• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Strategiczna gra czasu rzeczywistego

    Przeczytaj także...
    Wargaming (także gry wojenne, bitewne, figurkowe, strategiczne) – rodzaj hobby związanego z grami wojennymi i strategicznymi, mającymi na celu symulację konfliktów zbrojnych w możliwie dokładnym stopniu, uwzględniając takie czynniki jak zaopatrzenie, pole widzenia itp. Większości gier dotyczy konfliktów historycznych lub współczesnych, popularne są także gry wojenne w realiach fantasy i science fiction.The Settlers (niem: Die Siedler, w tłumaczeniu Osadnicy) – gra napisana przez Volkera Werticha i wydana w 1993 roku przez firmę Blue Byte, rozpoczynająca serię gier strategiczno-ekonomicznych, w których gracze tworzą średniowieczne osady i kierują ich rozwojem. Pierwotnie gra była przeznaczona na komputer Amiga, później została przeniesiona na komputery PC. Celem gry jest stworzenie doskonale prosperującego państwa oraz przejęcie kontroli nad ludami zamieszkującymi sąsiednie tereny.
    Europa Universalis – komputerowa strategiczna gra czasu rzeczywistego osadzona w realiach epoki nowożytnej, wyprodukowana przez szwedzkie studio Paradox Entertainment i wydana na świecie przez Strategy First. Światowa premiera gry na platformę Microsoft Windows odbyła się 22 lutego 2001 roku. W 2002 roku została wydana jej kontynuacja, Europa Universalis II, a w 2007 – Europa Universalis III.

    Strategiczna gra czasu rzeczywistego (ang. real-time strategy, RTS) – gatunek gier komputerowych, będący modyfikacją turowych gier strategicznych, polegającą na niekrępowaniu graczy turami i kolejkami ruchów. Gracze mogą podejmować działania, kiedy chcą, natomiast skutki owych są widziane natychmiast. Gatunek ten stawia większy nacisk na szybkość podejmowania decyzji.

    StarCraft – strategiczna gra czasu rzeczywistego stworzona przez studio Blizzard Entertainment. Jest to pierwsza część serii, która została wydana w 1998 roku. Jej kontynuacja, StarCraft II: Wings of Liberty, ukazała się w 2010.Warcraft – seria gier komputerowych (RTS z elementami cRPG oraz gry typu MMORPG), opowiadań i książek wydanych przez firmę Blizzard.

    Wśród gier RTS wyróżnia się gry taktyczne czasu rzeczywistego (ang. real-time tactical game, RTT), podgatunek lub odrębny gatunek charakteryzujący się większym naciskiem na decyzje taktyczne związane bliżej z samą walką niż gospodarcze decyzje strategiczne. Jednym z najbardziej znanych przedstawicieli jest seria gier Myth. Strategiczne gry czasu rzeczywistego mogą zawierać też elementy z gier RPG, jak choćby bohaterów zdobywających poziomy doświadczenia (jak np. w Warcraft III: Reign of Chaos, czy SpellForce).

    Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie automatu następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry).Z – komputerowa strategiczna gra czasu rzeczywistego (ang. RTS), stworzona w 1996 roku przez Bitmap Brothers. Dotyczy międzyplanetarnej wojny dwóch armii robotów (czerwonych i niebieskich). Druga część, Z: Steel Soldiers, została wydana w 2001 roku.
     Zobacz też kategorię: Strategiczne gry czasu rzeczywistego.

    Historia[ | edytuj kod]

    Geneza[ | edytuj kod]

    Pierwsze komputerowe gry strategiczne pojawiają się pod koniec lat 70., najpierw na komputerach Mainframe, później zaś na pierwszych komputerach osobistych. Część tych gier inspiruje się grami planszowymi, w szczególności grami wojennymi, tak więc ich wspólną cechą jest rozgrywka turowa. Rozróżnienie pomiędzy turową grą strategiczną a strategiczną grą czasu rzeczywistego jest więc stosunkowo nową koncepcją. Aż do lat 90. większość gier strategicznych jest turowych, w przeciwieństwie do gier akcji, które rozgrywają się w czasie rzeczywistym. Uważano wówczas, że tych dwóch gatunków gier nie da się pogodzić ze względu na ich pochodzenie. Pierwsze z nich odziedziczyły długi czas rozgrywki oraz złożoność po wojennych grach planszowych, drugie zaś niedługi czas rozgrywki i prostotę po grach arkadowych. Wprowadzanie elementów czasu rzeczywistego do gry strategicznej było zatem rzadko wykorzystywane. W efekcie strategie czasu rzeczywistego pojawiały się stopniowo, począwszy od prób połączenia ekscytacji i szybkości rozgrywki gier akcji z taktyką oraz złożonością gier strategicznych. Pierwszym, który wykorzystał tę ideę, jest niewątpliwie Don Daglow – twórca gry strategicznej Utopia (1981). Wyraźnie odróżniając się od gier planszowych, Utopia wprowadza wiele zmian, dzięki którym może być uważany za jednego z prekursorów gier 4X jak również gier w budowanie miasta i gier w boga.

    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.Taktyka (gr. taktiká ) – teoria i praktyka posługiwania się jednostkami wojskowymi dla osiągnięcia zamierzonego celu. Taktyka jest najniższym poziomem sztuki wojennej. Wyższymi szczeblami sztuki wojennej są: sztuka operacyjna i strategia.

    Po Cytron Masters, inne gry wojenne, takie jak Legionnaire (1982) autorstwa Chrisa Crawforda czy Stonkers (1983) sprawiają, że gatunek ewoluuje w kierunku stylu bardziej skupionego na akcji i taktyce.

    Pierwsza fala[ | edytuj kod]

    Dopiero w 1992 termin „gra strategiczna czasu rzeczywistego” został po raz pierwszy użyty przez producenta Dune II, Bretta Sperry'ego, w celu opisania gry opracowanej przez Westwood Studios. Jeśli chodzi o samą koncepcję gry, jest ona tylko niewielkim krokiem naprzód w porównaniu do jej poprzedników, jednak jej sukces i wpływ są znaczące. Staje się pierwszą strategią czasu rzeczywistego, która definiuje swój gatunek oraz kolejne gry.

    4X – gatunek strategicznych gier komputerowych, w których rozgrywka opiera się na czterech podstawowych celach: eXplore (eksploracja), eXpand (ekspansja), eXploit (eksploatacja) i eXterminate (eksterminacja). Gra 4X może być grą turową lub czasu rzeczywistego. Prawdopodobnie najlepiej znaną grą 4X jest seria Civilization.Strategiczne gry turowe (ang. turn-based strategy, w skrócie TBS) – rozgrywany w turach podgatunek komputerowych gier strategicznych. Każdy gracz może w swojej turze przemieszczać swoje jednostki (w zależności od określonych współczynników, np. ilości punktów ruchu), rozgrywać bitwy czy ulepszać fortyfikacje. Gry strategiczne rozgrywane w turach są najbliższe pierwowzorom wywodzącym się z planszowych gier strategicznych.

    Pomimo sukcesu Dune II, w ciągu dwóch lat od wydania żadna gra strategiczna nie powraca do tego systemu gry. Dopiero Blizzard Entertainment wzmacnia fundamenty stworzone przez Dune II, by stworzyć prawdziwy gatunek, przenosząc ten system do świata średniowiecznej fantastyki w grze Warcraft: Orcs and Humans (1994).

    Komputerowa gra wieloosobowa (ang. multiplayer video game) – rodzaj bądź tryb gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową. Gry-Online (zapis stylizowany GRY-OnLine) – polska strona internetowa poświęcona grom komputerowym. Strona została założona 1 stycznia 2001 jako serwis informacyjny. Jego redaktorem naczelnym jest Łukasz Malik. Siedziba redakcji znajduje się w Krakowie. Jedną z większych części serwisu jest Encyklopedia Gier. Wielka Encyklopedia Gier co roku (do 2009) była wydawana przez firmy Gry-OnLine S.A. i Axel Springer w wersji płytowej.

    Kontynuacje gier[ | edytuj kod]

    Westwood Studios tworzy następnie Command and Conquer (1995), duchowego spadkobiercę Dune II, którego akcja rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości końca lat 90. XX w. Spór toczy się o kontrolę nad pozaziemską substancją, Tiberium, pomiędzy dwiema frakcjami, Global Defense Initiative oraz Bractwem Nod. Gra oferuje szybszą rozgrywkę niż jej poprzednia wersja i wprowadza kilka ulepszeń, w tym możliwość wybierania wielu jednostek naraz za pomocą kliknięcia, tryb wieloosobowy, uproszczony interfejs i przerywniki filmowe, nakręcone z prawdziwymi aktorami na greenscreenie.

    Gra w budowę miasta – gatunek gier komputerowych, w którym gracz pełni funkcję planisty i przywódcy miasta odpowiedzialnego za jego zarządzanie i rozwój. Produkcje tego typu łączą w sobie elementy gier ekonomicznych, strategicznych i symulacji. Do przedstawicieli gatunku zalicza się również gry, w których zarządza się imperium lub królestwem (np. Age of Empires, Majesty: The Fantasy Kingdom Sim, Civilization), wyspą (np. Tropico, gdzie wyspa jest jednocześnie małym państwem) czy osadą (np. Banished). W grach polegających na budowie miast gracz z reguły obserwuje swoją metropolię w rzucie izometrycznym lub z góry.Rozgrywka (również gameplay) – pojedyncza gra lub podzielona na więcej niż jedną sesję, gra toczona przez gracza od początku do końca, na przykład kampania trybu gry jednoosobowej, to także ogół rozwiązań oraz elementów, które wybrana gra komputerowa oferuje graczowi. Rozgrywka jest jednym z czynników wpływających na grywalność. Gracze mają odmienne style i modele rozgrywki. Jednym z rodzajów rozgrywki jest tryb współpracy, który umożliwia dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję.

    Jednocześnie, Blizzard Entertainment wykorzystuje pozytywne recenzje i komercyjny sukces Warcrafta, aby stworzyć kolejną część, Warcraft II: Tides of Darkness (1995). Pod względem technicznym, zostaje poprawiona grafika oraz interfejs, co pozwala na wybranie wielu jednostek jednocześnie, jak w Command and Conquer, łatwo wyświetlić statystyki wybranych jednostek oraz wydawać rozkazy takie jak pozostanie na miejscu, ściganie wroga czy patrolowanie. Warcraft II wprowadza także nowe zasoby, jednostki morskie, jednostki lotnicze oraz większe zróżnicowanie między dwiema frakcjami. Wreszcie wprowadzony zostaje nowy system – mgła wojny.

    Mainframe (ang. main – główny, frame – struktura) (często w Stanach Zjednoczonych nazywany "Big Iron", dawniejsze polskie określenie to "komputery głównego szeregu") – klasa komputerów używanych głównie przez duże organizacje dla krytycznych aplikacji (np. finansowych, statystycznych). Są systemami o dużej niezawodności. W czasie, gdy powstawały i odnosiły największe sukcesy, ich alternatywą były minikomputery i kalkulatory.Myth – seria komputerowych gier taktycznych czasu rzeczywistego. Pierwsze dwie części Myth zostały stworzone i wydane przez firmę Bungie Software, obecnie część Microsoftu funkcjonującą pod nazwą Bungie Studios. Po kupnie Bungie przez Microsoft w 2000 roku, Bungie utraciło prawa do licencji serii Myth na rzecz firmy Take-Two Interactive. Myth III został opracowany przez Mumbo Jumbo Software i wydany przez Take-Two Interactive.

    Klony gier[ | edytuj kod]

    Ze względu na sukcesy pierwszych gier strategicznych Westwood i Blizzard Entertainment oraz rywalizację pomiędzy ich tytułami, gatunek staje się szczególnie popularny i daje podstawę wielu klonom, mniej lub bardziej udanym. Pośród RTS-ów science fiction warto wymienić wydane w 1997 Conquest Earth, Dark Colony, Earth 2140 oraz Z wydane w 1996.

    Diablo – osadzona w klimacie dark fantasy komputerowa, fabularna gra akcji (hack and slash), stworzona przez Blizzard North, której światowa premiera odbyła się 31 grudnia 1996 roku.Strategia - dziedzina strategii obejmująca tworzenie, rozwój, przygotowanie i wykorzystanie sił zbrojnych dla osiągnięcia celów we wszystkich dziedzinach i warunkach funkcjonowania państwa.

    Gatunek ostatecznie zrywa z science fiction i fantasy w 1997 roku dzięki dwóm zupełnie odmiennym strategiom czasu rzeczywistego, opartym jednak na tym samym pomyśle. Pod kierownictwem jednego z twórców Cywilizacji, Ensemble Studios opracowało Age of Empires (1997), które odtwarza starcia między dwunastoma cywilizacjami starożytności na przestrzeni czterech epok.

    Seven Kingdoms – komputerowa gra strategiczna czasu rzeczywistego, pierwsza z serii Seven Kingdoms. Twórcą gry jest Trevor Chan. Gracz wciela się we władcę jednego z 7 narodów: Greków, Persów, Wikingów, Normanów, Majów, Chińczyków i Japończyków. Celem gry jest pokonanie pozostałych nacji oraz budowa imperium - jednak wiele rzeczy da się rozwiązać poza rozwiązaniami militarnymi, gdzie istotnymi elementami oprócz kwestii militarnych są aspekty dotyczące dyplomacji oraz ekonomii. Gra doczekała się rozszerzenia Ancient Adversaries.Age of Empires (skrótowo AoE) to oparta na historii strategiczna gra komputerowa czasu rzeczywistego stworzona przez firmę Ensemble Studios i wydana na świecie przez Microsoft (w Polsce oryginalnie przez APN Promise, później – w ramach złotej edycji – przez Cenega Poland). Światowa premiera gry miała miejsce 26 października 1997, a polska – 31 października 1997. W czasie rozgrywki gracz wciela się w „ducha-przewodnika”, historycznego plemienia lub cywilizacji przez wieki (począwszy na epoce kamienia, skończywszy na epoce żelaza).

    Miesiąc po wydaniu Age of Empires, studio Enlight Software wydaje Seven Kingdoms (1997), które pozostaje stosunkowo niezauważone, pomimo znacznie większego rozbudowania strategii niż w większości RTS-ów tamtych czasów.

    Po wieloletniej rozgrywce bazującej na systemie 2D, w grudniu 1997 strategiczne gry czasu rzeczywistego zaczynają korzystać z grafiki 3D wraz z premierą Dark Reign: The Future of War.

    Pomimo graficznego podobieństwa do swoich poprzedników, gry w wersji 3D wykorzystują mapę ze zróżnicowanym ukształtowaniem terenu na wielu poziomach, które wpływa na odległość widzenia jednostek. Jednostki mogą teraz widzieć więcej dzięki widokowi z góry, ale również przyczaić się za drzewem lub skałą, aby przygotować zasadzkę lub ukryć się. Oprócz tej ewolucji, gra wprowadza również pewne innowacje, takie jak zdolność do wyłączania budynków w celu oszczędzania energii i przydzielanie misji do jednostek, bez konieczności późniejszej interwencji gracza.

    Blizzard Entertainment – amerykańska firma produkująca gry komputerowe, założona w lutym 1991 r. pod nazwą Silicon & Synapse przez Michaela Morhaime, Allena Adham i Franka Pearce, mająca główną siedzibę w Irvine w Kalifornii.Ensemble Studios – nieistniejący już producent gier komputerowych i wideo. Siedziba Ensemble Studios znajdowała się w Dallas w Teksasie. Ensemble Studios jest najbardziej znana z bardzo udanej serii strategi czasu rzeczywistego Age of Empires. Studio zostało zamknięte w 2009 roku, a większość dawnych pracowników przeszło do Robot Entertainment.

    Umocnienie się gatunku[ | edytuj kod]

    Równolegle z pojawieniem się gier RTS w 3D, tradycyjne gry z widokiem izometrycznym na stałe wpisują się w gatunek dzięki najpopularniejszym RTSom wszech czasów. Po rosnącym sukcesie Blizzard Entertainment wraz z dwoma pierwszymi Warcraftami, a następnie Diablo, studio wkracza w świat science fiction dzięki grze Starcraft (1998).

    Sierra Entertainment jest amerykańską firmą zajmującą się wydawaniem, produkowaniem i dystrybuowaniem gier komputerowych od 1979 r. Centrala Sierry mieści się w Los Angeles. Przedsiębiorstwo jest częścią grupy Activision Blizzard (dawniej Vivendi Games), która z kolei należy do Vivendi SA. Od 2006 r. wszystkie gry z Vivendi SA, wydawane są pod marką Sierra.Empire Earth – komputerowa strategiczna gra czasu rzeczywistego wyprodukowana przez Stainless Steel Studios i wydana w 2001 roku przez Sierrę Entertaiment. Akcja gry obejmuje czas od prehistorii aż po fikcyjną epokę nanocyfrową. W grze występuje kilkanaście różnych cywilizacji, od Babilonu po Stany Zjednoczone. Zadaniem gracza jest rozbudowa własnej cywilizacji i zniszczenie komputerowych wrogów.

    Następnie Ensemble Studios proponuje alternatywę dla Starcrafta – kontynuację swojego historycznego RTSa: Age of Empires II: The Age of Kings (1999).

    W 2001 gra Empire Earth wyprodukowana przez studio Sierra Entertainment próbuje zająć miejsce Age of Empires II – historycznej strategii czasu rzeczywistego.

    Westwood Studios kontynuuje swoje prace, publikując remake gry Dune II: Dune 2000 (1998).

    Earth 2140 – komputerowa strategiczna gra czasu rzeczywistego wyprodukowana w 1998 roku przez polskie studio Reality Pump Studios i wydana w 1998 roku przez TopWare Interactive. Wobec braku reklamy gra nie uzyskała większego rozgłosu zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Jednak na przestrzeni lat sprzedano około 2 milionów egzemplarzy gry na całym świecie. Wydane zostały jej dwie kontynuacje: Earth 2150 oraz Earth 2160.Fantastyka naukowa (ang. science fiction) – gatunek literacki lub filmowy, a także gier komputerowych o fabule osnutej na przewidywanych osiągnięciach nauki i techniki oraz ukazującej ich wpływ na życie jednostki lub społeczeństwa. Razem z fantasy i horrorem, fantastyka naukowa zaliczana jest do fantastyki.

    Eksperymenty i gry hybrydowe[ | edytuj kod]

    Na początku 2000 roku popularność tego gatunku zaczęła spadać, a wydawcy porzucili klony Command & Conquer. Społeczność RTS-ów została podzielona pomiędzy lojalną grupę fanów skupiającą się na rywalizacji i aspekcie gry wieloosobowej , takiej jak StarCraft, oraz bardziej „peryferyjną” grupę, która preferuje kampanie solo lub gry hybrydowe, takie jak Anno, The Settlers albo grand strategy wargame, jak Europa Universalis.

    Mgła wojny (niem. Nebel des Krieges) – poziom niejasności co do znajomości sytuacji u uczestników operacji wojennej. Pojęcie odnosi się do niewiedzy co do ilości i rozmieszczenia zasobów (sił) wroga i jego zamierzeń. Termin został wprowadzony przez pruskiego wodza i teoretyka wojskowości Karla von Clausewitza w jego traktacie O wojnie.SpellForce: Zakon Świtu — gra komputerowa będąca połączeniem gry RPG i gry strategicznej. Gra została stworzona przez niemiecką firmę Phenomic, a wydana w 2003 r. pod pełną nazwą SpellForce: The Order of Dawn przez JoWooD Productions.

    Producenci i wydawcy, którzy próbują wejść na rynek gier RTS, zmieniają swoją strategię i eksperymentują z nowymi koncepcjami, aby dotrzeć do szerszej publiczności, często krzyżując RTS z innymi rodzajami gier komputerowych, np. Majesty: The Fantasy Kingdom Sim (2000), Warrior Kings: Battles (2002) lub Warcraft III: Reign of Chaos (2002) od Blizzard Entertainment.

    Komputerowa gra akcji – gatunek gier komputerowych, w których cała rozgrywka polega w głównej mierze na szybkości akcji, której gracz jest uczestnikiem oraz na refleksie gracza.Gra w boga (ang. god game) – podgatunek symulacyjnych gier komputerowych, mających zazwyczaj wątki strategiczne i ekonomiczne. Główną cechą gry w boga jest fakt, że gracz może tworzyć i kontrolować świat gry, jak również kontrolować jego mieszkańców, zwykle dysponując „boskimi” mocami.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. RTS – słownik gracza. Gry-Online. [dostęp 2013-07-24].
    2. The State of the RTS (ang.). IGN, 2006-04-07. [dostęp 2013-08-11].
    3. Warcraft III: Reign of Chaos (PC). Gry-Online. [dostęp 2016-04-26].
    4. Spellforce: The Order of Dawn (PC). Gry-Online. [dostęp 2016-04-26].
    5. Adam Barnes, The Bluffer’s Guide to Turn-Based Strategy, „Retro Gamer” (133), 2014, s. 74-82.
    Enlight Software – przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i wydawaniem gier komputerowych, założone w 1993 roku, z siedzibą w Hongkongu. Założycielem Enlight Software jest Trevor Chan, projektant gier komputerowych specjalizujący się głównie w symulacjach ekonomicznych.Blue box (inaczej: bluescreen, greenscreen, chroma key) to technika obróbki obrazu polegająca na zamianie tła o w miarę jednolitym kolorze (pierwotnie niebieskim, stąd nazwa) na dowolny obraz. Szeroko stosowana w telewizji, najczęściej podczas prezentacji prognozy pogody i w programach informacyjnych) oraz w filmie, do umieszczania aktorów w komputerowo generowanym środowisku. Kolor tła to zazwyczaj niebieski lub zielony, ponieważ te są uważane za najmniej podobne do koloru skóry.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Dune 2000 – strategiczna gra czasu rzeczywistego wydana i stworzona przez Westwood Studios w 1998 roku. Jest to częściowy remake Dune II. Gra wykorzystuje silnik graficzny podobny do Command & Conquer: Red Alert.
    Pojęcie gra strategiczna odnosi się do bardzo szerokiej grupy gier - przede wszystkim jednak chodzi tu o jedno- bądź wielo-osobowe gry, w których wygrana zależy nie tylko od losu, ale przede wszystkim od strategii, wiedzy i planowania.
    Przeciągnij i upuść (ang. drag and drop) to jedno z udogodnień oferowanych przez menedżery okien graficznych interfejsów użytkownika. Polega ono na umożliwieniu użytkownikowi wykonywania określonych operacji na dwóch różnych obiektach za pomocą pojedynczego ruchu myszą komputerową.
    Przerywnik filmowy, cutscena (ang. cut scene) – sekwencja w grze komputerowej, podczas której gracz nie kontroluje rozgrywki lub kontrola ta jest znacząco ograniczona. Występuje zazwyczaj pomiędzy dwoma segmentami właściwej rozgrywki (w przeciwieństwie do intra i outra). Przerywniki filmowe mogą być animowane albo odgrywane przez żywych aktorów (live-action).
    Fantasy – gatunek literacki lub filmowy używający magicznych i innych nadprzyrodzonych form, motywów, jako pierwszorzędnego składnika fabuły, myśli przewodniej, czasu, miejsca akcji, postaci i okoliczności zdarzeń. Fantasy jest na ogół odróżniane od science fiction oraz od horroru, przy założeniu, że względnie nie wchodzi w tematykę naukową (w sensie SF) lub tematykę grozy (ang. macabre). Jednak gatunki te w znacznym stopniu przenikają się. Wszystkie trzy mieszczą się w pojęciu fantastyki (ang. speculative fiction).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.027 sek.