• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Słodowiec - stacja metra

    Przeczytaj także...
    Schody ruchome, eskalator – urządzenie transportowe, zaliczane do grupy przenośników i służące do przewozu osób pomiędzy kondygnacjami budynku.Wiata – zadaszenie, budowla w postaci przekrycia (dachu, konstrukcji powłokowej) podpartego słupami lub nadwieszonego z lekkimi ścianami lub bez nich.
    Młociny – ostatnia stacja pierwszej linii metra w Warszawie zlokalizowana na Bielanach, niedaleko Huty Warszawa, w okolicach ulic Kasprowicza, Nocznickiego i Zgrupowania AK "Kampinos".
    Wejście do stacji Słodowiec
    Dyspozytornia stacji

    Słodowiec (dawna nazwa: Park Kaskada) – stacja linii M1 metra w Warszawie zlokalizowana przy ulicy Jana Kasprowicza, w sąsiedztwie ulic Stefana Żeromskiego i Marymonckiej.

    Stacja została otwarta dla ruchu pasażerskiego 23 kwietnia 2008 o godzinie 10:25.

    Hydrobudowa - krajowa korporacja przedsiębiorstw budowlanych, powstała w okresie [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|PRL]] w Polsce.Centrum – stacja pierwszej linii metra w Warszawie zlokalizowana przy rondzie Dmowskiego, w okolicy placu Defilad przy Pałacu Kultury i Nauki. Głównymi ulicami w okolicy są ul. Marszałkowska i Al. Jerozolimskie.

    Opis stacji[]

    Stacja posiada jedną kondygnację podziemną, do której prowadzą schody z 2 pawilonów naziemnych mieszczących wejścia. Położona jest najpłycej na pierwszej linii metra.

    Perony, szerokości 4,5 metra każdy, są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku (podobne rozwiązanie jest już na stacji metra Centrum oraz na dalszych stacjach bielańskiego odcinka metra). Stacja jest częściowo położona pod ulicą Kasprowicza, blisko ulic Żeromskiego oraz Marymonckiej. Jej północne wejście jest położone blisko ulicy Teodora Duracza. Wejściem do stacji jest murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami, a nie jak na wcześniejszych stacjach zadaszona wiata. Po obu stronach peronu rozmieszczone są schody stałe oraz schody ruchome. Bielański odcinek metra A20 Słodowiec – Młociny został zbudowany metodą odkrywkową.

    Metro w Warszawie – jedyny w Polsce system kolei podziemnej, składający się z dwóch linii: M1 i M2. Pierwszy odcinek linii M1 otwarto w 1995, a pierwszy odcinek linii M2 w 2015.Linia M1 metra w Warszawie – pierwsza linia warszawskiego metra. Linia ma długość 23,1 km i liczy 21 stacji. Trasa prowadzi z osiedla Kabaty w dzielnicy Ursynów do osiedla Młociny w dzielnicy Bielany.

    Dane techniczne[]

  • Długość stacji – 155 m
  • Zagłębienie – 7,3 m poniżej poziomu terenu.
  • Za stacją znajduje się zwrotnica umożliwiająca zawracanie pociągów, kiedy nie była ukończona cała linia. Tor manewrowy ma długość 207 m. Z powodu zmieniania kierunku jazdy tylko przez jeden skład jednocześnie, powodowało to ograniczenia w częstotliwości ruchu pociągów. W godzinach szczytu w manewrach pomagał drugi maszynista.
  • Terminy[]

  • Data rozstrzygnięcia przetargu – 13 września 2005. Przetarg na budowę tuneli i stacji wygrało konsorcjum PRG Metro/PeBeKa.
  • Data zawarcia umowy – 5 kwietnia 2006
  • Data rozpoczęcia budowy – maj 2006
  • Data zakończenia budowy – luty 2008
  • Data otwarcia: 23 kwietnia 2008
  • Czas realizacji zamówienia – 17 i pół miesiąca.
  • Firma mogłaby rozpocząć prace pół roku wcześniej, gdyby nie protesty Hydrobudowy 6. W dniu 28 marca 2006 sąd okręgowy odrzucił protest (zaskarżenie niekorzystnej decyzji Urzędu Zamówień Publicznych).
  • Koszt budowy stacji i tuneli – 241 901 534 zł.
  • Przypisy

    1. Budowa tunelu B20 oraz stacji A20 Słodowiec. W: Metro Warszawskie [on-line]. metro.waw.pl. [dostęp 2014-05-21].

    Linki zewnętrzne[]

  • Reportaż Telewizji TVPW o otwarciu stacji metra Słodowiec
  • Schemat rozmieszczenia przystanków przy stacji Słodowiec
  • Konsorcjum to organizacja zrzeszająca kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Konsorcja są tworzone najczęściej w przypadku bardzo dużych lub ryzykownych inwestycji.Ulica Marymoncka - jedna z ulic warszawskich Bielan biegnąca od skrzyżowania z ul. Żeromskiego oraz ul. Słowackiego do Trasy Mostu Północnego. Jest w całości fragmentem drogi wojewódzkiej nr 637.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Zwrotnica kolejowa – ruchoma część rozjazdu, na którą składają się specjalnie profilowane cienkie szyny – iglice, które przylegają do opornic. Opornica to specjalnie sfrezowana szyna umożliwiająca dokładniejsze przyleganie iglicy. Opornica z iglicą tworzą półzwrotnicę. 2 półzwrotnice połączone ściągiem iglicowym i zamknięciem nastawczym tworzą zwrotnicę (zwaną czasem także zwrotnicą skupioną). Sterowanie zwrotnicą może być zdalne (mechaniczne lub elektryczne) lub lokalne (ręczne za pomocą zwrotnika). Po dokonaniu manipulacji zwrotnice obsługiwane ręcznie zamykane są zwykle na zamki.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.019 sek.