• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Samir Amin

    Przeczytaj także...
    Neoliberalizm (ang. neoliberalism) - nurt w historii myśli ekonomicznej, poddający krytyce dominujące od czasu wielkiego kryzysu teorie keynesowskie, postulujący powrót do zasad wolnego rynku i ograniczonej do minimum ingerencji państwa w gospodarkę.3 października jest 276. (w latach przestępnych 277.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 89 dni.
    Dakar (wolof: Ndakaaru) – stolica i największe miasto Senegalu. Położone w zachodniej części kraju, nad wybrzeżem Oceanu Atlantyckiego, na Półwyspie Zielonego Przylądka, naprzeciw wysepki Gorée. Ludność: 2,4 mln (2006).
    Samir Amin na Subversive Festival(ang.), Zagrzeb 2012.

    Samir Amin (ur. 3 października 1931 w Kairze, zm. 12 sierpnia 2018 w Paryżu) – egipski ekonomista, przedstawiciel szeroko rozumianego marksizmu. Zajmował się teorią systemu światowego, nierównomiernego rozwoju i kapitalizmu peryferyjnego, krytyką europocentryzmu i globalizacji neoliberalnej. Autor wielu prac wydanych na całym świecie (w Polsce m.in. Zmurszały kapitalizm, wyd. Dialog, Warszawa 2004; Wirus liberalizmu, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2007). Mieszkał w Dakarze.

    Biblioteka Narodowa (BN) – polska biblioteka narodowa w Warszawie, na Ochocie, na Polu Mokotowskim, narodowa instytucja kultury założona w 1928.Biblioteka Narodowa Korei – biblioteka narodowa Korei Południowej znajdująca się w Seulu. Powstała w 1945 roku. Jej zbiory liczą ponad 11 milionów woluminów (2018), w tym ponad milion zagranicznych książek.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • (1957): Les effets structurels de l’intégration internationale des économies précapitalistes. Une étude théorique du mécanisme qui a engendré les éonomies dites sous-développées (thèse)
  • (1964): L’Égypte nassérienne
  • (1965): Trois expériences africaines de développement : le Mali, la Guinée et le Ghana
  • (1966): L’économie du Maghreb, 2 vols.
  • (1967): Le développement du capitalisme en Côte d’Ivoire
  • (1969): Le monde des affaires sénégalais
  • (1969): The Class struggle in Africa
  • (1970): Le Maghreb moderne
  • (1970): L’accumulation à l’échelle mondiale
  • (1970): Histoire économique du Congo 1880-1968 (z C. Coquery-Vidrovitch)
  • (1971): L’Afrique de l’Ouest bloquée
  • (1973): Le développement inégal
  • (1973): L’échange inégal et la loi de la valeur
  • (1973) Neocolonialism in West Africa
  • (1974, z K. Vergopoulosem): La question paysanne et le capitalisme
  • (1975, z A. Faire, M. Husseinem i G. Massiah): La crise de l‘impérialisme
  • (1976): L’impérialisme et le développement inégal
  • (1976): La nation arabe
  • (1977): La loi de la valeur et le matérialisme historique
  • (1979): Classe et nation dans l’histoire et la crise contemporaine
  • (1980): L’économie arabe contemporaine
  • (1981): L’avenir du Maoïsme
  • (1982, z G. Arrighi, A. G. Frank und I. Wallerstein): La crise, quelle crise ?
  • (1982): Irak et Syrie 1960 – 1980
  • (1984): Transforming the world-economy? : nine critical essays on the new international economic order.
  • (1985): La déconnexion
  • (1988): L’eurocentrisme
  • (1988, z F. Yachir): La Méditerranée dans le système mondial
  • (1988): Impérialisme et sous-développement en Afrique (édition améliorée de 1976)
  • (1989): La faillite du développement en Afrique et dans le tiers monde
  • (1990): Transforming the revolution: social movements and the world system
  • (1990): Itinéraire intellectuel; regards sur le demi-siècle 1945-90
  • (1991, z G. Arrighi, A. G. Frank et I. Wallerstein): Le grand tumulte
  • (1991): L’Empire du chaos
  • (1991): Les enjeux stratégiques en Méditerranée
  • (1994): L’Ethnie à l’assaut des nations
  • (1995): La gestion capitaliste de la crise
  • (1996): Les défis de la mondialisation
  • (1997): Critique de l’air du temps
  • (1999): Spectres of capitalism: a critique of current intellectual fashions
  • (2000): L’hégémonisme des États-Unis et l’effacement du projet européen
  • (2002): Mondialisation, comprehendre pour agir
  • (2003): Obsolescent Capitalism
  • (2004): The Liberal Virus: Permanent War and the Americanization of the World
  • (2005 z Ali El Kenz): Europe and the Arab world; patterns and prospects for the new relationship
  • (2006): Beyond US Hegemony: Assessing the Prospects for a Multipolar World
  • (2016): Russia and the Long Transition from Capitalism to Socialism
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    12 sierpnia jest 224. (w latach przestępnych 225.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 141 dni. Egipt (arab. مصر Miṣr; dialekt egipski: Máṣr (/masˤɾ/); łac. Aegyptus, gr. Αίγυπτος Aígyptos), nazwa oficjalna Arabska Republika Egiptu (arab. جمهوريّة مصر العربيّة Dżumhurijjat Misr Al-Arabijja) – państwo położone w północno-wschodniej Afryce z półwyspem Synaj w zachodniej Azji. Egipt graniczy z Izraelem i Strefą Gazy na północnym wschodzie, Sudanem na południu i Libią na zachodzie. Od północy rozpościera się Morze Śródziemne, a na wschodzie Morze Czerwone.




    Warto wiedzieć że... beta

    Kair (arab. القاهرة; - trl. Al-Qāhirah, trb. Al-Kahira) – stolica i największe miasto Egiptu (214 km², liczba ludności 6 787 000 stałych mieszkańców, zespół miejski 17,285 mln mieszkańców (tzw. Wielki Kair) – największe miasto Afryki i Bliskiego Wschodu). Nie ma dokładnych statystyk na temat liczby ludności Kairu. Powodują to ciągłe wędrówki mieszkańców. Szacuje się, że codziennie przybywa tu tysiąc nowych mieszkańców. Ponad 2 mln osób mieszka w tzw. „Mieście umarłych”. Kair nazywane jest „Miastem tysiąca minaretów” lub „Matką Świata”. To największy ośrodek świata islamskiego. Położone jest nad Nilem.
    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.
    Biblioteka Narodowa Izraela (hebr. הספרייה הלאומית; dawniej: Żydowska Biblioteka Narodowa i Uniwersytecka, hebr. בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי) – izraelska biblioteka narodowa w Jerozolimie.
    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Globalizacja – ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności i integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur, czego efektem jest tworzenie się "jednego świata", światowego społeczeństwa; zanikanie kategorii państwa narodowego; kurczenie się przestrzeni społecznej i wzrost tempa interakcji poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych oraz wzrost znaczenia organizacji ponad- i międzynarodowych, w szczególności ponadnarodowych korporacji. Geneza tego procesu lokowana jest w epoce odkryć geograficznych, dokonywanych przez Europejczyków od XV wieku, a rozpatrywany w nauce jest on dopiero od lat 80. XX wieku, mimo, że kwestia tworzenia porządku ponadnarodowego podejmowana była już na początku wieku XIX. Globalizacja jako realne zjawisko przez część naukowców jest postrzegana sceptycznie. Jest ona również postrzegana jako zjawisko powodujące wzrost nowych, nieprzewidywalnych form ryzyka oraz wzrost nierówności społecznych w skali globu czy też w skali poszczególnych społeczeństw. Skutki tych procesów nie są do końca rozpoznane, mogą prowadzić zarówno do większej homogenizacji kultury, jak i do jej kreolizacji i zwiększenia różnorodności kulturowej.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.093 sek.