• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Silnik

    Przeczytaj także...
    Impuls właściwy – parametr silnika rakietowego w napędzie statków kosmicznych, oznaczany Isp, równy stosunkowi popędu wytworzonej siły ciągu do masy zużytych materiałów (paliwa i utleniacza):Patent – potocznie: dokument wydawany przez urzędy patentowe; właściwie: ograniczone w czasie prawa właściciela rozwiązania technicznego do wyłącznego korzystania z wynalazku bądź wynalazków będących przedmiotem patentu w celach zawodowych lub zarobkowych na terenie państwa, które decyzją administracyjną patentu udzieliło, pod warunkiem wniesienia opłat za co najmniej pierwszy okres ochrony od daty zgłoszenia.
    Koło zamachowe – koło o dużym momencie bezwładności, wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach.
    Wirnik turbiny parowej
    Wiatrak, czyli silnik wiatrowy

    Silnik – typ maszyny zamieniającej energię na pracę mechaniczną.

    Energia zasilająca silnik może mieć formę:

  • energii chemicznej (np. silnik dla nanorurki)
  • energii cieplnej (np. silnik parowy, silnik Diesla, turbina parowa, gazowa i silnik Stirlinga)
  • energii elektrycznej (np. silnik elektryczny)
  • energii kinetycznej (np. turbina wiatrowa, turbina wodna)
  • energii potencjalnej (np. turbina wodna).
  • W zdecydowanej większości urządzeń energia mechaniczna wytwarzana przez silnik odbierana jest od obracającego się wału silnika i jest wykorzystywana w postaci pracy mechanicznej lub zamieniana na energię elektryczną. W silnikach takich jak np. silnik rakietowy lub silnik liniowy efektem działania silnika jest energia ruchu postępowego.

    Silnik Stirlinga – silnik cieplny, który przetwarza energię cieplną w energię mechaniczną, jednak bez procesu wewnętrznego spalania paliwa, a na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz, dzięki czemu możliwe jest zasilanie go ciepłem z dowolnego źródła. Źródłem ciepła może być w szczególności proces spalania jakiegoś paliwa, ale nie jest to konieczne.Silnik wielopaliwowy – silnik spalinowy, który może prawidłowo pracować będąc zasilanym różnymi rodzajami paliw płynnych, głównie benzyną i olejem napędowym, ale także m.in. paliwem lotniczym.
    Najważniejsze atrybuty silnika
  • moc – zdolność do wykonania pracy w jednostce czasu
  • sprawność – stosunek wytworzonej energii użytecznej do energii pobranej przez silnik
  • moment obrotowy – dla wszystkich silników z ruchem obrotowym
  • siła ciągu – szczególnie dla silników lotniczych
  • impuls właściwy – dla silników rakietowych
  • Rodzaje silników[]

    W zależności od rodzaju przetwarzanej energii:

    Silnik żywy – człowiek lub zwierzę jako źródło napędu. Nazwa aktualnie bardzo rzadko używana. Dawniej głównie w zestawieniach porównawczych z innymi typami silników i napędów maszyn, np. koń – ciągnik. Nie występuje w aktualnych klasyfikacjach silników.Silnik rakietowy – rodzaj silnika odrzutowego, czyli wykorzystującego zjawisko odrzutu substancji roboczej, który nie pobiera w trakcie pracy żadnej substancji z otoczenia. Substancją roboczą mogą być produkty spalania (gazy spalinowe) powstałe przy utlenianiu paliwa (chemiczny silnik rakietowy), przy czym zarówno paliwo rakietowe jak i utleniacz znajdują się w zbiornikach napędzanego urządzenia (tlen nie jest pobierany z atmosfery), dzięki czemu silnik może pracować w dowolnych warunkach, np. w przestrzeni kosmicznej i pod wodą. Mogą nią być też jony rozpędzane elektromagnetycznie (silnik jonowy), plazma, także rozpędzana elektromagnetycznie (silnik plazmowy) lub strumień fotonów gamma (silnik fotonowy). Stosowany najczęściej w rakietach i promach kosmicznych oraz pociskach rakietowych.
    1. zasilane energią chemiczną lub atomową
    2. silnik cieplny
    3. silnik o spalaniu wewnętrznym
    4. nanosilnik
    5. tłokowy silnik spalinowy
    6. silnik odrzutowy
    7. silnik wielopaliwowy
    8. silnik jonowy
    9. silnik o spalaniu zewnętrznym
    10. maszyna parowa
    11. turbina parowa
    12. silnik Stirlinga
    13. silnik elektryczny
    14. silnik jonowy
    15. silnik hydrauliczny
    16. silnik pneumatyczny
    17. silnik wiatrowy – wiatrak
    18. silnik wodnykoło wodne, turbina wodna
    19. silnik napędzany anihilacją – hipotetyczny
    20. silnik żywy – człowiek, zwierzę – nazwa aktualnie bardzo rzadko używana

    W zależności od ruchu elementu odbierającego energię:

    Michael Faraday (ur. 22 września 1791, zm. 25 sierpnia 1867) – fizyk i chemik angielski, eksperymentator, samouk. Profesor Instytutu Królewskiego i Uniwersytetu w Oksfordzie, członek Royal Society, w młodości asystent H.B. Davy’ego.Maszyna parowa to parowy silnik tłokowy. Czasem do maszyn parowych zalicza się pompy parowe powstałe przed silnikiem tłokowym. Za wynalazcę maszyny parowej uważa się Jamesa Watta, który w 1763 roku udoskonalił atmosferyczny silnik parowy zbudowany wcześniej przez Thomasa Newcomena.
    1. z ruchem posuwisto zwrotnym (silniki tłokowe)
    2. z ruchem obrotowym (silniki turbinowe, silniki Wankla)
    3. bez ruchomego elementu (silnik rakietowy, silnik liniowy).

    Historia silników i napędu mechanicznego[]

  • przed 200 p.n.e.koło wodne
  • 140 p.n.e.bania Herona (turbina parowa) – Heron
  • ok. 120 p.n.e.mechanizm otwierania drzwi świątyni – pierwszy znany mechanizm napędzany parą
  • 107 p.n.e.wiatrak
  • 1605 – fontanna parowa Salomona de Causa
  • ok. 1628 – podnośnik wody Somerseta
  • 1690 – Silnik Denisa Papina – pierwszy tłokowy silnik parowy
  • 1699 – podnośnik wody Thomasa Savery’ego – pierwszy przypadek plagiatu
  • 1712silnik atmosferyczny Thomasa Newcomena
  • 1782maszyna parowa, patent James Watt – pierwsza, szerzej zastosowana w przemyśle
  • 1788 – dodanie regulatora odśrodkowego obrotów
  • 1816silnik StirlingaRobert Stirling
  • 1831dysk Faradaya – pierwowzór silnika elektrycznego Michael Faraday
  • 1834silnik elektryczny prądu stałego z komutatoremMoritz Hermann Jacobi
  • 1860dwusuwowy silnik spalinowyÉtienne Lenoir
  • 1876czterosuwowy silnik benzynowyNikolaus Otto
  • 1888silnik indukcyjnyNikola Tesla
  • 1892silnik DieselaRudolf Diesel
  • 1910odrzutowy silnik lotniczyHenri Coandă
  • 1960silnik Wankla
  • Zobacz też[]

  • koło zamachowe
  • turbina
  • Étienne Lenoir, właśc. Jean-Joseph Étienne Lenoir (ur. 12 stycznia 1822 w Mussy-la-Ville (ob. Belgia), zm. 4 sierpnia 1900 w La Varenne-Saint-Hilaire) – wynalazca francuski pochodzenia belgijskiego.Thomas Newcomen (ur. przed 24 lutego 1663 w Dartmouth w hrabstwie Devon, zm. 5 sierpnia 1729 w Londynie) - angielski kowal i wynalazca.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Rudolf Alexander Diesel (ur. 18 marca 1858, zm. 29 września 1913) – niemiecki konstruktor, twórca silnika wysokoprężnego, nazywanego od jego nazwiska silnikiem Diesla.
    Siła ciągu (ciąg) – siła będąca wynikiem działania silnika pojazdu, obiektu pływającego lub latającego. Siła ciągu jest siłą reakcji powstaje zgodnie z III zasadą dynamiki w wyniku oddziaływania układu napędowego pojazdu z innymi ciałami.
    Turbina (z łac. turbo, burza, trąba powietrzna) – silnik przepływowy wykorzystujący energię przepływającego płynu do wytwarzania energii mechanicznej. Elementem wirnika oddziałującym z płynem są specjalnie ukształtowane łopatki.
    Silnik hydrauliczny – silnik zamieniający energię potencjalną lub / i kinetyczną cieczy w energię mechaniczną. Zasada jego działania jest odwrotnością pracy pompy hydraulicznej – zamienia on wysokie ciśnienie na siłę mechaniczną w ruchu obrotowym. Elementy robocze są takie same jak w pompie hydraulicznej, dlatego też stosowane są silniki hydrauliczne zębate i wielotłoczkowe. Konstrukcja silnika pozwala na wykorzystanie go jako urządzenia zasilającego. Wytwarza on wtedy ciśnienie niezależnie od kierunków obrotów wałka napędowego.
    Silnik elektryczny asynchroniczny, silnik indukcyjny - jest maszyną elektryczną zmieniającą energię elektryczną w energię mechaniczną, w której wirnik obraca się z poślizgiem w stosunku do wirującego pola magnetycznego wytworzonego przez uzwojenie stojana.
    Turbina wiatrowa, silnik wiatrowy, wieża wiatrowa, siłownia wiatrowa, generator wiatrowy – urządzenie zamieniające energię kinetyczną wiatru na pracę mechaniczną w postaci ruchu obrotowego wirnika. Mylnie nazywana elektrownią wiatrową – turbina wiatrowa stanowi zasadniczy element elektrowni wiatrowej.
    Mechanizm – zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadanie, jak np. przenoszenie ruchu, sił, sygnałów.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.049 sek.