Shogun: Total War
Ród Oda (jap. 織田氏, Oda-shi) – to dawny ród japońskich panów feudalnych (daimyō) i arystokracji wojskowej (buke), który odegrał znaczącą rolę w zjednoczeniu Japonii w połowie XVI wieku. Szczyt ich potęgi przypadł za panowania Nobunagi Ody, następnie klan podupadł i stracił swe wpływy. Wiele odgałęzień rodziny sprawowało władzę daimyo aż do restauracji Meiji.Rōnin (jap. 浪人, Rōnin) – w dosłownym tłumaczeniu słowo rōnin oznacza człowieka-falę, który, tak jak ona, toczy się tam, dokąd wieje wiatr (dokąd powiedzie go los).
Japonia (jap. 日本, trb. Nihon lub Nippon) – państwo wyspiarskie usytuowane na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, o długości 3,3 tys. km. Archipelag rozciąga się niemal południkowo (Japończycy utrzymują, że ich kraj ma kształt „trzydniowego Księżyca”) pomiędzy 45°33′ a 20°25′ stopniem szerokości północnej, od Morza Ochockiego na północy do Morza Wschodniochińskiego i Tajwanu na południu. Stolica Tokio jest usytuowana prawie dokładnie na tej samej szerokości geograficznej co Ateny, Pekin, Teheran i Waszyngton.
Shogun: Total War – komputerowa gra strategiczna, łącząca w sobie elementy strategii turowej oraz strategii czasu rzeczywistego, stworzona przez firmę The Creative Assembly i wydana 13 czerwca 2000 roku przez firmę Electronic Arts. Jest pierwszą częścią serii Total War. W 2001 roku ukazał się do niej dodatek – The Mongol Invasion. Wydano także edycję Warlord Edition, która zawiera podstawową wersję gry wraz z rozszerzeniem. W 2011 roku ukazał się sequel o nazwie Total War: Shogun 2.
Rozgrywka[ | edytuj kod]
Akcja gry toczy się w feudalnej Japonii w XVI wieku, czyli w okresie Sengoku. Gracz ma do wyboru jeden z siedmiu klanów Japonii: Shimazu, Mōri, Oda, Imagawa, Takeda, Hōjō i Uesugi. W grze występują także buntownicy i rōninowie zaznaczeni na mapie kolorem białym.
Celem gracza jest osiągnięcie tytułu sioguna poprzez podbicie całej Japonii i pokonanie wszystkich przeciwników. Oprócz standardowych jednostek dla gier tego typu do dyspozycji graczy oddano także: wojowników ninja, samurajów, wojowniczych mnichów itd.
Shogun: Total War – The Mongol Invasion[ | edytuj kod]
Pod względem mechaniki dodatek jest zbliżony do innych gier z serii. Akcja toczy się na dwóch płaszczyznach. Pierwszą z nich jest gra na mapie kampanii rozgrywana w turach. Gracz kieruje wówczas jednym z kilku klanów, mając kontrolę nad gospodarką, dyplomacją, wojskiem itd. Kiedy spotykają się dwie armie dochodzi do potyczki, nad którą dowodzenie można przekazać komputerowi albo samemu stoczyć na mapie bitewnej. Względem podstawowej wersji gry poprawiono sztuczną inteligencję przeciwnika, która została znancznie dopracowana. Grę pozytywnie ocenił Krzysztof Żołyński z portalu Gry-Online.
Przypisy[ | edytuj kod]
- ↑ Shogun: Total War [PC] (pol.). gry-online.pl. [dostęp 2012-07-29].
- Shogun: Total War - The Mongol Invasion [PC] (pol.). gry-online.pl. [dostęp 2012-07-29].
- Shogun: Total War Warlord Edition [PC] (pol.). gry-online.pl. [dostęp 2012-07-29].
- Total War: SHOGUN 2 [PC] (pol.). gry-online.pl. [dostęp 2012-07-29].
- Krzysztof ,,Hitman" Żołyński: Shogun: Total War – The Mongol Invasion – recenzja gry (pol.). Gry-Online. [dostęp 9 sierpnia 2015].