• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • SKM w Kobe



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Osaka (jap. 大阪市, Ōsaka-shi) - trzecie co do wielkości miasto w Japonii. Leży w południowo-zachodniej części wyspy Honsiu w regionie Kinki (Kansai) nad zatoką Osaka na styku Morza Wewnętrznego i Oceanu Spokojnego, u ujścia rzeki Yodo. Jest stolicą prefektury o tej samej nazwie i częścią obszaru metropolitalnego Keihanshin zamieszkiwanego przez około 18 mln osób.Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.
    Kōbe Kōsoku, linia Tōzai, stacja Shinkaichi. Pociąg Hankyū (po prawej) skończył bieg, krótki pociąg San'yō odjedzie w kierunku Himeji (po lewej w głębi)
    Kōbe Kōsoku, perony czołowe linii Namboku z pociągiem Shintetsu; godzina wieczornego szczytu
    Ceny przejazdu z Shinkaichi na Kōbe Kōsoku (2005) – typowy schemat przy automatach biletowych
    Kōbe Kōsoku Tōzai-sen. Typowy szyld peronowy

    Kolej aglomeracyjna w Kobesystem kolei aglomeracyjnej obsługującej terytorium miasta Kobe (prefektura Hyōgo). Sieć składa się z linii prywatnych kolei aglomeracyjnych z linią średnicową Kōbe Kōsoku Tetsudō, systemu metra Kōbe Shiei Chikatetsu, dwóch kolejek automatycznych PortlinerRokkoliner oraz linii średnicowej kolei JR Nishi-Nihon. Interesujący przykład miasta, w którym metro ma po trosze charakter podmiejski, kolej podmiejska charakter metra, a kolej sieci krajowej skutecznie z nimi konkuruje w obsłudze ruchu miejskiego.

    Prefektura Hyōgo (jap. 兵庫県, Hyōgo-ken) część regionu Kinki (Kansai) na wyspie Honsiu w Japonii ze stolicą w mieście Kobe.Kobe (jap. 神戸市, Kōbe-shi) – miasto w Japonii, położone na wyspie Honsiu. Jest stolicą prefektury Hyōgo i jednym z większych portowych miast Japonii. Leży w regionie Kansai (Kinki), na zachód od Osaki. Należy do obszaru metropolitalnego Keihanshin liczącego ok. 18 mln mieszkańców.

    神戸高速鉄道 Kōbe Kōsoku Tetsudō i sieć współpracująca[ | edytuj kod]

    Kōbe Kōsoku Tetsudō (pol.: "Kobańska Kolej Szybka") to pierwsza kolej podziemna w Kobe i jedna z najstarszych w kraju kolei "trzeciego sektora". Głównymi udziałowcami spółki władającej koleją są: miasto (40%), kolej San'yō (12,2%), kolej Hankyū (9,95%), kolej Hanshin (9,95%) oraz kolej Shintetsu (7,9%). Kolej powstała dla połączenia końcowych stacji prywatnych kolei aglomeracyjnych linią przebiegającą pod śródmieściem Kobe. Niewielka sieć składa się z następujących linii (p. schemat):

    Shinkansen (jap. 新幹線, Shinkansen) – ogólnojapońska sieć linii kolejowych, stworzona specjalnie dla superszybkich pociągów, której rozpoczęto eksploatację w 1964, osiągających prędkość maksymalną do 405 km/h (Seria E955).Keihanshin (jap. 京阪神, Keihanshin) - region zurbanizowany obejmujący zespół miejski Kioto, Osaki i Kobe; część regionu Kansai w Japonii. Nazwa bierze się z sino-japońskiego odczytania znaków kanji, tworzących zapis nazw tych miast: 京都 - Kyōto, 大阪 - Ōsaka, 神戸 - Kōbe.
  • 東西線 Tōzai-sen (pol.: "linia WZ"): przebieg 西代 Nishidai - 新開地 Shinkaichi - 高速神戸 Kōsoku-Kōbe - 阪急三宮 Hankyū Sannomiya/元町 Motomachi. Długość linii 5,7 km (pięć stacji), odgałęzienia 1,5 km (dwie stacje). Z wyjątkiem rampy sprowadzającej od nadziemnego dworca Hankyū-Sannomiya do tunelu, cała linia jest podziemna. Średnia odległość między stacjami - 1,03 km. Na stacji Nishidai linia połączona jest z 山陽本線 San'yō-honsen, na stacji Hankyū Sannomiya - z linią 阪急神戸線 Hankyū-Kōbe-sen, na stacji Motomachi z linią 阪神本線 Hanshin-honsen. Tor 1435 mm, elektryfikacja górna =1500 V.
  • 南北線 Namboku-sen (pol.: "linia NS"): przebieg Shinkaichi - 湊川 Minatogawa, długość linii 0,4 km. Linia jest połączona z 有馬線 Arima-sen kolei 神戸電鉄 Kōbe Dentetsu (w skrócie 神鉄 Shintetsu). Tor 1067 mm, elektryfikacja górna =1500 V. Ze względu na różnicę rozstawu szyn linia nie jest technologicznie połączona z Tōzai-sen, stacja Shinkaichi jest węzłem przesiadkowym. Faktycznie linia Namboku to krótki odcinek podziemny rozpoczynający długą sieć Shintetsu, odrębnie zarządzany.
  • Hokushin-sen - osobny element sieci, powiązany z metrem; p. niżej
  • Tunel był budowany jako płytki, stacje są przekroju prostokątnego. Na odcinku Shinkaichi - Kōsoku Kōbe - JR Kōbe ciągnie się poduliczna galeria handlowa, przebiegająca na stropie tunelu Tōzai-sen.

    Linia średnicowa – droga kolejowa lub samochodowa przechodząca przez określony region (najczęściej miasto lub aglomerację miejską) w taki sposób, że przecina ona jego strefę centralną, mając cechy trasy przelotowej, ale rzadko tranzytowej - zwykle linia średnicowa jest elementem wewnętrznego układu komunikacyjnego i służy głównie sprawnemu powiązaniu centrum z układem zewnętrznym. Trasy średnicowe budowane są najczęściej dla obsługi wewnątrz aglomeracyjnego ruchu pasażerskiego, w przeciwieństwie do tras obwodowych, obsługujących ruch towarowy i tranzytowy względem centrum ruch pasażerski.Interurban – rodzaj "lekkiej kolei" trakcji elektrycznej, służącej jako kolej dojazdowa do miast albo do dojazdów lokalnych. Sieć interurbans rozwinęła się na największą skalę w Stanach Zjednoczonych w pierwszej i drugiej dekadzie XX w. (skąd nazwa) i zaczęła zanikać już w okresie międzywojennym, wypierana przez masową motoryzację. Charakteryzowała się ona trasami o ostrzejszych spadkach i łukach niż linie kolei "ciężkiej", prowadzonymi często na poboczach dróg lub w przekroju jezdni (gł. w miastach) oraz "ciężkim" taborem złożonym głównie z czteroosiowych wagonów motorowych.

    Linie kolei współpracujących są także w dużym stopniu bezkolizyjne. Hanshin-honsen przebiega pod ziemią na odcinku Motomachi - 岩屋 Iwaya (3,24 km), a następnie na estakadzie aż do stacji 青木 Ōgi (6,17 km). Hankyū-Kōbe-sen przebiega na wiadukcie do stacji 王子公園 Ōji-kōen (2,90 km). San'yō-honsen przebiega w tunelu do stacji 東須磨 Higashi-Suma (1,83 km).

    Hanshin (jap. 阪神工業地帯, Hanshin Kōgyō Chitai) – okręg przemysłowy w Japonii, w środkowej części Honsiu. Rozwinięte hutnictwo, przemysł chemiczny, petrochemiczny, elektroniczny i stoczniowy. Dobrze zorganizowany system komunikacji i transportu (m.in. największy port handlowy kraju Kobe i nowoczesny system kolei Shinkansen).Silnik liniowy – silnik elektryczny generujący ruch postępowy bez użycia przekładni transformujących ruch obrotowy na postępowy. Działa na zasadzie podobnej do silnika obrotowego, w którym stator i rotor zostały rozwinięte do postaci liniowej i odpowiednio przedłużone lub skrócone w celu uzyskania odpowiedniego zakresu ruchu.

    Kōbe Kōsoku nie posiada własnych pociągów. System obsługi jest dość skomplikowany Na Tōzai-sen kursują pociągi trzech kolei współpracujących: wszystkie pociągi jadące główną linią San'yō Dentetsu "przechodzą" na średnicę, połowa z nich kończy na dworcu Hankyū Sannomiya, a połowa jedzie na linię Hanshin, gdzie część kończy na stacji 阪神三宮 Hanshin Sannomiya. W szczycie wieczornym prawie wszystkie pociągi lokalne z linii San'yō kończą na Shinkaichi lub Kōsoku Kōbe, nie wjeżdżając na żaden z dworców Sannomiya, które pracują na granicy przepustowości, przyjmując ruch z Osaki. Ekspresy z Himeji (chokutsū tokkyū; 4-5 na godzinę) przejeżdżają całą Tōzai-sen i jadą dalej aż do Osaki (dworzec Hanshin-Umeda). Poza szczytem wszystkie, a w szczycie większość pociągów jadących linią główną Hanshin Denki Tetsudō "przechodzi" na średnicę. Część z nich kończy na stacji Kōsoku Kōbe, a część jedzie dalej na linię San'yō-honsen. Większość pociągów jadących linią Hankyū-Kōbe-sen wjeżdża na Kōbe Kōsoku i kończy na stacji Shinkaichi (żaden pociąg Hankyū nie jedzie dalej). Na Namboku-sen wjeżdżają wszystkie pociągi jadące Shintetsu-Arima-sen. Przejazd w obrębie Kōbe Kōsoku jest stosunkowo tani (120円-150円), ale za wjazd na sieć kolei współpracujących pobiera się opłatę od 90円 do 120円.

    Dworzec Tōkyō (jap. 東京駅, Tōkyō-eki) – jeden z ważniejszych dworców kolejowych na terenie aglomeracji tokijskiej.Hankyū - jap.: 阪急, pełna nazwa 阪急電鉄 Hankyū Dentetsu (pol.: "Kolej Elektryczna Hankyū") - sieć kolei aglomeracyjnej działającej między Osaką, Kioto i Kobe w regionie Kansai w Japonii. Sieć linii liczy 146,5 km długości, roczne przewozy 627,4 mln pasażerów (2005/06). Nazwa kolei jest skrótem od 阪神急行 Hanshin Kyūkō - "[Kolej] Szybka Osaka-Kobe"; znak 阪, czytany "han", bierze się z zapisu 大阪 "Ōsaka".

    Firma zatrudnia 144 osoby. W 2004 kolej przewoziła dziennie średnio 153 tys. osób. Daje to "gęstość przewozów" 21,25 tys.pas./km linii - jedną z najwyższych w kraju.

    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Mała kolej automatyczna (w skrócie "MAK") – kolej operująca stosunkowo krótkimi pociągami w trybie automatycznym, bez maszynisty. Mała kolej automatyczna może być częścią szerszego pojęcia "People Mover" (dosł.: "środek przewożący ludzi") - szerokiej i mało ostrej definicji formy środków transportu, obejmującej również windy, chodniki i schody ruchome - o ile spełniają one rolę w transporcie publicznym. Niektóre "MAK" mogą pełnić istotną rolę jako postać Szybkiej kolei miejskiej, niekiedy traktowane są jako jedna z linii metra (np. w Tajpej).
    Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) – zespół trakcyjny o własnym napędzie elektrycznym, składający się z dwóch członów sterowniczych na obu końcach oraz ewentualnych członów pośrednich. Poszczególne człony nie mogą być rozłączane w warunkach eksploatacyjnych. Zwykle możliwe jest łączenie całych pojazdów tego samego typu w trakcję ukrotnioną.
    Kolej aglomeracyjna (również kolej podmiejska) – kolej obsługująca przewozy pasażerskie w obszarze aglomeracji miejskich.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.029 sek.