• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Strategia - teoria gier

    Przeczytaj także...
    Rozkład prawdopodobieństwa – w najczęstszej interpretacji (rozkład zmiennej losowej) miara probabilistyczna określona na sigma-ciele podzbiorów zbioru wartości zmiennej losowej (wektora losowego), pozwalająca przypisywać prawdopodobieństwa zbiorom wartości tej zmiennej, odpowiadającym zdarzeniom losowym. Formalnie rozkład prawdopodobieństwa może być jednak rozpatrywany także bez stosowania zmiennych losowych.Dylemat więźnia – problem w teorii gier. Jest oparty na dwuosobowej grze o niezerowej sumie, w której każdy z graczy może zyskać zdradzając przeciwnika, ale obaj stracą jeśli obaj będą zdradzać. Dylemat ten jest więc niekooperacyjną (o częściowym konflikcie) grą o sumie niezerowej, ponieważ strategia konfliktu przeważa nad strategią pokojową: najwięcej można zyskać zdradzając, a najwięcej stracić idąc na współpracę. W odróżnieniu jednak od dylematu kurczaków w tej grze istnieje większe pole do współpracy, która może zaistnieć w strategiach wielokrotnego dylematu więźnia.
    Strategia czysta (strategia prosta) - w teorii gier jest to strategia, w której każdy gracz dokonuje jednego wyboru z prawdopodobieństwem 1 i trwa przy nim. Jest szczególnym przypadkiem strategii mieszanej, w której gracze podejmują decyzje na podstawie rozkładu prawdopodobieństwa.

    Strategia – plan działania gracza opisujący jego zachowanie w każdej możliwej sytuacji. Strategia w pełni określa akcję (ruch), którą gracz podejmie w danej sytuacji, na każdym etapie gry, dla każdej możliwej historii prowadzącej do tej sytuacji.

    Pojęcia strategii nie należy mylić z pojęciem ruchu. Ruch jest specyficzną akcją jaką gracz podejmuje w danej sytuacji; na przykład ruchem jest postawienie krzyżyka w środkowym kwadracie planszy w grze w kółko i krzyżyk. Dla odróżnienia, strategia określa akcję nie w jednej konkretnej sytuacji, lecz we wszystkich możliwych sytuacjach. Strategię można więc interpretować jako algorytm: znając strategię gracza, podczas jego nieobecności można wykonać za niego ruch w dowolnej sytuacji, niezależnie od poprzednich ruchów jego przeciwników. Strategia jest pojęciem bardziej skomplikowanym niż ruch: podczas, gdy w grze w kółko i krzyżyk gracz ma w każdej sytuacji do wykonania nie więcej niż kilka możliwych ruchów, w grze tej obaj gracze mają setki tysięcy możliwych strategii.

    Kółko i krzyżyk – gra strategiczna rozgrywana przez dwóch graczy, najczęściej na kartce papieru w kratkę. Gracze obejmują pola na przemian dążąc do objęcia trzech pól w jednej linii, przy jednoczesnym uniemożliwieniu tego samego przeciwnikowi. Pole może być objęte przez jednego gracza i nie zmienia swego właściciela przez cały przebieg gry. W najbardziej popularnej w Polsce wersji gra odbywa się na polu o wymiarach 3x3.Gracz to w teorii gier uczestnik gry. Graczem może być osoba, zwierzę, firma, lub dowolny inny twór zależnie od gry.

    Profil strategii to zbiór zawierający jako elementy strategie, po jednej dla każdego gracza. Profil strategii pozwala wyznaczyć ruch każdego gracza w każdej sytuacji, a zatem w pełni określa całkowity przebieg gry.

    Rodzaje strategii[]

    Wyróżniamy kilka rodzajów strategii, w zależności od ich własności:

  • Strategia czysta, która w każdej sytuacji deterministycznie wyznacza ruch wykonany przez gracza.
  • Strategia mieszana, jeżeli w jakiejkolwiek sytuacji gracz decyzję jaki ruch wykonać podejmuje losowo. Strategia mieszana zdefiniowana jest przy pomocy rozkładu prawdopodobieństwa na zbiorze strategii czystych. Definicja ta odzwierciedla fakt, że zamiast wybierać konkretny ruch na pewno gracz może preferować w pewnych sytuacjach aby wybrać swój ruch losowo.
  • Strategia dominująca
  • Strategia zdominowana
  • Przykłady strategii[]

    Przykładem strategii w grze w iterowany dylemat więźnia jest strategia wet za wet.

    Strategia dominująca to strategia która jest zawsze nie gorsza od jakiejś innej strategii, niezależnie od wyboru strategii przez przeciwnika i zdarzeń losowych.Strategia mieszana to w teorii gier strategia polegająca na wykonaniu losowania. Strategia mieszana określa prawdopodobieństwa z jakimi gracz wybiera postać strategii. Gracz przyporządkowuje każdej swojej czystej strategii prawdopodobieństwo jej wyboru przy czym suma wszystkich prawdopodobieństw wynosi 1.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Algorytm – w matematyce skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań. Słowo "algorytm" pochodzi od starego angielskiego słowa algorism, oznaczającego wykonywanie działań przy pomocy liczb arabskich (w odróżnieniu od abacism – przy pomocy abakusa), które z kolei wzięło się od nazwiska, które nosił Muhammad ibn Musa al-Chuwarizmi (أبو عبد الله محمد بن موسى الخوارزمي), matematyk perski z IX wieku.

    Reklama