• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Szybowiec



    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5] [6]
    Przeczytaj także...
    Korkociąg – w lotnictwie – stan lotu oraz autorotacyjna figura akrobacji lotniczej, odbywająca się na pozakrytycznych kątach natarcia po linii śrubowej o małym promieniu, przy częściowej lub całkowitej utracie sterowności Skrzydło samolotu (płat nośny) – zespół płatowca, jeden z głównych elementów konstrukcyjnych stałopłatów (samolotów, szybowców) służący do wytwarzania siły nośnej. W przekroju skrzydło ma kształt profilu lotniczego. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i często urządzenia do zwiększenia siły nośnej (sloty, klapy). Skrzydło tworzy często zespół konstrukcyjny w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie, zbiorniki paliwa oraz pomieszczenia na ładunek użytkowy.
    Odznaki[ | edytuj kod]
    Złota odznaka szybowcowa z trzema diamentami

    Najwyższym honorem jest przyznanie medalu Lilienthala za wybitne osiągnięcia w szybownictwie. Pierwszym pilotem na świecie, który go otrzymał, był Tadeusz Góra (1918–2010) za przelot otwarty 577,8 km. Inne wyróżnienia to:

  • Odznaka Szybowcowa
  • Medal Pelagii Majewskiej
  • Medal Tańskiego
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • szybownictwo
  • paralotnia
  • latawiec
  • lot falowy
  • lot termiczny
  • lot żaglowy
  • mistrzostwa świata w szybownictwie
  • Uwagi[ | edytuj kod]

    1. W tym stosowanie – raczej niespotykanych gdzie indziej w lotnictwie – ujemnych kątów natarcia klap dla zmniejszania oporów przy dużych prędkościach lotu.
    2. Większe obciążenie powierzchni pozwala – jak wszędzie w lotnictwie – na zwiększenie prędkości przy tym samym (w przybliżeniu) kącie opadania. Dzieje się to jednak kosztem jednoczesnego proporcjonalnego zwiększenia prędkości minimalnej oraz wartości minimalnego opadania. Dla pogody gdy szybkość prądów wznoszących atmosfery jest niewielka (słabe noszenie) – stosunkowo szybkie opadanie szybowca bardzo zwalnia lub nawet uniemożliwia nabór wysokości. Dlatego szybowce regulują przed startem (balast wodny) obciążenie starając się osiągnąć najkorzystniejszy kompromis pomiędzy zdolnością wykorzystania noszeń (specyficznych dla pogody w danym dniu) a prędkością w przelocie pomiędzy obszarami noszeń.
    3. Paradoksalne na pierwszy rzut oka poprawianie własności lotnych szybowca przez rozmyślnie zwiększanie jego ciężaru – nieraz o setki kilogramów – staje się zrozumiałe gdy weźmiemy pod uwagę że „paliwem” szybowca jest nagromadzona grawitacyjna energia potencjalna, a ta rośnie wraz z jego masą. Zobacz biegunowa prędkości.
    4. M.in. z powodu braku źródła energii (innego niż mięśnie pilota) dla wielokrotnej zmiany konfiguracji skrzydeł.
    5. Działa niemal tak samo jak zwykły wariometr, ale ignoruje zmiany wysokości wynikające np. z chwilowego wybrania (kosztem prędkości) w górę szybowca, zobacz hasło wariometr energii całkowitej.
    6. Ciekawostką jest, że w przypadku wysokościomierza (mechanicznego) w urządzeniu (zarówno dla samolotów, jak i szybowców) występują opory, powodujące niewielkie „zacinanie się” wskazań. Z powodu występujących w samolocie wibracji od silnika te „zacięcia” są natychmiast usuwane, w szybowcu, jeżeli pilotowi zależy na dokładnym odczycie, musi on „popukać” w przyrząd.
    7. Kontrola prędkości jest kluczowa w pilotażu statku powietrznego – obniżenie prędkości poniżej tzw. prędkości przeciągnięcia skutkuje gwałtownym opadaniem, prowadzącym na niższych wysokościach najczęściej do wypadku.
    8. Uczniowie piloci mieli zakaz używania krótkich spodenek właśnie ze względu na funkcję nogawki od spodni jako prędkościomierza.
    9. Wczesny as szybownictwa Robert Kronfeld(ang.) (ang.) ukrywał wariometr w noszonej ze sobą torbie, kłamiąc innym pilotom, że ma tam termos z kawą („Gliding” op. cit.).
    10. Obszary chmur kłębiastych (Cumulus) są często omijane przez pilotów małych samolotów ze względu na występujące pod nimi silne turbulencje, mogące w skrajnych przypadkach uszkodzić mały samolot. Dla szybowców te turbulencje są źródłem energii – szybowce są konstruowane do latania w tych warunkach.
    11. Zgłoszone dłuższe przeloty (niektóre powyżej 3000 km) nie są zamieszczone (jeszcze?) na oficjalnej liście rekordów.
    12. Lub dzieli, w zależności od przyjętego systemu obliczania współczynników dla poszczególnych szybowców.
    13. Na przykład starszy (w sensie technologii) szybowiec może w niczym nie ulegać nowszemu przy małych prędkościach, używanych przy tzw. „słabych warunkach termicznych”, ale być drastycznie gorszy (szybciej opadać) przy dużych prędkościach, którymi piloci latają w przypadku istnienia silnych noszeń.
    14. Me 163 celowo miał charakterystykę szybowca, był także oblatywany na początku produkcji – z braku silników – jako szybowiec.
    15. Źródła są sprzeczne co do wyników badań w locie tego samolotu, na pewno (gorączka końca wojny) budowano go z nierozwiązanymi problemami ujawnionymi w lotach testowych, nie ma potwierdzonych lotów z projektowanymi prędkościami.
    16. Konstrukcje laminatowe pojawiły się wcześniej, na niewielką skalę.
    17. Szybowiec metalowy LET L-13 Blaník jest najliczniej używanym na świecie szybowcem, obecnie uziemiony (EASA EAD 2010-0185-E) na skutek podejrzeń uszkodzeń zmęczeniowych.
    Latawiec – najstarszy i najprostszy konstrukcyjne przyrząd latający cięższy od powietrza (aerodyna). Tradycyjnie składa się ze szkieletu pokrytego płótnem lub papierem, nie posiada własnego napędu i jest zamocowany liną do stałego (lub ruchomego) punktu na powierzchni Ziemi. Latawiec unosi się w powietrzu wykorzystując siłę nośną, jaka powstaje na jego powierzchni wskutek ruchu powietrza (np. wiatru) wytwarzającego różnicę ciśnienia nad i pod jego powierzchnią  – analogicznie jak na skrzydle samolotu. Pułap jaki może osiągnąć latawiec zależy zatem od długości linki, kąta natarcia powierzchni nośnej oraz prędkości wiatru.  Urwanie się latawca z uwięzi powoduje zanik siły nośnej na jego powierzchni, wpadnięcie w korkociąg i upadek na ziemię.. Wydłużenie płata – miara smukłości płata i oznaczane jest wskaźnikiem λ {displaystyle lambda } . Oblicza się je dzieląc kwadrat rozpiętości przez powierzchnię nośną.


    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5] [6]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Wysokościomierz - jest to przyrząd pokładowy, stosowany na praktycznie wszystkich rodzajach statków powietrznych, a także w sportach uprawianych w urozmaiconym terenie. Jest to czuły manometr wskazujący wysokość dzięki pomiarowi ciśnienia powietrza i wyskalowany w metrach, stopach lub kilometrach.
    Busola magnetyczna – urządzenie nawigacyjne służące do wyznaczania kierunku bieguna magnetycznego. Busola, podobnie jak kompas, jest wyposażona w igłę magnetyczną.
    Chyłomierz poprzeczny – jeden z najprostszych przyrządów pokładowych stosowanych w lotnictwie. Zbudowany jest z zakrzywionej szklanej rurki wypełnionej bezbarwną cieczą oporową, wewnątrz której może się swobodnie przemieszczać kulka. Służy do określenia kierunku przyspieszeń działających na statek powietrzny, a tym samym weryfikacji poprawności wykonania zakrętu. Chyłomierz zwykle wbudowany jest w jedną obudowę wraz z zakrętomierzem. Dzięki prostocie budowy chyłomierz umieszczany jest w większości współczesnych statków powietrznych.
    32. Mistrzostwa świata w szybownictwie – najważniejsze zawody szybowcowe w 2012 roku zostały podzielone na dwie części. Mistrzostwa świata w klasie otwartej, 15 m oraz 18 m odbyły się w amerykańskiej miejscowości Uvalde między 28 lipca a 19 sierpnia 2012, natomiast rywalizacja w klasie światowej, standard i klub odbyła się w miejscowości Adolfo Gonzales Chaves (Argentyna) w dniach 6-19 stycznia 2013 roku.
    Mistrzostwa świata w szybownictwie rozegrane zostały po raz pierwszy w 1937 w Wasserkuppe, Niemcy. Organizacją mistrzostw zajmuje się Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI).
    Laminaty – rodzaj kompozytów: tworzywa powstające z połączenia dwóch materiałów o różnych właściwościach mechanicznych, fizycznych i technologicznych, w których składnik wzmacniający (tzw. zbrojenie) jest układany w postaci warstw (łac. lamina – cienka blaszka, płytka – stąd nazwa laminatów), między którymi znajduje się wypełnienie, pełniące rolę lepiszcza. Warstwy wzmocnienia mogą być w postaci włókien ciągłych ułożonych jednokierunkowo (tzw. rovingu), tkanin lub mat z włókna ciętego. Laminat, ze względu na swoją strukturę, ma dobrą wytrzymałość w kierunku włókien, ale bardzo słabą wytrzymałość w kierunku prostopadłym do warstw. Typowym naturalnym laminatem jest drewno, w którym wytrzymałe i sprężyste, choć wiotkie włókna celulozowe są spajane w sztywne i odporne tworzywo przez tzw. ligninę (drzewnik) o wiele mniej wytrzymałą mechanicznie od celulozy.
    Wariometr (VSI) (ang. Vertical Speed Indicator) - obok wysokościomierza i prędkościomierza jeden z podstawowych przyrządów pokładowych wykorzystywanych na wszystkich typach statków powietrznych od lotni i paralotni do samolotów komunikacyjnych. Służy do wskazywania prędkości pionowej statku, czyli prędkości wznoszenia się lub opadania. Działa na zasadzie pomiaru zmian ciśnienia statycznego. Wariometr może być wyskalowany w m/s, m/min lub ft/min.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.123 sek.