• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Silnik parowy

    Przeczytaj także...
    Koparka parowa jest pierwowzorem obecnych koparek linowych, była pierwszą maszyną wykorzystywaną do kopania gruntu napędzaną silnikiem parowym.Wiek pary (ang. Age of Steam), określenie XIX wieku, nawiązujące do rewolucji przemysłowej, która miała wtedy miejsce, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i powszechnie stosowanej wtedy maszyny parowej jako źródła napędu.
    Maszyna parowa to parowy silnik tłokowy. Czasem do maszyn parowych zalicza się pompy parowe powstałe przed silnikiem tłokowym. Za wynalazcę maszyny parowej uważa się Jamesa Watta, który w 1763 roku udoskonalił atmosferyczny silnik parowy zbudowany wcześniej przez Thomasa Newcomena.

    Silnik parowy to silnik napędzany parą, najczęściej parą wodną.

    Są nimi:

  • Parowy podnośnik wody – prekursor maszyny parowej
  • Maszyna parowa
  • Turbina parowa
  • Parowa pompa strumieniowa
  • Silnik parowy Newcomena
  • Pierwszym znanym silnikiem parowym była bania Herona z 60 n.e., a pierwszym znanym urządzeniem napędzanym silnikiem parowym był mechanizm otwierania drzwi świątyni z ok. 120 p.n.e. prawdopodobnie działający na zasadzie fontanny parowej.

    Elisha Graves Otis (ur. 3 sierpnia 1811 w Halifaksie w stanie Vermont, zm. 8 kwietnia 1861) – amerykański konstruktor pierwszego sprawnie funkcjonującego dźwigu osobowego zabezpieczonego przed skutkami zerwania się liny.Mechanizm – zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadanie, jak np. przenoszenie ruchu, sił, sygnałów.

    Kalendarium[edytuj kod]

    Pojazd parowy Cugnota, 1771 r.
    Pierwszy tramwaj parowy Le Raincy - Montfermeil, 1868 r.
    Lokomobila napędzająca młockarnię

    W czasach nowożytnych rozwój silnika parowego przebiegał zgodnie z chronologią wynalazków bezpośrednio z nim związanych:

    George Stephenson (ur. 9 czerwca 1781 w Wylam (15 km na zachód od Newcastle upon Tyne) w Anglii, zm. 12 sierpnia 1848 w Chesterfield w Anglii) – brytyjski inżynier, który jako pierwszy zaprojektował współczesną lokomotywę parową, uważany jest za "ojca brytyjskich kolei parowych".Tramwaj parowy – dawny pojazd szynowy służący do komunikacji miejskiej, napędzany maszyną parową. Istniały dwa podstawowe typy tego pojazdu: albo w silnik parowy wyposażony był bezpośrednio wagon, albo skład ciągnięty był przez stosunkowo niewielką lokomotywę parową.
  • 1711 – maszyna parowa zastosowana do napędu maszyn o ruchu posuwisto-zwrotnym (pompy odwadniające kopalnie),
  • 1732 – maszyna parowa użyta do napędu maszyn o ruchu obrotowym,
  • 1766 – maszyna parowa użyta do napędu miechów hutniczych,
  • 1771 – pierwszy pojazd parowy – Nicolas-Joseph Cugnot, Paryż,
  • 1783 – pierwsza walcownia z walcarkami i innymi maszynami napędzanymi parą – J. Wilkinson, Anglia,
  • 1783 – pierwsze próby z łodzią o napędzie parowym – C. F. Jouffroy d'Abbans, rzeka Saona koło Lyonu,
  • 1802 – parowy holownik rzeczny "Charlotte Dundas" – W. Symington, Anglia,
  • 1804 – koparka z silnikiem parowym – O. Evans, Ameryka,
  • 1804 – przemysłowa kolejka parowa na szynach – R. Trevithick, Anglia,
  • 1807 – pierwszy działający parostatek,
  • 1811 – szybkobieżna maszyna drukarska – F. Koenig, Londyn,
  • 1814 – druk gazety przy użyciu maszyny Koeniga,
  • 1819 – pierwszy rejs przez Atlantyk parostatku "Savannah" – Nowy Jork-Liverpool,
  • 1825 – pierwszy eksploatowany dyliżans parowy – G. Gurney, Anglia,
  • 1830 – pierwsza linia kolei żelaznej – G. Stephenson – Anglia,
  • 1836 - koparka parowa, William Otis
  • 1842 – młot parowy do kucia metali – J. Nasmyth – Anglia,
  • 1845 – przemysłowa produkcja ciągników parowych – Anglia, Francja,
  • 1850 – orka za pomocą dwóch lokomobil parowych – Anglia,
  • 1852 – prototyp sterowca – balon ze śmigłem napędzanym silnikiem parowym – J. H. Giffard, Francja,
  • 1857 – pierwsza winda osobowa z napędem parowym – E. G. Otis, Nowy Jork,
  • 1859 – parowe walce drogowe,
  • 1879 – pierwszy zbiornikowiec parowy – "Zoroaster", Morze Kaspijskie.
  • Ciekawostki[edytuj kod]

  • 25 sierpnia 2009 Charles Burnett III ustanowił nowy rekord prędkości dla pojazdu napędzanego parą, po ponad 100 latach pobił poprzedni rekord, osiągając prędkość 224 kilometrów na godzinę.
  • Zobacz też[edytuj kod]

  • parowóz
  • kocioł parowy
  • wiek pary

  • Lokomotywa parowa (również parowóz) – lokomotywa napędzana maszyną parową lub rzadziej turbiną parową. Para pochodzi z kotła opalanego węglem, rzadziej drewnem, ropą czy mazutem, a w parowozach bezogniowych z zasobnika pary.Parowiec – statek lub okręt o napędzie parowym, napędzany tłokową maszyną parową (SS) lub turbiną parową (TSS).

    Przypisy




    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Nicolas-Joseph Cugnot (ur. 26 lutego 1725 – zm. 2 października 1804), francuski wynalazca, konstruktor pierwszego na świecie pojazdu z napędem parowym.
    Wynalazek – rozwiązanie problemu, które w ocenie twórcy jest nowe. W systemie prawa brak definicji pojęcia „wynalazek”. Ustawa Prawo własności przemysłowej definiuje jedynie szczególne kryteria, które musi posiadać wynalazek aby mógł zostać udzielony na niego patent. Zgodnie z ustawą: patenty są udzielane – bez względu na dziedzinę techniki, na wynalazki, które są nowe (nie są częścią stanu techniki), posiadają poziom wynalazczy (nie wynikają dla wynalazcy w sposób oczywisty ze stanu techniki) i nadają się do przemysłowego stosowania.
    Bania Herona, turbina Herona (aeolipile) – pierwowzór turbiny parowej skonstruowany w I wieku około roku 60 n.e. przez Herona z Aleksandrii.
    Richard Trevithick (ur. 13 kwietnia 1771 w Illogan, Kornwalia, zm. 22 kwietnia 1833 w Dartford, Kent) - brytyjski inżynier i wynalazca, mechanik i konstruktor, pionier kolei i napędu parowego pojazdów.
    Lokomobila (z łac. locus mobilis) – początkowo był to przewoźny zespół napędowy, zawierający: kocioł parowy, maszynę parową i urządzenie transmisyjne (np. koło pasowe), konstrukcyjnie zbliżony do małego parowozu, ale bez własnego napędu. W miarę rozwoju konstrukcji dodawano przymiotniki uściślające, ale zawsze był to zespół napędowy stanowiący zwartą całość w przeciwieństwie do siłowni z wydzielonym kotłem i silnikiem. Przeważnie silnik parowy był mocowany na kotle, rzadziej do jego boku.
    Strumienica – urządzenie do przenoszenia cieczy, zawiesin, ciał sypkich oraz gazów. Strumienica musi być zasilana przez pompę, sprężarkę, lub parą z kotła. Działanie strumienicy polega na wytworzeniu różnicy ciśnień pomiędzy ciśnieniem w zbiorniku ssawnym, a ciśnieniem w komorze tłocznej.
    Para cieczy – faza gazowa substancji występująca poniżej jej punktu krytycznego. Para może zostać skroplona poprzez podwyższenie ciśnienia (proces odwrotny nazywamy parowaniem). Gazy powyżej swego punktu krytycznego nie dają się skroplić poprzez zmianę ciśnienia a bez obniżenia temperatury.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.015 sek.