• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Samozatopienie floty niemieckiej w Scapa Flow



    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]
    Przeczytaj także...
    V 44 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Druga jednostka typu V 43. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 296 ton. W 1918 roku internowany w Scapa Flow. Złomowany w 1922 roku.Stępka – główny wzdłużny element konstrukcyjny szkieletu statku wodnego. Stępka występuje w postaci belkowej i płaskiej. Na stępce opierają się wręgi, a na żaglowcach w nadstępkach także pionowe maszty.
    Lista internowanych okrętów i ich losy końcowe[ | edytuj kod]

    Pancerniki

  • „Kaiser” – zatonął o godz. 13.15., wydobyty w marcu 1929 roku i złomowany w Rosyth
  • „Prinzregent Luitpold” – zatonął o godz. 13.15., wydobyty w marcu 1929 roku i złomowany w Rosyth
  • „Friedrich der Große” – zatonął o godz. 12.16., wydobyty w 1937 roku i złomowany w Scapa Flow
  • „Kaiserin” – zatonął o godz. 14.00., wydobyty w maju 1936 roku i złomowany w Rosyth
  • „König Albert” – zatonął o godz. 12.54., wydobyty w lipcu 1935 roku i złomowany w Rosyth
  • „König” – zatonął o godz. 14.00., nie podnoszony z dna
  • „Großer Kurfürst” – zatonął o godz. 13.30., wydobyty w kwietniu 1933 roku i złomowany w Rosyth
  • „Kronprinz” – zatonął o godz. 13.15., nie podnoszony z dna
  • „Markgraf” – zatonął o godz. 16.45., nie podnoszony z dna
  • „Bayern” – zatonął o godz. 14.30., wydobyty we wrześniu 1933 roku i złomowany w Rosyth
  • „Baden” – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, zatopiony jako okręt-cel 16 sierpnia 1921 roku
  • Krążowniki liniowe

    V 128 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Czwarta jednostka typu V 125. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 298 ton. W 1918 roku internowany w Scapa Flow. Złomowany w 1922 roku.Prezydent Stanów Zjednoczonych – głowa państwa, szef administracji federalnej, naczelny dowódca sił zbrojnych, szef rządu, a także lider swojej partii. Konstytucja nadała mu wiele prerogatyw, co sprawia iż zajmuje on kluczowe miejsce w systemie politycznym Stanów Zjednoczonych.
  • „Von der Tann” – zatonął o godz. 14.15., wydobyty w grudniu 1930 roku i złomowany w Rosyth
  • „Moltke” – zatonął o godz. 13.10., wydobyty w czerwcu 1927 roku i złomowany w Rosyth
  • „Seydlitz” – zatonął o godz. 13.50., wydobyty w listopadzie 1928 roku i złomowany w Rosyth
  • „Derfflinger” – zatonął o godz. 14.45., wydobyty w sierpniu 1939 roku, pozostawiony w Scapa Flow przez cały okres II wojny światowej i złomowany w Faslane w latach 1946-1948
  • „Hindenburg” – zatonął o godz. 17.00., wydobyty w lipcu 1930 roku i złomowany w Rosyth
  • Krążowniki lekkie

    V 78 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Dwunasta jednostka typu V 67. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 306 ton. W 1918 roku internowany w Scapa Flow. Zatopiony przez załogę 21 czerwca 1919 roku. Złomowany w 1925 roku.Rewolucja listopadowa w 1918 (niem. Novemberrevolution) – całokształt wystąpień o charakterze rewolucyjnym w Niemczech, w roku 1918.
  • „Frankfurt” – osadzony na płyciźnie, przekazany Stanom Zjednoczonym, zatopiony jako okręt-cel dla lotnictwa 18 lipca 1921 roku
  • „Karlsruhe” – zatonął o godz. 15.50., pozostawiony na dnie
  • „Emden” – osadzony na płyciźnie, przekazany Francji, złomowany w Caen w 1926 roku
  • „Nürnberg” – osiadł na mieliźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, zatopiony jako okręt-cel 7 lipca 1922 roku
  • „Cöln” – zatonął o godz. 13.50., pozostawiony na dnie
  • „Dresden” – zatonął o godz. 13.50., pozostawiony na dnie
  • „Brummer” – zatonął o godz. 13.05., pozostawiony na dnie
  • „Bremse” – zatonął o godz. 14.30, wydobyty w listopadzie 1929 roku i złomowany w latach 1932-1933
  • Niszczyciele

    G 39 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Trzecia jednostka typu G 37. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 299 ton. G 39 był jednym z okrętów internowanych w Scapa Flow i podobnie jak inne jednostki niemieckie zgromadzone w tej bazie został zatopiony przez własną załogę 21 czerwca 1919 roku. Wrak okrętu został podniesiony i zezłomowany w 1925 roku.Mielizna – piaszczyste lub żwirowe płytkie miejsce w rzece lub obszarach szelfowych morza. Przyczyną jej powstania jest osadzanie materiału przenoszonego przez wodę przy miejscowym zmniejszeniu szybkości jej płynięcia. W morzach występuje w miejscach dochodzenia wzniesienia szelfu blisko powierzchni morza.
  • S 32 – zatonął, wydobyty w czerwcu 1925 roku, złomowany
  • S 36 – zatonął, wydobyty w kwietniu 1925 roku, złomowany
  • G 38 – zatonął, wydobyty we wrześniu 1924 roku, złomowany
  • G 39 – zatonął, wydobyty w lipcu 1925 roku, złomowany
  • G 40 – zatonął, wydobyty w lipcu 1925 roku, złomowany
  • V 43 – osadzony na płyciźnie, przekazany Stanom Zjednoczonym, zatopiony jako okręt-cel w 1921 roku
  • V 44 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • V 45 – zatonął, wydobyty w 1922 roku, złomowany
  • V 46 – osadzony na płyciźnie, przekazany Francji, złomowany w 1924 roku
  • S 49 – zatonął, wydobyty w grudniu 1924 roku, złomowany
  • S 50 – zatonął, wydobyty w październiku 1924 roku, złomowany
  • S 51 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • S 52 – zatonął, wydobyty w październiku 1924 roku, złomowany
  • S 53 – zatonął, wydobyty w sierpniu 1924 roku, złomowany
  • S 54 – zatonął, wydobyty we wrześniu 1921 roku, złomowany
  • S 55 – zatonął, wydobyty w sierpniu 1924 roku, złomowany
  • S 56 – zatonął, wydobyty w czerwcu 1925 roku, złomowany
  • S 60 – osadzony na płyciźnie, przekazany Japonii, złomowany w 1922 roku
  • S 65 – zatonął, wydobyty w maju 1922 roku, złomowany
  • V 70 – zatonął, wydobyty w sierpniu 1924 roku, złomowany
  • V 73 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • V 78 – zatonął, wydobyty we wrześniu 1925 roku, złomowany
  • V 80 – osadzony na płyciźnie, przekazany Japonii, złomowany w 1922 roku
  • V 81 – osadzony na płyciźnie, zatonął w 1922 roku podczas holowania do stoczni złomowej
  • V 82 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • V 83 – zatonął, wydobyty w 1923 roku, złomowany
  • G 86 – zatonął, wydobyty w lipcu 1925 roku, złomowany
  • G 89 – zatonął, wydobyty w grudniu 1922 roku, złomowany
  • G 91 – zatonął, wydobyty we wrześniu 1924 roku, złomowany
  • G 92 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • V 100 – osadzony na płyciźnie, przekazany Francji, złomowany w 1921 roku
  • G 101 – zatonął, wydobyty w kwietniu 1926 roku, złomowany
  • G 102 – osadzony na płyciźnie, przekazany Stanom Zjednoczonym, zatopiony jako okręt-cel w 1921 roku
  • G 103 – zatonął, wydobyty we wrześniu 1925 roku, złomowany
  • G 104 – zatonął, wydobyty w kwietniu 1926 roku, złomowany
  • B 109 – zatonął, wydobyty w marcu 1926 roku, złomowany
  • B 110 – zatonął, wydobyty w grudniu 1925 roku, złomowany
  • B 111 – zatonął, wydobyty w marcu 1926 roku, złomowany
  • B 112 – zatonął, wydobyty w lutym 1926 roku, złomowany
  • V 125 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • V 126 – osadzony na płyciźnie, przekazany Francji, złomowany w 1925 roku
  • V 127 – osadzony na płyciźnie, przekazany Japonii, złomowany w 1922 roku
  • V 128 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • V 129 – zatonął, wydobyty w sierpniu 1925 roku, złomowany
  • S 131 – zatonął, wydobyty w sierpniu 1924 roku, złomowany
  • S 132 – osadzony na płyciźnie, przekazany Stanom Zjednoczonym, zatopiony jako okręt-cel w 1921 roku
  • S 136 – zatonął, wydobyty w kwietniu 1925 roku, złomowany
  • S 137 – osadzony na płyciźnie, przekazany Wielkiej Brytanii, złomowany w 1922 roku
  • S 138 – zatonął, wydobyty w maju 1925 roku, złomowany
  • H 145 – zatonął, wydobyty w marcu 1925 roku, złomowany.
  • Następnego dnia po samozatopieniu okrętów Hochseeflotte do Scapa Flow przypłynął z Niemiec niszczyciel B 98, przewożący pocztę. Został on natychmiast zarekwirowany przez Brytyjczyków, jego załogę zaś odesłano do kraju. Ostatecznie jednostkę złomowano w 1920 roku.

    S 136 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Szósta jednostka typu S 131. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 305 ton. W 1918 roku internowany w Scapa Flow. Zatopiony przez własną załogę 21 czerwca 1919 roku. Złomowany w 1928 roku.Wilhelm II (ur. 27 stycznia 1859 w Poczdamie, zm. 4 czerwca 1941 w Doorn w Holandii) – ostatni niemiecki cesarz i król Prus, przedstawiciel dynastii Hohenzollernów.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Władysław Czapliński, Adam Galos, Wacław Korta, Historia Niemiec, str. 616-617
    2. V.E. Tarrant, Jutland: The German Perspective, str. 280-281
    3. V.E. Tarrant, Jutland: The German Perspective, str. 281-282
    4. Władysław Czapliński, Adam Galos, Wacław Korta, Historia Niemiec, str. 618-625
    5. V.E. Tarrant, Jutland: The German Perspective, str. 282
    6. Zvonimir Freivogel, Koniec potęgi morskiej Cesarskich Niemiec. Samozatopienie Hochseeflotte w Scapa Flow, cz. I
    7. Michał Kopacz, Scapa Flow - grób Hochseeflotte
    8. Robert K. Massie, Castles of Steel: Britain, Germany, and the Winning of the Great War at Sea, str. 783
    9. Arthur Jacob Marder, From the Dreadnought to Scapa Flow, The Royal Navy in the Fisher Era, 1904–1919 Volume V: 1917: Victory and Aftermath, str. 270
    10. Robert K. Massie, Castles of Steel: Britain, Germany, and the Winning of the Great War at Sea, str. 785
    11. Arthur Jacob Marder, From the Dreadnought to Scapa Flow, The Royal Navy in the Fisher Era, 1904–1919 Volume V: 1917: Victory and Aftermath, str. 272
    12. Władysław Czapliński, Adam Galos, Wacław Korta, Historia Niemiec, str. 624-625
    13. Dan Van der Vat, The Grand Scuttle: The Sinking of the German Fleet at Scapa Flow in 1919, str. 167
    14. Władysław Czapliński, Adam Galos, Wacław Korta, Historia Niemiec, str. 626
    15. Arthur Jacob Marder, From the Dreadnought to Scapa Flow, The Royal Navy in the Fisher Era, 1904–1919 Volume V: 1917: Victory and Aftermath, str. 280
    16. Dan Van der Vat, The Grand Scuttle: The Sinking of the German Fleet at Scapa Flow in 1919, str. 164-165
    17. Dan Van der Vat, The Grand Scuttle: The Sinking of the German Fleet at Scapa Flow in 1919, str. 171
    18. Arthur Jacob Marder, From the Dreadnought to Scapa Flow, The Royal Navy in the Fisher Era, 1904–1919 Volume V: 1917: Victory and Aftermath, str. 281
    19. Zvonimir Freivogel, Koniec potęgi morskiej Cesarskich Niemiec. Samozatopienie Hochseeflotte w Scapa Flow, cz. II
    20. Robert K. Massie, Castles of Steel: Britain, Germany, and the Winning of the Great War at Sea, str. 787
    21. World War I Naval Combat [dostęp 25 stycznia 2010]
    22. John Christopher Fine, Lost on the Ocean Floor: Diving the World’s Ghost Ships, str. 130-138
    23. Maritime and Coastguard Agency [dostęp 25 stycznia 2010]
    24. Lyness Interpretation Centre [dostęp 25 stycznia 2010]
    25. Erich Gröner, German Warships: 1815–1945, str. 30, 57
    26. losy okrętów za: Michał Kopacz, Scapa Flow - grób Hochseeflotte i World War I Naval Combat [dostęp 25 stycznia 2010]
    Francuska Marynarka Wojenna, oficjalnie Marine nationale, równie często nazywana La Royale (Królewska) – rodzaj sił zbrojnych we francuskich siłach zbrojnych. W jej skład wchodzi cała gama statków wodnych pływających od kutrów patrolowych po fregaty i niszczyciele rakietowe oraz jeden lotniskowiec i dziesięć okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym (cztery z nich są przystosowane do wystrzeliwania pocisków balistycznych).Angielska Wikipedia – anglojęzyczna wersja Wikipedii. Założona została 15 stycznia 2001. W marcu 2006 osiągnęła milion artykułów, 9 września 2007 napisano dwumilionowy, a 17 sierpnia 2009 trzymilionowy artykuł. Anglojęzyczna edycja Wikipedii była pierwszą i pozostaje jej największą wersją językową. W 2005 roku co trzeci artykuł we wszystkich wikipediach był napisany w angielskiej edycji. Obecnie pozycja wikipedii pod względem globalnego rankingu jest minimalnie większa (wynosi 38%).


    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    G 91 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Siódma jednostka typu G 85. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 326 ton. W 1918 roku internowany w Scapa Flow. Zatopiony przez załogę 21 czerwca 1919 roku. Złomowany w 1924 roku.
    Okręt-cel - okręt wycofany ze służby lub rzadziej specjalnie wybudowany, wykorzystywany przez marynarkę wojenną lub lotnictwo wojskowe jako cel strzelań ćwiczebnych.
    S 32 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Druga jednostka typu S 31. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 220 ton. S 32 był jednym z okrętów internowanych w Scapa Flow i podobnie jak inne jednostki niemieckie zgromadzone w tej bazie został zatopiony przez własną załogę 21 czerwca 1919 roku. Wrak okrętu został podniesiony i zezłomowany w 1922 roku.
    Samozatopienie – akt zniszczenia lub poważnego uszkodzenia jednostki pływającej przez własną załogę polegający na umożliwieniu dostania się wody do wnętrza kadłuba.
    S 131 - niemiecki niszczyciel z okresu I wojny światowej. Druga jednostka typu S 131. Okręt wyposażony w trzy kotły parowe opalane ropą. Zapas paliwa 305 ton. W 1918 roku internowany w Scapa Flow. Osadzony na płyciźnie po próbie samozatopienia 21 czerwca 1919 roku. Po podniesieniu z dna przekazany USA. Przeznaczony na okręt-cel, zatopiony 15 lipca 1921 roku przez okręty USS "Delaware" (BB-28) i USS "Herbert" (DD-160).
    Do sygnalizacji w żegludze stosuje się Międzynarodowy Kod Sygnałowy (MKS) zatwierdzony przez Międzynarodową Organizację Morską w Londynie w 1969 roku. MKS jest zbiorem podstawowych komunikatów zakodowanych w sygnałach złożonych z jednej, dwóch lub trzech liter, ale umożliwia również przekazywanie dowolnych informacji w trybie "litera po literze".
    Kontradmirał (kadm., kontradm.) - wojskowy stopień oficerski w polskiej Marynarce Wojennej, odpowiadający generałowi brygady w Wojskach Lądowych i Siłach Powietrznych. Jego odpowiedniki znajdują się także w marynarkach wojennych innych państw.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.053 sek.