• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Strzelanka pierwszoosobowa



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Virtua Cop – gra na automaty, konsolę Sega Saturn i komputery PC wydana w 1996 roku przez Segę. Później, wraz z Virtua Cop 2 trafiła na składankę Virtua Cop: Elite Edition dostępną na Playstation 2. Gra doczekała się dwóch kontynuacji, Virtua Cop 2 i Virtua Cop 3. Był tworzony również port na N-Gage, ale został anulowany. Jednym z jej twórców był Yū Suzuki, twórca gier Segi takich jak Out Run, After Burner, Virtua Fighter czy ShenmueCounter-Strike – seria gier komputerowych z gatunku first-person shooter. W głównej mierze gry są przeznaczone dla rozgrywki wieloosobowej, w których gracze walczą między sobą wcielając się w terrorystów lub antyterrorystów.
    Zrzut ekranu z gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (2007), wykorzystującej perspektywę typową dla strzelanki pierwszoosobowej

    Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera, który zazwyczaj widzi tylko ręce i broń postaci, natomiast pozostałe części ciała widoczne są tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek ma podobne cechy jak inne strzelanki, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Broń innego rodzaju niż palna również jest w niej używana, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.

    Catacomb 3-D – gra komputerowa z gatunku first-person shooter stworzona przez id Software i wydana prez firmę Softdisk w 1991 roku. Catacomb 3-D używa silnika, który stał się podstawą przy kolejnej grze firmy – Wolfenstein 3D. Był on ulepszoną wersją silnika gry Hovertank 3D. Pojawiły się w nim tekstury oraz płaskie obiekty na ścianach zamiast jednobarwnych bloków.Apogee Software, Ltd. było producentem i wydawcą gier. Firma została założona w 1987 roku, a od 1994 działa jako 3D Realms. Apogee Software najbardziej znany jest ze spopularyzowania trybu wydawniczego shareware oraz jako wydawca gier Commander Keen, Duke Nukem oraz Wolfenstein 3D.

    W 2006 roku Gamasutra ogłosiła, że strzelanki pierwszoosobowe są jednymi z najpopularniejszych i najszybciej się rozwijających pod względem dochodów gatunków gier komputerowych.

    Definicja[ | edytuj kod]

    Strzelanka pierwszoosobowa stanowi typ trójwymiarowej strzelanki, zawierającej perspektywę pierwszej osoby. Przyjmując tę perspektywę, gracz obserwuje akcję oczami swego bohatera. Gry z tego gatunku odróżniają się od strzelanek trzecioosobowych, w których gracz może zobaczyć kontrolowaną przez siebie postać. Głównym elementem konstrukcji w tym przypadku jest walka, przeważnie z użyciem broni palnej.

    Survival-horror – gatunek gier komputerowych, w których głównym celem jest utrzymanie bohatera (lub bohaterów) przy życiu. Sytuacja w jakiej znajduje się gracz jest zwykle pozornie przesądzona (duża ilość przeciwników, środki do obrony niewielkie, amunicja często na wykończeniu, niedostępność apteczek). W grach typu survival horror akcja często odbywa się nocą. Fabuła jest zazwyczaj mroczna i owiana mgłą tajemnicy. Gry te przedstawione są najczęściej w widoku TPP (Silent Hill, Resident Evil).Marathon – seria gier komputerowych z gatunk first-person shooter wydana przez Bungie Software (twórców późniejszych hitów: serii Myth, Oni oraz Halo) na platformę Macintosh.

    Strzelanki pierwszoosobowe kategoryzuje się jako odmienne od light gun shooterów („celowniczków”), które również wykorzystują pierwszoosobowy punkt widzenia, ale obsługiwane są za pomocą pistoletów świetlnych. FPS dla odmiany wykorzystują konwencjonalne kontrolery służące poruszaniu się głównej postaci. Inna różnica polega na tym, że w light gun shooterach ruch bohatera jest z góry określony przez grę, podczas gdy first-person shootery umożliwiają graczowi swobodę wędrowania.

    Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – przedsiębiorstwo produkujące oraz wydające gry komputerowe i konsolowe. Jego główna siedziba znajduje się w Montreuil-sous-Bois, we Francji. Ma siedziby w ponad 20 krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montrealu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie (USA), Düsseldorfie, Mediolanie. Od roku 2008 jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie i czwartym co do wielkości w USA.Modyfikacja gry komputerowej (potocznie mod) – przeróbka gry komputerowej wykonana przez społeczność graczy albo na zlecenie producenta gry (np. Fallout 3: Point Lookout).

    FPS można uznawać za osobny gatunek lub typ strzelanki, będącej z kolei podgatunkiem gier akcji. Od czasu gdy w 1993 roku został wydany Doom, gry zaprojektowane w tym samym stylu były nazywane „klonami Dooma”; później termin został zastąpiony przez first-person shooter. Wynalezienie gatunku przypisuje się autorom gry Wolfenstein 3D wydanej w 1992 roku, jednakże krytycy tego podejścia twierdzą, że tego typu produkcje powstawały już od 1973 roku. Istnieją sporadyczne różnice zdań w kwestii elementów konstrukcyjnych stanowiących o istnieniu strzelanki pierwszoosobowej. Przykładowo do tego gatunku mogą być zaliczane Deus Ex i BioShock, które wszakże czerpią wiele elementów z gatunku gier fabularnych. Część komentatorów rozszerza definicję tak, aby obejmowała symulatory lotu, w których miejsce rąk dzierżących broń zajmuje kokpit bądź wnętrze pojazdu.

    GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.System osłon (ang. cover system) − w terminologii gier komputerowych system stosowany w grach third-person perspective (głównie w grach z podgatunku third-person shooter oraz przygodowych grach akcji, rzadziej w cRPG) polegający na wykorzystywaniu otoczenia do krycia się przez sterowaną przez gracza postać przed amunicją i materiałami wybuchowymi. W większości gier, w których zaimplementowano ten system, postać „przykleja się” do osłony, skąd może prowadzić ostrzał „na oślep”, tzn. tylko lekko się wychylając, lub celując w przeciwników, czym naraża się na trafienie przez ostrzał wrogów. Pierwszą grą, w której zastosowano system osłon z możliwością wychylania się i strzelania, jest Winback. Obecnie najbardziej znane serie gier wykorzystujące ten system to Gears of War, Mass Effect oraz Uncharted. System został wprowadzony także w m.in. Grand Theft Auto IV, Max Payne 3, Quantum of Solace, Red Dead Redemption, The Last of Us czy Vanquish.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Duke Nukem 3D – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wydana w 1996 roku przez Apogee Software. Jest to trzecia gra, w której głównym bohaterem jest Duke Nukem.
    Pistolet świetlny (ang. Light Gun) – urządzenie wskazujące stosowane w komputerach oraz w grach komputerowych i wideo (konsole). Umożliwia sterowanie oraz możliwy jest do oprogramowania w podobny sposób jak pióro świetlne.
    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.
    Borderlands – gra komputerowa typu first-person shooter osadzona w realiach science fiction, opracowana przez Gearbox Software i wydana 26 października 2009 roku przez 2K Games. Charakteryzuje się komiksową oprawą graficzną i próbą połączenia FPS z mechanizmami znanymi z gier RPG. Gra promowana jest jako role-playing shooter.
    Punkty doświadczenia (PD lub EXP (XP) od experience) są wyznacznikiem aktywności gracza w danej grze (sesji gry). PD są zwykle przyznawane na końcu sesji, przygody lub kampanii. Najczęściej są przyznawane za pokonanie przeciwnika, lecz mistrz gry może przyznać je graczowi za wyjątkowy pomysł, wczucie się w postać itp., w zależności od systemu.
    Arkadij Natanowicz Strugacki (Аркадий Натанович Стругацкий, ur. 28 sierpnia 1925 w Batumi, zm. 12 października 1991 w Moskwie) i Boris Natanowicz Strugacki (Борис Натанович Стругацкий, ur. 15 kwietnia 1933 w Leningradzie, zm. 19 listopada 2012 w Petersburgu) – rosyjscy pisarze science fiction, bracia, piszący wspólnie.
    Crysis – gra komputerowa z gatunku sci-fi first person shooterów stworzona przez niemieckie studio Crytek, będąca pierwszą częścią planowanej trylogii. Początkowo została wydana tylko na platformę Microsoft Windows, ale we wrześniu 2011 roku zapowiedziano jej konwersję na Xboksa 360 i PlayStation 3. Powstał do niej samodzielny dodatek o tytule Crysis Warhead. W marcu 2011 roku wydano kontynuację o nazwie Crysis 2.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.095 sek.