• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • SEAT 133

    Przeczytaj także...
    Fiat 128 - samochód osobowy klasy niższej-średniej, pierwszy przednionapędowy model FIATa, produkowany w latach 1969-1985. Zastąpił Fiata 1100. W 1970 został samochodem roku. Występował z nadwoziami typu sedan (dwu i czterodrzwiowe), kombi (trzydrzwiowe), Sport Coupe (1971-1975) i coupe 3P (od 1975). Napędzany był czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1116 cm³ (55-65 KM) i 1290 cm³ (60-75 KM). W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1970 samochód zajął 1. pozycję. W 1978 przeprowadzono facelifting modelu.SEAT, Sociedad Española de Automóviles de Turismo (pl. Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych) – hiszpańskie przedsiębiorstwo produkujące samochody, obecnie należąca do grupy Volkswagena.
    Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

    SEAT 133/Fiat 133 – rozwinięcie i następca modelu 850. Model 133 jako jedyne auto zaprojektowane poza firmą Fiat dostąpiło „zaszczytu” noszenia logo Fiat (na niektórych rynkach).

    Opis modelu SEAT 133[]

    SEAT 133 przed liftingiem
    SEAT 133 – tył pojazdu

    Fiat/SEAT 133 był kompilacją stylistyczną modeli 126, 127 i 128. Technologia wytłaczania blach (kształtki, wytłoczki, przetłoczenia itd) była wspólna z modelem 127. 133 powstał jako odpowiedź na model 126. Hiszpanie bowiem odrzucili propozycję licencyjnej produkcji tego modelu. 126 nie spełniało ówczesnych wymogów hiszpańskich kierowców. SEAT wciąż produkował model 600 oraz 850. W salonach można było kupić importowane Fiaty 500 jednak nie sprzedawały się tam dość dobrze. Decyzja ta wynikła również z tego, że SEAT nigdy nie produkował modelu 500. 126 jakkolwiek nieco większe w istocie było Fiatem 500 w nieco innej "skórce". Projekt modelu 126 jednak bardzo podobał się inżynierom SEAT-a. Podobał się również potencjalnym nabywcom. Zapadła zatem decyzja o stworzeniu własnego konceptu o stylistyce 126 jednak sporo większego (wymiary prawie jak 127). Gotowa była płyta podłogowa Fiat/SEAT 850. Sporo nowocześniejsza i lepsza od platformy 500/126 choć podobna konstrukcyjnie. Zaprojektowano zatem nowe nadwozie. Inżynierom Fiata tak się spodobał ten model, że sprzedawano to auto pod marką Fiat np. w Niemczech i Belgii. Jako Fiat 133 był też produkowany w Argentynie do 1985 roku. Tam też powstała usportowiona wersja IAVA. Miała silnik o pojemności 903 cm³ i mocy maksymalnej 50 KM, czterobiegową skrzynię biegów oraz obniżone zawieszenie i tarczowe hamulce przednie z modelu Fiat 850 Spider. Prędkość maksymalna wynosiła około 133 km/h. Fiat/SEAT 133 produkowany był również w egipskich zakładach El Nasr do 1994 roku.

    SEAT 850 – samochód produkowany na bazie Fiata 850 w Hiszpanii w latach 1964-1973 pod marką SEAT. Niczym się praktycznie nie różnił od Fiata 850. Silniki pochodził z Fiata i miały pojemność: 817, 843 lub 903 cm³ i osiągał moc maksymalną 34 lub 49 KM. Ważył ok. 670 kg lub 900 kg i osiągał prędkość maksymalną 120 lub 145 km/h.Fiat 850 — samochód osobowy i osobowo-towarowy wprowadzony do produkcji w maju 1964 roku i produkowany do 1973 roku. Był wówczas dziewiątym podstawowym modelem produkowanym przez koncern Fiata w Turynie. Powstawał w trzech wersjach nadwoziowych.

    Opis modelu Fiat 133[]

    Fiat 133
    FIAT 133 w Warszawie w latach 80.

    Fiat 133 był małym samochodem FIAT-a, skonstruowanym przez hiszpańską firmę SEAT i produkowany przede wszystkim jako SEAT 133 na rynek hiszpański w latach 1974–1980. Jako że w tym okresie firma SEAT należała do koncernu Fiata, na niektórych rynkach oferowano go pod marką Fiat.

    Nadwozie – część składowa pojazdu, ustawiona na podwoziu lub służąca do montażu jego elementów. Nadwozie składa się ze struktury nośnej i karoserii (poszycia). Pod względem struktury nośnej pojazdy dzielimy na konstrukcje ramowe (nadwozie nieniosące) i samonośne (samoniosące; bezramowe). Istnieją też konstrukcje pośrednie - nadwozie półniosące oraz samonośne z ramami częściowymi.Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.

    Nadwozie z tyłu i z przodu z wyglądu przypominało model 126 a z profilu 127. Konstrukcyjnie bazował na modelu Fiat 850. Czterocylindrowy silnik, umieszczony z tyłu pochodził z modelu 850 Sport Coupe. Miał on pojemność 903 cm³ i rozwijał moc 34, 37 lub 40 KM.

    Produkcji zaprzestano po wprowadzeniu na rynek taniego, małego i uniwersalnego modelu Panda, produkowanego również w Hiszpanii jako SEAT Marbella.

    SEAT 600 - miejski samochód osobowy produkowany przez hiszpańską firmę SEAT w latach 1957-1973. Licencyjna wersja Fiata 600. Dostępny był jako 2-drzwiowy fastback. Produkowany równorzędnie z SEAT-em 500. Silniki pochodziły od Fiata 600, były to jednostki OHV R4 o pojemności 663 cm³ i mocy maksymalnej 22 KM przy 4600 obr/min, oraz 767 cm³ o mocy 29 KM przy 4800 obr/min. Samochód (w zależności od silnika) osiągał prędkość maksymalną 100 lub 110 km/h. Masa pojazdu wynosiła 580 kg. Następcą modelu został SEAT 133.Fiat 127 – samochód osobowy klasy niższej, produkowany przez firmę FIAT w latach 1971-1987. W 1972 r. został europejskim samochodem roku.

    Dane techniczne[]

    Bibliografia[]

  • FIAT 133/FIAT 133 L FIAT 133 IAVA/IAVA TOP (hiszp.). W: cocheargentino.com.ar [on-line]. [dostęp 12-08-2010].
  • Przypisy

    1. Fiat 133 1979 (ang.). W: carsplusplus.com [on-line]. [dostęp 12-08-2010].
    2. 1979 Fiat 133 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 12-08-2010].
    3. 1979 Fiat 133 L technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 12-08-2010].
    4. Fiat 133 IAVA technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 12-08-2010].
    (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});
    SEAT Marbella – samochód miejski produkowany w zakładach SEATa w latach 1980-1998 z nadwoziem 3-drzwiowego hatchbacka. Bazował na Fiacie Panda I generacji. Nadwozie zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro, który opracował również Volkswagena Golfa I generacji. Samochód występował również w wersji dostawczej pod nazwą SEAT Terra, bagażnik miał 1000 litrów pojemności. Auto miało spełniać jedną rolę: miał być nie tylko tani w produkcji, ale miał być czymś pomiędzy małym samochodem a Seatem 133. Plastiki we wnętrzu i ubogie wyposażenie sprawiły, że auto ważyło 680 kg.FIAT, Fabbrica Italiana di Automobili Torino – włoski koncern motoryzacyjny, mający swą siedzibę w Turynie. Znany głównie z produkcji pod swoją marką popularnych samochodów osobowych i dostawczych.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Język hiszpański (hiszp. idioma español, castellano) – język należący do rodziny romańskiej języków indoeuropejskich. Współczesne standardy literackie (z Hiszpanii i Ameryki hiszpańskojęzycznej) wywodzą się ze średniowiecznego języka kastylijskiego. Jeszcze dziś język hiszpański bywa nazywany kastylijskim, dla odróżnienia go od innych języków używanych w Hiszpanii (zob. niżej).
    Fiat 126 (centoventisei) – samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT, produkowany we Włoszech w latach 1972-1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku (Polski Fiat 126p). Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.
    Hiszpania, Królestwo Hiszpanii (hiszp. Reino de España, gal. Reino de España, kat. Regne d’Espanya, arag. Reino d’España, bask. Espainiako Erresuma, okc. Regne d’Espanha, ast. Reinu d’España) – największe z trzech państw położonych na Półwyspie Iberyjskim.
    Fiat Panda – model miejskiego, taniego samochodu osobowego, produkowanego przez włoski koncern FIAT od 1980 do 2003 roku pierwszą generację auta zwaną „starą Pandą”, a następnie od 2003 roku kolejne generacje auta.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.039 sek.