• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Sierra Entertainment



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    SWAT (Special Weapons and Tactics, pol. Specjalne Wyposażenie i Taktyka, czytaj słot) – wyspecjalizowana jednostka policji, działająca w obrębie ważniejszych departamentów policji amerykańskiej. Stworzona do przeprowadzania działań o wysokim poziomie niebezpieczeństwa. Tworzą ją doskonale wyszkoleni funkcjonariusze, którzy przygotowani są na sytuacje wymagające szybkiej, skoordynowanej i profesjonalnie przygotowanej akcji. Wyposażeni są w wyspecjalizowaną broń i ekwipunek, dostosowaną do działań, które przeprowadzają.Activision Blizzard, Inc., dawniej Activision, Inc. (NASDAQ: ATVI) – amerykański holding składający się z Activisionu i Blizzard Entertainment. Jest drugą firmą na rynku gier komputerowych pod względem wielkości dochodów, zaraz po Nintendo.

    Sierra Entertainment – amerykańskie przedsiębiorstwo istniejące w latach 1979–2008, które zajmowało się wydawaniem, produkowaniem i dystrybuowaniem gier komputerowych. Jego siedziba mieściła się w Los Angeles, a samo przedsiębiorstwo było częścią holdingu Activision Blizzard. W 2008 podjęto decyzję o zamknięciu Sierry.

    Graficzny interfejs użytkownika, środowisko graficzne (ang. Graphical User Interface, GUI) – ogólne określenie sposobu prezentacji informacji przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem, polegające na rysowaniu i obsługiwaniu widżetów.Cezar III (ang. Caesar III) – gra polegająca na budowaniu miasta rzymskiego, prowadzeniu do jego rozwoju oraz dostarczaniu surowców dla Cesarstwa Rzymskiego w latach 270 r p.n.e. - 476 r n.e. Gra ta została wydana w 1998 roku przez Sierra Entertainment. Pochodzi z serii gier Cezar.

    Historia[ | edytuj kod]

    Początki[ | edytuj kod]

    On-Line Systems jest początkową nazwą dzisiejszej Sierry Entertainment. Firma została założona w 1979 r. przez Kena i Robertę Williams w ich podmiejskim domu na przedmieściach Los Angeles w Kalifornii. Bezpośrednią inspiracją do powstania firmy (i fabularnych gier komputerowych) był program typu Interactive Fiction o nazwie Adventure napisany na MIT w 1976 przez Willa Crowthera, a później rozszerzona w 1977 przez Dona Woodsa.

    Leisure Suit Larry – seria gier przygodowych, których autorem jest Al Lowe, a wydawcą firma Sierra On-Line. Głównym bohaterem serii jest Larry Laffer – ok. 40-letni, łysiejący nieudacznik, który większą część swego życia spędza na, zwykle nieskutecznym, uwodzeniu kobiet. Seria gier podsycona jest erotyzmem oraz humorem sytuacyjno-tekstowym. W dwóch ostatnich częściach gry głównym bohaterem jest Larry Lovage bratanek słynnego Larry’ego Laffera.Relic Entertainment – kanadyjskie studio programistyczne specjalizujące się w trójwymiarowych komputerowych strategicznych grach czasu rzeczywistego, wnoszących oryginalne pomysły do gatunku.
    Pierwsza gra Sierry – Mystery House

    Używając pożyczonych komputerów TRS-80 Williamsowie rozpoczęli pisanie najbardziej zaawansowanych gier w tym czasie. Roberta Williams rozpoczęła wtedy prace nad pomysłem połączenia tekstu i grafiki w grach. Ponad miesiąc zajęło Kenowi napisanie kodu gry bazującego na pomyśle Roberty. Tak powstała pierwsza gra graficzno-tekstowa – Mystery House, dostępna na komputery Apple II. Tekstowi towarzyszyły czarno-białe rysunki. Druga gra Williamsów, The Wizard and the Princess, była już kolorowa. Większość dystrybuowanych egzemplarzy Wizard została rozprowadzona samodzielnie przez Williamsów. Przemysł komputerów domowych był wtedy jeszcze w powijakach, więc pierwsze egzemplarze zostały sprzedane do pojedynczych klientów i do małych hobbystycznych sklepów komputerowych. Popyt na grę szybko jednak wzrastał, napędzany głównie przez popularność Apple II. W ciągu roku Williamsowie przenieśli firmę do Oakhurst w Kalifornii i zmienili nazwę na Sierra On-Line. Do końca 1981 r. The Wizard and the Princess sprzedało się w liczbie 60 tys. kopii.

    Spółka akcyjna (niem. Aktiengesellschaft, ang. Joint-stock company, fr. Société par actions, hiszp. Sociedad anónima) – rodzaj powszechnej w gospodarce wolnorynkowej spółki kapitałowej, której forma opiera się na obiegu akcji będących w posiadaniu akcjonariuszy. Kapitał zakładowy składa się z wkładów założycieli, którzy stają się współwłaścicielami spółki.IBM PCjr (czytane jako "PC junior") – nazwa handlowa modelu komputera 4860 firmy IBM. Była to pierwsza ze strony IBM próba wejścia na rynek stosunkowo niedrogich komputerów edukacyjnych i domowych. PCjr oparty był o procesor Intel 8088 i posiadał interfejs BIOS kompatybilny z innymi współczesnymi modelami IBM PC, jednak inne różnice w architekturze, jak również rozwiązania projektowe i implementacyjne zdecydowały o komercyjnej porażce modelu.
    Pierwsze logo Sierry w screenie z gry Mystery House)

    King’s Quest – pierwsza 3D gra przygodowa[ | edytuj kod]

    W 1983 r. IBM zaproponował firmie Sierra napisanie gry na nowy komputer: IBM PCjr. W wyniku 'tajnego' porozumienia powstała legendarna gra: King’s Quest – pierwsza trójwymiarowa przygodówka (tak naprawdę gra nie była trójwymiarowa w sensie w jakim teraz rozumiemy).

    Eragon – pierwsza część cyklu Dziedzictwo, została napisana przez Christophera Paoliniego i opublikowana przez wydawnictwo Alfred A. Knopf, w Polsce przez MAG. Znajdowała się na liście bestsellerów New York Timesa (dane z 22 kwietnia 2004 r.).King’s Quest – seria komputerowych gier przygodowych stworzonych przez Sierra Entertainment. Jest ona uważana za klasyczną serię złotej ery gier przygodowych. Wszystkie gry z serii King’s Quest zaprojektowała Roberta Williams, współzałożycielka i była współwłaścicielka Sierry.

    Pod koniec lat 80. Sierra otwarcie oświadczyła, że jej głównym wrogiem jest telewizja i za cel sobie stawia uwolnienie młodych ludzi z kanapy w pokoju telewizyjnym.

    W 1988 r. Sierra stała się spółką akcyjną, weszła na giełdę (NASDAQ) i zmieniła nazwę na Sierra On-Line Inc.

    Lata 90.[ | edytuj kod]

    Sierra wkraczając w lata 90. zaczęła nabywać firmy związane z przemysłem gier komputerowych: Dynamix (1990), Bright Star Technology (1992), Coktel Vision (1993) i Impressions Games (1995). Ponadto zdobycze obejmowały: Green Thumb Software (1995), subLOGIC (1995) Arion Software (1995), Papyrus Design Group (1995), Berkeley Systems (1997), Books That Work (1997), PyroTechnix (1997) i Headgate (1997). Sierra nabyła również w 1995 r. Pixellite Group, zyskując tym samym prawa do używania Print Artist.

    Betrayal at Krondor – komputerowa gra fabularna wydana przez firmę Sierra On-Line w 1993 roku. Akcja gry toczy się w legendarnej krainie Midkemia, świecie fantasy stworzonym przez Raymonda E. Feista w jego powieściach z serii Riftwar. Akcja gry przedstawiona jest w z perspektywy pierwszej osoby (podczas podroży i eksploracji świata), natomiast podczas walki przełącza się w tryb widoku trzecioosobowego. Jednym z zadań gracza jest doprowadzenie drużyny do tytułowego miasta "Krondor".Caesar – komputerowa gra w budowę miasta, w której gracz wciela się w rolę rzymskiego przywódcę, budującego starożytne rzymskie miasta.

    W 1991 r. Sierra udostępniła usługę online nazwaną The Sierra Network. Były to usługi typu CompuServe czy Prodigy, z tą różnicą, że Sierra oferowała w pełni graficzny interface. Tematycznie była to krzyżówka monarchii z forum tematycznym, na którym użytkownicy mogli dyskutować na listach mailowych, wymieniać się emailami czy grać w gry komputerowe. Później Sierra Network zmieniła nazwę na ImagiNation Network i została sprzedana w 1994 do AT&T, który z kolei sprzedał do AOL w 1996.

    Phantasmagoria – interaktywna gra przygodowa typu wskaż i kliknij, przedstawiona w formie horroru, stworzona przez Sierra Entertainment na komputery PC oraz Sega Saturn. Gra została zaprojektowana przez Robertę Williams i wydana 31 lipca 1995 roku.Havas (wym. [avas]) – francuskie przedsiębiorstwo międzynarodowe zajmujące się reklamą i public relations, z siedzibą w Paryżu.

    W 1994 r. Sierra przeniosła swoje centrum do Bellevue w stanie Waszyngton, aby zdobyć więcej młodych, uzdolnionych pracowników.

    W lipcu 1996, firma została sprzedana CUC International; Ken Williams ustąpił ze stanowiska prezesa Sierry, jednak pozostał jeszcze przez rok w firmie jako doradca oraz pracował w CUC jako dyrektor działu sprzedaży.

    Bob Davidson został następcą Kena Williamsa, jednak na krótko, ponieważ również odszedł z CUC.

    Half-Life 2 (HL2) – gra komputerowa z gatunku first-person shooter osadzona w świecie science-fiction wydana 16 listopada 2004. Jest kontynuacją gry Half-Life i tak jak ona, została stworzona przez studio Valve. Pojawienie się gry na rynku było zwieńczeniem pięcioletniego cyklu wydawniczego, podczas którego porcje kodu źródłowego gry przeciekały do Internetu. Gra niemal jednomyślnie zdobyła uznanie czasopism branżowych i życzliwe przyjęcie przez krytyków, zdobywając w roku 2004 ponad 35 tytułów „Gra Roku”. Pierwotnie gra dostępna była tylko dla komputerów domowych działających pod kontrolą systemu operacyjnego Microsoft Windows, lecz do chwili obecnej pojawiły się porty dla gry na konsolę Xbox, a w roku 2007 wydana została na platformy Xbox 360 oraz PlayStation 3.Valve Corporation – amerykański producent gier komputerowych. Valve jest znane ze swego pierwszego produktu – Half-Life – który został wydany w listopadzie 1998, jego sequela, Half-Life 2 (2004), oraz platformy Steam uruchomionej w 2003 roku.

    W maju 1997 r. CUC ogłosiło że zamierza połączyć się HFS Incorporated pod wspólną nazwą Cendant Corporation. Po fuzji, która została sfinalizowana w grudniu 1997 r. Sierra stała się częścią Cendant Software. W kwietniu 1998 r. Cendant ogłosił, że CUC sfałszowało swoje zeznania podatkowe zwiększając wartość firmy o ponad 500 mln $. Po procesie sądowym, prezesowi CUC, Kirkowi Sheltonowi udowodniono 14 oszustw podatkowych. Została za to skazany na 10 lat więzienia oraz ukarany grzywną o wysokości 3,27 mld $.

    Lords of the Realm to strategiczna gra turowa z elementami RTS-a (bitwy rozgrywane są w czasie rzeczywistym, podczas gdy rozgrywka na mapie głównej toczy się w turach) wydana w 1994 r. przez Impressions Games. Jest to pierwsza część z serii gier Lords of the Realm.Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.

    Następstwem ujawnienia oszustw podatkowych był drastyczny spadek cen akcji Cendant z 39$ do ~20$ w ciągu jednego dnia. Spowodowało to straty na około 14 mld $.

    Przez ten czas kierownictwo Sierry zmieniło się i David Grenewetski – utalentowany biznesmen, rozpoczął władanie firmą. Jego nazwisko będzie kojarzyło się fanom z serią złych decyzji handlowych.

    Po szoku, jaki ogarnął Sierrę i całą Cendant Software (razem z Davidson & Associates i Knowledge Adventure), zostały one sprzedane jeszcze raz francuskiemu wydawcy Havas w listopadzie 1998 r., który to z kolei został przejęty przez Vivendi jeszcze w tym samym miesiącu.

    DLL (z ang. Dynamic-Link Library - biblioteka łączona dynamicznie) – w środowisku Microsoft Windows biblioteka współdzielona (z ang. shared library), która przechowuje implementacje różnych podprogramów programu lub zasoby programu. Podprogramy i zasoby zawarte w bibliotece DLL mogą być wykorzystane bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem innej biblioteki DLL) przez dowolny plik wykonywalny, sama biblioteka DLL nie jest samodzielnym programem.Activision, Inc. – wydawca i producent gier komputerowych. Firma została założona 1 października 1979. Ich pierwsze produkty były wydawane na kartridżach na konsolę Atari 2600. Obecnie jest drugim (po Electronic Arts) co do wielkości wydawcą gier komputerowych i wideo na świecie.

    22 lutego 1999 r. decyzją zarządu pod przewodnictwem Davida Grenewetskiego zostało zamkniętych wiele studiów producenckich. Największym wstrząsem było zamknięcie Yosemite Entertainment. Ten dzień fani nazwali „Czarnym Poniedziałkiem” lub „Chainsaw Monday”. Z powodu reorganizacji przedsiębiorstwa pracę straciło ponad 250 pracowników. Kolejna reorganizacja dotycząca Sierra Studios, Sierra Sports, Sierra Attractions i Sierra Home przyniosła ponad 100 zwolnień.

    Homeworld 2 – komputerowa strategiczna gra czasu rzeczywistego, wyprodukowana przez Relic Entertainment i wydana w 2003 przez Sierra Entertainment na platformy OS X i Microsoft Windows. Jest to sequel gry Homeworld z 1999.F.E.A.R. Perseus Mandate to samodzielny dodatek do gry F.E.A.R.. Ten dodatek tak samo jak F.E.A.R. Extraction Point wydało studio TimeGate Studios.

    Lata 00.[ | edytuj kod]

    Sierra wchodząc w XXI w. kontynuowała wydawanie udanych produktów. Najlepszym przykładem jest Half-Life i Empire Earth, które to podkreśliły konsekwentne sukcesy Sierry. Firma z 700 pracownikami była jednak cieniem dawnej chwały, ale wciąż została głównym graczem w przemyśle rozrywkowym.

    14 sierpnia 2001 r. Sierra On-Line ogłosiła zamknięcie Dynamix studio, zwalniając tym samym 97 osób. Takie posunięcie było uważane za ostatni gwóźdź do przyszłej trumny Sierry. Dynamix stworzył wiele znanych tytułów, ale znajdował się przez ostatnie lata w finansowych kłopotach. Po skandalu z Cendant, który poważnie wpłynął na firmę, nie było już miejsca dla nierentownego studio, mimo że cieszyło się popularnością wśród fanów. 15 sierpnia miały miejsce kolejne zwolnienia. Pracę straciło 148 osób, głównie ze stanowisk biurowych, administracyjnych czy prawniczych. Po tych wszystkich cięciach Sierra została z 330 pracownikami w Bellevue i około 175 osobami w innych lokalizacjach. Jej pozycja coraz bardziej się osłabiała.

    Bellevue – miasto w USA w stanie Waszyngton nad jeziorem Lake Washington w hrabstwie King, 117 tys. mieszkańców (dane z 2006 roku). Piąte pod względem wielkości miasto zespołu miejskiego Seattle. Przez wiele lat było traktowane jako zespół podmiejski, teraz jednak jest uważane za miasto satelitarne Seattle.Ultima II: The Revenge of the Enchantress to gra fabularna, wydana w 1982 r. przez firmę Sierra On-Line. To ostatnia część Ultimy wydana przez Sierrę przed założeniem przez Garriotta firmy Origin.

    19 lutego 2002 Sierra On-Line oficjalnie oświadczyła o zmianie nazwy na Sierra Entertainment, Inc. Nowa nazwa ma dokładniej odzwierciedlać zaangażowanie przedsiębiorstwa w rozwijanie szerokiego asortymentu produktów rozrywkowych, wliczając w to gry zarówno na PC jak i konsole nowej generacji.

    Rok 2004 to kolejne cięcia finansowe i zwolnienia pracowników. Zamknięte zostały biura w Bellevue, w sumie pracę straciło około 350 osób. Po bardzo złym przyjęciu przez fanów Sierry przeprowadzonych cięć, Vivendi ogłosiło, że nazwa firmowa i logotyp Sierra wciąż będą używane na produktach Vivendi Games.

    Apple II – 8-bitowy komputer domowy opracowany w latach 70. XX wieku przez firmę Apple Computer (konstruktorem był Steve Wozniak). Maszyna zawierała procesor MOS 6502 firmy MOS Technology oraz 4 KB pamięci. „Apple II” sprzedawany był od 1977 roku. Jako pierwszy komputer na świecie mógł wyświetlić kolorową grafikę. Komputer był popularny w latach 80. XX wieku, równolegle z zyskującymi rynek komputerami osobistymi typu IBM PC pracującymi pod kontrolą MS-DOS oraz 8-bitowymi komputerami firm Commodore i Atari. Z uwagi na otwartą architekturę (możliwość rozszerzenia możliwości poprzez instalację kart wewnątrz komputera, identycznie jak w IBM PC), Apple II stał się popularny również jako komputer do pracy.Vivendi SA (do kwietnia 2006 roku jako Vivendi Universal) – francuski koncern mediowy obecny na rynku muzycznym, telewizyjnym, telekomunikacyjnym, filmowym, wydawniczym, internetowym i gier komputerowych. Wywodzi się z założonej w 1853 r. spółki Compagnie Générale des Eaux (CGE).

    W roku 2006, Sierra została odbudowana z nowym zespołem zarządzającym na czele z Markiem Tremblayem. Sierra obecnie zatrudnia około 500 ludzi w 4 lokalizacjach i pracuje nad nowymi produktami.

    W końcu roku 2007 nastąpiło połączenie się Activision i Vivendi Games (a tym samym Sierra Entertainment) w jedną wytwórnię – Activision Blizzard.

    Fikcja interaktywna (z ang. Interactive fiction, w skrócie IF) – rodzaj programów komputerowych, w których użytkownik posługuje się tekstem do komunikacji z programem i do wydawania poleceń fikcyjnej postaci, usytuowanej w wirtualnym świecie gry. Komendy są często bardzo uproszczone i przyjmują postać pary słów (np. „weź słoik”) lub prostego zdania (np. „otwórz drzwi kluczem”). Programy tego typu można postrzegać dwojako: jako gry bądź jako rodzaj dzieł literackich.NASDAQ (ang. National Association of Securities Dealers Automated Quotations) – pozagiełdowy, regulowany rynek akcji w Stanach Zjednoczonych, z filiami w Kanadzie i Japonii, zorganizowany i nadzorowany przez National Association of Securities Dealers.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.
    Stainless Steel Studios (SSSI) – producent gier komputerowych. W 1997 roku został założony przez Ricka Goodmana i Darę-Lynn Pelechatz. Przedsiębiorstwo zostało założone w Cambridge (Massachusetts) i skupiło się na produkcji RTS-ów.
    Coktel Vision – francuska firma zajmująca się wydawaniem, produkowaniem i dystrybucją gier komputerowych od połowy lat 80. Najbardziej znana z wydawania gier zależnej od siebie firmy Tomahawk. Żadna z gier Tomahawk nie była sprzedawana poza Europą. W roku 1993 stała się firmą zależną Sierra On-Line, która zaczęła sprzedawać gry wydawane przez Coktel w USA.
    W branży gier komputerowych mianem producenta określa się studio bądź zespół zajmujący się tworzeniem dzieł elektronicznej rozrywki, rzadziej natomiast określenie to jest stosowane do osoby kierującej produkcją danej gry. Producent gry może działać na zlecenie przedsiębiorstwa ją wydającego lub działać samodzielnie jako niezależne studio. Studia produkujące gry mogą tworzyć swe dzieła na liczne platformy sprzętowe (np. Windows, konsole Xbox 360, PlayStation 3) lub specjalizować się w produkcji gier na jedną platformę.
    Roberta Heuer Williams (ur. 16 lutego 1953) – amerykańska projektantka gier komputerowych. Znana szczególnie z wyprodukowanej przez siebie serii King’s Quest.
    CompuServe – były amerykański dostawca usług internetowych istniejący od 1969 r., początkowo jako dostawca poczty elektronicznej. Od 1998 należał do grupy AOL.
    Tandy Radio Shack 80 (TRS-80) – wyprodukowany w 1977 roku pierwszy komputer domowy serii mikrokomputerów firmy Tandy Radio Shack.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.046 sek.