• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Synteza dźwięku

    Przeczytaj także...
    Muzyka elektroniczna – muzyka tworzona głównie lub wyłącznie za pomocą elektrofonów (elektromechanicznych i elektronicznych instrumentów muzycznych) oraz urządzeń elektronicznych przetwarzających dźwięki pozamuzyczne lub generowane przez tradycyjne instrumenty akustyczne.Samplowanie (ang. sampling) – użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, zwanego samplem jako elementu tworzonego utworu przy użyciu specjalnego instrumentu zwanego samplerem (lub komputera). Sample uzyskuje się w sposób naturalny bądź sztuczny. Najczęściej sample stanowią pojedyncze dźwięki instrumentów naturalnych (np. sample perkusyjne) lub odpowiednio wycięte części innych utworów.
    Dźwięk – wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz.

    Synteza dźwięku – proces, którego celem jest generowanie sygnału fonicznego oraz tworzenie barw (brzmień) na podstawie zdefiniowanych parametrów. Parametry te określają charakterystykę widmową oraz amplitudową dźwięku. Synteza dźwięku realizowana jest przez syntezatory.

    Synteza addytywna - rodzaj syntezy dźwięku. W syntezie addytywnej dźwięk jest tworzony z wielu harmonicznych o różnych częstotliwościach i amplitudach.Amplituda w ruchu drgającym i w ruchu falowym jest to największe wychylenie z położenia równowagi. Jednostka amplitudy zależy od rodzaju ruchu drgającego: dla drgań mechanicznych jednostką może być metr, jednostka gęstości lub ciśnienia (np. dla fali podłużnej); dla fali elektromagnetycznej tą jednostką będzie V/m.

    Podział syntezy dźwięku ze względu na metody[]

  • Metody widmowe:
  • Synteza subtraktywna
  • Realizowana analogowo
  • Realizowana cyfrowo
  • Synteza addytywna
  • Realizowana analogowo
  • Realizowana cyfrowo
  • Algorytmy abstrakcyjne:
  • Synteza FM
  • Metoda zniekształcania fazy
  • Metoda fraktalna
  • Modelowanie fizyczne:
  • Matematyczne modelowanie instrumentów
  • Modelowanie falowodowe
  • Przetwarzanie sygnału:
  • Synteza tablicowa
  • Synteza samplingowa
  • Synteza wektorowa
  • Synteza granularna.
  • Zastosowania syntezy dźwięku[]

  • Muzyka elektroniczna i eksperymentalna
  • Naśladowanie brzmień instrumentów akustycznych
  • Poszukiwanie nowych brzmień
  • Badania naukowe.
  • Syntezator – instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku.Metoda zniekształcania fazy (ang. phase distortion synthesis) - typ syntezy dźwięku wprowadzony przez firmę Casio w 1984 r.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Widmo akustyczne (widmo dźwięku) – rozkład natężenia składowych dźwięku w zależności od częstotliwości tych składowych. Widma uzyskuje się metodami spektroskopii lub jako wynik analizy fourierowskiej przebiegu falowego dźwięku.
    Synteza subtraktywna (ang. subtractive synthesis) - metoda syntezy dźwięku polegająca na odejmowaniu harmonicznych, poprzez przetwarzanie przebiegów generowanych przez oscylatory. Była ona pierwszą historycznie metodą zastosowaną w syntezatorach.
    Virtual Analog (VA) - metoda cyfrowego realizowania subtraktywnej syntezy dźwięku, opracowana przez firmę Clavia w 1995 r.

    Reklama