• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Sport elektroniczny



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Igrzyska Azji Południowo-Wschodniej 2019 – 30. edycja igrzysk Azji Południowo-Wschodniej. Zawody odbyły się w dniach 30 listopada – 11 grudnia w Filipinach. Wiktor Jerzy Wojtas, pseud. „TaZ” (ur. 6 czerwca 1986 w Warszawie) – polski gracz e-sportowy w grach serii Counter-Strike. Karierę profesjonalnego gracza rozpoczął w 2004 roku w drużynie Pentagram. Od 25 stycznia 2014 kapitan sekcji Counter-Strike’a: Global Offensive w drużynie Virtus.pro. Od dnia 6 lutego 2018 przeszedł na rezerwę.
    League of Legends World Championships to coroczny turniej w League of Legends, który odbywa się w różnych miejscach

    Sport elektroniczny (e-sport, ang. esports, electronic sports) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Zawody e-sportowe często przyjmują formę zorganizowanej wieloosobowej gry komputerowej, gdzie zawodowi gracze prowadzą rozgrywkę indywidualnie lub w drużynach, zebrani fizycznie (tzw. LAN party) lub przez Internet. Mimo tego, że zawody i inne formy rywalizacji stanowią od dawna część kultury gier komputerowych, przez dłuższy czas były traktowane jedynie rozrywkowo, rozgrywane przez amatorów. Dopiero wraz z początkiem lat 2000, dzięki możliwości strumieniowania rozgrywek na żywo, zaczęły nabierać obecnej formy wraz z gwałtownym wzrostem ich popularności. Pojawili się zawodowi gracze oraz komentatorzy, specjalizujący się w danej grze. Szybki wzrost zainteresowania i znaczenia e-sportu spowodował, że już w latach 2010-tych stanowił istotny czynnik w branży gier komputerowych, a twórcy aktywnie wspierali i współtworzyli go, przystosowując swoje gry i finansując turnieje.

    Astralis lub Team Astralis – duńska profesjonalna organizacja e-sportowa w Counter-Strike: Global Offensive, założona w styczniu 2016 przez członków Team SoloMid, a właściwie Team Question Mark, bo tak nazywała się organizacja, którą założyli krótko po opuszczeniu Team SoloMid. Otrzymali kilka milionów koron duńskich od Sunstone Capital oraz duńskiego przedsiębiorcy Tommy Ahlers, są częścią Astralis ApS. Organizacja jest obsługiwana przez RFRSH Entertainment, a gracze posiadają nieujawniony udział mniejszościowy w kapitale założycielskim drużyny. Kiedy jeden z założycieli Rene „cajunb” Borg przeszedł do Team Dignitas 19 maja 2016, drużyna zadecydowała, że powinien on zatrzymać małą część udziałów, ale nie będzie odgrywał roli w codziennej działalności biznesowej. 19 października 2016 ogłoszono, że Astralis sprzedało Finna „karrigan” Andersena do FaZe Clan, a 24 października poinformowano, że Lukas „gla1ve” Rossander dołączył do Astralis za nieujawnioną kwotę. Po Majorze w Bostonie nastąpiły zmiany, z Astralis odszedł Markus „Kjaerbye” Kjærbye, którego zastąpił Emil „Magisk” Reif. Organizacja dotychczas zarobiła ok. 8 milionów dolarów. Obecnie duńska formacja znajduje się na 1 miejscu w rankingu najlepszych drużyn CS:GO, tworzonego przez serwis HLTV. Multiplayer online battle arena (MOBA) – gra komputerowa będąca podgatunkiem strategicznych gier czasu rzeczywistego z ograniczoną liczbą graczy. Gracze często dzielą się na dwie drużyny, które walczą ze sobą na arenie. Termin został wymyślony przez firmę Riot Games przy okazji premiery ich gry – League of Legends. Pierwszym przedstawicielem gatunku był Aeon of Strife (AoS), stworzony jako modyfikacja do gry StarCraft, a pierwszą samodzielną produkcją gra Demigod studia Gas Powered Games. Przedstawiciele firmy Valve Corporation w odniesieniu do gier z tego gatunku stosują nazwę „action real-time strategy” (ARTS).

    Najpopularniejsze gatunki gier komputerowych związane z e-sportem to multiplayer online battle arena, strzelanki pierwszoosobowe, bijatyki, gry karciane, bitwy battle royale i strategiczne gry czasu rzeczywistego (RTS). Do czołowych gier w obecnym globalnym e-sporcie należą między innymi League of Legends i Dota 2 (gry MOBA), Counter-Strike i Overwatch (strzelanki), Super Smash Bros (bijatyki) i StarCraft (RTS). Turnieje takie jak Mistrzostwa Świata w League of Legends, The International w Dota 2 i Intel Extreme Masters są jednymi z najpopularniejszych w e-sporcie. Wiele gier e-sportowych prowadzi serię rozgrywek ligowych ze sponsorowanymi drużynami np. Overwatch League. Pytanie, czy e-sport powinien być traktowany na równi z tradycyjnymi dyscyplinami sportowymi, zawsze budziło kontrowersje. Wielu argumentuje, że jeśli nie jest wykonywany wysiłek fizyczny to konkurencja nie może zostać uznana za sport. Mimo to na wielu międzynarodowych konwencjach sportowych w Azji miały miejsce również e-sportowe dyscypliny. Komisja olimpijska rozważa również wprowadzenie e-sportu na przyszłe olimpiady.

    Battle royale, battle royal – tryb rozgrywki wieloosobowej w komputerowych grach akcji, w którym co najmniej kilku, a często kilkudziesięciu lub kilkuset graczy walczy (pojedynczo lub w niewielkich drużynach) pomiędzy sobą do momentu, aż pozostanie jedna żywa postać albo drużyna. Rozgrywka prowadzona jest na mapie, na której porozrzucane jest uzbrojenie i inne przedmioty pomocne w przetrwaniu. Tempo rozgrywki jest stopniowo zwiększane poprzez zmniejszający się w losowy sposób teren, na którym mogą przebywać gracze. Postacie w tym trybie nie mogą odradzać się w trakcie meczu. Część źródeł uważa battle royale za odrębny gatunek gier komputerowych. Dota 2 – gra komputerowa z gatunku MOBA (zwanego również „action RTS”), która została stworzona i wydana przez Valve Corporation, oparta na silniku Source. Jest samodzielną kontynuacją modyfikacji Defense of the Ancients do gry Warcraft III: Reign of Chaos i dodatku Warcraft III: The Frozen Throne.

    Pod koniec 2010 roku oszacowano, że całkowita liczba regularnych widzów e-sportu wzrośnie do 454 milionów, a przychody wzrosną do ponad 1 miliarda USD. Rosnąca dostępność internetu i platform streamingowych, zwłaszcza YouTube i Twitch, stała się kluczowa dla rozwoju i promocji zawodów e-sportowych.

    Klasyfikacja jako sport[ | edytuj kod]

    Zaliczanie gier komputerowych do sportu jest kontrowersyjną debatą bez jasnej odpowiedzi. Podczas gdy niektórzy wskazują na wzrost popularności e-sportu jako uzasadnienie uznania niektórych gier komputerowych za sport, inni twierdzą, że gry komputerowe nigdy nie osiągną statusu „prawdziwego sportu”. Jednak popularność nie jest jedynym argumentem za uznaniem sportów elektronicznych za sport: wielu argumentuje, że "staranne planowanie, precyzyjne wyczucie czasu i umiejętne wykończenie" powinny być tym, co klasyfikuje aktywność jako sport, oraz że wysiłek fizyczny i obszary gry na świeżym powietrzu nie są wymagane przez wszystkie tradycyjne lub nietradycyjne sporty.

    XVIII Igrzyska Azjatyckie – zawody sportowe państw azjatyckich, które odbędą się w daniach 18 sierpnia-2 września 2018 w stolicy Indonezji, Dżakarcie. Będą to pierwsze w historii igrzyska azjatyckie organizowane w tym kraju. Swój udział zgłosiło 45 reprezentacji.Mid-Season Invitational – coroczny turniej gry komputerowej League of Legends organizowany przez wydawcę Riot Games od 2015 roku. Jest drugim najważniejszym międzynarodowym turniejem w League of Legends, pierwszym są Mistrzostwa Świata. W pierwszej edycji turnieju zwyciężyła drużyna z Chin EDward Gaming, pokonując w finale koreańską drużynę SK Telecom T1. Mistrzem MSI w 2019 roku została europejska drużyna G2 Esports, która jako pierwsza drużyna spoza Azji wygrała turniej. SK Telecom T1 jest jedyną drużyną, która wygrała ten turniej więcej niż jeden raz.

    Gry komputerowe są czasami klasyfikowane nie jako prawdziwy sport, a jako sport umysłowy. Podczas Mistrzostw Świata 2015, organizowanych przez International Esports Federation (IESF) odbył się panel e-sportowy z udziałem gości z międzynarodowego towarzystwa sportowego, aby omówić uznanie e-sportu za dziedzinę sportową na całym świecie.

    Jarosław Jarząbkowski, pseud. „pashaBiceps” (ur. 11 kwietnia 1988 w Nasielsku) – polski zawodowy gracz e-sportowy w grach serii Counter-Strike reprezentujący zespół Virtus.pro. Valve Corporation – amerykański producent gier komputerowych. Valve jest znane ze swego pierwszego produktu – Half-Life – który został wydany w listopadzie 1998, jego sequela, Half-Life 2 (2004), oraz platformy Steam uruchomionej w 2003 roku.

    Chiny były jednym z pierwszych krajów, które uznały e-sport za prawdziwy sport – już w 2003 roku, pomimo obaw, że gry komputerowe były uzależniające. W ten sposób rząd promował e-sport. Ponadto na początku 2019 r. Chiny uznały granie e-sportowe za oficjalny zawód. Do lipca 2019 r. ponad 100 000 osób zarejestrowało się jako profesjonalni gracze w tym zakresie, a Ministerstwo oświadczyło, że w ciągu pięciu lat przewiduje ponad 2 miliony zatrudnionych w tym zawodzie.

    Szwecja, Królestwo Szwecji (Sverige, Konungariket Sverige) – państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią i Danią.Polacy – naród zamieszkujący głównie obszar Rzeczypospolitej Polskiej i będący jej głównym składnikiem ludnościowym, a poza granicami Polski tworzący Polonię.

    W 2013 r. kanadyjski gracz League of Legends Danny „Shiphtur” Le został pierwszym profesjonalnym graczem e-sportowym, który otrzymał amerykańską wizę P-1A, kategorię wyznaczoną dla „Międzynarodowo uznanych sportowców”.

    W 2014 r. tureckie Ministerstwo ds. Młodzieży i Sportu zaczęło wydawać licencje e-sportowe dla zawodników certyfikowanych jako profesjonaliści.

    W 2016 r. rząd francuski rozpoczął prace nad projektem dotyczącym regulacji i uznawania e-sportu.

    Counter-Strike – seria gier komputerowych z gatunku first-person shooter. W głównej mierze gry są przeznaczone dla rozgrywki wieloosobowej, w których gracze walczą między sobą wcielając się w terrorystów lub antyterrorystów.Intel Extreme Masters (IEM) – seria międzynarodowych turniejów e-sportowych odbywających się w miastach na całym świecie. Pierwszy raz wydarzenie odbyło się w 2006. Od 5 lat światowe finały turnieju odbywają się w katowickim Spodku (hali widowiskowej). Podczas finału w 2017, po raz pierwszy Intel Extreme Masters zostało rozdzielone na dwa weekendy.

    W lipcu 2017 r. filipińska Rada ds. Gier i Zabaw zaczęła wydawać licencję sportową zawodnikom e-sportowym, którzy zostali poręczeni przez profesjonalną drużynę e-sportową.

    Aby pomóc w promowaniu e-sportu jako legalnego sportu, zorganizowano kilka wydarzeń e-sportowych obok bardziej tradycyjnych międzynarodowych zawodów sportowych. Halowe Igrzyska Azjatyckie 2007 były pierwszymi znaczącymi zawodami wielosportowymi, z e-sportem jako oficjalną dyscyplinę, zdobywającą medale obok innych tradycyjnych sportów. Późniejsze edycje Halowych igrzysk azjatyckich i ich następcy zawsze zawierały e-sporty jako oficjalne wydarzenie medalowe lub wydarzenie wystawowe. Co więcej, Igrzyska Azjatyckie w roku 2022, czyli zawody wielosportowe na najwyższym poziomie, będą również zawierać e-sport jako jedną z dyscyplin, nagradzaną medalami. Turnieje e-sportowe wokół gier takich jak Hearthstone, Starcraft i League of Legends zostały zaprezentowane jako wydarzenie wystawowe podczas Igrzysk Azjatyckich 2018 i pełniły rolę wprowadzenia do igrzysk w 2022 roku. Igrzyska Azji Południowo-Wschodniej w 2019 r. zorganizowały też sześć zawodów e-sportowych.

    Grecja (gr. Ελλάδα Elláda, IPA: [e̞ˈlaða] lub Ελλάς Ellás, IPA: [e̞ˈlas]), Republika Grecka (Ελληνική Δημοκρατία Ellinikí Dimokratía, IPA: [e̞ˌliniˈci ðimo̞kraˈtiˌa]) – kraj położony w południowo-wschodniej części Europy, na południowym krańcu Półwyspu Bałkańskiego. Graniczy z czterema państwami: Albanią, Macedonią Północną i Bułgarią od północy oraz Turcją od wschodu. Ma dostęp do czterech mórz: Egejskiego i Kreteńskiego od wschodu, Jońskiego od zachodu oraz Śródziemnego od południa. Grecja ma dziesiątą pod względem długości linię brzegową na świecie, o długości 14880 km. Poza częścią kontynentalną, w skład Grecji wchodzi około 2500 wysp, w tym 165 zamieszkałych. Najważniejsze to Kreta, Dodekanez, Cyklady i Wyspy Jońskie. Najwyższym szczytem jest wysoki na 2918 m n.p.m. Mitikas w masywie Olimpu. LAN Party – impreza, na której przybyli uczestnicy, na podłączonych do sieci lokalnej komputerach lub konsolach zmagają się w sporcie elektronicznym, tj. konkurują w grach. Drużyny w sporcie elektronicznym nazywane są klanami, do których przynależność oznaczana jest tzw. tagiem w świecie wirtualnym, a w rzeczywistym są to zazwyczaj koszulki.

    Ważnym argumentem w dyskusji jest jeden czynnik, który jasno dzieli e-sport od sportu: sporty tradycyjne nie są niczyją własnością w przeciwieństwie do sportów elektronicznych. Koszykówka do nikogo nie należy, nikt nie może zmienić jej zasad dla wszystkich albo po prostu ją usunąć, różne ligi mogą manipulować zasadami i zamykać się, ale nie ma to wpływu na sport sam w sobie. W e-sporcie jest zupełnie odwrotnie, gra należy zazwyczaj do jednej firmy, która sama decyduje o zasadach i wszystkich innych decyzjach dotyczących gry. Jest to jeden z czynników, przez który ciężko zaliczyć e-sporty do grona tradycyjnych sportów. Firma, która była właścicielem danej gry może zbankrutować, w takim wypadku cała dziedzina e-sportu na niej oparta umiera. Takie zjawisko nie istnieje w świecie sportów tradycyjnych i stanowi widoczną barierę pomiędzy tymi dwoma stronami.

    FC Gelsenkirchen-Schalke 04 (w skrócie nazywany FC Schalke 04 bądź S04) – niemiecki klub sportowy z siedzibą w mieście Gelsenkirchen, leżącym w zachodniej części kraju w Zagłębiu Ruhry, w kraju związkowym Nadrenia-Westfalia. Klub założony został 4 maja 1904.Super Smash Bros. (大乱闘スマッシュブラザーズ, Dairantō Sumasshu Burazāzu, Great Melee Smash Brothers) – seria bijatyk wydana przez Nintendo, w której występują postacie z wielu gier wideo. Seria powstała w 1999 roku kiedy to na konsolę Nintendo 64 została wydana gra Super Smash Brothers Kontynuacja gry jaką było Super Smash Bros. Melee, która wyszła w 2001 roku na konsole GameCube, odniosła jeszcze większy sukces, uzyskując tytuł najlepiej sprzedającej się gry na daną platformę. Trzecia odsłona serii – Super Smash Bros. Brawl, wydana została na konsolę Wii 31 stycznia 2008 roku w Japonii i 9 marca w Północnej Ameryce. W Europie gra ukazała się 27 czerwca. Wydawcą dwóch pierwszych gier było HAL Laboratory, wydawca trzeciej natomiast jest wspólnym dziełem studia Sora Ltd.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Słowacy (Slováci) – naród słowiański, zamieszkujący głównie Słowację – stanowią 86% jej mieszkańców (4,5 mln); mniejszości słowackie zamieszkują także Czechy , Węgry, Serbię i Polskę (Orawa i Spisz- około 1700 osób). Mówią językiem słowackim. Większość Słowaków jest katolikami, mniejszość stanowią protestanci i grekokatolicy.
    Europa – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.
    Evil Geniuses (dawniej Team EG) – amerykańska drużyna e-sportowa założona w 1999 roku w Kanadzie. Klan jest jednym z najstarszych organizacji e-sportowych w Ameryce Północnej. Zespół posiada pięć sekcji.
    PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) – wieloosobowa gra komputerowa z gatunku battle royale tworzona przez studio PUBG Corporation, część koreańskiego studia Bluehole. Gra została wydana we wczesnym dostępie na PC w marcu 2017, premiera gry na Xbox One odbyła się 12 grudnia 2017, natomiast 21 grudnia tego samego roku została wydana wersja 1.0 na komputery osobiste.
    The International – coroczne mistrzostwa świata w grę komputerową Dota 2, którym producentem jest firma Valve Corporation. The International odbyło się po raz pierwszy w 2011 na gamescom w Kolonii. Turniej składa się z 18 drużyn, 12 z nich otrzymuje bezpośrednie zaproszenie na podstawie wyników z serii turniejów zwanych Dota Pro Circuit, a sześć pozostałych drużyn walczy w regionalnych eliminacjach, po jednym z Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Azji Południowo-Wschodniej, Chin, Europy i regionu Wspólnoty Niepodległych Państw. Aktualnym mistrzem jest europejska drużyna OG, która jako jedyna wygrała The International więcej niż jeden raz.
    Twitch (Twitch.tv) – strona internetowa będąca platformą medialną udostępniającą wideo strumieniowe (na żywo), przeznaczona w głównej mierze do transmisji sportu elektronicznego oraz gier komputerowych. Strona została założona w czerwcu 2011 przez współwłaścicieli serwisu Justin: Justina Kana i Emmetta Sheara. Według danych serwisu, stronę miesięcznie odwiedza 45 milionów widzów.
    FaZe Clan – amerykańska drużyna e-sportowa, założona w 2010 roku przez graczy znanych jako Housecat, ClipZ i Resistance. Początkowo była klanem zrzeszającym graczy.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.09 sek.