• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Solaris Urbino 10

    Przeczytaj także...
    MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) – spółka akcyjna z siedzibą w Monachium. Jedno z wiodących przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, silniki oraz urządzenia przemysłowe pod marką MAN. Spółka notowana na Deutsche Börse wśród trzydziestu największych niemieckich spółek akcyjnych. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 33.400 pracowników (w 2007 r. grupa zatrudniała 55 tys. osób w 120 krajach), a jego roczne obroty wyniosły w roku 2005 ponad 7,4 miliardów Euro (w 2007 - 15,5 miliardów Euro).IVECO SpA (skrót od: Industrial Vehicles Corporation, często pisana jako Iveco) jest włoskim przedsiębiorstwem o zasięgu ogólnoświatowym z siedzibą w Turynie, kontrolowanym przez koncern Fiat, specjalizującym się w produkcji samochodów dostawczych, ciężarowych, wojskowych i silników. Za pośrednictwem należącej doń firmy Irisbus jest również czołowym producentem autobusów i podwozi autobusowych.
    Zwalniacz, retarder – urządzenie służące do długotrwałego hamowania pojazdu lub elementów maszyny. Stosuje się je głównie w samochodach ciężarowych o dużej ładowności i w autobusach, gdzie zwykłe hamulce szybko się przegrzewają i zużywają.

    Solaris Urbino 10 – niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino, przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 2002 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowany jest model trzeciej generacji Urbino, ale jest to druga generacja Urbino 10.

    Bolechowo-Osiedle – wieś w Polsce położona w województwie wielkopolskim, w powiecie poznańskim, w gminie Czerwonak, na wschodnim brzegu Warty, 4,5 km na wschód-południowy wschód od Biedruska, przy drodze wojewódzkiej 196 oraz linii kolejowej 356 (Poznań - Wągrowiec - Gołańcz). Siedziba firmy Solaris Bus & Coach S.A..Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.

    Historia modelu[]

    Firma Neoplan Polska tworząc rodzinę autobusów pod nową marką "Solaris" rozpoczynała od modeli o długościach 9, 12, 15 i 18 metrów. Po ogłoszeniu przez jedno z miast przetargu na większą liczbę autobusów o długości 10 metrów, firma Solaris Bus & Coach zaprojektowała nowy model o takiej długości, początkowo oferowany pod marką Solaris Urbinetto 10. Jednocześnie zrezygnowano z produkcji najkrótszego modelu Solaris Urbino 9.

    CNG (ang. Compressed Natural Gas) jest to paliwo – gaz ziemny w postaci sprężonej do ciśnienia 20-25 MPa. Służy do napędu pojazdów silnikowych zarówno z zapłonem iskrowym jak i z samoczynnym. Na świecie jeździ ponad 4 miliony samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Funkcjonuje ponad 8 tys. stacji zasilania tym paliwem.Poznań (niem. Posen, łac. Posnania, jidysz פּױזן Pojzn) – miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce, położone na Pojezierzu Wielkopolskim, nad Wartą, u ujścia Cybiny. Historyczna stolica Wielkopolski, od 1999 r. siedziba władz województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego. Miasto jest istotnym węzłem drogowym i kolejowym, funkcjonuje tu również międzynarodowy port lotniczy.
    Solaris Urbinetto 10 drugiej generacji na warszawskiej linii 177

    Od wiosny 2005 roku jest produkowany "Solaris Urbino 10" trzeciej generacji, lecz jest to druga wersja tego autobusu. Jest on wytwarzany w wersjach z silnikami diesla (początkowo spełniającymi normy emisji spalin Euro 3 i Euro 4, obecnie Euro 5 lub EEV), zaś od 2005 roku może być także produkowany w odmianie z napędem gazowym CNG z wykorzystaniem silników firm Iveco lub MAN. Podstawowy silnik stosowany w tym autobusie to obecnie Cummins ISB6.7E5 250B o mocy maksymalnej 180,5 kW (245 KM), spełniający wymagania normy Euro 5. W wyposażeniu opcjonalnym znajduje się mocniejsza jednostka Cummins ISB6.7E5 285B o mocy maksymalnej 209 kW (284 KM). Wszystkie stosowane osie pochodzą z firmy ZF. Z przodu zawieszona niezależnie oś ZF RL 75 EC lub w opcji ZF RL 85 A, z tyłu oś ZF AV 132. Standardowo montowany jest zwalniacz skrzyni biegów (retarder). W podwoziu stosowany jest układ centralnego smarowania. Szkielet wykonywany jest ze stali odpornej na korozję. Podobnie oblachowanie, w którym wykorzystuje się również panele aluminiowe. Instalacja elektryczna jest oparta o magistralę CAN-Bus.W 2016 roku Solaris uznał, że nadszedł odpowiedni moment na uzupełnienie nowej oferty o pojazd klasy midi już IV generacji. W efekcie świat w tym roku ujrzy pierwsze Nowe Urbino 10,5. Pojazd będzie nieco dłuższy od poprzednika. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie układu drzwi 2-2-2 lub 2-2-0. Ma to się przełożyć jak można się domyślać na sprawniejszą wymianę pasażerów. Ponadto dzięki wydłużeniu nadwozia możliwe będzie nieznaczne zwiększenie ilość miejsc siedzących dla pasażerów.

    Solaris Urbino 9 – niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino, przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Neoplan Polska, a następnie Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa koło Poznania. Solaris Urbino 9 jest najmniejszym pojazdem rodziny Solaris Urbino.Cummins Inc. – koncern zajmujący się konstruowaniem i produkcją silników wysokoprężnych oraz innych układów napędowych dla producentów ciężarówek, autobusów, maszyn budowlanych, przemysłowych, rolniczych, kolejowych, sprzętu morskiego, wojskowego. Siedziba znajduje się w Columbus w stanie Indiana (USA).

    Solaris Urbino 10 w Europie[]

    Zobacz też[]

  • Solaris Bus & Coach
  • Przypisy

    1. PKM Czechowice-Dziedzice – Tabor autobusowy. PKM Czechowice-Dziedzice. [dostęp 2010-09-05].

    Linki zewnętrzne[]

  • Opis modelu Urbino 10 w oficjalnym serwisie firmy Solaris
  • Zdjęcia i opisy modeli Solaris w serwisie Solaris Club
  • Zdjęcia i dane egzemplarzy modelu Solaris Urbino 10 w serwisie Transport Wroc.Biz
  • Neoplan Polska – byłe przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją autobusów miejskich i autokarów turystycznych. Posiadało dwie fabryki: spawalnię szkieletów nadwozi w Środzie Wielkopolskiej oraz zakład produkcji finalnej w Bolechowie-Osiedlu koło Poznania. W 2001 r. przekształcone w firmę Solaris Bus & Coach Sp. z o.o..Solaris Urbino – seria niskopodłogowych autobusów miejskich i niskowejściowych autobusów podmiejsko-międzymiastowych o klasycznym napędzie wysokoprężnym oraz napędach alternatywnych (gazowym typu CNG i biogazowym, hybrydowym oraz elektrycznym) produkowana przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowane są modele trzeciej generacji. Seria autobusów Solaris Urbino odniosła duży sukces rynkowy, czego dowodem są liczne zamówienia z Polski i zza granicy.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.047 sek.