• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Strzelanka

    Przeczytaj także...
    Virtua Cop – gra na automaty, konsolę Sega Saturn i komputery PC wydana w 1996 roku przez Segę. Później, wraz z Virtua Cop 2 trafiła na składankę Virtua Cop: Elite Edition dostępną na Playstation 2. Gra doczekała się dwóch kontynuacji, Virtua Cop 2 i Virtua Cop 3. Był tworzony również port na N-Gage, ale został anulowany. Jednym z jej twórców był Yū Suzuki, twórca gier Segi takich jak Out Run, After Burner, Virtua Fighter czy ShenmueAutomat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie automatu następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry).
    Galaxian (w Stanach Zjednoczonych wydana także jako Galaxian Part X, Galaxian Part 4, Space Invaders Galactica) – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana przez Namco, Atari, Bootleg, Midway Games, Bally Midway, Epoch, Bug-Byte i Namco Bandai Games w latach 1977, 1979, 1981-1984, 1990, 2004, 2009.
    Strzelanka Space Invaders z 1978

    Strzelanka lub shooter – jeden z podgatunków komputerowych gier akcji. Zazwyczaj koncentruje się na oddziaływaniu gracza na elementy otoczenia za pomocą broni palnej, a często także białej. Rozgrywka polega na kontroli postaci gracza i eliminacji wirtualnych przeciwników kierowanych przez sztuczną inteligencję lub innych graczy.

    Broń biała – rodzaj broni służących do walki wręcz, a nie do miotania pocisków za pomocą energii chemicznej (broń palna) lub zakumulowanej energii mechanicznej (broń miotająca).Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.

    Za jedną z pierwszych gier, która utorowała drogę temu gatunkowi i innym tego typu tytułom, uznaje się Space Invaders z 1978.

    Strzelanki są jednym z najpopularniejszych gatunków wśród gier komputerowych. Elementy gry, które wpływają na zainteresowanie gracza tym gatunkiem, to głównie kontrola nad rozgrywką, jej nieliniowość i gra w trybie wieloosobowym.

    Podział[ | edytuj kod]

    Strzelanki stanowią większość stworzonych gier komputerowych, tym samym wśród nich wykształciło się wiele ich rodzajów. Można je podzielić np. według następujących kryteriów:

    Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.Panzer Dragoon – gra wideo typu rail shooter wydana na konsolę Sega Saturn w 1995 roku, a następnie na komputery PC oraz jako dodatek do gry Panzer Dragoon Orta na konsolę XBox. Głównym bohaterem gry jest Keil Fluge - w samej grze jednak jego imię się nie pojawia - który porusza się po świecie gry na stworzeniu podobnym do smoka.

    Sposób wyświetlania[ | edytuj kod]

    1. Gry dwuwymiarowe (2D) – postać gracza i wrogów widoczna jest z boku lub z góry, bez skalowania obiektów. Widok z boku określa się jako horizontal shooter, widok z góry to vertical shooter. W przypadku gier, w których przesuwa się tło, używa się także określeń horizontal i vertical scrolling. Prócz tego istnieją również gry wyświetlane diagonalnie – gracz porusza się po ukosach, tak samo przesuwa się tło.
    2. Gry trójwymiarowe (3D) – gry, wśród których można wyróżnić te z widokiem perspektywy pierwszej osoby (strzelanka pierwszoosobowa), gdzie gracz widzi otoczenie własnymi oczami lub z wnętrza obiektu, którym steruje (pojazdu, statku kosmicznego) oraz te z perspektywy trzeciej osoby (strzelanka trzecioosobowa), gdzie postać gracza może być widoczna z różnych punktów przestrzeni, zazwyczaj ukazany jest zza pleców bohatera. W wielu grach istnieje możliwość przełączania między trybami FPP i TPP. W niektórych grach kamera jest ruchoma, gracz jest ukazywany w najbardziej dogodnej pozycji, dzięki temu takie gry zyskują większą dynamikę i sprawiają wrażenie filmu.
    3. Gry pseudo-trójwymiarowe (2.5D) – jest to zmodyfikowana wersja vertical shooter, gdzie tło i obiekty widoczne są również z góry, lecz w perspektywie. Obiekty znajdujące się dalej są mniejsze od tych znajdujących się bliżej i następuje ich skalowane w miarę zbliżania się w kierunku gracza.

    Sposób poruszania się[ | edytuj kod]

    1. W grach dwuwymiarowych i pseudo-trójwymiarowych bohater może poruszać się po linii prostej (lewo-prawo, rzadziej góra-dół), np. Space Invaders, Galaxian, Moon Cresta, lub po całym ekranie (większość gier arcade wyprodukowanych po roku 1981).
    2. Ruch rotacyjny – obiekt, którym steruje gracz obraca się wokół własnej osi, a sposób poruszania odbywa się jedynie w linii prostej, w kierunku, w którym zwrócony jest przód obiektu, niekiedy także do tyłu. Przykłady takich gier to: Asteroids, Bosconian, Implosion.
    3. Specyficznym podgatunkiem jest rail shooter, w którym możliwość sterowania postacią przez gracza jest ograniczona do minimum, sam gracz za to porusza celownikiem broni. Przedstawicielami tego gatunku są Virtua Cop, Panzer Dragoon, The House of the Dead, Action Force 2, Prohibition.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Geddes, Ryan, Hatfield, Daemon: IGN's Top 10 Most Influential Games. IGN, 10 grudnia 2007. [dostęp 12 maja 2017].
    2. Maria Konnikova: Why Gamers Can’t Stop Playing First-Person Shooter (ang.). newyorker.com, 25 listopada 2015. [dostęp 11 maja 2017].
    3. Robert Ocetkiewicz: Strzelanki to najpopularniejszy gatunek. Skąd do niego zamiłowanie graczy?. planetagracza.pl, 5 kwietnia 2014. [dostęp 11 maja 2017].
    4. Andrew Rollings, Ernest Adams: Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design. New Riders Publishing, 2003.
    5. A Detailed History of Shoot ‘Em Up Arcade Games (ang.). libertygames.co.uk.
    6. FPS, strzelanina; strzelanka; first person shooter. Gry-Online. [dostęp 12 maja 2017].
    7. TPP, third person perspective, perspektywa trzeciej osoby. Gry-Online. [dostęp 12 maja 2017].
    8. Ernest Adams: Fundamentals of Shooter Game Design. New Riders, 2014, s. 43. ISBN 978-0-13-381105-6.
    9. Hilary Goldstein: Panzer Dragoon Orta (ang.). IGN, 10 stycznia 2003. [dostęp 12 maja 2017].
    Perspektywa trzeciej osoby (w skrócie TPP, z ang. third-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych (zwykle o grafice trójwymiarowej), w których gracz obserwuje świat przedstawiony za plecami kierowanej postaci. Ustawienie takie umożliwia graczowi obserwowanie otoczenia, postaci i jej działań. W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.Asteroids – gra komputerowa stworzona przez firmę Atari, wypuszczona została w roku 1979 na automaty arcade oraz konsolę Atari 2600. W roku 1981 została wydana na komputer Atari 800. Firma Atari wydała jeszcze oficjalne wersje na konsole Atari 5200 (w 1983) i Atari 7800 oraz na komputery Acorn BBC Micro (w 1984) i Atari ST (w 1987 pod tytułem Asteroids Deluxe).



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Broń palna – broń miotająca pociski energią gazów powstałych ze spalania ładunku miotającego. W zależności od rodzaju zastosowanego układu miotającego, dzieli się ona na broń lufową i broń rakietową.
    The House of the Dead lub House of the Dead – gra na automaty, konsolę Sega Saturn i komputery PC wydana w 1996 roku, po latach trafiła również na PSN, pojawiła się również wersja na telefony. Gra ta należy do serii The House of the Dead.
    Strzelanka trzecioosobowa, TPS (od ang. third-person shooter) – gatunek gier komputerowych, w których akcja jest prezentowana z perspektywy trzeciej osoby. Rozgrywka w grach tego typu polega na walce z przeciwnikami przy użyciu broni palnej; w większości gier TPS znajduje się również system osłon.
    Perspektywa pierwszej osoby (w skrócie FPP, z ang. first-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych, w których gracz ogląda świat przedstawiony oczami bohatera. Najczęściej gry w perspektywie pierwszej osoby utożsamiane są z gatunkiem first-person shooter, jednak owa perspektywa występuje także m.in. w komputerowych grach przygodowych (Myst) i grach fabularnych (The Elder Scrolls, Deus Ex), grach wyścigowych (Colin McRae Rally) lub symulatorach lotu (IL-2 Sturmovik). W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.
    Komputerowa gra akcji – gatunek gier komputerowych, w których cała rozgrywka polega w głównej mierze na szybkości akcji, której gracz jest uczestnikiem oraz na refleksie gracza.
    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    IGN (Imagine Games Network) – amerykański internetowy serwis informacyjny, skupiający się głównie na grach komputerowych i wideo, założony w 1998 roku. Strona podzielona jest na "kanały": PC, Wii, Nintendo DS, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Vita, Wireless i Retro. Każdy kanał zawiera własne wiadomości, recenzje i zapowiedzi.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.023 sek.