• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • SUD

    Przeczytaj także...
    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.MUD (Multi-User Dungeon) – akronim oznaczający komputerowe gry fabularne, które są rozgrywane przez Internet przy użyciu interfejsu tekstowego. Tzw. świat, czyli scenariusz gry i definicje postaci użytkowników, jest umieszczony na serwerze, do którego może być podłączonych wiele osób w tym samym czasie. Po połączeniu gracz steruje swoją postacią przy pomocy zestawu komend i opcji umożliwiających m.in. decydowanie, w którą stronę postać ma się udać lub jaką akcję podjąć. Program obsługujący grę na serwerze wysyła graczom słowne opisy wirtualnego świata gry zgodnie z jej scenariuszem: pomieszczeń, przedmiotów oraz postaci sterowanych przez komputer, zwanych mobami (od ang. mobile – ruchomy), NPC-ami lub po prostu potworami (monsters). Gracze mogą porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiednich komend, a także mówić do siebie i krzyczeć.
    Roguelike – to rodzaj gry komputerowej, która z założenia ma być podobna do Rogue. W Polsce i Rosji gry roguelike są czasem nazywane rogalikami lub rogalami.

    SUD (Single-User Dungeon) – rodzaj fikcji interaktywnej, w założeniach i obsłudze bardzo podobny do MUD-ów. Od MUD-ów odróżnia go to, że jest przeznaczony do rozgrywki jednoosobowej, w trybie offline. Termin ten po raz pierwszy w Polsce został przybliżony w grudniowym numerze CD Action z 1999 roku, przy okazji recenzji gry "Otchłań", której demo znalazło się na załączonej do czasopisma płycie CD.

    Gra paragrafowa – gra książkowa (gamebook), oparta na wyobraźni gracza, podobna do gry fabularnej, ale przeznaczona wyłącznie dla jednej osoby. Inne nazwy gier paragrafowych to fantasolo (nazwa używana w Polsce w latach osiemdziesiątych do oznaczenia polskiego odpowiednika gier książkowych typu „fighting fantasy”) lub paragrafówki.Fikcja interaktywna (z ang. Interactive fiction, w skrócie IF) – rodzaj programów komputerowych, w których użytkownik posługuje się tekstem do komunikacji z programem i do wydawania poleceń fikcyjnej postaci, usytuowanej w wirtualnym świecie gry. Komendy są często bardzo uproszczone i przyjmują postać pary słów (np. „weź słoik”) lub prostego zdania (np. „otwórz drzwi kluczem”). Programy tego typu można postrzegać dwojako: jako gry bądź jako rodzaj dzieł literackich.

    Gry typu SUD trudno precyzyjnie zdefiniować, ze względu na małą ich liczbę. Jedyne znane polskie projekty to ARsud (Ancient Reality SUD), który został wydany jedynie w wersji beta oraz Otchłań.

    Gry SUD a gry tekstowe[ | edytuj kod]

    Istnieje kilka cech, które wyraźnie odróżniają gry SUD od gier tekstowych takich jak Zork, Hobbit, czy Startrek.

  • SUD-y są grami cRPG, czyli gracz wciela się w postać prowadzonego bohatera (często określonego statystykami systemu użytego wewnątrz gry), który jest główną postacią opowiadanej historii – walcząc z potworami, zbierając przedmioty etc.
  • polecenia wydawane w trakcie gry są bardzo rozmaite, ale jednocześnie uniwersalne – możliwość ich wydania nie zależy wcale, lub tylko w minimalnym stopniu, od punktu gry.
  • w przeciwieństwie do polskich gier MUD, gdzie często (wyjątkiem jest na przykład Lac) używa się poleceń anglojęzycznych (np. "look"), w polskich produkcjach spotyka się polską składnię.
  • świat dostępny graczowi jest o wiele większy, ilość lokacji może sięgać tysięcy. Są one jednak mniej skomplikowane (mniejszy stopień interakcji gracza z lokacją)
  • Gry SUD a gry MUD[ | edytuj kod]

    Ponieważ gry SUD wywodzą się koncepcyjnie z MUD-ów, gatunki te mają dużo elementów wspólnych. Główną różnicą w grze jest fakt, że SUD jest z góry przeznaczony do gry dla pojedynczej osoby. Rozwój wydarzeń w grze nie musi uwzględniać interakcji z innymi graczami, zatem może być bardziej dramatyczny (np. zniszczenie całego miasta wraz ze sklepami i gildiami). Przebieg wykonywanych zadań (tzw. "questy") również może mieć bardziej rozległe skutki, zarówno dla gracza jak i otaczającego go świata. Także tryb gry jest inny – MUD-y są grami czasu rzeczywistego, natomiast w SUD-ach nie jest to zasadą. Większość jest prowadzona w trybie turowym, gdzie tura to jedna akcja wykonana w lokacji lub ruch między lokacjami. Wyjątkiem jest Succubus, który w zamierzeniu ma korzystać z możliwości komunikacji przez internet w czasie rzeczywistym.

    Offline, off-line (ang. odłączony od linii) - określa sposób oglądania porcji materiałów pobranych z Internetu bądź innej sieci komputerowej.{{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "dyrektor wydawniczy". CD-Action – polski magazyn poświęcony tematyce gier komputerowych.

    Należy podkreślić, że czym innym jest SUD, a czym innym MUD z jednym podłączonym graczem. Odrębnym zagadnieniem są również tak zwane gry paragrafowe, jak i gry typu roguelike.

    Warto także zauważyć, że gatunek jest z rzadka wspominany w anglojęzycznych środowiskach gier tekstowych i nie tworzy jasno zdefiniowanej grupy tekstówek. Nie ma właściwie żadnych "hard-coded" (stworzonych jako prawdziwa gra/aplikacja) SUD-ów poza granicami Polski; wyjątkiem jest ZeldaSUD, stworzony w 2005. Większość projektów to gry paragrafowo-podobne, napisane wewnątrz programów służących specjalnie do generowania gier.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Marcin Głowacki: Gry i zabawy (komputerowe). otchlan.pl. [dostęp 2010-09-21].
    2. www.ancient-reality.pl, arsud.prv.pl [dostęp 2017-11-26].
    3. Otchłań - Pierwszy polski SUD

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Otchłań – polski SUD




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.759 sek.