• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Space Invaders



    Podstrony: [1] 2 [3]
    Przeczytaj także...
    Złota era gier arcade – okres zwiększonej popularności i innowacji automatów do gier wideo. Pomimo że nie ma konsensusu dotyczącego konkretnej daty, większość źródeł mówi o wczesnych latach 80.Atari, właść. Atari Inc. – przedsiębiorstwo branży informatycznej, swojego czasu znaczący uczestnik rynku komputerowego przemysłu rozrywkowego. Tworzyło automaty wideo, domowe konsole wideo i komputery osobiste.
    Tworzenie[ | edytuj kod]

    Space Invaders została stworzona przez Tomohiro Nishikado, któremu zaprojektowanie gry i odpowiedniego sprzętu zajęło rok. Inspirację czerpał z różnorodnych źródeł, m.in. z mechanicznej gry Space Monsters wydanej przez Taito w 1972 oraz ze swojego snu o japońskich dzieciach w wieku szkolnym czekających na świętego Mikołaja, które zostają zaatakowane przez kosmitów. Nishikado stwierdził również, że został również zainspirowany stworzonym przez firmę Atari automatem do gry Breakout i chciał stworzyć grę dającą takie samo uczucie satysfakcji z ukończenia poziomu, jednak z lepszą oprawą graficzną. Wczesne projekty przewidywały zawarcie w grze czołgów, myśliwców i okrętów wojennych. Jednak Nishikado nie był zadowolony z ruchów przeciwników – ograniczenia techniczne utrudniały symulację lotu. Ludzie byliby prostsi do odwzorowania, jednak Nishikado uznał, że strzelanie do nich byłoby niemoralne. O zastosowaniu motywów kosmicznych pomyślał po przeczytaniu w czasopiśmie artykułu o Gwiezdnych wojnach. Nishikado wzorował swoich obcych na Wojnie światów H.G. Wellsa i stworzył pierwsze bitmapy, opierając się na kosmitach przypominających ośmiornice. Pozostałe projekty bazowały na kałamarnicach i krabach. Gra była pierwotnie zatytułowana Space Monsters, wzorując się na popularnej wówczas w Japonii piosence pt. „Monster”, jednak została przemianowana na Space Invaders przez szefa Nishikado.

    Futurama – amerykański serial animowany tworzony przez Matta Groeninga, autora serialu Simpsonowie. Nadawany w latach 1999-2003 dla stacji Fox Broadcasting Company. W Polsce ukazywał się na antenie TV4 także pod tytułem Przygody Frya w kosmosie. Obecnie, pod oryginalnym tytułem na Comedy Central. {{Serial infobox}} Nieznane pola: "od lat". Robot Chicken – amerykański serial animowany dla dorosłych wykonany w technice poklatkowej.

    Sprzęt[ | edytuj kod]

    Wersja stołowa (koktajlowa)

    Jako że mikroprocesory w Japonii nie były wówczas dość wydajne, aby wykonywać złożone zadania związane z projektowaniem i programowaniem Space Invaders, Nishikado musiał zaprojektować własne narzędzia deweloperskie. Gra wykorzystywała grafikę rastrową wyświetlaną na monitorze CRT, monofoniczny dźwięk generowany przez obwód analogowy oraz procesor Intel 8080. Jednak mimo tych zabiegów Nishikado nie był w stanie zaprogramować gry tak, jak zamierzał – system CP/M nie był w stanie wyświetlać grafiki w kolorze, czy też poruszać przeciwników szybciej. Z tego powodu Nishikado stwierdził, że opracowanie sprzętu było najtrudniejszą częścią całego procesu tworzenia gry. Space Invaders początkowo wykorzystywała grafikę monochromatyczną i została wydana w postaci tzw. „stołu koktajlowego” – stołu z monitorem wbudowanym pośrodku z ekranem skierowanym ku górze i kontrolerami na jednej z krawędzi. Wydanie zachodnie firmy Midway miało formę stojącego automatu do gry i wykorzystywało paski pomarańczowego i zielonego celofanu, aby imitować kolorową grafikę. Obraz był odbijany na tło z wymalowanym księżycem i gwiazdami. Później także japońska edycja wykorzystywała kolorowy celofan. Grafika na samym automacie zawierała duże humanoidalne potwory nie występujące w grze – Nishikado tłumaczył to faktem, iż grafik bazował na pierwotnym tytule Space Monsters, a nie odnosił się do grafiki samej gry.

    Atari 2600 – konsola gier wideo produkowana od roku 1977 r. Była jedną z pierwszych konsoli, które używały wymiennych modułów z grami tzw. kartridży, zamiast wbudowania na stałe jednej lub więcej gier. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy wykorzystane w konsoli Fairchild Video Entertainment System w 1976 r.Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie automatu następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry).

    Odbiór gry[ | edytuj kod]

    Space Invaders jest uważana za grę shoot 'em up na automat do gry, która osiągnęła największy sukces. W ciągu kilku miesięcy po wydaniu stała się bardzo popularna w Japonii. Taito wyprodukował 100 000 automatów na rynek japoński w ciągu kilku kolejnych lat, zakładano nawet salony gier nie zawierające żadnej innej gry niż Space Invaders. W Stanach Zjednoczonych sprzedano 60 000 automatów. Od tego czasu kolekcjonerzy poszukują maszyn z tą grą, w szczególności najrzadszych wersji koktajlowych (w postaci stołu) i kabaretowych (miniaturowych). Grze przypisuje się odpowiedzialność za niedobór 100-jenowych monet w Japonii, co doprowadziło do zwiększenia produkcji owego bilonu. Do roku 2007 gra wygenerowała dochód w wysokości 500 mln dolarów. Wersja z 1980 przeznaczona na Atari 2600 była pierwszym przypadkiem odsprzedania licencji gry na automat i została pierwszą „killer application” konsoli do gier, czterokrotnie zwiększając sprzedaż tej platformy.

    Tomohiro Nishikado (jap. 西角友宏, Nishikado Tomohiro, ur. 1944 w Kishiwada, w prefekturze Osaka) - japoński producent gier wideo. Zasłynął przede wszystkim jako twórca automatu do gry Space Invaders, wydanej w 1978 r. przez japońską firmę Taito Corporation.Galaxian (w Stanach Zjednoczonych wydana także jako Galaxian Part X, Galaxian Part 4, Space Invaders Galactica) – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana przez Namco, Atari, Bootleg, Midway Games, Bally Midway, Epoch, Bug-Byte i Namco Bandai Games w latach 1977, 1979, 1981-1984, 1990, 2004, 2009.

    Shigeru Miyamoto, projektant gier komputerowych takich jak Super Mario Bros. czy The Legend of Zelda, uważa, że Space Invaders była grą, która zrewolucjonizowała przemysł gier komputerowych, a on sam nie interesował się grami wideo, zanim nie zagrał w tę konkretną produkcję. Kilka publikacji przypisuje właśnie sukcesowi tej gry uczynienie ciekawostki, jaką były gry wideo, światowym przemysłem. Czasopismo „Edge” uważa, że dzięki Space Invaders gry zawędrowały z barów i salonów gier do bardziej uczęszczanych miejsc, takich jak restauracje i domy towarowe. Według gazety „The Observer” wersja na domowe konsole była popularna i zachęcała użytkowników do nauki programowania, z których wielu zostało później ważnymi osobistościami w branży gier. Według portalu 1UP.com Space Invaders udowodniła, iż gry wideo mogą konkurować z innymi mediami – kinem, muzyką i telewizją. IGN częściowo przypisuje jej początek fenomenu automatów do gier w Ameryce Północnej. Game Informer uważa tę grę, na równi z Pac-Manem, za jedną z najpopularniejszych gier na konsole, która dostała się do kultury masowej i budziła emocje podczas złotej ery gier arcade. W 2007 Księga Rekordów Guinnessa wymieniła ją jako najlepiej ocenianą grę na automat, a IGN umieścił Space Invaders na liście 10 najbardziej wpływowych gier i nagrodził ją na 8. miejscem na liście klasycznych gier shoot 'em up.

    WiiWare to usługa dostępna dla użytkowników Wii w ramach Wii Shop Channel pozwalająca na kupowanie gier i aplikacji za punkty Wii Points. WiiWare jest platformą przeznaczoną głównie dla mniejszych deweloperów, którzy nie dysponują tak dużymi środkami finansowymi jak potentaci rynku. Podstawową zaletą usługi jest brak ryzyka związanego z kosztownym procesem produkcyjnym na rynek detaliczny. Zestaw potrzebny do produkcji gier na WiiWare kosztuje ok. 2000 dolarów amerykańskich, ale by zacząć tworzyć gry deweloper musi wcześniej uzyskać licencję od Nintendo. Usługa WiiWare rozpoczęła swoje działanie 25 marca 2008 r. w Japonii, 12 maja 2008 r. w Ameryce Północnej i 20 maja 2008 r. w Europie i Australii.Lipsk (niem. Leipzig; górnołuż. Lipsk; czes. Lipsko; łac. Lipsia) – miasto na prawach powiatu, najliczniejszy ośrodek Saksonii i drugi, po Berlinie, Niemiec wschodnich. Miasto należy do aglomeracji Lipsk-Halle, która liczy ok. 996 100 mieszkańców (2009).

    Będąc jedną z pierwszych strzelanek, Space Invaders utorowała drogę przyszłym tytułom i temu gatunkowi gier. Była pierwszą grą, która starała się skłonić gracza do osiągania możliwie dużej liczby punktów. Space Invaders zainspirowała powstanie kilku gier i doczekała się wielu sequeli oraz reedycji. Automaty do gier takie jak Galaxian czy Galaga firmy Namco były wzorowane na projekcie i rozgrywce Space Invaders. W 2002 Taito wydał Space Raiders, strzelankę trzecioosobową przypominającą o Space Invaders.

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Mikroprocesor – układ cyfrowy wykonany jako pojedynczy układ scalony o wielkim stopniu integracji (LSI) zdolny do wykonywania operacji cyfrowych według dostarczonego ciągu instrukcji.

    Reedycje i sequele[ | edytuj kod]

    Stworzono wiele reedycji tej gry na różne platformy, a także wiele jej sequeli. Wśród reedycji są porty oraz ulepszone wersje oryginału. Gry te zawierają najczęściej ulepszoną grafikę i dodatkowe opcje rozgrywki – np. możliwość poruszania bunkrów, pociski lecące zygzakiem, niewidzialni kosmici czy możliwość gry przez dwie osoby w trybie kooperacji. Porty na wcześniejsze platformy, takie jak konsole Atari, zawierały prostą grafikę, podczas gdy oprawa edycji na późniejsze platformy, takie jak Super Nintendo Entertainment System czy PlayStation, została ulepszona. Późniejsze tytuły dodają kilka trybów rozgrywki i inne nowe elementy do oryginalnego projektu. Na przykład wydana na Nintendo DS i PlayStation Portable Space Invaders Extreme dodaje elementy muzyczne. Edycja na WiiWare, Space Invaders Get Even, pozwala graczowi na kontrolowanie kosmitów zamiast działka. Różne porty spotkały się z różną reakcją; wersja na Atari 2600 była bardzo popularna, podczas gdy edycja na Nintendo Entertainment System nie została właściwie zauważona.

    Japonia (jap. 日本, trb. Nihon lub Nippon) – państwo wyspiarskie usytuowane na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, o długości 3,3 tys. km. Archipelag rozciąga się niemal południkowo (Japończycy utrzymują, że ich kraj ma kształt „trzydniowego Księżyca”) pomiędzy 45°33′ a 20°25′ stopniem szerokości północnej, od Morza Ochockiego na północy do Morza Wschodniochińskiego i Tajwanu na południu. Stolica Tokio jest usytuowana prawie dokładnie na tej samej szerokości geograficznej co Ateny, Pekin, Teheran i Waszyngton.Sega (jap. セガ – oficjalnie: Sega Corporation ,株式会社セガ, Kabushiki-gaisha Sega) – międzynarodowy producent i wydawca gier wideo, dawniej konsoli do gier. Główna siedziba firmy, która jest również siedzibą główną oddziału lokalnego, Sega of Japan, jest położona w Ota, dzielnicy Tokio w Japonii.

    Taito wydał kilka sequeli w postaci automatów do gier. Pierwszym z nich była Space Invaders Part II z 1980; zawierała ona kolorową grafikę i nowe elementy rozgrywki. Wersja ta wydana została w USA jako Deluxe Space Invaders (znane także jako Space Invaders Deluxe), jednak zawierała inny motyw graficzny, a w tle widoczne było księżycowe miasto. Kolejny sequel, zatytułowany Space Invaders II, został wydany wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Miał on formę stołu koktajlowego i pozwalał na rywalizację dwóm graczom. Latem 1985 wydano Return of the Invaders z ulepszoną grafiką i bardziej złożonymi schematami ruchów i ataków obcych. Wśród kolejnych sequeli na automatach znajdowały się: Super Space Invaders '91, Space Invaders DX oraz Space Invaders '95. Każda gra wprowadzała niewielkie ulepszenia do oryginalnego projektu. Podobnie jak oryginalna gra, tytuły te są poszukiwane przez kolekcjonerów.

    Games Convention – coroczne targi branży komputerowej rozrywki, odbywające się pod koniec sierpnia każdego roku w Lipsku. Około 3 miliony odwiedzających, 2600 przedstawicielami mediów i 368 wystawcami z 25 krajów w 2006, targi te są obecnie największymi na świecie, zaraz po Tokyo Game Show. W przeciwieństwie do E3 targi GC są otwarte również dla zwykłych graczy.Hoży doktorzy (ang. Scrubs) – amerykański serial komediowy, którego głównymi bohaterami są pracownicy fikcyjnego szpitala pw. Świętego Serca (ang. Sacred Heart). Dosłowne tłumaczenie tytułu Scrubs, oznaczającego młodych lekarzy, to "fartuchy", natomiast serial jest emitowany w Polsce na kanale Comedy Central pod tytułem "Hoży doktorzy".

    Space Invaders wraz ze związanymi z nim grami było częścią wielu kompilacji. Space Invaders Anniversary, wydana w 2003 na PlayStation 2, zawierała dziewięć wariacji Space Invaders. Podobne wydanie na PlayStation Portable, Space Invaders Pocket, miało swoją premierę w 2005. Space Invaders, Space Invaders Part II oraz Return of the Invaders zostały dołączone do Taito Legends, kompilacji klasycznych gier na automaty Taito wydanej w 2005 na PlayStation 2, Xbox oraz PC. Space Invaders DX i Space Invaders '95 zostały dołączone do Taito Legends 2, wydanej w 2006 drugiej części wymienionego wyżej wydania.

    PlayStation (PS, popularnie zwane także – PSX) (jap. プレイステーション, pureisutēshon; pol. dosł. StacjaGier) – 32-bitowa konsola do gier wideo, wyprodukowana w Japonii przez firmę Sony Computer Entertainment, zaprojektowana przez Kena Kutaragiego.Gamasutra – strona internetowa założona w 1997 roku, skupiająca się na wszystkich aspektach produkcji gier. Właścicielem strony jest UBM Tech.

    W kulturze masowej[ | edytuj kod]

    Gra stała się również inspiracją dla artystów

    Gra pojawiła się w kulturze masowej pod wieloma postaciami. Wiele seriali telewizyjnych zawierało odcinki, które odnosiły się do gry lub parodiowały ją i jej elementy; np. Dzielna Mysz, Różowe lata siedemdziesiąte, Hoży doktorzy, Robot Chicken. Elementy tej gry można zobaczyć w „Raiders of the Lost Arcade”, fragmencie odcinka „Anthology of Interest II” programu Futurama. Wiele publikacji oraz stron internetowych używa rozpikselowanych grafik obcych jako symbolu gier komputerowych jako całości; wśród nich znajdują się czasopismo Electronic Gaming Monthly, strona internetowa Ars Technica oraz koncert Video Games Live. Video Games Live grał także dźwięki ze Space Invaders jako część retrospektywnej składanki „Classic Arcade Medley”. Francuski artysta uliczny Invader zasłużył sobie na swój pseudonim, tworząc mozaikę przedstawiającą obcych ze Space Invaders dookoła świata.

    Grafika rastrowa – prezentacja obrazu za pomocą pionowo-poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym.Projektant gier – określenie osoby bądź zespołu osób, które projektują gry. Termin jest zwykle używany w odniesieniu do osób projektujących gry komputerowe, lecz może oznaczać również twórców tradycyjnych gier, takich jak np. gry planszowe.

    W 2006 Space Invaders była jednym z kilku mediów związanych z grami wideo wybranych, aby reprezentować Japonię w ramach projektu prowadzonego przez japońską Agencję Spraw Kulturalnych. Tego samego roku gra stała się częścią wystawy Game On londyńskiego Science Museum, która ma pokazywać różne aspekty historii gier wideo, ich rozwoju i kultury. Na festiwalu Belluard Bollwerk International 2006 we Fribourgu w Szwajcarii, Guillaume Reymond stworzył w ramach projektu „Gameover” trzyminutowy filmik odtwarzający grę Space Invaders, używając ludzi jako pikseli. Wystawa GH ART na Games Convention w Lipsku w Niemczech zawierała w 2008 artystyczną grę Invaders! opartą na rozgrywce ze Space Invaders. Jej autor poprosił później o zdjęcie gry z wystawy w związku z krytyką elementów odnoszących się do wydarzeń 11 września.

    Intel 8080 jest jednym z pierwszych mikroprocesorów, wyprodukowany przez Intela w kwietniu 1974. Jest 8-bitowym mikroprocesorem wykonanym w technologii n-MOS, pracującym z częstotliwością taktowania 2 MHz. Jest on uniwersalną jednostką centralną złożoną z jednostki arytmetyczno-logicznej, rejestrów roboczych i układu sterowania. Dane i instrukcje są przesyłane do i z pamięci za pośrednictwem 8-bitowej szyny danych, pamięć jest adresowana 16-bitową szyną adresową.Nationalencyklopedin – największa, szwedzka encyklopedia współczesna. Jej stworzenie było możliwe dzięki kredytowi w wysokości 17 mln koron, którego udzielił rząd szwedzki w 1980 roku i który został spłacony w 1990. Drukowana wersja składa się z 20 tomów i zawiera 172 tys. haseł. Wersja internetowa zawiera 260 tys. haseł (stan z czerwca 2005). Inicjatorem projektu był rząd szwedzki, który rozpoczął negocjacje z różnymi wydawcami. Negocjacje zakończyły się w 1985, kiedy na wydawcę został wybrany Bra Böcker z Höganäs. Encyklopedia miała uwzględniać kwestie genderowe i związane z ochroną środowiska. Pierwszy tom ukazał się w 1989 roku, ostatni w 1996. Dodatkowo w roku 2000 ukazały się trzy dodatkowe tomy. Encyklopedię zamówiło 54 tys. osób. W 1997 roku ukazało się wydanie elektroniczne na CD, a w 2000 pojawiło się wydanie internetowe, które jest uzupełniane na bieżąco.


    Podstrony: [1] 2 [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Video Games Live – seria koncertów prezentujących muzykę z gier wideo w orkiestralnej aranżacji. Pierwszy koncert odbył się w 2005 roku w Stanach Zjednoczonych. Kolejne odbyły się m.in. w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Brazylii. Pomysłodawcami, a także producentami tego wydarzenia są twórcy gier komputerowych i światowej sławy kompozytorzy – Tommy Tallarico i Jack Wall.
    Super Nintendo Entertainment System (w skrócie SNES i Super NES) – 16-bitowa konsola do gier, która osiągnęła wielki sukces w krajach zachodniej Europy, USA oraz w Japonii (tam pod nazwą Super Famicom).
    Taito Corporation (jap. 株式会社タイトー, Kabushikigaisha Taitō) – japoński producent gier komputerowych i automatów do gier. W 2005 roku wykupiony w całości przez Square Enix, ale zachował swoją markę.
    Język japoński (jap. 日本語 nihongo lub nippongo) – język używany przez ok. 130 mln mieszkańców Japonii oraz japońskich emigrantów na wszystkich kontynentach.
    {{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "dyrektor wydawniczy" oraz "odpowiednik". Edge – brytyjski miesięcznik o grach komputerowych, który wydawany jest od października 1993 roku.
    Grafika 2D - grafika dwuwymiarowa. Termin ten może się odnosić zarówno do działu informatyki zajmującego się grafiką dwuwymiarową i technikami dotyczącymi jej obróbki, jak i do samych obrazów cyfrowych mogących składać się z tekstu, grafiki oraz obiektów 2D.
    Shigeru Miyamoto (jap. 宮本茂, Miyamoto Shigeru, ur. 16 listopada 1952 w Kioto) − dyrektor i główny manager do spraw rozrywki i analizy w firmie Nintendo.

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.34 sek.