar.
- SZD-56-1 „Diana 1", 1990.
- Strona producenta LS10.
Literatura[ | edytuj kod]
Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]
Latawiec – najstarszy i najprostszy konstrukcyjne przyrząd latający cięższy od powietrza (aerodyna). Tradycyjnie składa się ze szkieletu pokrytego płótnem lub papierem, nie posiada własnego napędu i jest zamocowany liną do stałego (lub ruchomego) punktu na powierzchni Ziemi. Latawiec unosi się w powietrzu wykorzystując siłę nośną, jaka powstaje na jego powierzchni wskutek ruchu powietrza (np. wiatru) wytwarzającego różnicę ciśnienia nad i pod jego powierzchnią – analogicznie jak na skrzydle samolotu. Pułap jaki może osiągnąć latawiec zależy zatem od długości linki, kąta natarcia powierzchni nośnej oraz prędkości wiatru. Urwanie się latawca z uwięzi powoduje zanik siły nośnej na jego powierzchni, wpadnięcie w korkociąg i upadek na ziemię..
Wydłużenie płata – miara smukłości płata i oznaczane jest wskaźnikiem
λ
{displaystyle lambda }
. Oblicza się je dzieląc kwadrat rozpiętości przez powierzchnię nośną.
Podstrony: [1] [2] [3] [4] 5 [6]
Warto wiedzieć że... beta
Wysokościomierz - jest to przyrząd pokładowy, stosowany na praktycznie wszystkich rodzajach statków powietrznych, a także w sportach uprawianych w urozmaiconym terenie. Jest to czuły manometr wskazujący wysokość dzięki pomiarowi ciśnienia powietrza i wyskalowany w metrach, stopach lub kilometrach.
Busola magnetyczna – urządzenie nawigacyjne służące do wyznaczania kierunku bieguna magnetycznego. Busola, podobnie jak kompas, jest wyposażona w igłę magnetyczną.
Chyłomierz poprzeczny – jeden z najprostszych przyrządów pokładowych stosowanych w lotnictwie. Zbudowany jest z zakrzywionej szklanej rurki wypełnionej bezbarwną cieczą oporową, wewnątrz której może się swobodnie przemieszczać kulka. Służy do określenia kierunku przyspieszeń działających na statek powietrzny, a tym samym weryfikacji poprawności wykonania zakrętu. Chyłomierz zwykle wbudowany jest w jedną obudowę wraz z zakrętomierzem. Dzięki prostocie budowy chyłomierz umieszczany jest w większości współczesnych statków powietrznych.
32. Mistrzostwa świata w szybownictwie – najważniejsze zawody szybowcowe w 2012 roku zostały podzielone na dwie części. Mistrzostwa świata w klasie otwartej, 15 m oraz 18 m odbyły się w amerykańskiej miejscowości Uvalde między 28 lipca a 19 sierpnia 2012, natomiast rywalizacja w klasie światowej, standard i klub odbyła się w miejscowości Adolfo Gonzales Chaves (Argentyna) w dniach 6-19 stycznia 2013 roku.
Mistrzostwa świata w szybownictwie rozegrane zostały po raz pierwszy w 1937 w Wasserkuppe, Niemcy. Organizacją mistrzostw zajmuje się Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI).
Laminaty – rodzaj kompozytów: tworzywa powstające z połączenia dwóch materiałów o różnych właściwościach mechanicznych, fizycznych i technologicznych, w których składnik wzmacniający (tzw. zbrojenie) jest układany w postaci warstw (łac. lamina – cienka blaszka, płytka – stąd nazwa laminatów), między którymi znajduje się wypełnienie, pełniące rolę lepiszcza. Warstwy wzmocnienia mogą być w postaci włókien ciągłych ułożonych jednokierunkowo (tzw. rovingu), tkanin lub mat z włókna ciętego. Laminat, ze względu na swoją strukturę, ma dobrą wytrzymałość w kierunku włókien, ale bardzo słabą wytrzymałość w kierunku prostopadłym do warstw. Typowym naturalnym laminatem jest drewno, w którym wytrzymałe i sprężyste, choć wiotkie włókna celulozowe są spajane w sztywne i odporne tworzywo przez tzw. ligninę (drzewnik) o wiele mniej wytrzymałą mechanicznie od celulozy.
Wariometr (VSI) (ang. Vertical Speed Indicator) - obok wysokościomierza i prędkościomierza jeden z podstawowych przyrządów pokładowych wykorzystywanych na wszystkich typach statków powietrznych od lotni i paralotni do samolotów komunikacyjnych. Służy do wskazywania prędkości pionowej statku, czyli prędkości wznoszenia się lub opadania. Działa na zasadzie pomiaru zmian ciśnienia statycznego. Wariometr może być wyskalowany w m/s, m/min lub ft/min.