Sikorsky S-76 Spirit
Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Sikorsky Aero Engineering Company – amerykańska firma produkująca śmigłowce i samoloty (obecnie tylko śmigłowce), główny konkurent w tej branży dla firmy Bell. Założona w 1923 (pierwsza firma produkująca helikoptery na świecie) przez rosyjskiego inżyniera polskiego pochodzenia Igora Sikorskiego w Stanach Zjednoczonych. Zaprojektował on w 1942 pierwszy w pełni funkcjonalny śmigłowiec jednorotorowy. Firma w 1943 stała się częścią "United Aircraft", obecnie "United Technologies Corporation". Zaopatruje ona przede wszystkim marynarkę wojenną, armię, oraz Prezydenta Stanów Zjednoczonych w Marine One – helikopter będący odpowiednikiem Air Force One. Oferta uwzględnia również odbiorców prywatnych, ale stanowi ona mniejszy procent produkcji, niż dostawy dla rządu USA i innych krajów. 18 grudnia 2006 roku SAC wykupił 100% udziałów w PZL Mielec od Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Francja (fr. France, IPA: /fʁɑ̃s/), Republika Francuska (fr. République française /ʁe.py.blik fʁɑ̃.sɛz/) – państwo, którego część metropolitalna znajduje się w Europie Zachodniej, posiadające także zamorskie terytoria na innych kontynentach. Francja metropolitalna rozciąga się od Morza Śródziemnego na południu do kanału La Manche i Morza Północnego na północy, oraz od Renu na wschodzie do Zatoki Biskajskiej na zachodzie. Francuzi często nazywają swój kraj l’Hexagone (sześciokąt) – pochodzi to od kształtu Francji metropolitalnej.
Sikorsky S-76 Spirit – amerykański średni śmigłowiec wielozadaniowy zbudowany przez Sikorsky Aircraft Corporation.
Historia[ | edytuj kod]
Prace nad nowym średnim śmigłowcem wielozadaniowym rozpoczęły się w firmie Sikorsky w połowie lat 70. Śmigłowiec konstruowano z myślą o odbiorcach cywilnych, głównie firm zajmujących się obsługą platform wiertniczych lub transportem przedsiębiorców. W 1982 opracowano wersję przeznaczoną do transportu rannych i ewakuacji medycznej a także wersję do zadań poszukiwawczo-ratowniczych która mogła być przystosowana do pełnienia funkcji ambulansu medycznego w formacjach obrony cywilnej.
W lutym 1982 S-76 ustanowił 12 międzynarodowych rekordów w swojej klasie m.in. pobił rekord prędkości na odcinkach 15 i 25 km a także rekord prędkości lotu w obwodzie zamkniętym 500 km.