• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Suport rowerowy

    Przeczytaj także...
    Łożysko – część urządzenia technicznego np. maszyny lub mechanizmu, podtrzymująca (łożyskująca) inną jego część (łożyskowaną) w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy (np. wał, oś). Cechy materiału łożyskowego: dobra odkształcalność, odporność na zatarcie, mały współczynnik tarcia suchego, odporność na zużycie, odporność na korozję, wytrzymałość na nacisk w temperaturze pracy, wytrzymałość zmęczeniowa, dobre przewodnictwo cieplne, stabilność geometryczna, dobra obrabialność.Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
    Rower – jedno- lub wielośladowy pojazd drogowy napędzany siłą mięśni poruszających się nim osób za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami.
    Suport klasyczny
    Pakiet
    Suport rowerowy - rower Scott Comp Racing 99

    Suport rowerowy - część układu napędowego roweru - ułożyskowany wałek, wkręcany do tulei, zwanej mufą suportu, która znajduje się w miejscu łączenia rury podsiodłowej i rury dolnej ramy. Do suportu montuje się korby i zestaw przednich koron, potocznie nazywanych zębatkami.

    Wał – część maszyny, najczęściej w kształcie walca, obracająca się wokół własnej osi wraz z zamocowanymi na niej elementami, służąca do przenoszenia momentu obrotowego. Na wale mogą być osadzone: koła zębate, piasty, tarcze hamulcowe itp.Tuleja - w budowie maszyn element mechanizmów i maszyn posiadający różne zastosowanie (np. cylinder). Tuleja ma kształt wydłużonego pierścienia lub wydrążonego walca.

    Suportem nazywa się też czasem samą tuleję, w którą wkręca się wałek suportowy.

    Budowa i rodzaje suportów[ | edytuj kod]

  • Suporty rozbieralne (klasyczne). W najprostszym wariancie suport składa się z krótkiego wałka (błędnie, acz często zwanego osią), dwóch łożysk kulkowych umieszczonych blisko obu końców mufy suportowej ramy i dwóch misek - nakrętek, z których jedna (zwykle lewa) jest skontrowana cienkim pierścieniem. Dzięki temu suporty klasyczne, jako jedyne, można regulować a w razie potrzeby całkowicie rozebrać, by usunąć brud i ponownie nasmarować łożyska. Tanie suporty klasyczne są całkowicie pozbawione uszczelnień, w lepszych zwykle można znaleźć uszczelki kontaktowe.
  • Pakiety (kompakty). Obecnie suporty rozbieralne powoli zanikają i zamiast nich stosuje się zamknięte pakiety suportowe. Pakiet taki składa się z wałka (osi), zestawu łożysk i obudowy. Pakiety są zazwyczaj nierozbieralne i wkręca się je w tuleję w całości. Nie wymagają pierścieni kontrujących. W większości tego rodzaju pakietów, znajdują się specjalnie projektowane zestawy łożysk kulkowych (w najdroższych Dura-Ace oraz XTR także igiełkowych), zapewniających ich dużą trwałość, niską masę i bardzo małe opory toczenia. Większość pakietów jest wyposażona w uszczelki kontaktowe, podczas gdy w najlepszych stosuje się uszczelnienia labiryntowe. Istnieją również pakiety częściowo rozbieralne, oparte na zwykłych łożyskach maszynowych. Ich zaletą jest możliwość wymiany łożysk, a wadą większa masa i gorsze uszczelnienie.
  • Systemy zintegrowane. W najwyższych grupach osprzętu daje się obecnie zauważyć tendencję do zmiany systemów suportowych na zintegrowane. W takim systemie oś ma powiększoną średnicę, jest wydrążona i zintegrowana z prawą bądź też lewą korbą mechanizmu korbowego, zdarzają się też same wkłady suportowe. Zespoły łożysk znajdują się na zewnątrz mufy suportowej, co daje zwiększoną sztywność całego układu.
  • Suporty jednoczęściowe. Bardzo tanie rowery są wyposażone w specyficzny zestaw, w którym oś suportu oraz obie korby są wykonane z jednego kawałka metalu, najczęściej z odpowiednio wygiętego grubego pręta stalowego. Takie rozwiązanie można też spotkać w rowerach BMX. Mufa w ramie ma większą średnicę niż w przypadku innych suportów.

  • Przednie zębatki rowerowe to część układu napędowego roweru, która składa się z zestawu od 1 do 3 zębatek. Zadaniem tych zębatek jest przekazywać ruch z korb do łańcucha, który dalej poprzez tylne zębatki napędza tylne koło i cały rower. – element mechanizmu lub maszyny, służący utrzymaniu w określonym położeniu osadzonych na tej osi wirujących elementów, najczęściej kół, oraz do przenoszenia na podpory sił działających na te elementy. Oś nie przenosi momentu obrotowego, przeciwnie niż wał.




    Warto wiedzieć że... beta

    BMX (ang. bicycle motocross) – nazwa roweru i rodzaju kolarstwa, które zostało zapoczątkowane w USA w latach 70. XX wieku.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.